Ik heb een paar dagen terug mijn pc eens overklokt omdat ik van velen lees dat het zo goed te doen is met een Q6700 processor dus dacht ik, waarom niet.
Maar mijn systeem is niet stabiel, ik krijg bijna altijd een blauw scherm als ik L4D2 speel en OCCT (OverClock Checking Tool) heb ik ook al laten lopen, maar dan gebeurd er niets, dus dan is er geen crash tot nu toe en de temperatuur hangt dan rond de 62°C op full load.
Ik heb nu volgende instellingen staan in mijn BIOS (AI tweaker):
CPU Ratio: 9
FSB Freq: 335
PCIE Freq: 100
DDRM Freq: 1008 MHz
Vcore: 1.28125V
Wat hier niet opgesomd is staat dus op zijn default setting, meestal auto.
Het gaat hier om een Asus P5Q Pro moederbord met dus een Q6700 CPU.
Als ik filmpjes op youtube zie dan halen die mannen heel hoge snelheden zonder problemen.
Maar zou het ook nog kunnen dat mijn geheugen te heug staat geklokt, het is DDR2/1066MHz geheugen, maar naar het schijnt moet je dat dan delen door 2 (dual channel) en dan kom ik uit op 533 MHz, ik heb dat net ergens gezien op het net. Ga dat eens testen.
Overklokken: wat doe ik fout ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Overclocken is geen exacte wetenschap; 2 qua componenten identieke opstellingen kunnen alsnog een volledig verschillend OC resultaat geven (spreiding van component-tolleranties). Bovendien : als stabiliteit je hoogte eis is, blijf je van OC weg. Ben je niet vies van wat experimenten met het nodige vallen en opstaan en ga je geen moord en brand roepen wanneer het echt eens helemaal fout loopt, dan kan je hier wel mee beginnen te prutsen. 
En nu die plichtmatige duiding erdoor is :
Asus P5Q ... daar moet je normaal een redelijke OC op kunnen doen. Op mijn eigen P5-achtige Asus Maximus draai ik mijn q6600 al sinds jaar en dag op een X6850 prifiel zonder daarbij ooit in de problemen te komen. Maar tussen een fsb van 320 en 330 zit een "gat" waarbij het board onstabiel wordt : alles eronder geen probleem, maar ook alles erboven (360 en hoger) geen probleem. Is een fenomeen dat bij meerdere boarden aanwezig is.
Als je met gewoon DDR2-800 aan het draaien zit, is je memory clock hoe dan ook veel te hoog, en moet je deze desnoods underclocken om niet dramatisch over de goedgekeurde 800mhz memory clock te gaan. Dat zou ik hoe danook eerst proberen.

En nu die plichtmatige duiding erdoor is :
Asus P5Q ... daar moet je normaal een redelijke OC op kunnen doen. Op mijn eigen P5-achtige Asus Maximus draai ik mijn q6600 al sinds jaar en dag op een X6850 prifiel zonder daarbij ooit in de problemen te komen. Maar tussen een fsb van 320 en 330 zit een "gat" waarbij het board onstabiel wordt : alles eronder geen probleem, maar ook alles erboven (360 en hoger) geen probleem. Is een fenomeen dat bij meerdere boarden aanwezig is.
Als je met gewoon DDR2-800 aan het draaien zit, is je memory clock hoe dan ook veel te hoog, en moet je deze desnoods underclocken om niet dramatisch over de goedgekeurde 800mhz memory clock te gaan. Dat zou ik hoe danook eerst proberen.
Laatst gewijzigd door kaween 20 dec 2010, 18:52, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Websites genoeg te vinden met hoe je moet overclocken.
En euhm, op welke setting staat uwen OCCT? Eigenlijk he, als je helemaal zeker wilt zijn, Memtest86+ voor een paar uur. En in 2de instantie per core simultaan een stresstest.
Paar regels als je wilt overclocken:
- Voeding moet zeker zwaar genoeg zijn en stabiele voltages hebben (onder load)
- Voldoende koeling, niet de hoeveelheid maar kwaliteit telt
- Goed moederbord (wat jij wel hebt)
- Goed geheugen dat de hogere snelheden aankan (tenzij je asynchroon overclockt natuurlijk)
Ik heb een Q6600 al meer dan een jaar constant op 3Ghz draaien ipv 2.4.
En euhm, op welke setting staat uwen OCCT? Eigenlijk he, als je helemaal zeker wilt zijn, Memtest86+ voor een paar uur. En in 2de instantie per core simultaan een stresstest.
Paar regels als je wilt overclocken:
- Voeding moet zeker zwaar genoeg zijn en stabiele voltages hebben (onder load)
- Voldoende koeling, niet de hoeveelheid maar kwaliteit telt
- Goed moederbord (wat jij wel hebt)
- Goed geheugen dat de hogere snelheden aankan (tenzij je asynchroon overclockt natuurlijk)
Ik heb een Q6600 al meer dan een jaar constant op 3Ghz draaien ipv 2.4.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Ik weet dat er websites genoeg zijn over overklokken, op de meeste websites staan ook bijna altijd dezelfde settings die je moet aanpassen voor een Q6600 of Q6700 en ik weet ook wel dat er verschil is in componenten en dat het niet voor alle cpu's hetzelfde is.

Voor mij is een goede overklok een overklok die stabiel is, ik denk dat dat bij de meeste zo is.kaween schreef:als stabiliteit je hoogte eis is, blijf je van OC weg. Ben je niet vies van wat experimenten met het nodige vallen en opstaan en ga je geen moord en brand roepen wanneer het echt eens helemaal fout loopt, dan kan je hier wel mee beginnen te prutsen.

Ik heb die nu staan op 335 dus dat valt niet in dat gat, maar ik heb ook al veel andere geprobeerd zoals 330 en ook verschillende cpu ratio's.kaween schreef:Maar tussen een fsb van 320 en 330 zit een "gat" waarbij het board onstabiel wordt : alles eronder geen probleem, maar ook alles erboven (360 en hoger) geen probleem. Is een fenomeen dat bij meerdere boarden aanwezig is.
Ik heb 1066 MHz geheugen.kaween schreef:Als je met gewoon DDR2-800 aan het draaien zit, is je memory clock hoe dan ook veel te hoog, en moet je deze desnoods underclocken om niet dramatisch over de goedgekeurde 800mhz memory clock te gaan. Dat zou ik hoe danook eerst proberen.
Ik heb gewoon de standaard test laten lopen. Medium Data Set (1h). Er is eigenlijk niet zo veel in te stellen in OCCT.thamar schreef: En euhm, op welke setting staat uwen OCCT? Eigenlijk he, als je helemaal zeker wilt zijn, Memtest86+ voor een paar uur. En in 2de instantie per core simultaan een stresstest.