Jpeg-patent spookt weer

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
stephan
Elite Poster
Elite Poster

Vanmiddag op de trein iets gelezen :
Metro schreef: Het bedrijfje Forgent Technologies heeft ruim dertig technologiebedrijven voor de rechter gedaagd. De firma eist geld voor het gebruik van de jpeg-technologie, een zeer populair bestandsformaat. De technologie compresseert beelden. Zowat alle digitale camera's produceren jpeg-foto's. Forgent Technologies bezit een patent op jpeg en wil daar graag geld uit slaan. In 2002 is het bedrijf zijn kruistocht gestart. Vorig jaar betaalde Sony, als eerste grote bedijf, 16 miljoen dollar. Nu eist Forgent Technologies licentiegelden van onder andere Apple, Canon, HP en Xerox.
Dit is dus weer een voorbeeld van hoe het niet moet (volgens mij...).
Er is al ééns een discussie over patenten geweest denk ik hier op Userbase.
Anyway, vinden jullie dat dit zomaar kan?

Ciao
stephan
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
stephan
Elite Poster
Elite Poster

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

stephan schreef:Dit is dus weer een voorbeeld van hoe het niet moet (volgens mij...). Anyway, vinden jullie dat dit zomaar kan?
Tja, hoeveel heeft het bedrijf moeten investeren om die technologie te ontwikkelen ? Het zou toch ook maar te gek zijn moest iedereen het daarna gratis kunnen gebruiken.

Microsoft doet trouwens net hetzelfde met zijn FAT file systeem dat ook door de meeste digitale camera's wordt gebruikt.

Het is een moeilijke beslissing... persoonlijk ben ik ook niet voor patenten in die vorm, maar als bedrijf moet je ook nog geld verdienen om in leven te blijven.
t.r.i.n.
Pro Member
Pro Member

stephan schreef:Anyway, vinden jullie dat dit zomaar kan?
Ik vind dat het niet kan. Eens je ergens voor betaald hebt vind ik dat je alle rechten moet krijgen over het product in kwestie. Een uitvinding is - naar mijn mening - eigendom van de mensheid, niet van de uitvinder. :mrgreen:
[Nob]

't is de manier waarop ze het doen.

Eerst gratis ter beschikking stellen (de mensen er gewoon aan maken) zodat het lekker populair wordt. En dan betalen...

greetz,

Nob
stephan
Elite Poster
Elite Poster

[Nob] schreef:'t is de manier waarop ze het doen.

Eerst gratis ter beschikking stellen (de mensen er gewoon aan maken) zodat het lekker populair wordt. En dan betalen...

greetz,

Nob
dit is gewoon pure marketing he...
kijk maar bij telecom-operatoren (geen namen noemen)
zoveel belminuten of sms'jes gratis... je wordt eraan gewoon om meer te bellen/sturen en dan mag je betalen...

ciao
stephan
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

t.r.i.n. schreef:Ik vind dat het niet kan. Eens je ergens voor betaald hebt vind ik dat je alle rechten moet krijgen over het product in kwestie.
En hoeveel moet je er dan voor betalen ? Een Sony die honderden miljoenen camera's verkoopt, tov. een kleiner merk dat er misschien maar enkele duizenden verkoopt ?

Per gebruik betaal je dus een bepaald bedrag... fair niet ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”