Beepjes bij opstarten

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Heb vanmorgen ondervonden, dat mijn pc 2 beepjes (of piepjes) geeft i.p.v. 1 bij het opstarten. Voor de rest lijkt de pc normaal te werken! (Windows Vista Home).
Het is een AMI bios, en na even gegoogled te hebben, zou dit kunnen komen door een geheugenprobleem. Heb eens een test gedaan met het Windows Hulpprogramma Geheugencontrole, maar volgens dit progje, werkt alles normaal. Krijg nergens een foutmelding.
Heb ook de 2 geheugenmodules (2x 2 Gig Kingston) eens uit de kast gehaald, afgestoft en terug gestoken, maar de beepjes blijven. Heeft er iemand een idee hoe dit zou kunnen komen, want lijkt me toch niet echt normaal. Misschien een andere oorzaak?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Zoek eens in je mobo boekje?
Geheugen defect is 8 korte dacht ik bij gigabyte althans.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb over 2-beep het volgende gevonden:

De eerste 64 kilobyte van het RAM is beschadigd of corrupt, OF
De RAM-module zit niet goed, OF
De RAM-module is geheel of gedeeltelijk beschadigd, OF
een van de banks in het moederbord is beschadigd.

Eigenaardig dat Windows geheugencontrole geen foutmeldingen geeft. Ik zou zeggen, probeer het ook eens met Memtest86. (een ISO-bestandje af te halen en te branden op een schijfje, booten die handel en testen).

Maar vooraleer dat te doen: aangesloten externe apparaten worden door AMIBIOS aangegeven met een extra beep, zo blijkt. (Doe geen moeite om het in een mobo-boekje te zoeken, want het is een ongedocumenteerd feit naar het schijnt.) Dus als je een extern of randapparaat aangesloten hebt, verwijder het dan gewoon even en hoor of de beep er nog steeds is. Indien niet, dan heb ik niks gezegd :P

Indien deze niet helpen, zal ik de zaak blijven opvolgen (kwestie van de medemens een beetje (proberen) te helpen) :wink:
To download or not to download, that's the question.
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Klopt verdorie inderdaad!
Heb externe usb harde schijf even afgekoppeld, en tweede beepje was verdwenen. Dat ding staat al zeker twee jaar op de pc aangesloten. Dit is echt de allereerste keer, dat ik die twee beepjes bewust gehoord heb. Zeker een heldere moment gehad vanmorgen. :oops:
In ieder geval bedankt, want jij bent de eerste die dit extra beepje op deze manier weet te verklaren.
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Met plezier gedaan. :wink:
To download or not to download, that's the question.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”