Ik ben hier aan het proberen een LAN verbinding in te stellen tussen 2 verschillende PPPoE sessies op de Bbox2. Hier is de situatie:
Mijn PC hangt via UTP kabel rechtstreeks aan de Bbox2. Mijn laptop is verbonden via een Wifi N router, die op zich ook verbonden is met de Bbox2, maar die heeft een ander extern IP omdat deze ook een PPPoE sessie maakt.
Op mijn PC heb ik een FTP server opgestart, ik kan wel probleemloos via internet vanop mijn laptop aan die FTP server, maar dit gaat natuurlijk nogal traag wegens de uploadbeperking. Ik zou dit dus graag via LAN kunnen doen zodat ik toch een degelijke snelheid haal via die Wifi N. Aangezien de Wifi van de Bbox2 geen N heeft, is het dus ook geen optie om die te gebruiken.
Ik zou ook mijn PC via UTP aan die Wifi router kunnen hangen, maar dan moet ik blijkbaar telkens kabels gaan versteken als ik eens wil inloggen op de Bbox2, en dan hebben mijn PC en laptop niet meer een verschillend extern IP (dat laatste is niet zo belangrijk eigenlijk).
Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt.
LAN verbinding tussen verschillende PPPoE sessies
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Wat je wil, is bij mijn weten niet mogelijk.
Van zodra je achter een router zit met een pppoe sessie, zit je in feite op een ander netwerk (achter een ander publiek ip). Door uw ene pc resp. achter de bbox maar voor uw wireless n router te zetten en je andere pc achter die wireless router (elke router met een eigen pppoe sessie) zit je dus in principe op 2 totaal verschillende netwerken (het zouden dus even goed 2 netwerken kunnen zijn die geografisch kilometers van elkaar liggen met elk een eigen internet verbinding).
Dus je zet best alles achter uw n wifi router. Maar dan zal je uiteraard niet aan je bbox kunnen (want uw wifi n router zal enkel een pppoe connectie opzetten en zal geen ip adres op z'n wan interface zelf krijgen). Tenzij je daar het externe management aanzet (= web interface toegankelijk maken vanaf het internet = gevaarlijk gezien povere beveiliging van bbox).
Van zodra je achter een router zit met een pppoe sessie, zit je in feite op een ander netwerk (achter een ander publiek ip). Door uw ene pc resp. achter de bbox maar voor uw wireless n router te zetten en je andere pc achter die wireless router (elke router met een eigen pppoe sessie) zit je dus in principe op 2 totaal verschillende netwerken (het zouden dus even goed 2 netwerken kunnen zijn die geografisch kilometers van elkaar liggen met elk een eigen internet verbinding).
Dus je zet best alles achter uw n wifi router. Maar dan zal je uiteraard niet aan je bbox kunnen (want uw wifi n router zal enkel een pppoe connectie opzetten en zal geen ip adres op z'n wan interface zelf krijgen). Tenzij je daar het externe management aanzet (= web interface toegankelijk maken vanaf het internet = gevaarlijk gezien povere beveiliging van bbox).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
1) De eerste vraag is natuurlijk waarom je met de laptop of de wireless-N router persé een 2de PPPoE sessie wil aanmaken. Je hebt een netwerkje met 2 computers (PC + laptop), je maakt hiervan 2 aparte netwerken (met 2 externe IP adressen), en je plaats je laptop dan nog achter een router ...
Tenzij je hiervoor een gegronde reden hebt, zou ik:
2) Als je dan toch persé een 2de PPPoE sessie wil hebben, zou je eventueel die PPPoE sessie kunnen instellen op de laptop in plaats van op de router. Dan wordt het:
Als je dan een andere toestel van je lokaal netwerk wil benaderen, zal deze verbinding automatisch tot stand komen via het eerste IP, internet sessies zullen via het externe IP lopen.
3) Een derde mogelijkheid is gebruik maken van NetBEUI.
Iedereen zal me natuurlijk uitlachen
, gezien NetBeui een ouderwets protocol is, nog van voor de tijd van Internet en TCP/IP (en niet meer standard in Windows sedert XP). Maar in situaties waar 2 PC's fysisch met elkaar zijn verbonden, maar in 2 aparte IP netwerken staan, geeft NetBeui een zéér veilige oplossing.
Als voorbeeld: 2 PC's op een switch achter de Telenet modem.
Veilig, omdat NetBeui niet vanuit het internet te zien is.
NetBeui is een niet routeerbaar netwerk protocol: 2 computers waarop NetBeui staat, zien mekaar, je kan bestanden delen, printers delen, enz ... - ongeachte het IP adres van deze computers.
NetBeui staat op de Windows XP CD, en bestaat uit 2 bestandjes: NETNBF.inf en NBF.SYS
Tenzij je hiervoor een gegronde reden hebt, zou ik:
- met de wireless-N router géén aparte PPPoE sessie aanmaken.
- meer nog, deze niet als router, maar als access point instelllen.
2) Als je dan toch persé een 2de PPPoE sessie wil hebben, zou je eventueel die PPPoE sessie kunnen instellen op de laptop in plaats van op de router. Dan wordt het:
- wireless-N niet als router, maar als access point instelllen.
- Op de laptop een PPPoE sessie instellen.
Als je dan een andere toestel van je lokaal netwerk wil benaderen, zal deze verbinding automatisch tot stand komen via het eerste IP, internet sessies zullen via het externe IP lopen.
3) Een derde mogelijkheid is gebruik maken van NetBEUI.
Iedereen zal me natuurlijk uitlachen

Als voorbeeld: 2 PC's op een switch achter de Telenet modem.
Veilig, omdat NetBeui niet vanuit het internet te zien is.
NetBeui is een niet routeerbaar netwerk protocol: 2 computers waarop NetBeui staat, zien mekaar, je kan bestanden delen, printers delen, enz ... - ongeachte het IP adres van deze computers.
NetBeui staat op de Windows XP CD, en bestaat uit 2 bestandjes: NETNBF.inf en NBF.SYS
- - NETNBF.inf moet je kopieren naar C:\Windows\Inf
- NBF.SYS moet je kopieren naar C:\Windows\System32\Drivers
- Dan naar je Netwerkkaart gaan > Eigenschappen > Protocol toevoegen > NetBEUI
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
@Ts welke Wifi router heb je precies ?
als hij te flashen is met DD-WRT heb ik een oplossing voor je probleem ..
Heb dit vorige week bij mezelf ook ingesteld .. ik vond het ook heel ambetant dat ik telkens laptop moest versteken in de bbox2 voor naar de status pagina te zien .. ( waarden van lijn etc) . ( of Connecteren met de Wifi van BBOX2 )
Ik heb een linksys WRT54GL op 192.168.1.0/24 Subnet .
Mijn BBOX2 heb ik veranderd van subnet naar 192.168.123.0/24 ( de bbox2 heeft nu ip adres 192.168.123.10 )
DHCP heb ik uitgeschakeld op de BBOX2 maar is niet echt noodzakelijk .
Mijn WRT54GL hangt met zijn WAN poort op de LAN1 en maakt de PPOE Sessie naar Skynet .
de WAN poort heeft een vast ip in de range van de BBOX2 192.168.123.20 bijvoorbeeld , en dan maakt hij connect via PPOE en op moment krijgt PPP0 een WAN Ip van skynet ..
Dan is er gewoon nog een iptable of route van dat BBOX2 subnet naar het LAN subnet ( ik doe het met MASQUERADE)
Dus al mijn pc's hangen op de DD-WRT router bedraad of draadloos ... 192.168.1.1 = de dd-wrt webinterface 192.168.123.10 zie ik netjes de bbox2 interface ..
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ac ... figuration
Traceren van de route naar 192.168.123.10 via maximaal 30 hops
1 <1 ms <1 ms <1 ms DD-WRT [192.168.1.1]
2 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.123.10
Als je router geen DD-WRT ondersteund vrees k dat het moeilijker gaat zijn ..
als hij te flashen is met DD-WRT heb ik een oplossing voor je probleem ..
Heb dit vorige week bij mezelf ook ingesteld .. ik vond het ook heel ambetant dat ik telkens laptop moest versteken in de bbox2 voor naar de status pagina te zien .. ( waarden van lijn etc) . ( of Connecteren met de Wifi van BBOX2 )
Ik heb een linksys WRT54GL op 192.168.1.0/24 Subnet .
Mijn BBOX2 heb ik veranderd van subnet naar 192.168.123.0/24 ( de bbox2 heeft nu ip adres 192.168.123.10 )
DHCP heb ik uitgeschakeld op de BBOX2 maar is niet echt noodzakelijk .
Mijn WRT54GL hangt met zijn WAN poort op de LAN1 en maakt de PPOE Sessie naar Skynet .
de WAN poort heeft een vast ip in de range van de BBOX2 192.168.123.20 bijvoorbeeld , en dan maakt hij connect via PPOE en op moment krijgt PPP0 een WAN Ip van skynet ..
Dan is er gewoon nog een iptable of route van dat BBOX2 subnet naar het LAN subnet ( ik doe het met MASQUERADE)
Dus al mijn pc's hangen op de DD-WRT router bedraad of draadloos ... 192.168.1.1 = de dd-wrt webinterface 192.168.123.10 zie ik netjes de bbox2 interface ..
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Ac ... figuration
Traceren van de route naar 192.168.123.10 via maximaal 30 hops
1 <1 ms <1 ms <1 ms DD-WRT [192.168.1.1]
2 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.123.10
Als je router geen DD-WRT ondersteund vrees k dat het moeilijker gaat zijn ..