PC uitstoffen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
defenderII
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

Naar jaarlijkse gewoonte kuis ik mijn pc eens intern en extern uit. Maar ik zou graag het stof van de fan's en de koelers verwijderen. Wat is de beste manier; spuitbus of compressor? En vooral welke raden jullie aan. Mijn oude compressor heeft de geest gegeven.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

In die spuitbussen zit normaal geen vocht ..( maar is prijzig )
Met een gewone compressor kan ook maar eerst wat spuiten dat het vocht eruit is en spuit niet te dicht houden ..
En ook opletten als je ventilators uitblaast .. eventueel loskoppelen ( anders wekken ze stroom op ) .

Ik blaas al jaren pc's uit met perslucht ( is ook meestal voorhanden in fabrieken) , onvoorstelbaar wat daar soms allemaal uit komt ..
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik betwijfel of de ventilators stroom opwekken.
Veel te "complex" zo'n borstelloze motoren.
klassieke motoren, is uiteraard een ander verhaal

ps: oppassen dat ge de bladen niet raakt :oops: maar secondelijm doet wonderen in dat geval :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Kitt
Elite Poster
Elite Poster

veel misschien niet .. maar beter voorkomen dan genezen :)

Zou eigenlijk de test eens moeten doen en meten op een fan als ik hem doe draaien met lucht :)

Moet eerlijk bekennen dat ik dat ook niet altijd doe hoor ( afkoppelen ) .. nog geen potten gebroken :p
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

een zachte verfborstel en een stofzuiger .. werkt altijd ... :wink:
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

compressor :-D

Ben er zelf al redelijk bruut met geweest op de 4pc hier thuis en ze werken nog allemaal!
Enige dat ik doe is de fans tegenhouden met de hand.
En wat er soms uitkomt amai zenne!!
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zelf gebruiken we op het werk een gewijzigde verfstripper. Het verwarmingselement is verwijderd, en een darmpje kanaliseert de lucht.
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

mailracer schreef:Zelf gebruiken we op het werk een gewijzigde verfstripper. Het verwarmingselement is verwijderd, en een darmpje kanaliseert de lucht.
Cool!
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Tommy78
Member
Member
Twitter: MrAtommyk
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer

misschien iets te gewelddadig maar ik doe het met een gewone stofzuiger, buis even op de fans zetten en draaien maar!
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ik kan je wel zeggen dat een verfstripper te veel ionen uitblaast om gezond te zijn voor elektronica.
(spreek dan wel over het verwijderen van componenten).
Waarschijnlijk is dit geen probleem omdat je het onder spanning staande hete element verwijderd, wat de oorzaak juist is weet ik niet dus het zou ook wel eens de motor kunnen zijn :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Tommy78 schreef:misschien iets te gewelddadig maar ik doe het met een gewone stofzuiger, buis even op de fans zetten en draaien maar!
Met een stofzuiger ga je bijna niets bereiken. Het enige dat je eruit krijgt zal het stof zijn dat rond de fans hangt. Zelfs stof dat op de bodem van je kast ligt zal er gewoon blijven liggen volgens mij.
Zelf gebruik ik gewoon een bus perslucht. Vrij prijzig, maar toch nog goedkoper dan een compressor te moeten gaan kopen. Heb toch al enkele PCs en laptops uitgeblazen met mijn eerste bus. Werkt vooral heel goed voor heatsinks zoals in laptops. Heb daar al een laptop mee weer levend gekregen die steeds uitviel. Bleek door verstopte heatsink te zijn.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik gebruik een matrasluchtpomp :D En ik moet zeggen dat werkt wreed goed :)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

q-tec schreef:compressor :-D

Ben er zelf al redelijk bruut met geweest op de 4pc hier thuis en ze werken nog allemaal!
Enige dat ik doe is de fans tegenhouden met de hand.
En wat er soms uitkomt amai zenne!!
eerlijk compressor vind ik zo'n goed idee niet, .. omdat perslucht soms veel vocht bevat.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Bij droog en winderig weer - 't zal nu niet zijn - kan je de pc ook gewoon buiten zetten op een tafel en eventueel met de wind mee blazen en een verfborsteltje, beide wanden van de pc moeten er natuurlijk af zijn :-)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Kitt
Elite Poster
Elite Poster

[eerlijk compressor vind ik zo'n goed idee niet, .. omdat perslucht soms veel vocht bevat.
Ja daarom eerst eventjes van de pc weg spuiten .. dan is het meeste toch eruit .
Ok 100% zonder vocht is het nooit , maar als je op redelijk afstand spuit valt dit best allemaal wel mee ..
Ken (metaal)fabrieken die hun pc's jaarlijks uitblazen op die manier .. pc's die bij machines en zo staan .. wat daar allemaal uitkomt amai .
Heb ook nog een speciaal industrieel stofzuigertje met een rubberen zuigmond ( eigenlijk voor toner uit laserprinters/copy machines op te zuigen ) , daarmee gaat dit ook redelijk goed en kan je vrij dicht gaan op moederbord enzo zonder schade aan te richten ..
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Niet overdrijven lijkt me de boodschap.

Het is niet dat je echt water gaat uitblazen hé...
Wat er naar binnen gaat van vocht moet er ook uit, vergeet niet dat een groot deel achter blijft in het vat (aftapkraantje), dus in princype je lucht droger is.
Oké ik weet ook wel dat van héél dichtbij er druppeltjes in zitten.

Niet vergeten dat droge lucht statische elektriciteit veroorzaakt, vochtige lucht is dan weer een pak beter :wink:
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

Ikzelf gebruik al jaren een compressor, aangezien je al vanaf de 8e keer dat je een pc uitblaast je investering er uit haalt.
Want die bussen zijn relatief duur 10 euro voor een busje perslucht.
Mijn compressor toen kostte maar een 70 euro dus de beslissing was snel genomen.

Ik koppel mijn fans eigenlijk niet los, maar blokkeer ze altijd met een schroevendraaier.
Dit doe ik om de lagers te beschermen, meestal als je met een beetje perslucht er op draaien die dingen al snel 8000 rpm.
Dat is heel slecht voor die lagertjes die maar voorzien zijn om 1000 of max 3000 rpm.

Wat vocht betreft in de perslucht kan ik zeker iedereen volgen, maar eenmaal dat vocht uit de nozzle komt is dat zo fijn verstuift dat het echt geen schade zal aanrichten.
Het gevaarlijker om een PC die een nachtje in je garage gestaan heeft binnen te halen en zonder te laten acclimatiseren aan te zetten, dan een PC die je even met perslucht gekuist hebt binnen te halen en onmiddellijk terug aan te zetten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

solid-killer schreef:Ikzelf gebruik al jaren een compressor, aangezien je al vanaf de 8e keer dat je een pc uitblaast je investering er uit haalt.
Want die bussen zijn relatief duur 10 euro voor een busje perslucht.
Mijn compressor toen kostte maar een 70 euro dus de beslissing was snel genomen.
Als ge een hele bus nodig hebt voor 1 PC uit te blazen, doe je toch iets verkeerd imho :). Ik heb nu al 3 laptops, een PS3 en mijn vaste PC uitgeblazen met 1 enkele bus en ze is zeker nog niet leeg. Met zo een bus moet ge in eerste instantie goed richten (want ge blaast eigenlijk enkel op plaatsen waar het stof absoluut weg moet, zoals in fans en heatsinks) en dan gewoon korte bursts geven. Heeft weinig zin van bvb 20 seconden aan één stuk te duwen, want dan gaat je bus inderdaad wel rap leeg zijn.
solid-killer schreef: Ik koppel mijn fans eigenlijk niet los, maar blokkeer ze altijd met een schroevendraaier.
Dit doe ik om de lagers te beschermen, meestal als je met een beetje perslucht er op draaien die dingen al snel 8000 rpm.
Dat is heel slecht voor die lagertjes die maar voorzien zijn om 1000 of max 3000 rpm.
Goede tip en goede opmerking.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”