Voip DLC8 digitale kaart -> Asterisk

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
sander19
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik ben aan het bekijken om een bestaand Belgacom telefooncentrale om te zetten naar een AsteriskNow centrale die we zelf kunnen beheren.

Nu zag ik in de huidige centrale dat we heel wat SLC8 & DLC8 kaartjes hebben steken. Analoog en digitale lijnen dus.

Nu had ik voor die analoge lijnen reeds de hardware gevonden die ik nodig had (digium TDM2400P http://www.voipandgo.be/open-source-voi ... cards.html). Nu bij de beschrijving van die kaart staat er ook specifiek bij voor analoge lijnen. Nu vroeg ik mij echter af, welke hardware moet ik dan nemen voor de digitale lijnen?

De enige andere kaartjes dat ik kan vinden is voor isdn aansluitingen in te steken. Maar dat is niet wat ik nodig heb voor de digitale telefoons veronderstel ik?

Digitaal is ook niet hetzelfde als ip based in deze termen dus ik weet het niet meer goed :)

Iemand die wat duidelijkheid kan geven? :)

Alvast bedankt!

Sander
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sander,

Wat bedoel je met 'digitale telefoon'? Buiten ISDN is er geen echte digitale 'standaard'. Iedere producent heeft z'n eigen protocol.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
sander19
Pro Member
Pro Member

Als ik in de Belgacom centrale kijk dan zie ik verschillende kaarten zitten waaronder die SLC8 en dus ook DLC8. Dlc staat blijkbaar voor Digital Line.

Zijn dit dan gewoon (ook) isdn verbindingen van de telefoon naar die kaart?

Met een "digitale telefoon" bedoel ik maar een gewone telefoon maar dus afgaande op die kaart in de centrale.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Sander,

Welke Type/Merk is de telefooncentrale ? Belgacom zelf maakt geen centrales maar verkoopt re-branded exemplaren (Alcatel, Detewe etc.).

Ik ga er van uit dat jij digitale Alcatel toestellen hebt. Bij mijn weten bestaan er geen kaarten om digitale telefoontoestellen op aan te sluiten icm. Asterisk. De vraag is zelfs waarom je dit zou doen ?

Als het een gekochte centrale is kan je evengoed een gateway gebruiken ipv. kaarten in een PC te steken en dan hoef je niets te wijzigen aan je centrale. Ideaal is wel als je toegang hebt tot je centrale om programmatie wijzigingen uit te voeren.

Persoonlijk als je IP Telephony wil gaan gebruiken waarom zou je dan nog investeren in hardware (ISDN kaart, analoge kaart, etc.) die weldra toch waardeloos wordt. Waarom niet direct full SIP gaan en een Asterisk server plaatsen in combinatie met SIP toestellen en een SIP provider ?

Over hoeveel lijnen/nummers/toestellen spreken we hier ?
sander19
Pro Member
Pro Member

Het juiste type ontgaat me momenteel. Maar is een gekochte uit het jaar 2000 en nogal behoorlijk versleten. (ook geen onderdelen meer voor te vinden) En dient dus vervangen te worden.

De telefoons die we gebruiken zijn ids210 260 310 110 etc.

Waarom we niet helemaal full voip gaan. Wel één van de redenen is omdat een bijgebouw (400m verder) via een draadloze verbinding is verbonden. Er is geen afzonderlijk internet ter plaatse en alleen telefoonkabels lopen ernaar toe over ons terrein. Het zou dus handig zijn om de huidige telefoons daar nog te blijven gebruiken en dus met een pci analoge kaart in de nieuwe centrale ze te verbinden.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Sander,

Waarom geen voip over de wireless link ? Is de kwaliteit ondermaats of is er geen QOS mogelijk ?
Desnoods zou je zelfs op die koperlijnen een SDSL of VDSL modem kunnen plaatsen.

Maar over hoeveel lijnen/toestellen spreken we hier ? Stuur me desnoods per PM meer detail info.

Je bestaande digitale toestellen op een Asterisk aansluiten doormiddel van een kaart in een PC kan je vergeten vermits deze een Alcatel protocol gebruiken. Enige optie is de centrale incl. toestellen laten staan of de toestellen vervangen door analoge op IP exemplaren.

PS: Voor 24 analoge FXS aansluitingen ben je goedkoper met deze http://www.voipandgo.be/voip-gateways/a ... w4024.html
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”