Een klant in de walen heeft al jaren een ADSL Pro Compact met een closed Cisco Router met een /28 subnet op .. ( max 16 ip's ) .
Staat nog steeds op een ADSL1 profiel 4,6 mbit , gebeld met de Belgacom niks hoger is mogelijk ;. geen ADSL2 en gene VDSL2 .. ( in een industriezone ) .
Hij geraakt ook stillaan in de problemen met de weinig ip's .. ( komen netwerk printers bij , bankcontact terminals , laptops etc .. ) .
Volgens Belgacom normen zou hij naar Office moeten gaan he .. ( 20 ip's lol en prijs X 2 ) , of anders een Firewall er achter plaatsen met DMZ in de Cisco -> Firewall .. ( ook weer dubbel NAT ) .
Maar heb eens zitten denken , hij heeft geen VAST ip nodig , draait geen VPN server ofzo , heeft wel een camera systeem maar dat zal hij wel niet bekijken remote met zo een lage upstream .. ( volgens Belgacom 4,6MBIT profiel , maar dat is niet te checken door 3den uiteraard ) .
Hij betaald daar nu 86 euro +btw voor ... vraag me af of hij dan niet beter een Internet Comfort + Optie onbeperkt neemt ( betaald ie amper 42,92 euro INCL BTW ) .
Uiteraard zal ie ook geen 12/1,5mbit halen ,maar ook weer 4,6mbit met dat verschil dat we eigen router/modem kunnen plaatsen en geen dubbel NAT meserie ...
Volgens belgacom heeft ie geen contract meer op die ADSL PRO , dus kan hij dus perfect opzeggen .
http://www.speedtest.net/result/1119822070.png
Alternatieven weet ik zo niet meteen .. gezien klant op Waals grondgebied zit ... zal het moeten over XDSL technologie ... denk ook niet dat er Kabel TV toekomt .. ( evt VOO ofzo ? ) ..
ADSL Pro Compact
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1686 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 1 keer
het enige voordeel van de pro compact is het vast ip (niet nodig?), de SLA (tussenkomst binnen de 8 uren, maar geen resultaatsverbintenis natuurlijk) en de professionele helpdesk. maar als hij sowieso langs jou passeert, is dat eerder jouw probleem. je gaat er dan inderdaad moeten een router achter steken voor NAT.
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
Jep precies .. en euh die SLA stelt ook nog nie al teveel voor ze ... overlaatst voorgehad bij iemand was nie echt veel van te merken ..
Morgen eens bekijken .... misschien is VOO ook een optie als er TV kabel binnenkomt .... ( dan 15/1mbit )
VAST ip eeft de klant zelf niet nodig , en voor remote beheer kan ik perfect weg met een dyndns ..
En mocht het nog nodig zijn kan het later nog altijd dacht ik ...als optie .. vragen ze wel 30 euro voor ...
Morgen eens bekijken .... misschien is VOO ook een optie als er TV kabel binnenkomt .... ( dan 15/1mbit )
VAST ip eeft de klant zelf niet nodig , en voor remote beheer kan ik perfect weg met een dyndns ..
En mocht het nog nodig zijn kan het later nog altijd dacht ik ...als optie .. vragen ze wel 30 euro voor ...