Nieuwe PC, even uw mening geven aub?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo beste mensen,

Gedurende jaren heb ik kant&klare systemen moeten aankopen voor mijn werk. Nu wil ik zelf wel eens iets op poten zetten met keuzecomonenten en volgens "eigen godsvrucht en vermogen" zoals men placht te zeggen ..

Ik wil een pittige PC met als hoofdoel "beeldverwerking" in de fotografie. Gaming is niet aan de orde, ik speel nooit games. Wel moet die wat rekenkracht hebben en het moet een redelijk "stil" systeem zijn want nu zit ik in nogal wat "lawaai" ...

Ondertussen heb ik mij, de laatste maanden, vrijwel suf gelezen/vergeleken aan hardware reviews en specificaties en dit is ongeveer het ei dat ik daarbij zou willen leggen ... en dat leg ik even aan de experten hier voor, alle opmerkingen zijn uitermate welkom!

Aantal Product Prijs Subtotaal
1 ASUS EAH5450 SILENT/DI/1GD2 € 56,02
1 ASUS P7P55D-E € 130,90
1 Cooler Master CM 690 II Advanced € 87,00
1 Cooler Master Silent Pro M600 € 80,01
1 Intel Core i7 870 € 283,82
2 Kingston ValueRam 4GB DDR3-1333 CL9 kit € 89,13 € 178,26
2 Noctua NF-S12B FLX 120mm € 18,99 € 37,98
1 OCZ Vertex 2 Extended 60GB € 149,90
1 Scythe Mugen 2 Rev. B € 34,99
1 Western Digital Caviar Black 500GB € 50,49
Totaal € 1.089,37

mijn motivaties:
CPU: een I7 870 ... even dacht ik uit te wijken naar de I7 9xx reeks maar voor ongeveer dezelfde prestaties kost het begeleidende X58 mobo een heel pak meer, de I7 8xx lijkt mij qua prijs/prestaties een redelijk goede keus?

Mobo: Asus, in mijn aankoopassortiment zaten, destijds, altijd PC's met Asus moederbordjes, nooit het minste probleem gehad

CPU Koeling: De populaire Scythe Mugen 2, op algemeen aanraden van de reviews ... het andere alternatief is de Noctua-NH-D14 maar die is helaas dubbel zo duur ...maar misschien iets stiller? Ik wil sterke koeling omdat ik de I7 in turbo mode wil laten werken! (.. en zoveel mogelijk houden! ..)

Voeding: Ik heb geen idee van het vermogen dat ik nodig heb ondanks alle reiews, dus heb ik maar gekozen voor wat ik denk de guldeln middenweg te zijn nl 600W? Alternatief is een "equivalente" voeding van Be-quiet? kom ik toe met een "lichtere" voeding? geen idee, dus fire away!

Behuizing: Een P55 mobo met een Scythe koeler op de CPU past probleemloos in deze kast, zo lees ik, dus ...

Graka: Volgens de ATI web site kan ik voldoende uit de voeten met een kaart gebaseerd op de 54xx of 55xx chipset maar als iemand een beter idee heeft? graag ...

SSD: .. pure verwennerij, maar ik ken deze dingen niet en ik wil er geen sloten geld aan uitgeven dus weer even de kerk in 't midden?

HD: heb ik eigenlijk niet nodig want ik heb nog een nieuwe WD green caviar 1Tb liggen

Geheugen: DDR3-1333, 8Gb ... Volgens Tom's Harware review is 1333 zat genoeg voor een I7-8xx als men niet gaat overclocken en dat ben ik niet van zins ... alternatieven bij Corsair en OCZ, eventueel ..?

Case-fans: Geen idee of ik er nodig heb maar ik heb er 2 bij gezet. Keuze is voor Noctua maar dit sluit niets uit. Een alternatief leek mij Coolermaster Ultra Silent Fan. Als er andere zijn hoor ik het graag. "Geruisloos" is het sleutelwoord !

heb ik nog bijkomende accessoires nodig? bvb Brackets voor disk montage? heb ik bvb ook een fan-controller nodig? vergeet ik nog iets? graag jullie gewaardeerde advies?

mvg en TIA!
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Voor het renderen van foto's heb ge liefst zoveel mogelijk ram nodig, als je vele foto's tegelijk wilt renderen gaat je volgens mij niet genoeg hebben met 4GB ram.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er staat dan ook "2" Kingston...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Koop een oude core2duo en SSD, gaat veel sneller zijn dan zonder ssd (met gelijk wat).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lezen jullie niet... er staat eveneens... "OCZ Vertex 2 Extended "
Regulus
Pro Member
Pro Member

silencer schreef:Koop een oude core2duo en SSD, gaat veel sneller zijn dan zonder ssd (met gelijk wat).
huh ??? .. gut, dat Intel zoveel moeite gedaan heeft om die I7 reeks uit te brengen, dat verbaast mij toch wel ... :roll:
silencer
Elite Poster
Elite Poster

"Geruisloos" is het sleutelwoord !
Mijn pc is uiterst stil: ik hoor enkel de monitor draaien (antec p182) en de voeding van het oplaadstation voor de muis.
fans: slipstream 500tr (geen irritant geluid tov andere fans) en veel goedkoper ( €7,00 ).
ivm cpu cooler:http://www.jaha.be/index.php?cPath=284_ ... 3a6ce29bc9

Alles tot 12dBa is vrij luid, laat je niets wijs maken.
Regulus
Pro Member
Pro Member

silencer schreef:
"Geruisloos" is het sleutelwoord !
Mijn pc is uiterst stil: ik hoor enkel de monitor draaien (antec p182) en de voeding van het oplaadstation voor de muis.
fans: slipstream 500tr (geen irritant geluid tov andere fans) en veel goedkoper ( €7,00 ).
ivm cpu cooler:http://www.jaha.be/index.php?cPath=284_ ... 3a6ce29bc9
Alles tot 12dBa is vrij luid, laat je niets wijs maken.
Bedankt voor de informatie .. ik heb ondertussen een halve nacht gespendeerd met terug oa reviews te lezen ivm koeling en behuizingen (want ik ben bang dat ik eventueel een kast koop waar die Mugen niet in kan!)

De Antec P183 stond hoog op mijn lijstje maar de Alternate site zegt mij als waarschuwing (Als ik van de Coolermaster naar de Antec switch in de PC builder) dat mijn gekozen HD's (SSD en gewone HD) er niet in kunnen wegens ontbrekende bays .. ?? ik vind dat vreemd maar ik kan er niets over zeggen, ik ken die dingen dus niet ..De Coolermaster Sileo 500 is/was ook een optie wegens vrijwe geluidsdicht maar zie hieronder ....

Met de cpu kooler zit ik nu toch wel in de knoop. Heb ik die monster Mugen 2 wel nodig? :-D :? Meestal ga ik dat systeem enkel volledig stressed gebruiken gedurende korte pieken van berekeningen. Ik heb andere koelers zitten bekijken (hier dus http://www.silentpcreview.com/) maar ik kom er niet echt uit ... vooral de moeizame en gecompliceerde montage van de Mugen geeft mij koud angstzweet :-) (als alternatief de Scythe Ninja mini rev B?)

Voor de voeding heb ik totale wattage zitten berekenen en ik kom, verliesfactors in acht genomen, rond de 350W uit dus denk ik terug te vallen op de Coolermaster 500W maar de keuzemogelijkheden zijn overweldigend ...

In dezelfde optiek van laag vermogen stel ik mij dan ook de vraag of optionele case coolers aan de orde zijn? Ik was na veel leesplezier terug overtuigd dat het uiteindelijk toch terug "slipstreams" van Scythe moesten worden ... Ik was al eens van slipstream (wegens die speciale lagers) naar s-flex uitgeweken maar slipstream schijnt dus een tikkeltje "stiller" te zijn.

Ook bedankt voor de link naar jaha.be. kende die shop niet. Heb je daar ervaringen mee?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 757 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Bij Jaha.be vind je goed gerief aan zeer schappelijke prijzen (het is wel 'maar' een éénmanszaak in rijhuis ipv grote winkel) -- die staat 2de in m'n lijstje na Alternate -- Komplett.be is ook goedkoop maar enkel betaling via creditcard. En ik geloof dat Amazon nu ook gratis levert in België maar heb daar geen ervaring mee. (je prijzen wijken wel af van wat ik zie op de Alternate.be site). Tones.be kan af en toe ook goedkoop zijn, maar meestal toch net ietsje duurder.

Die waarschuwing ivm de drive bays is waarschijnlijk omdat de SSD mogelijk een 2.5" disk is, en dus een adapterke nodig heeft om in de 3.5" bays te passen. Ik neem aan dat je de Caviar Black bewust neemt ipv de snellere Samsungs?

Qua koeling zou ik één of twee goedkope 'Zalman Fan Mate 2' fancontrollerkes erbij steken: daarmee kan je het geluid van een fan manueel tunen zodat ze niet allemaal op dezelfde toon draaien, en dat is een merkbaar verschil. Zalman fans zelf vind ik niet goed, maar hun CNPS10X koelers krijgen wel degelijke reviews -- de Flex versie met een eigen fan(s) zou ik zelf wel overwegen, al zou ik waarschijnlijk opnieuw een Thermolab BARAM bestellen vanwege de zalige installatiemethode met thumbscrews (de mijne komt trouwens van bij jaha.be). Om koelers te vergelijken is dit een goeie site: http://www.frostytech.com/

Een modulaire voeding is ook leuk, en minder kabels = betere airflow = minder ventilatiekracht nodig.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

PC ziet er goed uit. Je zet de PC zelf in elkaar of niet ?
Dit omdat in Nederland electronica veel goedkoper is. Kijk maar eens op http://tweakers.net/pricewatch/
Een OCZ Vertex2 60GB bv. is er te koop vanaf 106€.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Regulus
Pro Member
Pro Member

@cptKangaroo

Ik kende die jaha site niet dus dat is een goede nieuwe bron ... ik heb ondertussen al een aantal weken een sloot sites afgeschuimd en mij ingeschreven op HW.info en tweakers. Ik zie door de on-line-sites-bomen het HW-bos niet meer !! :lol:

Ik dacht ook dat die melding van Alternate te verstaan was als een prbleem met 2,5" brackets die ik niet bijbesteld heb.

bedankt voor de tip over de fancontrollers, daar was ik nog niet uit en ik kreeg geen enkele info daar over.
Heb ondertussen ook al frostytech binnenste buiten gekeerd! Moest die Scythe Mugen nu zo geen PITA zijn on te monteren he! .. en ik wil toch gaan voor een systeem met een backplate mount ipv die IMHO lullige "drukknoppen". :wink:
.. en idd ga ik voor een modulaire voeding ...

@Abusimbal
Ik ga het riskeren om de zaak zelf in mekaar te zetten. Ik heb wel een paar decades ervaring met PC support ook op HW nivo maar dat ging nooit verder dan P4 systemen (socket77?) dus spring ik toch een stukje in het diepe. Zoals gezegd, de Scythe is mijn zwarte beest! :?
Zoals je zegt is de prijs in Nederland beduidend lager, via tweakers heb ik een paar configuraties laten berekenen en het prijsverschil kan tot 200€ bedragen ttz goedkoper in Nederland. Ik heb niet nagekeken wat de verzendingskosten zijn dus kan dat verschil nog wel sterk teruglopen. Het populaire Salland schijnt dan niet erg goed te scoren als web shop? Enig idee wat daar de toppers zijn, want ik kan er moeilijk naartoe rijden om problemen te gaan oplossen! :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik heb wel eens wat bij Zercom.eu gekocht... zitten in Eindhoven, en kan je gewoon zelf gaan afhalen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Te Koop forum

Heb 3 winkels waar ik besteld, 4Launch, Zercom en Azerty. Mijn voorkeur gaat uit naar Zercom.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

4Launch en Zercom liggen akelig dicht bij mekaar eh :)
Let wel: bij Zercom kan je enkel cash betalen, je kan d'er niet met Belgische bankkaart betalen (of is dat ondertussen veranderd?)
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Scythe Mugen zou ik niet nemen, is een zeer goede koeler geweest (maar nu is er beter).En zo'n groot bakbeest zonder backplate beschadigd het moederboard te gemakkelijk.

Ken nog een site waar je alle electronicatgeref kan kopen (en tvs,...) die wss de goedkoopste zal zijn (maar laptop niet in bezit momenteel).

Heb vroeger de s-flex en slipstream allebei even kunnen testen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Regulus schreef:
Ook bedankt voor de link naar jaha.be. kende die shop niet. Heb je daar ervaringen mee?
Ja, massa's.Is vrij goedkoop, kan goedkoper (buitenland, ebay, grote electronicagiganten), maar heeft altijd goeie adviezen en een onderdeel (fan bvb ruilen bvb of ff het geluid ervan testen terplekke is geen enkel probleem; is er wel niet zo stil als in je eigen werkplek,maar geeft toch een idee).
Regulus
Pro Member
Pro Member

silencer schreef:Scythe Mugen zou ik niet nemen, is een zeer goede koeler geweest (maar nu is er beter).En zo'n groot bakbeest zonder backplate beschadigd het moederboard te gemakkelijk.

Ken nog een site waar je alle electronicatgeref kan kopen (en tvs,...) die wss de goedkoopste zal zijn (maar laptop niet in bezit momenteel).

Heb vroeger de s-flex en slipstream allebei even kunnen testen.
Na verder spitten denk ik dat ik voor de Noctua NH-D14 ga .. montage is kinderlijk eenvoudig op een asus bordje .. :wink: .. ik zal dan wat langer sparen ivm de prijs :angel:

cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

meon schreef:4Launch en Zercom liggen akelig dicht bij mekaar eh :)
Dat was vroeger wel anders... Mijn eerste aanschafjes bij 4Launch waren in een groot appartementsgebouw, waar de "zaakvoerder" me in de inkomhal liet wachten en vervolgens de goederen met de lift persoonlijk naar beneden kwam brengen... ;)

Maar goed, Zercom en 4Launch (in die volgorde, omwille van het feit dat Zercom vaak wat goedkoper is) zijn ook mijn favoriete shops in NL. Tot op heden (even hout vast houden) geen enkele negatieve ervaring.
ooh. shiny.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Bedankt voor de reacties maar ik woon in België net boven de taalgrens en dus zijn die Nederlandse winkelketens niet erg relevant voor afhaling ... :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Die taalgrens is wel echt lang hé... als je net onder Eindhoven zit ben je er nog sneller dan iemand uit Antwerpen bv.
Regulus
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:Die taalgrens is wel echt lang hé... als je net onder Eindhoven zit ben je er nog sneller dan iemand uit Antwerpen bv.
Interpreteer "taalgrens" maar in de engste zin ... :roll:
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Wat betreft de koeler is er maar een keuze: prolimatech megalem, beschikbaar voor socket 775 & 1156 & 1366. Qua prestaties blaast deze de concurentie met gemak weg en houdt uw processor in zelfs de meet intense momenten koel.

Kost rond de €50, afhankelijk waar je hem gaat halen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Trojan schreef:Wat betreft de koeler is er maar een keuze: prolimatech megalem, beschikbaar voor socket 775 & 1156 & 1366. Qua prestaties blaast deze de concurentie met gemak weg en houdt uw processor in zelfs de meet intense momenten koel.

Kost rond de €50, afhankelijk waar je hem gaat halen.
Ja .. ik weet het, maar het ding lijkt mij zo mogelijk nog groter dan de Noctua :lol: :lol:

edit (20/11): .. meer plaats rond de memory banks met de Megahalems zo lijkt het wel .. en ze hebben 'm in "'t zwart" ook 8) :lol:
Regulus
Pro Member
Pro Member

Bump & Follow up

Voor wie het mocht interesseren .. dit is het uiteindelijk geworden.

Systeem is gemonteerd en draait als een zonnetje .. CPU temps idle 26°, case temp 23-24°, omgevingstemp 20°. CPU "turbo't" naar 3200Mhz!! yes!
Systeem is fluisterstil en bliksemsnel, ik ga de zijpanelen nog bezetten met geluiddempend materiaal dan hoor ik waarschijnlijk niets meer! :wink:
(BTW & FWIW, alles besteld bij Informatique.nl .. heel tevreden, snelle en correcte levering en goede prijs.)

Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Samsung SH-S223C Zwart
Cooler Master CM 690 II Advanced
Prolimatech Mega Shadow
Lian Li TR-5B fan controller
Cooler Master Blade Master 120MM/25MM PWM, 120mm cpu fan
2x Scythe Slip Stream SY1212SL12L , 120mm case fans
Intel Core i7 870
Seasonic X-560 voeding
OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 120GB
Kingston HyperX KHX1333C7D3K4/8GX
Asus P7P55D-E Pro
Asus EAH5570/DI/1GD3(LP)
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Dus, even samengevat:

CPU: Intel Core i7 870
Memory: 8 GB DDR3 1333Mhz
SSD: SATA 2 120 GB
HDD: SATA 2 1 TB
Mobo: ASUS P7P55D-E PRO

Wat heeft dit nu in totaal gekost ? Ik veronderstel dat je het OS (Win 7 x64 ?) geïnstalleerd hebt op de SSD ? Wat geeft dit als boot tijd ? Zal ongelooflijk flitsend zijn waarschijnlijk :thumbs: Om nog niet te spreken van je flitsend internet abbo bij Belgacom :beerchug:
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Regulus schreef:Bump & Follow up

Voor wie het mocht interesseren .. dit is het uiteindelijk geworden.

Systeem is gemonteerd en draait als een zonnetje .. CPU temps idle 26°, case temp 23-24°, omgevingstemp 20°. CPU "turbo't" naar 3200Mhz!! yes!
Systeem is fluisterstil en bliksemsnel, ik ga de zijpanelen nog bezetten met geluiddempend materiaal dan hoor ik waarschijnlijk niets meer! :wink:
(BTW & FWIW, alles besteld bij Informatique.nl .. heel tevreden, snelle en correcte levering en goede prijs.)

Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Samsung SH-S223C Zwart
Cooler Master CM 690 II Advanced
Prolimatech Mega Shadow
Lian Li TR-5B fan controller
Cooler Master Blade Master 120MM/25MM PWM, 120mm cpu fan
2x Scythe Slip Stream SY1212SL12L , 120mm case fans
Intel Core i7 870
Seasonic X-560 voeding
OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 120GB
Kingston HyperX KHX1333C7D3K4/8GX
Asus P7P55D-E Pro
Asus EAH5570/DI/1GD3(LP)
Het is vooral die SSD die het verschil maakt,mijn e8400 is ook nog altijd bliksemsnel (wel huidige, iets tragere intel SSD 40GB).
Stil zal het wel niet zijn, maar als je tevreden bent is het ideaal.
Vergeet dat geluiddempend materiaal maar, totaal zinloos met die luide slipstream 1200 (je had de 500 moeten nemen).Scythe hdd silencer (rond de 30€) kun je ook goed gebruiken denk ik.
Mijn pc hoor je niet (ik moet mijn scherm aanzetten om het te weten/of naar het licht van de schakelaar kijken), mijn scherm daarintegen wel (en mn oplader van de muisdock).
Ik ben wel extreem ver daarin gegaan, maar toch zeer tevreden van (draait al jaren).
Regulus
Pro Member
Pro Member

quistnix schreef:Dus, even samengevat:

CPU: Intel Core i7 870
Memory: 8 GB DDR3 1333Mhz
SSD: SATA 2 120 GB
HDD: SATA 2 1 TB
Mobo: ASUS P7P55D-E PRO

Wat heeft dit nu in totaal gekost ? Ik veronderstel dat je het OS (Win 7 x64 ?) geïnstalleerd hebt op de SSD ? Wat geeft dit als boot tijd ? Zal ongelooflijk flitsend zijn waarschijnlijk :thumbs: Om nog niet te spreken van je flitsend internet abbo bij Belgacom :beerchug:
Yep ... goede samenvatting :wink: Ik heb een licentie voor Win 7 x64 ultimate dus dat kostte mij niets. De hardware was 1303€ op de kop (de SSD is prijzig he!)
Aanvankelijk was het de bedoeling om net onder de 1000€ te blijven maar dank zij een klein financieel meevallertje heb ik er wat rek in gebracht.
De gigantische koeler van prolimatech maakt zijn reviews helemaal waar! .. en idd mijn Bcom abo is werkelijk het beste wat mij dit jaar overkomen is :beerchug: .. ik heb to-taal geen problemen, nada, niks en 't is supersnel .. jakkes, jong, ik geraak nooit in dit leven nog bijgekeken qua TV programmas :lol: :lol:

@Silencer,

Wat laat je vermoeden dat die Scythes slipstream zo'n herrie maken? :? :? Ik heb die op max speed getest buiten de case en ik hoor die nauwelijks draaien bij 1200rpm!
Ik heb wel de bijgeleverde case fans "herschikt" ttz de twee Scythes zitten nu broederlijk naast mekaar in de top.
De fan controller is een luxueuze gadget die nu al zijn geld waard is. De fans die er aan vasthangen worden propertjes gestuurd en de rpm oscilleert nu tussen 650 en 750 rpm. De temp sensors registreren een kast temperatuur tussen (3x) 21°-22° met één (4e) hotspot van 25°(die ik door puur intuitie gevonden heb :wink: fan net daarboven, nu op 780rpm) De boel staat nu al een uur of 3+ op en alles blijft zo stabiel als een rots :wink:
Omdat de PC onder een tafel staat, had ik nog een buitenfan voorzien (eentje uit een voeding) ttz eentje uit de sloop en gestuurd door een 9V recup "=trafootje", maar gezien de temperaturen is dat overbodig. Ik dacht er eventueel nog aan op een fan in het zijpaneel te zetten, die blaast dan vlak op de graka, maar 't lijkt mij nu ook weer "overkill".
(Het geluid dat de PC maakt komt niet uit boven de PC speakers die aangesloten zijn op m'n TV'tje :wink: en die staan al op minimum)
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Maar nu weet ik nog steeds de boot tijd niet ...
Regulus
Pro Member
Pro Member

Vanaf de BIOS beep tot het login scherm => ong 17-18 seconden .. vanaf het drukken van de <enter> toets na het password tot de user desktop => 2 seconden? hooguit 3.. :wink:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

....ik gebruik dezelfde Vertex 2. Tijd die mijn mobo nodig heeft om de AHCI controller te initialiseren en de hdd's te herkennen duurt langer als de boot van W7 zelf (vanaf "AHCI hdd wordt herkend, bootprocedure wordt gestart" tot "werkbare desktop" : 7 seconden, inclu virusscanner en de hele reutemeteut).

Die SSD's zijn puur vergif : éénmaal er aan gewoon, ga je nooit meer terug naar een gewone hdd voor je Boot drive. W7 hdd index staat op 7.4.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb ook dat probleem, de post duurt fokkelang, maar eens die daardoor is vliegt die erdoor.

Waarschijnlijk zal dat iets met die AHCI te maken hebben, want toen mijn schijven nog op IDE stonden was de post veel korter.

Tijd om over te schakelen op een EFI mobo. :(
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Regulus
Pro Member
Pro Member

kaween schreef:....ik gebruik dezelfde Vertex 2. Tijd die mijn mobo nodig heeft om de AHCI controller te initialiseren en de hdd's te herkennen duurt langer als de boot van W7 zelf (vanaf "AHCI hdd wordt herkend, bootprocedure wordt gestart" tot "werkbare desktop" : 7 seconden, inclu virusscanner en de hele reutemeteut).

Die SSD's zijn puur vergif : éénmaal er aan gewoon, ga je nooit meer terug naar een gewone hdd voor je Boot drive. W7 hdd index staat op 7.4.
:wink: daarom zei ik ook vanaf de BIOS beep :lol:
De POST is idd pokketraag haha de primaire HDD index staat hier op 7,8 (en 7,9 is het max) .. Mijn graka is de "trage" = 6,8, de resthaalt 7,5 ..
Ik ben toch wel bijzonder tevreden over de manier waarop ik m'n goeie geld heb weggegooid :lol: :lol: 8)

Nu nog uitdokteren hoe ik de \Users folder vlot kan verhuizen naar D: zonder dat Win 7 in een knoop slaat ... 'k ben onderhand alweer bijna suf gelezen :eek:
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

De user folder kunt niet verplaatsen zonder te knoeien, en aangezien de video, music en andere folders niet meer onder documents staan zijt ge daarmee ook afgescheten en moet ge elke folder afzonderlijk verplaatsen.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

In een Dell latitude E6500 ook upgrade gedaan van 7200rpm schijf naar SSD OCZ Vertex2.
De snelheidswinst is echt de moeite!
Batterij gaat ook een uurtje langer mee.
Everything that has a beginning has an end.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Trojan schreef:De user folder kunt niet verplaatsen zonder te knoeien, en aangezien de video, music en andere folders niet meer onder documents staan zijt ge daarmee ook afgescheten en moet ge elke folder afzonderlijk verplaatsen.
Win 7 heeft een handige interne tool om een deel van de \Users\gebruiker structuur naar een ander disk volume te verplaatsen (Location optie) en buiten dat kan men gebruik maken van symbolic links (duidelijk en veel te laat, gepikt van Unix!) ... trouwens een groot deel van de "gebruikers" structuur bestaat enkel uit symbolic links, de data staan toch (gedeeltelijk) ergens "anders" :wink: .. het wordt zelfs standaard ondersteund om de tijdelijke bestanden van IE8 ergens anders onder te brengen dan op C: .. je kan dus een aantal folders zonder knoeien wel degelijk verplaatsen, 't is alleen veel werk als je dat nog op een niet meer zo cleane install moet doen, ergo de optie om dat nu te doen voor ik alles van de oude PC naar de nieuwe ga verkassen 8) .. en ergo2, de uitgebreide zoektoch naar info/reviews omdat ik binnen 3 maanden op zo niet over kop wil gaan :-D :eek:
Het verplaatsen van de ganse \Users struktuur is in extenso beschreven en iedereen die een procedure beschrijft claimt dat zijn eigen methode geen problemen oplevert. Ik heb nu een aantal scenarios opzij gelegd en ik ben nu aan het vergelijken wat de meest gelijklopende zijn die ook nog wat lange termijn gebruik beschrijven ... het verplaatsen gebeurt sowieso op eigen risico!
Als ik de theorie (en de praktijk) goed begrijp zijn de grote boosdoeners oa "Local Settings" en de IE8 "temps" die zitten een hoog aantal read/write cycli uit te voeren om alle tijdelijke rommel ergens onder te brengen. Standaar kan je "Local Settings" niet verplaatsen. & BTW Ik begrijp niet waarom je zegt dat een aantal folders niet meer onder "documents" staat .. die staan er op mijn Win 7 wel degelijk onder ... :wink:
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Good luck with that.

Voor de standaard folders onder c:\users\<naam>\* (video, music, documents, ...) kan dit in de instellingen aanpassen van de desbetreffende folder aanpassen. Maar dat gaat niet voor c:\users of c:\users\<naam>.

Als jij dan wil gaan werken met simlinks in windows, mij niet gelaten, maar neem eerst een full disk image voor de zekerheid.

En om even aan te tonen hoe goed die simlinks en libraries werken in windows 7:

Afbeelding

Dat werkt zo goed dat als ik via start > philip ga ik meer folders te zien krijg dan als ik rechstreeks via c:\users\philip ga.
Bijlagen
simlink.jpg
(159.31 KiB) 5 keer gedownload
Regulus
Pro Member
Pro Member

Dat werkt zo goed dat als ik via start > philip ga ik meer folders te zien krijg dan als ik rechstreeks via c:\users\philip ga.
Inderdaad ... dat is de normale Win 7 structuur en dat is meteen het hele probleem .. je hele \Users structuur onder "natieve windows" hangt aan mekaar van symlinks (zoals ik al aangaf) .. die zie je dus natuurlijk niet meer als je direct in de \Users dir gaat kijken :wink:
De ganse truk (en de theorie) is om de \Users te verhuizen en die "natieve" links te herconfigureren in het OS naar de juiste nieuwe locatie, ook die links die er aanvankelijk schijnbaar niets mee te maken hebben :-D .. dat is trouwens uitgebreid gedocumenteerd in meerdere (hackers) artikels ...
Ik heb trouwens een Laptop geconfigureerd met de "toegelaten" verplaatste locaties en dat werkt probleemloos ... 8)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Link dan eens naar zo'n artikel. Dan kan ik het de volgende keer ook gebruiken als ik mijn systeem herinstalleer.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Omdat ge het zo vriendelijk vraagt ... enne .. ge moet wel begrijpen waar ge mee bezig zijt he .. :wink: .. en alles grondig lezen, want dit is extreem buiten de lijntjes kleuren :lol:
oa ... http://www.bbearren.com/set7free/set7free.html
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb een backup. :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”