Hoi.
Ik gebruik momenteel een Siemens Gigaset SX762 voor mijn VOIP.
Nu vraag ik me af, bestaat hier ook een Fritzbox alternatief voor ?
De modem dient alvast aan volgende zaken te voldoen:
- Bruikbaar (via "Ethernet") achter een BBOX2 modem van Belgacom.
- PPOE sessie opbouwen (met deze externe modem).
- VOIP accounts instelbaar
- SIP Client (zodat ik de telefonie doorheen het netwerk kan doorsturen via *1, *2, *3, etc).
Vooral dit laatste is van belang voor me.
Als die Fritzbox ook VDSL2 ondersteunt, kan het modem gedeelte misschien ook gebruikt worden.
Mits Belgacom dit toelaat natuurlijk... (anders blijft de Fritzbox achter de Bbox2 hangen)
Gent32m
Fritzbox alternatief voor Siemens Gigaset SX762 WLAN DSL
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
- Bedankt: 118 keer
Hoi,
Niemand hier die over een Fritzbox beschikt ?
Ondersteunt die SIP clients ? (*1, *2, *3, ...)
Gent32m
Niemand hier die over een Fritzbox beschikt ?
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Lees even een paar onderwerpen in het forum "VoIP". Daar komt de Fritzbox veel ter sprake. De Fritzbox ondersteunt meerdere SIP accounts en je kan hem ook achter een BBOX van Belgacom hangen als ik het hier goed gelezen heb.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- Gent32m
- Elite Poster
Hoi,
Ik heb de handleiding van zo een Fritzbox al eens doorgenomen.
Maar vind nergens een meld ivm SIP CLIENT (telefoonnr doorsturen via *1, *2, *3, etc) terug.
Kan iemand dit hier bevestigen ?
En zo ja, welke model gebruik je.
Er is maar één model van Fritzbox die VDSL ondersteunt.
En twee die DECT ondersteunen (wat ik niet nodig heb).
Dat draadloos gedoe, zet ik allemaal af
Gent32m
Ik heb de handleiding van zo een Fritzbox al eens doorgenomen.
Maar vind nergens een meld ivm SIP CLIENT (telefoonnr doorsturen via *1, *2, *3, etc) terug.
Kan iemand dit hier bevestigen ?
En zo ja, welke model gebruik je.
Er is maar één model van Fritzbox die VDSL ondersteunt.
En twee die DECT ondersteunen (wat ik niet nodig heb).
Dat draadloos gedoe, zet ik allemaal af

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3752 keer
- Recent bedankt: 14 keer
- Alle FritzBoxen zijn SIP Clients (waar je tot 10 SIP accounts kan instellen)Gent32m schreef:Niemand hier die over een Fritzbox beschikt ?
- Alle recente FritzBoxen (vanaf 7170) zijn ook SIP servers, waarop je tot 6 SIP clients kan mee bedienen. De Clients krijgen dan interne nummers (620, 621, ...).
- Nog recentere (vanaf 7270) ondersteunen ook DECT toestellen (DECT basis ingebouwd). De DECT toestellen krijgen dan interne nummers (610, 611, ...).
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- Gent32m
- Elite Poster
Bedankt philippe
Dus elk modem (vanaf 7170) zal voor mij voldoen.
Weet er iemand of Belgacom toelaat dat je de Fritzbox als VDSL modem gebruikt ?
Op het internet ben ik een uitleg tegengekomen. Over een welbepaalde firmware van de Fritzbox die opgeladen dient te worden. En dan zou dit werken. Maar staat Belgacom dit ook wel toe ?
Gent32m

Dus elk modem (vanaf 7170) zal voor mij voldoen.
Weet er iemand of Belgacom toelaat dat je de Fritzbox als VDSL modem gebruikt ?
Op het internet ben ik een uitleg tegengekomen. Over een welbepaalde firmware van de Fritzbox die opgeladen dient te worden. En dan zou dit werken. Maar staat Belgacom dit ook wel toe ?
Gent32m
-
- Moderator
- De meeste (goedkopere) FritzBoxen kan je niet als VDSL modem gebruiken, maar moet je achter de BBox2 aansluiten (alleen ADSL2+)
- Alleen de nieuwe dure FritzBox 7390 (winkelprijs ca 270€) kan als VDSL2 modem gebruikt worden.
- Of Belgacom het toelaat weet ik niet, maar het werkt (loopt bij mij al een hele tijd stabiel). In ieder geval moet je van Belgacom geen support verwachten als je een niet-goedgekeurde modem gebruikt.
Philippe
- Alleen de nieuwe dure FritzBox 7390 (winkelprijs ca 270€) kan als VDSL2 modem gebruikt worden.
- Of Belgacom het toelaat weet ik niet, maar het werkt (loopt bij mij al een hele tijd stabiel). In ieder geval moet je van Belgacom geen support verwachten als je een niet-goedgekeurde modem gebruikt.
Philippe
- Gent32m
- Elite Poster
Even dit draadje terug van onder het stof halen...
1. Als ik philippe_d goed begrepen heb, ondersteunen alle recente FritzBoxen (vanaf 7170) SIP server functionaliteit. Dit laatste is voor mij heel belangrijk. Gezien de VOIP modem, het telefoonsignaal (WeePee inkomend) via deze SIP server functionaliteit, moet kunnen doorsturen naar mijn netwerk telefoon boven (TipTel IP 280).
2. Als bovenstaande klopt, blijven er (momenteel) maar drie Fritxbox modellen over om uit te kiezen: De Fritxbox 7390, Fritxbox 7270 of Fritxbox 7170. VDSL2 modem, Media Server en DECT functionaliteit heb ik niet nodig. Dus tenzij die modellen 7270 of 7390 nog heel interessante zaken aanbieden (waar ik geen weet van heb ?), ga ik me hier verder concentreren op het model 7170, waarvan je hier de handleiding kunt terugvinden.
3. Het volgende heb ik uit deze handleiding al kunnen opmaken:
3.1. Uitschakelen van WLAN:
- Open a web browser: Enter fritz.box or “192.168.178.1”
- Open the “System / WLAN” menu.
- Disable the setting “Enable WLAN” in the “WLAN / Radio Settings” menu and click the “Apply” button.
Note: Make sure that the setting “Show expert settings” is enabled in the “System / Expert Mode” menu
3.2. Uitschakelen van DHCP (zodat statisch IP adressen kunnen worden uitgedeeld):
- Open the “System / Network Settings” menu.
- Click the “IP Addresses” button.
- Disable DHCP
Note: Make sure that the setting “Show expert settings” is enabled in the “System / Expert Mode” menu
3.3. Fritzbox beschikt over een ingebouwde Firewall:
- Die actief is, als de Fritzbox is ingesteld als DSL router.
3.4. Connectie maken met externe modem (BBOX2) via PPoE sessie (hier ben ik wel niet zo zeker van):
- Open the “System / Internet / Account Information” menu.
- Select the setting “Use one Internet connection for all computers (router)” if this setting is not already configured.
- Enter the account information you received in the appropriate fields.
- Click the “Apply” button to transmit your entries to the FRITZ!Box Fon WLAN.
4. Waar ik nog geen uitleg over gevonden heb, is dit:
4.1. Hoe stel je port forwarding in op een Fritzbox ? (bv poort 27595 openzetten, voor bepaald IP)
4.2. Hoe wordt de SIP server functionaliteit ingesteld ?
4.3. Hoe kun je je eigen telefoonnummer (via CLIP) meesturen ?
4.4. Hoe voeg ik een uitzondering (IP adres of type verkeer: HTTP, HTTPS, etc) toe aan de firewall ?
Als iemand hier schermafdrukken (of extra uitleg) over heeft.
Laat het me aub weten.
5. Daarnaast heb ik in dit topic gelezen dat er nog wat problemen (bugs) zijn met de huidige Fritzboxen. Ik weet niet in welke mate deze bugs blokkerend zijn ?
Bijvoorbeeld:
- "PPoE passtrough. Werkt die PPoE (met bv een BBOX2) niet altijd goed ?
- "Interne SIP server van de FritzBox vanaf internet niet bereikbaar. Werkt de SIP server niet goed ?
- Portforwarding stopt soms na enkele weken heavy traffic, waarbij modem gerest moet worden.
- problemen met de "spookoproepen". Werkt de VOIP niet goed ?
Groetjes,
Gent32m
1. Als ik philippe_d goed begrepen heb, ondersteunen alle recente FritzBoxen (vanaf 7170) SIP server functionaliteit. Dit laatste is voor mij heel belangrijk. Gezien de VOIP modem, het telefoonsignaal (WeePee inkomend) via deze SIP server functionaliteit, moet kunnen doorsturen naar mijn netwerk telefoon boven (TipTel IP 280).
2. Als bovenstaande klopt, blijven er (momenteel) maar drie Fritxbox modellen over om uit te kiezen: De Fritxbox 7390, Fritxbox 7270 of Fritxbox 7170. VDSL2 modem, Media Server en DECT functionaliteit heb ik niet nodig. Dus tenzij die modellen 7270 of 7390 nog heel interessante zaken aanbieden (waar ik geen weet van heb ?), ga ik me hier verder concentreren op het model 7170, waarvan je hier de handleiding kunt terugvinden.
3. Het volgende heb ik uit deze handleiding al kunnen opmaken:
3.1. Uitschakelen van WLAN:
- Open the “System / WLAN” menu.
- Disable the setting “Enable WLAN” in the “WLAN / Radio Settings” menu and click the “Apply” button.
3.2. Uitschakelen van DHCP (zodat statisch IP adressen kunnen worden uitgedeeld):
- Open the “System / Network Settings” menu.
- Click the “IP Addresses” button.
- Disable DHCP
3.3. Fritzbox beschikt over een ingebouwde Firewall:
- Die actief is, als de Fritzbox is ingesteld als DSL router.
3.4. Connectie maken met externe modem (BBOX2) via PPoE sessie (hier ben ik wel niet zo zeker van):
- Open the “System / Internet / Account Information” menu.
- Select the setting “Use one Internet connection for all computers (router)” if this setting is not already configured.
- Enter the account information you received in the appropriate fields.
- Click the “Apply” button to transmit your entries to the FRITZ!Box Fon WLAN.
4. Waar ik nog geen uitleg over gevonden heb, is dit:
4.1. Hoe stel je port forwarding in op een Fritzbox ? (bv poort 27595 openzetten, voor bepaald IP)
4.2. Hoe wordt de SIP server functionaliteit ingesteld ?
4.3. Hoe kun je je eigen telefoonnummer (via CLIP) meesturen ?
4.4. Hoe voeg ik een uitzondering (IP adres of type verkeer: HTTP, HTTPS, etc) toe aan de firewall ?
Als iemand hier schermafdrukken (of extra uitleg) over heeft.
Laat het me aub weten.
5. Daarnaast heb ik in dit topic gelezen dat er nog wat problemen (bugs) zijn met de huidige Fritzboxen. Ik weet niet in welke mate deze bugs blokkerend zijn ?
Bijvoorbeeld:
- "PPoE passtrough. Werkt die PPoE (met bv een BBOX2) niet altijd goed ?
- "Interne SIP server van de FritzBox vanaf internet niet bereikbaar. Werkt de SIP server niet goed ?
- Portforwarding stopt soms na enkele weken heavy traffic, waarbij modem gerest moet worden.
- problemen met de "spookoproepen". Werkt de VOIP niet goed ?
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
uw vragen 4.1 tot en met 4.4
Ik vindt het nogal voorbarig om hier uitgebreid op in te gaan, zolang je zelf nog geen FritzBox hebt.
Eens je zelf een FritzBix hebt (vb 7170) is alles heel duidelijk via de Webinterface in te stellen.
Als de dan toch nog vragen hebt, wil ik (en andere gebruikers) je wel helpen, maar preventief support geven, nog voor je een probleem hebt, lijkt me toch niet aangewezen
Andere non-issues:
PPoE passtrough. Werkt die PPoE (met bv een BBOX2) niet altijd goed ?
PPPoE achter een BBox2 werkt perfect.
Interne SIP server van de FritzBox vanaf internet niet bereikbaar. Werkt de SIP server niet goed ?
SIP server werkt perfect, maar alleen voor lokale toestellen (IP phones aangesloten op je LAN).
Portforwarding stopt soms na enkele weken heavy traffic, waarbij modem gerest moet worden. Dit is een 7390 probleem door één gebruiker gerapporteerd (Bas232).
problemen met de "spookoproepen". Werkt de VOIP niet goed ?
heeft niets met VoIP te maken. Sommige gebruikers rapporteren spookoproepen op hun vaste lijn.
Ik vindt het nogal voorbarig om hier uitgebreid op in te gaan, zolang je zelf nog geen FritzBox hebt.
Eens je zelf een FritzBix hebt (vb 7170) is alles heel duidelijk via de Webinterface in te stellen.
Als de dan toch nog vragen hebt, wil ik (en andere gebruikers) je wel helpen, maar preventief support geven, nog voor je een probleem hebt, lijkt me toch niet aangewezen
Andere non-issues:
PPoE passtrough. Werkt die PPoE (met bv een BBOX2) niet altijd goed ?
PPPoE achter een BBox2 werkt perfect.
Interne SIP server van de FritzBox vanaf internet niet bereikbaar. Werkt de SIP server niet goed ?
SIP server werkt perfect, maar alleen voor lokale toestellen (IP phones aangesloten op je LAN).
Portforwarding stopt soms na enkele weken heavy traffic, waarbij modem gerest moet worden. Dit is een 7390 probleem door één gebruiker gerapporteerd (Bas232).
problemen met de "spookoproepen". Werkt de VOIP niet goed ?
heeft niets met VoIP te maken. Sommige gebruikers rapporteren spookoproepen op hun vaste lijn.
- Gent32m
- Elite Poster
Hi philippe_d,
In mijn nieuwsgierigheid had ik graag op voorhand al wat uitleg (of schermafdrukjes) hiervan gezien.
Nu ja, als dit niet mogelijk is (snap ik dat ergens wel).
Al blijf ik daarmee wel op mijn informatie "honger" zitten natuurlijk
Gent32m
In mijn nieuwsgierigheid had ik graag op voorhand al wat uitleg (of schermafdrukjes) hiervan gezien.
Nu ja, als dit niet mogelijk is (snap ik dat ergens wel).
Al blijf ik daarmee wel op mijn informatie "honger" zitten natuurlijk

Gent32m