Ofloo schreef:misschien mini kern centrales een betere oplossing tenslotte zijn die dingen transporteerbaar althans die indruk heb ik toch kan me natuurlijk vergissen, in geval van problemen kunnen ze nog altijd naar een locatie brengen waar het minder impact heeft.
Transporteerbaar?
Heb je al eens het reactorvat/reactorgebouw van een doorsnee kerncentrale gezien?
In het reactorvat kan je wonen en het reactorgebouw is groot genoeg om een paar 10-tallen appartementen te huisvesten (ik heb in 1976 ooit het reactorgebouw van de toen in aanbouw zijnde Doel 3 en 4 (elk ca. 1000 MegaWatt) kerncentrales mogen bezoeken).
Het zwaar gewapend/loodafgeschermd reactorgebouw bevat naast het reactorvat met de controle/regelstaven en hun aanstuurmechanisme ook de warmtewisselaar en de pompen van het primaire circuit en wordt continu in onderdruk gehouden om contaminatie naar buiten toe bij een eventueel radioactief lek te verhinderen.
Het secundaire koelcircuit en zijn pompen (voor de afgewerkte stoom uit de stoomturbines) is extern aan het reactorgebouw, het koelwater wordt, in het geval van Doel, uit de Schelde gepompt via een aanvoerbuis van 2.5 meter doormeter.
Naast de koeltorens zijn er ook ventilatoren (deze worden tijdens normale werking niet gebruikt) indien de aanvoer van het koelwater uit de Schelde om één of andere reden in het gedrang zou komen.