voip simpel beginnersvraagje

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 29 keer

om te bellen naar andere vaste lijnen in België gebruik ik het telefoonabonnement dat mee inbegrepen zit in mijn DiamontShake. Stel dat ik van shake verander en de optie telefoon er dus uit laat dan kan ik enkel nog bellen via de internetlijn. Ik dien dus een aangepast telefoontoestel te kopen, maar wat gebeurt er met mijn contacten die me vanaf dan willen bereiken? Kunnen die hun oud telefoonabonnement bij Belgacom of telenet behouden of moeten deze mensen ook hun lijn opzeggen en een voip telefoon aanschaffen? Behoud ik überhaupt mijn vast telefoonnummer?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Je kan je huidige nummer porteren naar bijvoorbeeld WeePee (kost eenmalig 18 euro).
Verder betaal je enkel wat je verbruikt (geen maandelijks abonnementsgeld).
Na de portatie van je nummer zal niemand daar iets van merken en ben je gewoon bereikbaar op dat nummer.

Je kan altijd eens een test account aanmaken bij WeePee (inclusief 2 euro belwaarde) om je nieuwe toestel uit te proberen.
Nadien kan je je huidige nummer nog altijd porteren naar deze account.

De portatie zelf is dan omzeggens naadloos van Telenet naar WeePee (geen "overgangsperiode" waarin je niet bereikbaar bent).
bartman
Elite Poster
Elite Poster

ok dat is al een heldere uitleg. Bij de aanschaf van zon' voip telefoon, naar wat moet ik letten ? Ik zit thuis met een telenet kabelmodem, een telenet switchs voor de digitale tv en mijn eigen dlink router DIR-655 waarop 3 lan poorten in gebruik zijn (2 mac's en 1 nas) De telenet switch is verbonden met de WAN poort op de dlink router
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Het aansluiten is simpel: gewoon de UTP kabel van je VOIP telefoon inpluggen in de 4de poort van jouw router.
En dan configureren natuurlijk.

En waar moet je op letten. Oef, das een moeilijke.
Dat ligt er zowat aan wat je wil doen, wat je verwacht ....
Huishoudelijk, zakelijk (kantoor), mixed ....

Zelf heb ik gekozen voor een Siemens S685IP (kan zowel telefonie via vast net als VOIP).
Goed voor normaal gebruik. Voor mij althans.
Je kan de mogelijkheden van dit toestel eens nagaan in de (uitgebreide) gebruikershandleiding. Je vindt de handleiding hier.

Verder zou je er ook voor kunnen kiezen om je huidige telefoontoestel te behouden en gebruik te maken van een "overgangstoestelletje".
Bijvoorbeeld van Grandstream.
Aan de ene kant UTP kabel aansluiten. Aan de andere je huidig telefoontoestel. En dan configureren.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

wel toen ik mijn huidig telefoontoestel kocht , een siemens gigaset s450 sim was er ter promotie een gigaset-spraak en data adapter model M34USB bijgeleverd maar tot nu toe nooit gebruikt. Alleen vind ik geen mac drivers (enkel een exe bestand, geen dmg bestand).
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”