Telecomcontract verbreken mag maximaal 15 euro kosten

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

CD&V-senator Peter Van Rompuy pleit voor een verbrekingsvergoeding van maximaal 15 euro bij telecomcontracten. Die oproep lanceert hij nadat de Ombudsdienst Telecommunicatie vorige week aankaartte in 2010 1.842 klachten ontvangen te hebben over het stopzetten van telefoniecontracten.

Die hoge en onverwachte verbrekingsvergoedingen zijn voor Van Rompuy een "structureel probleem". Abonnees worden gelokt met tijdelijke promoties maar na de promotieperiode stijgt vaak het tarief. Door een hoge verbrekingsvergoeding op te nemen in het contract, proberen de telefonieoperatoren de abonnees aan zich te binden, hekelt de senator, wat de marktwerking verstoort.

Van Rompuy dient daarom een wetsvoorstel in om de verbrekingsvergoeding te beperken tot tien procent van het abonnementsgeld dat nog verschuldigd zou zijn voor de resterende duur van het contract, met een absoluut maximum van 15 euro.

"Het instellen van een beperking op de verbrekingsvergoedingen bevordert de marktwerking binnen de mobiele telefoniesector. Het zorgt ervoor dat de telefonieoperatoren elkaar niet langer zullen beconcurreren op basis van (meestal) weinig transparante promotie-acties en tarieven, maar wel op basis van de dienstverlening voor de abonnee."

Steun van KPN
Van Rompuy krijgt in zijn initiatief de steun van telecombedrijf KPN België (Base). Het bedrijf zegt dat Van Rompuy immers de argumenten daarvoor van hen heeft overgenomen. "KPN heeft altijd al het idee geopperd om de consument de mogelijkheid te laten om snel en vlot van operator te wisselen. Tijdens de senaatszitting bleek het dat Proximus en Mobistar niet meteen te vinden zijn voor het idee dat klanten gemakkelijker naar de concurrentie kunnen overstappen", meldt het bedrijf in een persbericht.

Een ander aspect dat KPN verdedigt is de terugbetaling van handsets, decoders en modems die aan de klant ter beschikking werden gesteld. "Inderdaad, in plaats van een klant tegen zijn zin aan een contract te houden met het argument dat er materiaal ontleend werd en met hoge verbrekingsvergoedingen, kan deze, bij het voortijdige beëindigen van het contract, de restwaarde van het materiaal dat ter beschikking werd gesteld terug storten. Dit is een oplossing die de kosten van de operatoren dekt en tegelijkertijd ook de transparantie van tarieven en de keuzevrijheid van de klant bevordert", klinkt het nog.

http://datanews.rnews.be/nl/ict/nieuws/ ... atanews-nl

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Als dit voorstel er door komt krijgt hij mijn stem bij de volgende verkiezingen.

Maar hij mag toch op fel protest rekenen van de providers. Feit is nu eenmaal dat voor het overgrote deel van de klanten belgacom toch een investering moet doen zoals het sturen van een technieker en het achterliggend administratief personeel dat eerst moet terug betaald worden. Daarom dat ze allemaal een contract van minstens 1 jaar verkopen en het daarna pas maandelijks opzegbaar is.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

't Gaat hier wel om telefonieoperatoren, en niet om internetverbindingen, denk ik. Dus hier komt absoluut geen technieker aan te pas.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

voor vanquickenborne was dat net iets te veel doordenken. Zover zou hij nooit komen.
de koe zegt boe
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

het zullen binnenkort weer verkiezingen zijn zekers ...
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Het initiatief is goed, en men zou dit ook moeten doortrekken naar internet (evt. onder lichtelijk andere voorwaarden).

De vraag zal echter eerder zijn of hier ooit veel van in huis zal komen ...
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Heel goed idee datte, het zou tijd werden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ge kunt ze kussen
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wel ik ben tegen. De mensen zouden beter eens leren lezen voordat ze iets afsluiten. Bovendien gaat dit enkel hogere prijzen tot gevolg hebben... Welke operator gaat er nu nog x maand gratis geven (al hun prijzen zijn berekend op jaarbasis/klantenwerving) ?

Uiteraard ben ik voorstander langs de andere kant: Ik neem een abbo op een IPhone bij Telenet aan 1€ en sluit het direct af tegen een kost van 15€... :angel:

Een beter idee zou zijn de operatoren (en dit zowel voor telecom, tv, gsm, internet,...) verplichten steeds duidelijk de gemiddelde prijs op jaarbasis weer te geven bij promoties.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Nu is het maximaal 150 euro (privé) als ik me niet vergis.
Dit lijkt me een redelijk bedrag, je moet de consumenten niet meer en meer beschermen, denk dat je ook goed een contract mag nalezen. D

e enige reden waarom ik niet snel bij MobileVikings weg ga, is gewoon de gedachte dat ik er ieder moment weg kan. Zelf ben ik ook niet zo een kei in alle kleine lettertjes te lezen en alles tot op de laatste cent te berekenen wat het voordeligste is, voor die reden ga ik dan ook geen telefoon abbo aan !
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ze zouden beter de kleine lettertjes verbieden en alles in normaal tekst aanbieden misschien dat je ze sneller gaat lezen dan als ze zo klein er op staan.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Algemene voorwaarden mogen maximaal één pagina in times new roman 14 innemen. Dat zou ook al heel wat problemen kunnen oplossen :).
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Prijzen gaan niet stijgen, eerder uitvlakken.
Die 6 maand gratis en 6 maand aan halve prijs moeten ook betaald worden. Dan heb ik liever dat het tarief per minuut verlaagt, wat hier in BE nog altijd schandalig hoog ligt.

En die kleine lettertje mogen inderdaad aangepast worden. Voor een gemeengoed als een telefonie-abonnement moeten er niet teveel clausules zijn, hou er ook rekening mee dat er mensen zijn die de ingewikkelde termen niet altijd begrijpen.
En dat zij veelal raad vragen aan de verkopers van de abonnementen...

Ook zou men de providers moeten verplichten tot de mogelijkheid om een maximum-bedrag in te bouwen. Bij het aangaan van je contract dient dit ingevuld te worden, dit zou al voor veel mensen veel problemen oplossen. Uitgaande oproepen worden geblokkeerd als je aan dat plafond zit.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Naast de algemene vw heb je nog de bijzondere vw. Meestal zitten daar de adders onder het gras. Dikwijls ontvangt een consument de av's niet op papier, zelf op te zoeken op een onoverzichtelijke website. Av's opgesteld in een juristentaal, vele pagina's tektsbrij. 't Is gemakkelijk gezegd dat een klant de voorwaarden maar moet lezen ...

Er zijn sectoren waar men werkt met modelcontracten, gelezen en goedgekeurd door verbruiksorganisaties ....

Ben ook benieuwd wat ze in de nieuwe regeling gaan doen met die koppelverkooppraktijken welke ze toegelaten hebben: dure gsm voor 0 euro met abonnement. Ex-klant betaalt dus de restwaarde terug (hoe gaan ze dat bepalen ? ....). En wat gaat die operator in hemelsnaam aanvangen met een gebruikte gsm ... Een nieuwe klant wil immers een nieuwe gsm (of zijn eigen gsm behouden).
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wat't met die gsm's betreft, de verzekeringssector heeft tabellen met waardeverlies per maand in geval van totaalverlies.

Ik vind dat men zich daarop moet richten en contractueel bepalen dat indien men het contract verbreekt men de gsm MOET kopen tegen het dan nog resterende bedrag.
Dit zijn dan zaken die duidelijk moeten vermeld staan op de factuur, en niet in kleine lettertjes.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Voor de "gratis" gsm's: dat is een laakbare praktijk want eigenlijk is dat een vorm van consumentenkrediet. De gsm wordt immers op afbetaling gekocht. (onder de vorm van een 24-maands of 36-maands abonnement.

Daarom is het beter de contracttermijnen voor abonnementen te beperken tot 1 jaar en nadien opzegbaar met terugbetaling van reeds betaald abonnementsgeld "pro rato temporis".
Wie voor dat ene jaar opzegt, die moet voor mij nog altijd een schadevergoeding betalen gelijk aan het resterend bedrag tot einde van het 1e jaar. Nadien uiteraard geen enkele schadevergoeding meer !!
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”