Overgang TN - Opstelling ok ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
hdh
Starter
Starter

Hallo,

Door aanhoudende problemen met onze VDSL-verbinding overwegen wij een overgang van Belgacom naar Telenet. Niet alleen voor internet, maar ook voor telefonie en we nemen er dan direct digitale televisie bij => een fibernet 40 shake dus.

Ik heb al een en ander van die nieuwe router gelezen in het modem/only versus modem/router topic, maar omdat ons huidige netwerk nogal wat aftakpunten kent wil ik graag even jullie advies...ik ben slechts in beperkte mate vertrouwd met de netwerktopologie waarover daar wordt gesproken :wink:
Prentje van de opstelling die ik voor ogen heb: http://img651.imageshack.us/i/tnopstelling.png/
De opstelling is nogal 'ringvormig' omdat het moeilijk is om nog kabels bij te leggen.
Wegens de opmerkingen die worden gegeven over die nieuwe router vraag ik me af of deze opstelling haalbaar is ? Kan die WRV200 daar zo blijven staan (DHCP uitgeschakeld, vast ip ?) Andere problemen waarmee ik te maken kan hebben ?

Andere vragen:
- is een coaxkabel naar de televisie nog vereist ? In het model/only vs. modem/router topic postte iemand een opstelling waar ook nog een coaxkabel naar de digicorder ging en van de digicorder naar de televisie :???:
- Wegens de opmerkingen ivm privacy achter die nieuwe modem/routers: zijn er mogelijkheden om het netwerk toch af te schermen ? Wij maken geen gebruik van dynDNS, NAS, VOIP etc... Neemt niet weg dat TN geen zaken heeft met wat er zich achter de router afspeelt.

Dank!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ja er moet een coax & een netwerkkabel van de modem naar de digicorder, de netwerkkabel dient enkel voor interactieve diensten, de tv signalen lopen altijd over de coax.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Hello,

de IP range van de combi modem/router is 192.168.0.x (althans toch bij mij) , je WRV zal dus gewijzigd moeten worden.
CHeck ook best hoe groot de DHCP scope van de modem/router bij Telenet is , je hebt toch behoorlijk wat apparaten staan.

Als je aan filesharing zou doen , kan het nuttig zijn om naar Gigabit over te schakelen op je switches , maar voor de rest is er niet een issue als alles nu al min of meer zo werkt op je Belgacom lijn.

Qua privacy kan telenet ook niet zomaar aan de data aan die achter je router zit (zonder met porforwards te gaan prutsen)
Ze zien wel hoeveel apparaten er achter zitten (DHCP scope en de routing statistieken in je router)
Als Mijn Telenet eruit ligt kan je ook niet meer de Wifi e.d. beheren , maar uiteindelijk doe je dat niet zo dikwijls.
Floris Bakker for president!
hdh
Starter
Starter

Ja er moet een coax & een netwerkkabel van de modem naar de digicorder, de netwerkkabel dient enkel voor interactieve diensten, de tv signalen lopen altijd over de coax.
En bij de telenetwinkel maar zeggen dat er enkel een netwerkkabel naar de digicorder moet :|
de IP range van de combi modem/router is 192.168.0.x (althans toch bij mij) , je WRV zal dus gewijzigd moeten worden.
Dat is geen enkel probleem. We moeten enkel toegang tot die router hebben om eventueel eens een mac-adres toe te voegen.
CHeck ook best hoe groot de DHCP scope van de modem/router bij Telenet is , je hebt toch behoorlijk wat apparaten staan.
Ik veronderstel dat we dat gewoon kunnen aanpassen indien nodig ? Het gebeurt zelden dat al die aansluitingen tegelijk in gebruik zijn, maar ze moeten wel voorzien zijn.
Als je aan filesharing zou doen , kan het nuttig zijn om naar Gigabit over te schakelen op je switches
Voorlopig geen vereiste, misschien later ooit..

Bedankt voor jullie reacties!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

Zou perfect moeten gaan zoals je het daar getekend hebt (maar dus ook wel nog coax nodig tot aan de Digicorder).
In je tekening krijgen alle 8 PCs dus wel hun IP van de Telenet Router. Edit: nog eens opnieuw gekeken, maar je WRV moet dan dus best ook in switchmode staan en niet als router zoals in je tekening. Sowieso is het niet echt een goed idee, tenzij je effectief die 2 laptops + 2 PCs wil afschermen van de andere PCs in huis.

Als je toch bezwaren hebt om de Telenet router te gebruiken, kan je ook je oude ADSL router effectief als router gebruiken ipv in Switch mode. In dat geval zou ik die WRV dan wel als bridge configureren zodat de 2 laptops + 2 PCs ook hun IP adres van je ADSL router krijgen.
Als je ADSL router niet als router kan gebruikt worden (omdat hij mogelijks geen WAN poort heeft maar enkel telefoonconnectie aan de WAN kant) dan kan je hem nog wel verwisselen met die WRV. Dan is die WRV je home router waarachter dan nog 2 switches zitten. Je moet dan natuurlijk wel nog oppassen met je wireless bereik aangezien die WRV dan op een andere plaats staat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cavecat schreef:Qua privacy kan telenet ook niet zomaar aan de data aan die achter je router zit (zonder met porforwards te gaan prutsen)
Maar je kan TN (of iemand anders die toegang krijgt tot de remote configuratie) niet verhinderen aan die port fowards te prutsen. Het is dus aan jou om dit vertrouwen al dan niet te hebben in Telenet (en dan bedoel ik niet meteen het personeel, maar de architectuur).
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Dat klopt , maar gezien het aantal klanten van TN en het oninteressant zijn van mijn data zou het nu toch moeten lukken dat ze dat hier doen.
Eigenlijk is het net hetzelfde als je mail bij google onderbrengen .. google is zelfs nog iets erger omdat ze aangeven dat het scannen om je gerichte advertenties te geven.

@ TS : De grootte van de DHCP scope kan je niet wijzigen via mijn telenet , die optie is (op dit moment althans) niet zichtbaar bij mij
Je zou eens kunnen polsen bij de helpdesk of ze dat manueel kunnen uitbreiden
Floris Bakker for president!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cavecat schreef:Dat klopt , maar gezien het aantal klanten van TN en het oninteressant zijn van mijn data zou het nu toch moeten lukken dat ze dat hier doen.
Fort Knox hacken is inderdaad more fun dan een TN modem... maar verleden jaar was er toch ook maar iemand die alle BGC modems hun paswoord wist te registreren. Als het dan toch moet gebeuren heb ik liever dat ik het mezelf kan verwijten dan TN... ik veronderstel dat de stadsdiensten ook niet de sleutel van je voordeur hebben (ook al zijn er veel andere interessante huizen om te bezoeken).

Nu is veiligheid slechts één van de redenen om niet voor dergelijke modem te kiezen... maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Trouwens je setup zal vermoedelijk werken (aangezien je de typische probleem dingen niet gebruikt) als je WRV zich een beetje als AP wil gedragen. Alléén spijtig dat je alle kabels moet doorlussen en niet één centrale switch kan gebruiken.
hdh
Starter
Starter

Alléén spijtig dat je alle kabels moet doorlussen en niet één centrale switch kan gebruiken.
Inderdaad, maar de toestellen staan in verschillende ruimtes en extra kabels trekken gaat niet meer.

Het probleem wordt nog iets groter: de 2 utp-kabels die vanuit de router moesten vertrekken kunnen niet gelegd worden dus moeten we die powerlan adapters gebruiken. De opstelling wordt dan als volgt: http://img703.imageshack.us/img703/1198 ... lling2.png Het is toch mogelijk om switches achter die powerlan adapters te plaatsen ? Iemand een idee of die dingen dat kunnen trekken ? Anders worden het kabels langs buiten :s
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hdh schreef:Het is toch mogelijk om switches achter die powerlan adapters te plaatsen ?
Ja, geen probleem... een powerlan kan je eigenlijk gewoon "weg denken".
hdh schreef:Iemand een idee of die dingen dat kunnen trekken ? Anders worden het kabels langs buiten :s
Da's een andere vraag... zorg maar dat je 200 Mbit versies hebt, en zelfs dan nog hangt het een beetje af van je eigen electriciteitsnet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Zou ook perfect moeten gaan. Ik heb hier ook een opstelling met 4 Homeplugs, omwille van 2 Digiboxen. Qua performantie kan dat echter wel tegenvallen. Ik heb pluggen van 200Mbps. Daar haal ik een throughput op van max. 35Mbps wat wel zonde is nu ik Fibernet40 heb.
Ik wil wel nog een keer mijn eerdere opmerking herhalen: in beide tekeningen hangen je 2 PCs en 2 laptop rechts achter de WRV router op een 192.168.1.x netwerk. Terwijl de rest van je machines aan de Telenet router hangen in een 192.168.0.x netwerk. Dit wil zeggen dat ze elkaar dus niet gaan zien. Denk dat het beter is om je WRV ook als bridge te gebruiken. Dan hangen alle clients in het 192.168.0.x netwerk van de Telenet router.
Of zoals ik al zei: verwissel die ADSL Router met die WRV en dan hangt heel je eigen netwerk achter je eigen router, met alle flexibiliteit vandien. Enige nadeel is dat je dan voor heel je netwerk met dubbele NAT zit (ipv enkel voor die 2 PCs + 2 laptops rechts).
Edit: of nog beter: laat ze gewoon staan waar ze staan, maar steek de homeplug aan de WRV kant. Dan kunnen al je toestellen blijven staan waar ze staan, maar hangt toch alles achter je WRV die dan zelf via de Homeplug aan de Telenet modem hangt.
Edit2: en dan heb je ook zelfs die ADSL router (als switch) niet meer nodig, want het enige toestel op die plaats is 1 PC en daar komt al een UTP kabel toe. Dus dan hang je die PC eigenlijk gewoon via die lange kabel aan die middelste switch.
hdh
Starter
Starter

hdh schreef:Iemand een idee of die dingen dat kunnen trekken ? Anders worden het kabels langs buiten :s
Da's een andere vraag... zorg maar dat je 200 Mbit versies hebt, en zelfs dan nog hangt het een beetje af van je eigen electriciteitsnet.[/quote]
Elektriciteitsnet zou het probleem niet mogen zijn, ze zitten op dezelfde fase, zonder splitsingen tussen.
Ik wil wel nog een keer mijn eerdere opmerking herhalen: in beide tekeningen hangen je 2 PCs en 2 laptop rechts achter de WRV router op een 192.168.1.x netwerk. Terwijl de rest van je machines aan de Telenet router hangen in een 192.168.0.x netwerk. Dit wil zeggen dat ze elkaar dus niet gaan zien. Denk dat het beter is om je WRV ook als bridge te gebruiken. Dan hangen alle clients in het 192.168.0.x netwerk van de Telenet router.
Excuses, dat had ik over het hoofd gezien. Die WRV zit op een 192.168.1.x netwerk omdat de huidige (belgacom) router ook een 192.168.1.x netwerk is. Als het bij telenet 192.168.0.x is passen we die wrv uiteraard ook aan. Ik had het verschil 0<->1 niet gezien :wink:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dus je WRV is al geconfigureerd als switch/accesspoint dan ? Ja, dan zou het probleemloos moeten werken zoals op je tekening.

Nadeel van die opstelling blijft dat je volledig afhankelijk bent van die Telenet router. Als Mijn Telenet plat gaat, kun je het dus vergeten om je portforwarding rules bvb te configureren. Om dan nog maar te zwijgen van features die gewoon niet aangeboden worden (bvb DynDNS, logging, etc...).

Voordeel dan weer is dat als je met wireless clients naar de Telenet router connecteert, die ook allemaal op je intern netwerk zitten en dus ook alle andere PCs gaan zien. Dit gaat niet het geval zijn als je je WRV gaat gebruiken als je master router thuis, want dan zit een client die wireless aan de Telenet modem hangt aan de buitenkant van die WRV en dus buiten de perimeter van je thuisnetwerk.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”