In 2010 verwijderde de BAF 1,5 miljoen illegale bestanden van het internet, een stijging van 300.000 bestanden tegenover het jaar ervoor. Opvallend veel Belgische producties vonden hun weg naar de onderbuik van het internet. «Ze zijn het slachtoffer van hun eigen succes», legt general manager Christophe Van Mechelen aan Metro uit. «Door de grote populariteit van bijvoorbeeld een film als ‘Rundskop’, gaan mensen proberen online er een versie van te pakken te krijgen. Maar ook vanuit het buitenland is er interesse. Van ‘Ben X’ circuleren er bijvoorbeeld ook Spaanstalige of Duitse versies. Van de film ‘Loft’ vond de BAF 1.302 illegale webversies terug, het populaire spelprogramma De Slimste Mens ter Wereld klokte af op 2.009 online afleveringen. In totaal verdwenen 12.936 illegale Vlaamse film- en tv-producties van de digitale snelweg. Ook moesten er 497.154 songs of albums van het net verwijderd worden. Vooral dance-acts, bijvoorbeeld Lasgo, waren omnipresent aanwezig. Maar ook Das Pop dook 424 keer op. Technologische vooruitgang blijkt naast een vloek ook een zegen te zijn. «We gebruiken speciale software om illegale sites te scannen op het repertoire van onze leden», duidt Van Mechelen. «Vinden we een titel terug, dan sturen we een bericht naar de site in kwestie om het bestand te verwijderen. Een aanpak met succes, getuigt Van Mechelen. «Ze verwijderen het bestand en steken vervolgens de schuld op de gebruiker. Die illegale sites verschuilen zich achter de redenering dat ze enkele webruimte aanbieden om bestanden uit te wisselen, zoals foto’s of rekenbladen. Maar in de praktijk gaat het om films of muziek, en maken ze enorme winsten. Niet alleen online probeert de BAF illegaliteit de wereld uit te helpen. Vorig jaar vonden er 405 interventies plaats waarbij de politie, de douane of de FOD Economie in actie kwamen. «Het gaat hier bijvoorbeeld om huiszoekingen of controles op markten op zoek naar illegale kopieën. Als we vermoeden dat er iets niet in de haak is, huren we mogelijk een privé-detective in. Die stelt een dossier samen, waarna het parket in actie kan komen. Het belang van deze acties, zowel off- als online, mag niet onderschat worden, vindt Van Mechelen. «Piraterij en namaak veroorzaken verlies van jobs in de entertainementsector», klinkt het. Hij ijvert dan ook voor een nieuw nationaal veiligheidsplan, waarin de bevoegde instanties meer middelen ter beschikking moeten krijgen. Ook verwacht hij een actieve rol van de internetaanbieders om onwelvoegelijke websites te blokkeren. Dat doen ze nu al op vraag van het parket.n
bron : http://www.metrotime.be
Piraterij piekt in België
- hardyscript
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
- Bedankt: 30 keer
- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Geef mij blu-ray films voor 3-5 euro en ik koop alle toppers en klassiekers.
Laat ons legaal muziek downloaden tegen een schappelijke prijs (niet een halve euro per liedje), en vele mensen zullen wel legaal gaan.
Zo lang dit niet gebeurt zal 4/5de van de mensen hun 'aankoopgedrag' niet veranderen.
Laat ons legaal muziek downloaden tegen een schappelijke prijs (niet een halve euro per liedje), en vele mensen zullen wel legaal gaan.
Zo lang dit niet gebeurt zal 4/5de van de mensen hun 'aankoopgedrag' niet veranderen.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Inderdaad, vraag en aanbod. Toen ik nog toegang had tot de Russische "officiële" mp3-shops ($0.10 per song, meestal $1 per album), kocht ik zowat alles. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ze méér winst zouden maken met dit soort prijzenpolitiek dan met de huidige.
Idem voor films natuurlijk. Zonet nog een 20-dvd box gekocht van National Geographic voor 60€, oftewel 3€/dvd. Dat is schappelijk, maar een doorsnee film kost algauw tegen de 20€ tot 30€, wat belachelijk veel is. Desnoods maken ze 2 versies: ene met allerhande extra's (booklets en whatnot) tegen "volle" prijs en dan een stripped down versie aan 5€ ofzo.
Maargoed, wie niet horen wil...
EDIT: trouwens, in Rusland is "de industrie" al een hele poos gezwicht hiervoor... R5 releases
Idem voor films natuurlijk. Zonet nog een 20-dvd box gekocht van National Geographic voor 60€, oftewel 3€/dvd. Dat is schappelijk, maar een doorsnee film kost algauw tegen de 20€ tot 30€, wat belachelijk veel is. Desnoods maken ze 2 versies: ene met allerhande extra's (booklets en whatnot) tegen "volle" prijs en dan een stripped down versie aan 5€ ofzo.
Maargoed, wie niet horen wil...
EDIT: trouwens, in Rusland is "de industrie" al een hele poos gezwicht hiervoor... R5 releases
Laatst gewijzigd door cloink 19 feb 2011, 13:05, in totaal 1 gewijzigd.
ooh. shiny.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Daar zeg je zoal iets, ik koop muziek voor te luisteren en dvd's voor te kijken.
Boekjes en extra's interesseren me nu echt eens niet
Boekjes en extra's interesseren me nu echt eens niet

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Tja de prijzen voor de films (cinema en aankoop) pieken ook 

- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
pakt der dan nog eens popcorn bij .. ge zijt al gauw 50 euro kwijt, .. vroeger ging ik daar heel de week mee naar de cinema !
EDIT: Zeg eerlijk afgelopen jaar was het geen vette qua films ! Crisis voor iedereen trouwens, ondertussen mazout meer dan 80c per liter !!! Tijd terug viel ik bijna omver meer dan 20 euro voor een zak van 25kg patatten ! da kost normaal 6 euro, .. brood 2euro en meer, dan de index willen afschaffen, .. en qua muziek is het al lang gene vette meer !
EDIT: Zeg eerlijk afgelopen jaar was het geen vette qua films ! Crisis voor iedereen trouwens, ondertussen mazout meer dan 80c per liter !!! Tijd terug viel ik bijna omver meer dan 20 euro voor een zak van 25kg patatten ! da kost normaal 6 euro, .. brood 2euro en meer, dan de index willen afschaffen, .. en qua muziek is het al lang gene vette meer !