Een heel merkwaardig probleem wat hier vrij frequent voorvalt de laatste tijd.
Het gebeurt hier dat het internetl spoorloos is. tv en telefonie blijven wel werken, maar het @ lampje is uit en als ik dan ga kijken op het bekende ip adres is het wel showtime, maar bij het ip adres dat ik zou moeten krijgen staat 0.0.0.0.
Op de andere modem (siemens sx762) die een eigen verbinding opbouwt werkt het internet dan weer wel.
Het is en blijft de bedoeling dat het radio gebeuren via de sagem dient te lopen en al de rest via de siemens sx762 om de simpele rede dat de siemens de instellingen heeft voor het thuisnetwerk en alles wat met radio te maken heeft in principe via de sagem verloopt. Kwestie van de torrent problemen en dergelijke een beetje te ontlopen en iedereen te laten printen en de benodigde radiostream snelheden niet in gedrang te laten komen.
Dit begint heel irritant te worden dat het onregelmatig gebeurt en op de slechtste momenten zoals tijdens een radio uitzending.
Zal wel weer een telefoontje met scarlet worden vermoed ik tenzij iemand een oplossing weet?
geen verbinding via sagem, wel via bridged modem
- PumbaaH
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
- Contacteer:
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Wel.... het is zo dat ie normaal tussen 5 en 5:05 even offline gaat om de 36h tegen te gaan... en dat zou dan de enige speciale instellingen zijn die er is.
Ja, heb de dhcp pool aangepast om te beginnen vanaf een ander cijfer zodat ik ook statische adressen kan toekennen..... maar da's dan ook echt alles qua wijzigingen.
Ja, heb de dhcp pool aangepast om te beginnen vanaf een ander cijfer zodat ik ook statische adressen kan toekennen..... maar da's dan ook echt alles qua wijzigingen.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Daar maak ik inderdaad ook graag gebruik van. Bij Telenet kan ik nog (een beetje) volgen dat ze graag het aantal publieke adressen per gebruiker terugdringen door hun WiFi modem/routers te pushen, maar volgens mij zijn er bij Belgacom zodanig weinig gebruikers van de tweede PPPoE-sessie dat daar onmogelijk aan kan liggenBenbits schreef:het meer dan 1 ppoe sessie opzetten zijn ze aan het verwijderen, binnenkort kan u maar 1 sessie meer opzetten. waarschijnlijk heeft dat daar wa mee te maken.

@PumbaaH: Ik heb geen idee of de Sagem firmware een beetje gelijk loopt met die van de BBox2, maar anders zou het met een firmware-upgrade verholpen kunnen zijn?
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
firmware is de nieuwste. Heb ik al sinds ik de modem heb en 't probleem is pas sinds een maand geleden voor de eerste keer opgetreden
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Dan zou ik eens klagen bij Scarlet. Dan doen ze een lijntest, als daar geen problemen zijn dan krijg je gewoon een nieuw toestel. Het is niet normaal dat hij steeds de connectie verliest, brakke firmware of niet.
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
@ Benbits: het systeem zoals het nu is blijft volgens ik vernomen heb wel bestaan.
Heb vanmorgen al naar scarlet gebelt en de eerste reactie van de helpdesk vond ik geweldig
u zit op vdsl dus u hebt geen pppoe ip adres nodig
'jamaar.... als dat adres weg is heb ik nog wel tv en telefoon, maar het @ lampje op de sagem modem is uit dus heb ik dat wel nodig' was mijn argument
Ze hebben inderdaad uiteindelijk een lijntest uitgevoerd en er blijkt iets mis te zijn met de lijn dus is er een dossier opgemaakt naar belgacom toe en kan ik (indien nodig) eventueel een technieker verwachten ten vroegste over 3 dagen van nu.
Heb vanmorgen al naar scarlet gebelt en de eerste reactie van de helpdesk vond ik geweldig
u zit op vdsl dus u hebt geen pppoe ip adres nodig
'jamaar.... als dat adres weg is heb ik nog wel tv en telefoon, maar het @ lampje op de sagem modem is uit dus heb ik dat wel nodig' was mijn argument
Ze hebben inderdaad uiteindelijk een lijntest uitgevoerd en er blijkt iets mis te zijn met de lijn dus is er een dossier opgemaakt naar belgacom toe en kan ik (indien nodig) eventueel een technieker verwachten ten vroegste over 3 dagen van nu.
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Juist telefoon van scarlet gekregen en ze denken dat het aan mijn setup ligt, maar ze gaan de interventie laten doorgaan....
Ik ga toch even overlopen hier of alles klopt wat ik gedaan heb:
Sagem zit aangesloten op de binnenkomende telefoonlijn. Vanuit de eerste Lan poort van de sagem gaat er een netwerkkabel naar de Lan4/wan poort op m'n siemens sx 762.
De siemens 762 is ingesteld om via ethernet verbinding te maken en heeft m'n gebruikersnaam en wachtwoord ervoor nodig dus krijgt ook een eigen pppoe ip adres.
Zowel beide hebben dhcp actief en werken beide op eigen ip ranges.
Voor zoverre ik kan zien is dat juist (aangezien het niet anders kan)?
Ik ga toch even overlopen hier of alles klopt wat ik gedaan heb:
Sagem zit aangesloten op de binnenkomende telefoonlijn. Vanuit de eerste Lan poort van de sagem gaat er een netwerkkabel naar de Lan4/wan poort op m'n siemens sx 762.
De siemens 762 is ingesteld om via ethernet verbinding te maken en heeft m'n gebruikersnaam en wachtwoord ervoor nodig dus krijgt ook een eigen pppoe ip adres.
Zowel beide hebben dhcp actief en werken beide op eigen ip ranges.
Voor zoverre ik kan zien is dat juist (aangezien het niet anders kan)?
- MClaeys
- Elite Poster
Die configuratie klopt inderdaad, daar de Siemens wel een extern ip krijgt kan het daar ook niet echt aan liggen. Bij mij staat ook op beiden DHCP aan, dus daar ligt het niet aan. Heb je al eens een complete reset van de Sagem gedaan?
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
ja en dat was omdat ie m'n schedule niet wilde volgen... wat ie na wat prutsen nu dus wel doet
- MClaeys
- Elite Poster
Dan zie ik om eerlijk te zijn echt niet in wat het probleem kan zijn met je configuratie. Volgens mij is het dan toch de router. Je kan natuurlijk de theorie van slechts 1 PPPoE sessie testen door de PPPoE uit te schakelen op de 2e router en te zien of de disconnects dan nog voorkomen. (Om niet zonder internet te vallen op router 2 kan je hem op dhcp zetten zodat hij een ip van je Sagem krijgt, eventjes dubbele NAT, maar voor deze test wel nodig)
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Den technieker is juist weg.
Heel vriendelijke meneer wel. Om te beginnen heeft ie er een filter tussen gezet (niet nodig eigenlijk, maar preventief). De geschiedenis van de lijn liet zien dat er voorbije zaterdag een stroomuitval was in de kast tussen 16 en 17 uur.
Aangezien ik ook de enige ben op deze lus met vdsl2 is het voor hem ook een raadsel waarom het @ lampje van de sagem met momenten niet brand, maar ik ben er al wel achter dat de bridged modem router geen actieve verbinding van de sagem nodig heeft om toch op internet te raken volgens dan m'n huidige setup.
Ik heb zelfs een toplijn volgens de technieker
dus nu hopen dat er geen uitvallers meer zijn op de sagem want anders is het een nieuwe modem vragen.
Heel vriendelijke meneer wel. Om te beginnen heeft ie er een filter tussen gezet (niet nodig eigenlijk, maar preventief). De geschiedenis van de lijn liet zien dat er voorbije zaterdag een stroomuitval was in de kast tussen 16 en 17 uur.
Aangezien ik ook de enige ben op deze lus met vdsl2 is het voor hem ook een raadsel waarom het @ lampje van de sagem met momenten niet brand, maar ik ben er al wel achter dat de bridged modem router geen actieve verbinding van de sagem nodig heeft om toch op internet te raken volgens dan m'n huidige setup.
Ik heb zelfs een toplijn volgens de technieker

- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
en we zijn terug bij af.... De sagem verliest opnieuw zijn verbinding met momenten terwijl de siemens gewoon verbonden blijft.
Merkte het probleem rond middernacht en als ik in de log kijk gebeurt het zo nu en dan terwijl het @ lampje wel aan het branden was op de sagem. Grotendeels staat bij internet alles op 0.0.0.0, bij tv is alles normaal en telefonie werkt ook gewoon. De 'random' weggevallen verbindingen zijn volgens de log ook niet om de 36 uur. De sagem disconnect 's nachts braafjes rond 5:00 uur en maakt weer verbinding om 5:05 uur.
Zal straks een screenshot nemen om te laten zien wat ik bedoel mocht het niet duidelijk zijn wat het probleem is.
Kan het aan de bridge liggen want ik krijg het vermoeden dat het ofwel de sagem zelf is of de firmware aangezien de siemens sx762 zelfs wanneer bij de sagem alles op 0.0.0.0 staat qua internet toch nog steeds online is.
Merkte het probleem rond middernacht en als ik in de log kijk gebeurt het zo nu en dan terwijl het @ lampje wel aan het branden was op de sagem. Grotendeels staat bij internet alles op 0.0.0.0, bij tv is alles normaal en telefonie werkt ook gewoon. De 'random' weggevallen verbindingen zijn volgens de log ook niet om de 36 uur. De sagem disconnect 's nachts braafjes rond 5:00 uur en maakt weer verbinding om 5:05 uur.
Zal straks een screenshot nemen om te laten zien wat ik bedoel mocht het niet duidelijk zijn wat het probleem is.
Kan het aan de bridge liggen want ik krijg het vermoeden dat het ofwel de sagem zelf is of de firmware aangezien de siemens sx762 zelfs wanneer bij de sagem alles op 0.0.0.0 staat qua internet toch nog steeds online is.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Zolang de sync van de Sagem stabiel blijft, is het normaal dat:
Vraag blijft natuurlijk waarom dit gebeurt. Ik zou het op een probleem in de Sagem houden; al een geprobeerd met een andere router (Sagem of BBox2) ?
Kan ook een probleem bij Scarlet zijn, wegens 2 PPPoE sessies ? Gebruik je soms een Belgacom Hotspot met je internet account ? Dit zorgt ook soms voor problemen bij multiple PPPoE sessies.
Vraag is natuurlijk ook waarom je persé internet op de Sagem wil behouden, en je jezelf deze problemen aandoet ?
Al eens geprobeerd of je radiostream echt last ondervindt van het overige netwerkgebruik op je LAN ? Anders zou ik alles op je Siemens aansluiten ...
- a) TV blijft werken (VLAN30).
b) Telefoon blijft werken (VLAN20).
c) Siemens blijft werken (eigen PPPoE).
Vraag blijft natuurlijk waarom dit gebeurt. Ik zou het op een probleem in de Sagem houden; al een geprobeerd met een andere router (Sagem of BBox2) ?
Kan ook een probleem bij Scarlet zijn, wegens 2 PPPoE sessies ? Gebruik je soms een Belgacom Hotspot met je internet account ? Dit zorgt ook soms voor problemen bij multiple PPPoE sessies.
Vraag is natuurlijk ook waarom je persé internet op de Sagem wil behouden, en je jezelf deze problemen aandoet ?
Al eens geprobeerd of je radiostream echt last ondervindt van het overige netwerkgebruik op je LAN ? Anders zou ik alles op je Siemens aansluiten ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Phillipe.... in normale omstandigheden moet dit gewoon werken zonder problemen 
1) Maak geen gebruik van hotspots
2) Zoiets haalde scarlet ook al aan, maar zou de technieker die hier geweest is enorm verbazen.
3) Ik splits het verkeer op tussen beide op omdat snelheden op de siemens sx 762 niet optimaal benut worden. Daardoor heb ik een beetje overhead op de sagem en gebruik ik die dus voor de radiostream....
of ik moet de siemens dan als router gaan gebruiken, maar heb geen idee dan weer hoe dat in z'n werk gaat met de sagem. Heb geen zin in dubbele nats en dergelijke.

1) Maak geen gebruik van hotspots
2) Zoiets haalde scarlet ook al aan, maar zou de technieker die hier geweest is enorm verbazen.
3) Ik splits het verkeer op tussen beide op omdat snelheden op de siemens sx 762 niet optimaal benut worden. Daardoor heb ik een beetje overhead op de sagem en gebruik ik die dus voor de radiostream....
of ik moet de siemens dan als router gaan gebruiken, maar heb geen idee dan weer hoe dat in z'n werk gaat met de sagem. Heb geen zin in dubbele nats en dergelijke.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
- Bedankt: 252 keer
Kan je eens checken of de VLAN10 z'n subnet mask bij jou ook verspringt? Ik heb ook weer last van random disconnects, en bij die van daarjuist stond de VLAN10 mask op 255.255.255.0 voor de disconnect (IP: 213.49.91.*), en op subnet mask 255.0.0.0 na de disconnect (IP: 83.134.159.*).
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
De radiostream ondervind er wel last van ja. Ik ben gewoon om de uploadsnelheid van gigatribe volledig open te laten staan met alle gevolgen die eraan verbonden zijn. Daarom gebruik ik voor de radiostream de overhead die ik dan op de sagem kan benutten en dat werkt dus probleemloos...... zolang de sagem doet wat ie doen moet.
wat die subnet betreft...... heb gezien dinsdag nacht dat die op 255.255.254.0 stond. Zal zo meteen es kijken wat ie nu zegt.
wat die subnet betreft...... heb gezien dinsdag nacht dat die op 255.255.254.0 stond. Zal zo meteen es kijken wat ie nu zegt.