Hallo,
Ik heb hier een analoge DECT telefoon (siemens gigaset AL 140) die wij gebruikten op een analoge telefoonlijn die nodig was voor het internet (betaald door het werk).
Nu dat ik verhuis en het werk nu alle nieuwe aansluitingen laat doen bij Belgacom ipv Telenet (jawel ik had ADSL via telenet).
Krijg ik een VDSL2 abonnement maar zonder vaste lijn. Ik kon die wel bijnemen, echter te betalen.
Ik vind echter telefoneren via Belgacom te duur. Daarom willen we VOIP.
Ik gebruikte al NONOH (betamax) om naar de schoonfamilie in Zuid Amerika te bellen, echter we deden dit gewoon via de applicatie op de laptop.
Wat ik nu zou willen is een draadloos telefoontoestel waarmee we kunnen bellen via VOIP (nonoh zal dat blijven denk ik, wegens goedkoopst voor belgie en peru). En ik zou een binnenkomend nummer willen zodat mijn ouders gratis kunnen bellen van vast naar vast. Hier dacht ik aan Weepee wegens eenmalig 18€ te betalen en that's it.
Nu moet ik dus ofwel een ATA kopen ofwel een nieuwe dect telefoon of een fritzbox.
- ATA lijkt mij het goedkoopst( +-40€), aangezien ik die AL140 heb, maar kan ik dan een dial plan instellen zodat inkomend zal werken met weepee een uitgaand met betamax?
- ik zag dat een dect voip telefoon al bestaat voor 65€ (A580 IP) of moet ik het model hoger nemen (C470 IP) aan 79€?
Beide toestellen kunnen op gebied van dialing plan wat ik wil denk ik.
- Fritzbox: lijkt duur, onnodig zeker waarvoor ik het wil gebruiken, heb immers geen router nodig. En naar verbruik zal het ook wel meer zijn denk ik.
Dit alles moet dus achter zo een SAGEM vdsl2 modem komen, waar ik al gezien heb dat ik daar de VOIP poort moet verzetten en de VLAN afzetten.
Kunnen jullie mij helpen bij wat ik het best doe en toch ook voordelig is?
Ook alle andere tips zijn welkom!
Thx!
analoge dect telefoon gebruiken voor voip
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Het goedkoopst in jouw geval is:
- een VOIP-in nummer van WeePee, ter vervanging van je huidige telefoon. Dit VOIP nummer instellen op je BBox2, en je bestaande DECT telefoon aansluiten aan de analoge telefoonpoort van de BBox2.
- uitbellen via NohNoh zoals je nu al doet via de laptop.
- nadeel = je DECT toestel wordt alleen gebruikt voor inkomende gesprekken (of uitgaande gesprekken via WeePee).
- voordeel: hardware kosten = zero (je gebruikt je bestaande apparatuur op de BBox2).
Tweede optie (in volgorde van kost):
- een ATA.
- voordeel = je DECT toestel wordt gebruikt voor in en uit (via dialplan).
- nadeel: ervaring leert dat VOIP achter een BBox2 problematich is.
Derde optie:
- een nieuwe VOIP telefoon (DECT).
- voor- en nadeel zelfde als ATA hierboven.
- bijkomend nadeel: je kan je huidig DECT toestel niet meet gebruiken.
Vierde optie
- een FritzBox of een andere VOIP router, die een eigen PPPoE verbinding kan maken.
- voordeel: VOIP zal perfect werken en volledig onafhankelijk van de BBox2.
- voordeel: je bestaande telefoon(s) kan je aansluiten op de FritzBox.
- voordeel: een goede router (beter naar je and te zeten dan de Bbox2)
etc ...
Deze vierde optie is niet noodzakelijk de duurste. Een eenvoudige FritzBox (7050) is al 2de hands te krijgen voor 40 EUR
Philippe.
- een VOIP-in nummer van WeePee, ter vervanging van je huidige telefoon. Dit VOIP nummer instellen op je BBox2, en je bestaande DECT telefoon aansluiten aan de analoge telefoonpoort van de BBox2.
- uitbellen via NohNoh zoals je nu al doet via de laptop.
- nadeel = je DECT toestel wordt alleen gebruikt voor inkomende gesprekken (of uitgaande gesprekken via WeePee).
- voordeel: hardware kosten = zero (je gebruikt je bestaande apparatuur op de BBox2).
Tweede optie (in volgorde van kost):
- een ATA.
- voordeel = je DECT toestel wordt gebruikt voor in en uit (via dialplan).
- nadeel: ervaring leert dat VOIP achter een BBox2 problematich is.
Derde optie:
- een nieuwe VOIP telefoon (DECT).
- voor- en nadeel zelfde als ATA hierboven.
- bijkomend nadeel: je kan je huidig DECT toestel niet meet gebruiken.
Vierde optie
- een FritzBox of een andere VOIP router, die een eigen PPPoE verbinding kan maken.
- voordeel: VOIP zal perfect werken en volledig onafhankelijk van de BBox2.
- voordeel: je bestaande telefoon(s) kan je aansluiten op de FritzBox.
- voordeel: een goede router (beter naar je and te zeten dan de Bbox2)
etc ...
Deze vierde optie is niet noodzakelijk de duurste. Een eenvoudige FritzBox (7050) is al 2de hands te krijgen voor 40 EUR

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
alvast bedankt Philippe!
Ai ik dacht dat er geen problemen waren eens je de voip in de sagem afzetten.
Dat is dus wel het geval.
Ik veronderstel dat een fritzbox 7050 2e hands dan op ebay te vinden is?
Is dit dan een goed toestel? of raad je toch een upgrade aan?
De rest van het netwerk + draadloos is allemaal cisco/linksys materiaal.
Is er iets waar ik moet op letten bij aankoop van een fritzbox?
Want als ik zie dat een ATA 40€ kost een VOIP DECT 70€ kost, dan is het budget beschikbaar voor de fritzbox ook wel 40-70€, ging dat geld anders toch ook kwijt zijn.
Ai ik dacht dat er geen problemen waren eens je de voip in de sagem afzetten.
Dat is dus wel het geval.
Ik veronderstel dat een fritzbox 7050 2e hands dan op ebay te vinden is?
De rest van het netwerk + draadloos is allemaal cisco/linksys materiaal.
Is er iets waar ik moet op letten bij aankoop van een fritzbox?
Want als ik zie dat een ATA 40€ kost een VOIP DECT 70€ kost, dan is het budget beschikbaar voor de fritzbox ook wel 40-70€, ging dat geld anders toch ook kwijt zijn.
-
- Plus Member
denk juist nog aan iets.
Als ik een fritzbox koop en die met zijn eigen PPPOE connectie kunnen opbouwen en ik zit op VDSL2.
Moet ik dan geen fritzbox hebben die VDSL2 aankan? want ik ben net beginnen zien daarvoor en dat is allemaal ADSL me dunkt.
Als ik een fritzbox koop en die met zijn eigen PPPOE connectie kunnen opbouwen en ik zit op VDSL2.
Moet ik dan geen fritzbox hebben die VDSL2 aankan? want ik ben net beginnen zien daarvoor en dat is allemaal ADSL me dunkt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Nee, de modem zorgt voor het VDSL2-gedeelte. Je Fritzbox moet geen VDSL2 aankunnen (op voorwaarde dat je hem achter de BBOX2 hangt uiteraard). Ik heb een dergelijke setup.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ik heb toevallig een 7050 te koop, en ook een 7170Rubinho schreef:Ik veronderstel dat een fritzbox 7050 2e hands dan op ebay te vinden is?
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Plus Member
Ja philippe, ik had ze niet hier gevonden maar op uw Kapaza.
Heb daar al gereageerd naar u toe en wacht eigenlijk op antwoord.
Indien je niets ontvangen zou hebben laat dan iets weten desnoods met uw emailadress in pm, zodat ik u kan contacteren.
want ik denk de 7050 mij heel goed zou kunnen helpen.
Heb daar al gereageerd naar u toe en wacht eigenlijk op antwoord.
Indien je niets ontvangen zou hebben laat dan iets weten desnoods met uw emailadress in pm, zodat ik u kan contacteren.
want ik denk de 7050 mij heel goed zou kunnen helpen.
Onlangs belde ik uitgebreid naar mijn echtgenote in Congo die daar haar Telenet mobile heeft.
Ik belde haar echter via nonoh.net van op mijn thuis vaste telefoon (ook telenet) tot dusver altijd goedkoop.
Wat ik aan Nonoh moet betalen was zo klaar als pompwater( 7 EUR) maar toen kreeg ik een afrekening van Telenet (die ik dus niet rechtsreeks gebruikt heb): 104 EUR voor dezelfde verbinding. Ze rekenen gewoon aan wat ik zonder nonoh zou betaald hebben.
Maw. wat is hier dan het voordeel van Nonoh als ik de normale operator ook het gewone en peperdure roaming tarief moet betalen.
Op nonoh staat daar nergens iets van vermeld.
Ik belde haar echter via nonoh.net van op mijn thuis vaste telefoon (ook telenet) tot dusver altijd goedkoop.
Wat ik aan Nonoh moet betalen was zo klaar als pompwater( 7 EUR) maar toen kreeg ik een afrekening van Telenet (die ik dus niet rechtsreeks gebruikt heb): 104 EUR voor dezelfde verbinding. Ze rekenen gewoon aan wat ik zonder nonoh zou betaald hebben.
Maw. wat is hier dan het voordeel van Nonoh als ik de normale operator ook het gewone en peperdure roaming tarief moet betalen.
Op nonoh staat daar nergens iets van vermeld.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Logisch, wat heeft jouw vrouw haar abonnement met nonoh te maken?
Jij hebt door nonoh niets met roaming te maken (jij belde immers nationaal), jouw vrouw die zich in Congo bevond was aan het roamen, het was voor haar dat je een speciale oplossing had moeten zoeken.
Jij hebt door nonoh niets met roaming te maken (jij belde immers nationaal), jouw vrouw die zich in Congo bevond was aan het roamen, het was voor haar dat je een speciale oplossing had moeten zoeken.
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
I received 5 geek points from youMaglor schreef:Nee, de modem zorgt voor het VDSL2-gedeelte. Je Fritzbox moet geen VDSL2 aankunnen (op voorwaarde dat je hem achter de BBOX2 hangt uiteraard). Ik heb een dergelijke setup.

- fdgroote
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 5 keer
Je vrouw neemt een Congolees nummer, jij belt via Nonoh naar dat nummer.fjanssens schreef:Onlangs belde ik uitgebreid naar mijn echtgenote in Congo die daar haar Telenet mobile heeft. ... Wat ik aan Nonoh moet betalen was zo klaar als pompwater( 7 EUR) maar toen kreeg ik een afrekening van Telenet (die ik dus niet rechtsreeks gebruikt heb): 104 EUR voor dezelfde verbinding. ...
Omgekeerd zie ik enkel een mogelijkheid dat je vrouw via de Nonoh Softphone of via hun website (phone to phone, pc to phone, pc to pc) naar jou belt, daar geen enkele Betamax-kloon een local access number in Congo heeft. Heeft iemand weet van andere VoIP operatoren die dat wel hebben?
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be