Ik wist niet in welk forum ik deze discussie moest plaatsen, hoop hier.
Mijn vraag is of dat het wel rechtvaardig of wettig is dat mobiel internet aanbieders je beperken waarop je hun mobiel internet mag gebruiken en tevens verschillende voorwaarden en tarieven hanteert.
Belgacom/Proximus heeft 4 mobiel internet mogelijkheden, namelijk;
- Internet op laptop
- Internet op tablet-pc
- Internet op iPad
- Internet op gsm
Mobistar heeft 3 mobiel internet mogelijkheden, namelijk;
- Internet op pc
- Internet op iPad
- Internet op gsm
Base bied enkel internet op GSM of Blackberry volgens hun site ? Of kijk ik mis ?
Hierbuiten zijn er nog talrijke virtuele providers.
Een paar kanttekeningen;
1. Is een iPad geen tablet PC ? Discriminatie andere tablet PC's t.o.v. iPad. Hallo Samsung Galaxy Tab en de honderden andere tablets die komen.
2. Is er een verschil tussen mobiel internet op GSM of op een ander apparaat ?
Mobiel internet koppelen aan apparaat wettig ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
- Bedankt: 121 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Goeie vraag. De abonnementen for iPad zijn microsim only, al kunnen andere abonnementen ook op microsim gebruikt worden, maar niet omgekeerd. Dus als er andere toestellen zijn met microsim, kan het iPad tarief er wel komen voor andere toestellen?
Tablet pc abo = Internet op laptop.
Bovendien zijn de abonnementen voor mobiel internet op GSM in kleiner formaat beschikbaar (5 euro = 50 MB, 10 euro = 250 MB).
Tablet pc abo = Internet op laptop.
Bovendien zijn de abonnementen voor mobiel internet op GSM in kleiner formaat beschikbaar (5 euro = 50 MB, 10 euro = 250 MB).
-
- Elite Poster
Juist Lord Utopia:
iPad heeft inderdaad een microsim, maar dat alleen geeft geen recht voor een appart abo, tenminste dat vind ik.
Waarom niet gewoon mobiel internet voor GSM (smartphone, Blackberry, ...) en internet voor computer (tablet, iPad, laptop, PC, ...) ?
Tablet is type PC, zoals daar zijn notebooks, laptops, PC's, desktops, netbook en merktypes zoals iPad, MacBook, EeePC, ...
Maar sommige van die abonnementen hebben een koppelverkoop smaak, vooral die iPad.
Zelf kijk ik uit naar een op Android gebaseerde tablet, de Notion Ink Adam.
Een abo Comfort voor laptop van 14.99€ voor 1GB denk dat dan het beste is. (heb BGC internet abo en wil via Proximus netwerk) Dit geeft 1.46 eurocent per MB.
Indien je geen BGC internet klant belt is het 19.99€ en heb je 1.95 eurocent per MB
Er is ook een abo voor iPad 24.99€ voor 1.5GB, maar dan is het duurder nl. 1.63 eurocent per MB.
Zoals hierboven zijn de iPad gebruikers in het nadeel
iPad heeft inderdaad een microsim, maar dat alleen geeft geen recht voor een appart abo, tenminste dat vind ik.
Waarom niet gewoon mobiel internet voor GSM (smartphone, Blackberry, ...) en internet voor computer (tablet, iPad, laptop, PC, ...) ?
Tablet is type PC, zoals daar zijn notebooks, laptops, PC's, desktops, netbook en merktypes zoals iPad, MacBook, EeePC, ...
Maar sommige van die abonnementen hebben een koppelverkoop smaak, vooral die iPad.
Zelf kijk ik uit naar een op Android gebaseerde tablet, de Notion Ink Adam.
Een abo Comfort voor laptop van 14.99€ voor 1GB denk dat dan het beste is. (heb BGC internet abo en wil via Proximus netwerk) Dit geeft 1.46 eurocent per MB.
Indien je geen BGC internet klant belt is het 19.99€ en heb je 1.95 eurocent per MB
Er is ook een abo voor iPad 24.99€ voor 1.5GB, maar dan is het duurder nl. 1.63 eurocent per MB.
Zoals hierboven zijn de iPad gebruikers in het nadeel

Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Wettig, wettig... zo'n duur woord.
Al wat niet bij wet verboden is, is toegestaan. Er is geen enkele wet die verkopers verbiedt om verschillende producten te verkopen. Gelukkig maar!
De slimme consument doet er zijn profijt mee.
Al wat niet bij wet verboden is, is toegestaan. Er is geen enkele wet die verkopers verbiedt om verschillende producten te verkopen. Gelukkig maar!
De slimme consument doet er zijn profijt mee.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Zo is dat.
Spa wordt ook verkocht in verpakkingen van 0.2l, 0.25l, 0.33l, 0.5l, 1l, 1.5, 2l al dan niet in een glazen of kunststof verpakking.
Bedenkelijk wordt het wel indien men zou zeggen dat je sommige verkoopseenheden enkel met een rietje mag consumeren, of in een glas, of in een kunststof bekertje .....
Spa wordt ook verkocht in verpakkingen van 0.2l, 0.25l, 0.33l, 0.5l, 1l, 1.5, 2l al dan niet in een glazen of kunststof verpakking.
Bedenkelijk wordt het wel indien men zou zeggen dat je sommige verkoopseenheden enkel met een rietje mag consumeren, of in een glas, of in een kunststof bekertje .....
-
- Elite Poster
@localhost
Waarschijnlijk zal er niets onwettig zijn. Maar vind het toch discriminerend dat je voor een iPad een appart abo moet nemen en voor een laptop en voor een GSM of voor een tablet PC. Internet via GSM is toch internet via GSM. Je hebt toch ook geen gewone internet abonnementen appart voor iPad, een PC een tablet PC, laptop, enz.
@eternum
Dan maak ik volgende vergelijking, er zijn verschillende abonnement volgens limiet 500MB, 1GB en 2GB bv. zoals 0.2L, 0,5L, 1L, enz. Via sim, microsim of telefoonkabel of coax zoals in glas of plastic. Maar nu komt het de providers verplichten je toch als je een iPad hebt een iPad abo te nemen of via tablet PC of voor een laptop toch een ander abonnement ? Dat is toch zoals het water verplichten dat voor glazen dit water moet gebruikt worden en voor plastic dat water, niet ?
Waarschijnlijk zal er niets onwettig zijn. Maar vind het toch discriminerend dat je voor een iPad een appart abo moet nemen en voor een laptop en voor een GSM of voor een tablet PC. Internet via GSM is toch internet via GSM. Je hebt toch ook geen gewone internet abonnementen appart voor iPad, een PC een tablet PC, laptop, enz.
@eternum
Dan maak ik volgende vergelijking, er zijn verschillende abonnement volgens limiet 500MB, 1GB en 2GB bv. zoals 0.2L, 0,5L, 1L, enz. Via sim, microsim of telefoonkabel of coax zoals in glas of plastic. Maar nu komt het de providers verplichten je toch als je een iPad hebt een iPad abo te nemen of via tablet PC of voor een laptop toch een ander abonnement ? Dat is toch zoals het water verplichten dat voor glazen dit water moet gebruikt worden en voor plastic dat water, niet ?
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Volgens mij werken alle Belgische simkaarten en abonnementen met elk toestel. Soms moet je misschien wel een microsimadapter gebruiken omwille van de afmetingen. (voorbeeld op http://microsim-shop.com/)
Als je vindt dat tarieven en reclames dubbelzinnig of misleidend zijn, moet je maar klacht indienen bij bevoegde instanties.
Misleidende reclame: http://www.jep.be/nl/
Overtreding consumentenwet/telecomwet: http://economie.fgov.be/nl/
Als je vindt dat tarieven en reclames dubbelzinnig of misleidend zijn, moet je maar klacht indienen bij bevoegde instanties.
Misleidende reclame: http://www.jep.be/nl/
Overtreding consumentenwet/telecomwet: http://economie.fgov.be/nl/
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Wat mij betreft zijn onderstaande praktijken alles behalve normaal...
Internet op je iPad... 24,99 euro voor 1.5 GB (8.33 / 500 MB)
Internet op je laptop... 34,99 euro voor 2 GB (8.74 / 500 MB)
Internet op je GSM... 24,99 euro voor 1 GB (12.49 / 500 MB)
Driemaal mobiel internet via exact dezelfde infrastructuur, echter driemaal een veschillende prijs (de laatste zelfs 50% duurder dan de eerste).
Dit is hetzelfde als een liter Spa verkopen aan drie verschillende prijzen, afhankelijk of je hem thuis, in je auto of op je fiets wil uitdrinken
Internet op je iPad... 24,99 euro voor 1.5 GB (8.33 / 500 MB)
Internet op je laptop... 34,99 euro voor 2 GB (8.74 / 500 MB)
Internet op je GSM... 24,99 euro voor 1 GB (12.49 / 500 MB)
Driemaal mobiel internet via exact dezelfde infrastructuur, echter driemaal een veschillende prijs (de laatste zelfs 50% duurder dan de eerste).
Dit is hetzelfde als een liter Spa verkopen aan drie verschillende prijzen, afhankelijk of je hem thuis, in je auto of op je fiets wil uitdrinken

- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Alle abonnementen kunnen gebruikt worden op alle toestellen. Reclame doet misschien anders geloven. Laat je niets wijsmaken!
http://www.jep.be/nl/klachten-onderzoek ... formulier/
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... /index.jsp
Niet klagen maar klacht indienen:r2504 schreef:Wat mij betreft zijn onderstaande praktijken alles behalve normaal...
http://www.jep.be/nl/klachten-onderzoek ... formulier/
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... /index.jsp
-
- Elite Poster
Ok, dan zal het klacht indienen zijn.
Mobile Vikings en Aldi Talk zijn wel correct 1 tarief niet waarvoor.
Mobile Vikings en Aldi Talk zijn wel correct 1 tarief niet waarvoor.
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 30 keer
elk mini SIM toestel kan idd een micro SIM lezen.
De chip is even groot, er is alleen wat extra plastiek weg op de micro SIM.
Apdaptortje kopen of zelf maken en je micro SIM wordt een mini SIM.
Zo gebruik ik Proximus Pay&Surf For iPad op mijn laptop ... APN is de gewone van Proximus, dus werkt perfect. 10eur/30dagen voor 500MB Proxi 3G power
(en elke maand een nieuwe kaart kopen, maar da's weer een heel andere verhaal, zie oude thread hier ergens over de Pay&Surf For iPad)
De chip is even groot, er is alleen wat extra plastiek weg op de micro SIM.
Apdaptortje kopen of zelf maken en je micro SIM wordt een mini SIM.
Zo gebruik ik Proximus Pay&Surf For iPad op mijn laptop ... APN is de gewone van Proximus, dus werkt perfect. 10eur/30dagen voor 500MB Proxi 3G power

- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Ooit al eens iets gedronken op café in Frankrijk ? Aan de stoog staan: prijs X; binnen zitten: prijs Y; buiten op het terras zitten: prijs Z (voor hetzelfde uiteraard).r2504 schreef:Dit is hetzelfde als een liter Spa verkopen aan drie verschillende prijzen, afhankelijk of je hem thuis, in je auto of op je fiets wil uitdrinken
-
- Deel van't meubilair
Nee... da's niet hetzelfde... op het terras kan je leuk in het zonnetje zitten bijvoorbeeld (en betaal je dus voor een extra service).
Bij Proximus is er echter geen enkel verschil... het is niet hun verdienste dat je het gebruikt op je laptop, iPad of GSM.
Bij Proximus is er echter geen enkel verschil... het is niet hun verdienste dat je het gebruikt op je laptop, iPad of GSM.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Misschien een domme vraag .. maar ik ken (nog) niet zoveel van al die moderne technologieën als mobiel internet.
Volgende situatie:
- ik heb mobile internet free weekend van Belgacom, gezien dit een gratis optie voor Belgacom Internet gebruikers.
- ik heb dus een SIM kaart gekregen van Belgacom, en een mobiel nummer (kan er dus niet mee bellen: alleen SMS + internet).
- ik heb er geen USB modem bijgekocht, maar met deze SIM kaart in mijn GSM (Sony Ericsson C510), kan ik met de laptop op internet (USB kabel tussen GSM en laptop).
- probleem is dat ik met de GSM zelf niet kan internetten.
Nu mijn vragen:
* zou deze SIM kaart alleen geschikt zijn voor internet op laptop ?
* of heb ik op mijn GSM niet de juiste instellingen ?
* ik heb geprobeerd via de Proximus site de instellingen voor de C510 via SMS te ontvangen, maar Proximus herkent mijn GSM nummer blijkbaar niet, omdat het een Belgacom nummer is, en geen Proximus nummer ??
Philippe.
Volgende situatie:
- ik heb mobile internet free weekend van Belgacom, gezien dit een gratis optie voor Belgacom Internet gebruikers.
- ik heb dus een SIM kaart gekregen van Belgacom, en een mobiel nummer (kan er dus niet mee bellen: alleen SMS + internet).
- ik heb er geen USB modem bijgekocht, maar met deze SIM kaart in mijn GSM (Sony Ericsson C510), kan ik met de laptop op internet (USB kabel tussen GSM en laptop).
- probleem is dat ik met de GSM zelf niet kan internetten.
Nu mijn vragen:
* zou deze SIM kaart alleen geschikt zijn voor internet op laptop ?
* of heb ik op mijn GSM niet de juiste instellingen ?
* ik heb geprobeerd via de Proximus site de instellingen voor de C510 via SMS te ontvangen, maar Proximus herkent mijn GSM nummer blijkbaar niet, omdat het een Belgacom nummer is, en geen Proximus nummer ??
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Modbreak:
onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels
Zal met de instelling op uw gsm te maken hebben dat het niet werkt. Als APN moet je internet.proximus.be instellen. Rest mag je normaal leeg laten.onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
dus inderdaad een domme vraag
maar bedankt voor het snelle antwoord, het is al gelukt.
nu vlug terug uitschakelen, want alleen "free" in het weekend
Philippe.

maar bedankt voor het snelle antwoord, het is al gelukt.
nu vlug terug uitschakelen, want alleen "free" in het weekend

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 146 keer
Bij JimMobile (base netwerk) is het verboden volgens hun voorwaarden om die simkaart te gebruiken voor iets anders dan een gsm. In praktijk doen ze niets tegen als je die gebruikt voor een computer. (eigen ervaring) Een andere aanbieder kan natuurlijk anders reageren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Ik ben eigenlijk ook wel eens curieus naar de redenering achter de prijsverschillen. Internet op iPad is veel interessanter dan internet op GSM maar dat kan je (afaik) niet activeren op je SIM zodat je ook kan bellen.
ik kan twee redenen bedenken voor duurder bij GSM
* Je hebt geen andere keus dus kunnen ze gemakkelijk meer vragen
* Bij een GSM hop je veel meer en vaker van de ene naar de andere antenne, terwijl iPad en laptop meestal meer stationair zijn maar lijkt me op zich geen probleem.
ik kan twee redenen bedenken voor duurder bij GSM
* Je hebt geen andere keus dus kunnen ze gemakkelijk meer vragen
* Bij een GSM hop je veel meer en vaker van de ene naar de andere antenne, terwijl iPad en laptop meestal meer stationair zijn maar lijkt me op zich geen probleem.
-
- Deel van't meubilair
Dat is dan ook de enige juiste conclusie vrees ik... gewoon de citroen uitpersen.Mathy schreef:* Je hebt geen andere keus dus kunnen ze gemakkelijk meer vragen