Nummeroverdracht: 'centrale database' 2 weken buiten dienst

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

Zit al 2 weken te wachten op overdracht van vaste telefoonlijn+nummer van Belgacom naar Scarlet One.
Scarlet support gebeld en oorzaak van mijn probleem was de 'centrale nummeroverdracht database' die in december een tweetal weken buiten dienst zou gelegen hebben en daardoor serieuze achterstand bij nummeroverdrachten.
Klink redelijk aannemelijk voor een leek, maar dan moeten er nu een heleboel mensen zijn die dezelfde vertraging hebben bij hun nummeroverdracht... Twee vraagjes:
1) voor de insiders : bestaat er zo'n centrale nummeroverdracht database/applicatie ?
2) nog veel mensen momenteel met vertraging bji hun nummeroverdracht ?

PS: Scarlet tech.support: redelijk korte wachttijd en vrij snel diagnose met bovenstaand antwoord gekregen
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Natuurlijk bestaat die database CRDC publieke website voor opvraging van een nummerlocatie
www.crdc.be
site wordt beheerd door BIPT
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3754 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Mijn GSM nummeroverdracht van Mobistar naar Mobile Vikings gebeurde in minder dan 48 uur.
Ik neem aan dat dit ook via CRDC gaat.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
simon1991
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

philippe_d schreef:Mijn GSM nummeroverdracht van Mobistar naar Mobile Vikings gebeurde in minder dan 48 uur.
Ik neem aan dat dit ook via CRDC gaat.
Philippe.
Amai da's snel! Duurde bij mij 10x zolang voor de overdracht van Proximus naar Base....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

DIBO schreef:oorzaak van mijn probleem was de 'centrale nummeroverdracht database' die in december een tweetal weken buiten dienst zou gelegen hebben en daardoor serieuze achterstand bij nummeroverdrachten.
Hebben ze al die tijd de aanvragen op een papiertje geschreven en is een Indier die nu aan het intypen of wat :bang:
Ik kan dergelijk verhaal moeilijk geloven...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Ik dacht eens gelezen te hebben dat de database voor vaste lijnen door belgacom beheerd wordt.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Vermits de nummeroverdracht op vaste lijnen iets is dat door de alternatieve operatoren is gepushed, lijkt het me bizar dat die lijst zou beheerd worden door Belgacom.
Los daarvan is het inderdaad een raar verhaal van Scarlet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

Als dat een computer systeem is wat door BIPT wordt beheerd: Ja kan makkelijk, hun eigen site ligt er ook dikwijls uit... prutsers daar (kwa ICT)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

ongeveer 3h overdracht tussen Simyo (Base MVNO) en Mobile Vikings (Base MVNO)
de simkaart had ik binnen de 24h per post na online bestelling
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

De NPA.

De NPA (Number Portability Association) is een officieel door het BIPT aangestelde VZW die verantwoordelijk is voor nummeroverdracht in België, zowel voor geografische nummers, niet-geografische nummers als mobiele nummers. Alle operatoren in België met toegewezen nummerblokken hebben immers de verplichting tot nummeroverdraagbaarheid, zoals bepaald in de overeenkomstige KB’s van 2000 tot en met 2009.

Nummeroverdracht of portering wordt operationeel uitgevoerd door het CRDC (Common Reference Database Centre) die zorgt voor het beheer en de uitvoering van de porteringsprocessen tussen telecom operatoren. De status en de beherende operator van alle toegewezen nummers worden in de CRDB (Common Reference DataBase) bijgehouden. Deze informatie wordt als een bijkomende dienst dagelijks aangeleverd aan NLI (Number Location Information) klanten.
http://www.crdc.be/CRDCNLI/BrowserDefau ... ?tabid=280
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”