Belgacom flater: ongevraagde afsluiting vaste lijn

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Beste UB'ers.

Graag jullie advies in deze.

Belgacom heeft een blunder van jewelste begaan met de vaste lijn van mijn ouders.

Situatie vooraf: vaste lijn BGC sedert meer dan 20 jaar en ADSL netconnect lite van Dommel sedert december 2006.

Zie hier het relaas:

-Op 14/01/2011 komen mijn ouders tot de vaststelling dat er geen telefoonverkeer mogelijk is. Na contact met de BGC klantendienst blijkt dat er zogezegd half december 2010 een opzeg gebeurd zou zijn voor hun vaste lijn. Dit is absoluut nooit gebeurd. De lijn wordt onmiddellijk heractiveerd. De zaak wordt verder onderzocht. In de week hierop volgend, komen mijn ouders van BGC klantendienst medewerkers te weten dat er een verkeerd nummer afgesloten werd. Mijn ouders hebben voorafgaand ook geen enkel schrijven van BGC ontvangen i.v.m. de opzeg van de vaste lijn.

-Op 23/01/2011 blijkt er geen internet meer te zijn. Na telefonisch contact met Dommel blijkt dat ze instructies van BGC gekregen hebben, daar de vaste lijn buiten gebruik gesteld werd. Dommel vraagt 75 EUR heractivatiekosten. Mijn ouders weigeren dit te betalen, daar ze geen enkele fout treffen in deze zaak. Geen oplossing in het verschiet. Eveneens dient vermeld te worden dat er geen enkel schrijven van Dommel geweest is voorafgaandelijk aan de deactivatie.

- In de weken hieropvolgend komen er 2 pro forma facturen van Dommel per post met de heractivatiekosten. Mijn ouders weigeren dit te betalen. ook is hun vertrouwen in Dommel volledig weg. Na méér dan 4 jaar klant en in dit specifiek geval zou je van Dommel toch kunnen verwachten dat ze het rechtstreeks met BGC beslechten.

- Na contact met de BGC klantendienst blijkt dat de zaak gesloten is en dat mijn ouders de heractivatiekosten voor de vaste lijn niet moeten betalen. (het zou er nog aan moeten mankeren ook)

Nu zitten mijn ouders 1 maand zonder internet. Een klacht gaat één dezer dagen naar de ombudsdienst, maar ik zou van jullie graag wat advies ontvangen:

1) Welke schadevergoedingseis t.o.v. BGC zou redelijk zijn?
2) Is het mogelijk om Dommel in gebreke te stellen omdat zij éénzijdig contractbreuk plegen? Mijn ouders hebben nooit het contract met Dommel opgezegd.
3) Kunnen we nu reeds een ADSL abo afsluiten bij een andere provider (eventueel zelfs BGC ) op deze lijn?

Hartelijk dank!
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

- Je hebt bij belgacom sowieso recht op (minstens) één maand abonnement bij een storing die niet binnen x dagen gelicht is. Het is dan maar de vraag of ze dit als een storing zien. Mits een beetje veel aandringen denk ik wel dat je enkele maanden kan afdwingen als compensatie.
- Wat betreft dommel kan je het vergeten, ze zullen geen krimp geven en een schadevergoeding al evenmin. Je kan beter zo snel mogelijk overstappen naar een andere provider zoals edpnet.
- Aangezien de dommel lijn reeds 'opgezegd' is kan je perfect overstappen naar een andere xDSL provider.

Een klacht bij de ombudsdienst haalt geen f*** uit. Je moet zo'n verhalen naar de pers brengen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

zoals hierboven aangegeven => in zo een zaak haal je het niet van dommel gewoon overstappen!
en van belgacom probeer maar een maand of 2 free te krijgen.
Of als compensatie gratis installatie voor internet start/comfort.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Een gratis installatie is (imho) de moeite niet waard.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1686 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Met Dommel discuteren heeft inderdaad geen zin. Ik voorspel trouwens dat je moeilijk van hen af gaat geraken, aangezien je hen volgens hen nog 75 € + als je overstapt nog 1 maand Internetabo verschuldigd gaat zijn. Ik voorspel dat ze je Internetlijn binnenkort gaan afsluiten wegens wanbetaling.

Volgens wat ik hier allemaal lees op UB, kan je beter tegen een muur roepen als met Dommel over facturen discuteren, dat heeft meer effect.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

"Discuteren" heeft geen zin, maar ik zou:
  1. niet betalen.
  2. facturen (aangetekend) betwisten (dat is heel belangrijk: je moet kunnen bewijzen dat je een rekening betwist hebt).
  3. ombudsman inschakelen.
Van zodra de ombudsman de klacht toegankelijk heeft verklaard, worden de vorderingen voorlopig opgeschort.
In zo'n geval sta je toch 100pct in je recht ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Goed wetende dat Dommel waarschijnlijk de Ombudsman zal negeren ofwel met standaardantwoorden zal bestoken. Maar het is het proberen waard. Volgens mij sta je wel volledig in je recht.
Wicky
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 10 keer

Ik zal mij al maar in een hoekje wegstoppen voor de reacties, maar ik vind dat Dommel hier niet in de fout gaat. Als de klant onkosten heeft (heractivatiekosten Dommel) door een fout bij Belgacom, dan vind ik dat de klant Dommel hoort te betalen en dat de klant die onkosten inbrengt bij Belgacom.

-Eric-
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Langs de ene kant kan ik die redenering volgen. Echter, de gebruiker is voor internet klant bij Dommel, niet bij Belgacom. Als Dommel hem aflsuit door een fout bij Belgacom dan is dat volledig buiten de gebruiker om. Dommel dient dit bij Belgacom aan te kaarten, niet bij de gebruiker!
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind dat dommel die kosten moet vorderen bij belgacom en niet bij de klant. De klant staat volledig buiten deze flater en heeft niets fout gedaan. De kans is dan ook klein dat belgacom zomaar €75 aan de klant gaat geven voor de heractivatie van dommel. Bij dommel kunnen ze ook hun goede wil laten zien, ze hoeven uiteindelijk maar op een knopje drukken en alles is terug in orde. Daarvoor €75 vragen is afzetterij, geen enkele andere provider vraagt zoveel activatie en heractivatie kosten.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heb destijds een gelijkend geval gehad, rond oktober 2010. Ik heb een aangetekend schrijven ingediend bij Belgacom, Dommel en de ombudsdienst. Belgacom heeft de heractivatiekost van Dommel betaald, en mij 2 maand telefoon for free gegeven.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 121 keer
Te Koop forum

Dommel wil graag gemakkelijk geld verdienen. Klantvriendelijkheid en begrip moet je bij Dommel niet verwachten, al sta je 100% in je recht.
Begrijp dat Dommel graag heractivatiekosten wil hebben maar moet deze op Belgacom verhalen, welke niet moeilijk zal doen als zij een fout begaan hebben.

Nog een bewijs van koppigheid van Dommel van mijzelf. Vroeg bij Dommel 6 weken voor jaarcontract afliep om te veranderen van jaarlijkse betaling naar maandelijks via domiciliëring. Ik kreeg een bevestigingsmail dat ze het gingen veranderen. Omdat ik hun "reputatie" ken heb ik 2 weken voor het einde jaar nog eens gevraagt, weer met bevestiging. Op vervaldag krijg ik een factuur voor een jaar. Hierop bel ik Dommel die na opzoeking bevestigen dat zij mijn mails hebben ontvangen maar er iets misgelopen was en de factuur al gemaakt was. Ik moest deze dan maar betalen, ze konden geen facturen aanpassen. Als ik niet zou betalen zouden ze mij afsluiten. Hierop na 1 jaar contract opgezegd. Wat een arrogantie !
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ha dommel. :)

Ik had destijds een aangetekende brief verzonden voor het opzeggen van mijn abonnement, één maand voor het verlopen van het abonnement. Via hun ticketing systeem heb ik ook bevestigd dat ik na het verlopen van de huidige termijn mijn abonnement wou opzeggen. Ik krijg een bevestiging dus alles goed en wel.
Opeens krijg ik mails met in bijlage een factuur, met de vraag tot betaling.

Ik bel om te vragen wat de bedoeling is, en ze zeggen dat ik de opzegging moet doen één maand voor dat ze hun facturen opmaken. Ik heb die knaap eens goed uitgelachen en zei dat ik onmogelijk kan weten wanneer ze hun facturen opmaken. De knul ging het "doorgeven" aan hun administratie dat ik niet van plan was te betalen.

Sindsdien niets meer van gehoord en de lijn is zelfs later dan gevraagd afgesloten. :)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer

Dommel: niets meer toe te voegen (been there, done that).
Hoelang zouden ze nog blijven bestaan ? tot eind dit jaar ?
LPS
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 37 keer

In de internetbranche ben ik niet zo thuis, maar ik wilde - offtopic - toch het volgende weten:
Was het Dommel wat een aantal jaren geleden overal zo opgehemeld werd met z'n vernieuwende snelheden, prijzen en sublieme klantendienst?
Want ik vind het straf dat het dan ineens zo'n crappy bedrijf is geworden... Of verwar ik Dommel met een andere internetprovider?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer

Was het Dommel wat een aantal jaren geleden overal zo opgehemeld werd met z'n vernieuwende snelheden, prijzen en sublieme klantendienst?
Want ik vind het straf dat het dan ineens zo'n crappy bedrijf is geworden... Of verwar ik Dommel met een andere internetprovider
Het was vroeger ook iets beter (regelmatig crm nieuws, goeie prijzen icm bijbehorende volumes, ...), nu zijn ze verre van competitief. Maar wat ze allemaal al uitgespookt hebben daar kun je een boek over schrijven (facturen van overleden personen op een andere naam zetten, onbestaande contracten, verwijzen naar contracten (ook al zijn ze er niet), vervaldag op feestdag: 1e reminder, toevallig erna weer feestdag: idem, komt wel in orde, ... waarschuwing U word afgesloten (uiteindelijk niet gebeurd)). Mailservers die het wekelijks weer eens niet doen, ip's die geblacklisted zijn (ook als spam), ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Zijn we hier niet serieus off-topic aan het gaan.
Dit onderwerp gaat duidelijk over een stomme fout van Belgacom (ongevraagde afsluiting).
Maar hier wordt een echt proces tegen Dommel gevoerd ?
Niet echt relevant in deze kwestie, en het hoort ook niet thuis in een Belgacom subforum ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

De flater is langs belgacom zijn kant al recht gezet. De TS is reeds op de hoogte dat hij belgacom moet blijven lastig vallen tot ze een compensatie geven.

Het is dommel dat blijft dwars liggen. Dus geven wij onze persoonlijke ervaringen met dommel zodat de TS weet dat hij best asap kan overstappen naar een andere provider zoals edpnet.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Op zich vind ik het wel relevant voor de topic starter, maar misschien heeft het weinig zin om het nog 10 keer te herhalen :$.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Aan allen: bedankt voor de reacties! Ik heb een paar dagen meegelezen, maar had niet veel tijd om te reageren.

Inderdaad, een gratis activatie voor internet bij BGC zou niet echt een compensatie zijn. Die zou je zowieso krijgen als nieuwe internetklant. En ook ik heb heel weing vertrouwen in de ombudsman. Heb zelf al ervaring met hun passiviteit. Naar de pers brengen zou op zijn plaats zijn, maar mijn ouders willen niet in de spotlights komen. Waarschijnlijk verstuur ik deze week een aangetekend schrijven naar BGC om een financiële compensatie te vorderen. Ik houd jullie op de hoogte met het resultaat.

Wat Dommel betreft. 75 EUR is gewoon een rip-off in dit geval. Volgens mij hadden ze dit makkelijk met BGC kunnen regelen en nu zijn ze een klant kwijt. Een klant die met 10 GB per maand toekwam en hen meer dan vier jaar, elke maand bijna 30 EUR opbracht.

Ondertussen heeft mijn broer, die bij mijn ouders inwoont, TN internet aangevraagd.
Joris Pauwels
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Leuk hier zoiets te lezen ...
enkele dagen terug kom ik tot de conclusie dat mijn uitgaand telefoonverkeer afgesloten is ... Ik kan geen contact meer nemen met mijn palliatieve vader .
Een brief duikt op waarin een betaling geeist wordt van een naar mij verzonden factuur en ettelijke herinneringen .
Deze factuur nog de herinneringen heb ik ooit gezien .
Wel krijg ik de gebruikelijke factuur aan die steeds netjes betaald wordt .
Over internet ... geen reactie , telefoneren kan uiteraard niet .
Uiteindelijk raak ik in een telefoonwinkel tijdens kantooruren

EN blijkt Belgacom een factuur mbt een decoder en alle herinneringen naar een adres van 6 JAREN geleden gestuurd te hebben .
Ik kon mijn vader niet bereiken , werd in mijn omgeving bekend als wanbetaler , ben beledigd en gekrenkt in mijn eer door een fout van Belgacom ;; Op de koop toe krijg ik de gebruikelijke factuur om te mogen betalen voor de periode telefonie ( EEN DIENST DIE IK NOTA BENE NIET HEB KUNNEN GEBRUIKEN DOOR EEN FOUT VAN BELGACOM )
De uitleg fouten gebeuren nu eenmaal maakt het helemaal goed voor mij .
Ws als de factuur uiteindelijhk op het correcte adres aankomt mag ik nog zo'n 20 euro aan herinneringskosten betalen ...
En kost me dat weer een hoop stress en miserie om dat ook weer recht te zetten

Ik ben gekrenkt en beledigd en heb noodzakelijke telefoons niet kunnen doen .... De uitleg maakte me direct gelukkig fouten gebeuren nu eenmaal ... betaal maar voor de telefoons die je niet kon plegen
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”