Hallo,
Bij mijn vriendin heb ik een draadloze router geïnstalleerd. De switch heb ik er vantussen gedaan. De telenet modem aangesloten op de WAN poort van de router en de andere toestellen (ook die van telenet) aangesloten op de router.
Nu kunnen ze geen films opvragen,... Kan het zijn dat dit door mijn opstelling komt? Moet ik de switch terug aan de telenet-modem hangen en alle telenet toestellen rechtstreeks aansluiten op die switch?
rechtstreeks in router?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Het is al honderden keren geschreven... een TN decoder mag NIET achter een router hangen !
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 7 keer
Ok. Idd, ik had eerst eens moeten googelen,...
Waarom eigenlijk niet? Wat is er zo anders aan de datastroom van de digibox in vergelijking met een PC? Geen TCP/IP?
Alvast bedankt!

Waarom eigenlijk niet? Wat is er zo anders aan de datastroom van de digibox in vergelijking met een PC? Geen TCP/IP?
Alvast bedankt!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
De datastroom is wel degelijk TCP/IP, maar niet over het Internet.
De Digibox, die rechtstreeks aangesloten wordt op de Telenet modem, krijgt een IP adres in een (private) Telenet range.
Philippe.
De Digibox, die rechtstreeks aangesloten wordt op de Telenet modem, krijgt een IP adres in een (private) Telenet range.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Deel van't meubilair
Op zich is er trouwens geen enkele reden waarom dit een private adres zou moeten zijn... of je nu commando's geeft (want video gaat er niet over die verbinding) naar de TN on-demand servers over een 10.x.x.x of een publiek adres maakt niets uit (behalve dat men met de huidige setup meer kan controleren).
Maar om terug te komen wat er anders is... TN moet je MAC adres van je decoder kunnen zien, en geeft je zo een speciaal IP-adres (als je decoder z'n MAC adres tenminste gekend is bij hun). Zodra je echter een toestel achter een router zet kan je van buitenaf het MAC adres niet meer zien... en da's de reden waarom het niet kan.
Maar om terug te komen wat er anders is... TN moet je MAC adres van je decoder kunnen zien, en geeft je zo een speciaal IP-adres (als je decoder z'n MAC adres tenminste gekend is bij hun). Zodra je echter een toestel achter een router zet kan je van buitenaf het MAC adres niet meer zien... en da's de reden waarom het niet kan.
-
- Deel van't meubilair
Een router vervangt steeds het MAC adres door zijn eigen MAC adres.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Misschien moet je het WAN MAC-adres van je router eens veranderen naar dat van je digi dingens .... 

-
- Deel van't meubilair
Tja, misschien dat het dan wel werkt... geen idee of je dicorder een probleem maakt van het 192.168.x.x adres dat het dan van je router zal krijgen (desnoods zet je die ook in een 10.x.x.x range).
Wat echter wel een probleem is dat je router dan een 10.x.x.x adres krijgt.... en je daarmee niet op internet kan
Wat echter wel een probleem is dat je router dan een 10.x.x.x adres krijgt.... en je daarmee niet op internet kan

-
- Elite Poster
Niets belet je om met een 10.x.x.x adres op het internet te gaan.
't Is te zeggen, het is afhankelijk hoe (goed) TN de dingen had/heeft opgezet.
Maar ik geloof je indien jij zegt dat het bij TN niet mogelijk is.
Zo'n digi dinges is immers niet zomaar te kraken.
Stel je voor dat je (zonder meterke) zo het net op kon.
't Is te zeggen, het is afhankelijk hoe (goed) TN de dingen had/heeft opgezet.
Maar ik geloof je indien jij zegt dat het bij TN niet mogelijk is.
Zo'n digi dinges is immers niet zomaar te kraken.

Stel je voor dat je (zonder meterke) zo het net op kon.

-
- Deel van't meubilair
Oei, da's een oude thread van mij
(spijtig dat die Osmosys SDK's niet zo eenvoudig te vinden zijn, anders kon je wel iets bereiken denk ik).
Er is wel enige routing vanuit hun 10.x.x.x range dacht ik, want dat is de manier waarop men de extra content brengt, al veronderstel ik wel dat je er niet zomaar naar eender waar mee kan surfen... maar voel je vrij een test te doen.

Er is wel enige routing vanuit hun 10.x.x.x range dacht ik, want dat is de manier waarop men de extra content brengt, al veronderstel ik wel dat je er niet zomaar naar eender waar mee kan surfen... maar voel je vrij een test te doen.
-
- Deel van't meubilair
Verklaar je nader...
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Disclaimer: mijn uitleg is niet 100% technisch correct, maar ik probeer het zo simpel mogelijk te houden.
Standaard heeft een router 2 VLANs.
VLAN1 = 1 poort, verbonden met het internet via de modem
VLAN2 = 4 poorten, verbonden met het lokale netwerk.
Als je nu 1 van de 4 poorten van VLAN2 verhuist naar VLAN1, dan gedraagt die poort zich alsof ze aan een switch hangt samen met de "internetpoort".
Dit is een instelling die je moet doen in de software van de router. Niet alle routers voorzien daarin. Soms moet je andere firmware flashen, zoals dd-wrt, openwrt,...
Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat je dit niet "zomaar" kan doen als je niet héél goed weet waar je mee bezig bent. Als je bijvoorbeeld een fout maakt bij het flashen van je router, dan loop je het risico dat die zo dood als een baksteen wordt.
Standaard heeft een router 2 VLANs.
VLAN1 = 1 poort, verbonden met het internet via de modem
VLAN2 = 4 poorten, verbonden met het lokale netwerk.
Als je nu 1 van de 4 poorten van VLAN2 verhuist naar VLAN1, dan gedraagt die poort zich alsof ze aan een switch hangt samen met de "internetpoort".
Dit is een instelling die je moet doen in de software van de router. Niet alle routers voorzien daarin. Soms moet je andere firmware flashen, zoals dd-wrt, openwrt,...
Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat je dit niet "zomaar" kan doen als je niet héél goed weet waar je mee bezig bent. Als je bijvoorbeeld een fout maakt bij het flashen van je router, dan loop je het risico dat die zo dood als een baksteen wordt.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
-
- Deel van't meubilair
Localhost... uiteindelijk configureer je je router dan zo dat de interne switch een poort rechtstreeks op de WAN poort hangt. Ik weet dat het een mogelijkheid is, maar daarmee staat je digicorder nog steeds NIET achter je router.
Uiteindelijk is dergelijke aanpassingen hetzelfde als over je switch en router een kartonnen doos zetten en zeggen kijk het werkt met één doos
Uiteindelijk is dergelijke aanpassingen hetzelfde als over je switch en router een kartonnen doos zetten en zeggen kijk het werkt met één doos

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 156 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Localhost haalt hier een oplossing boven voor de meer geavanceerde gebruiker die niet zo makkelijk te gebruiken is in de meeste gevallen (vermits "standaard" routers deze optie bijna nooit hebben en je dus alteratieve firmwares zal moeten beginnen installeren)
Het is echter een zeer goede oplossing aangezien je op deze manier "weeral een extra bakske" kan vermijden. Ik begrijp je vreemde "kartonnen doos" reactie dus echt niet r2504.
just my 2cents
Het is echter een zeer goede oplossing aangezien je op deze manier "weeral een extra bakske" kan vermijden. Ik begrijp je vreemde "kartonnen doos" reactie dus echt niet r2504.
just my 2cents
-
- Elite Poster
Vanaf $40 heb je al een router die zoiets makkelijk kan.
Linkje: Mikrotik Routerboards.
Deze worden allicht wel geleverd in een "kartonnen doos".
Ik vond de beeldspraak van r2504 anders toch wel iets hebben. Maar ja, over kleuren en smaken .....
PS Mikrotik Routerboards zij wel toestelletjes waar de gemiddeld gebruiker allicht wel eens zal slikken, slikken en nog eens slikken bij de configuratie...
Men kan altijd eens een demo downloaden van het Mikrotik RouterOS en installeren in een virtuele machine (draait ook op een gewone PC).
Linkje: RouterOS.
Linkje: Mikrotik Routerboards.
Deze worden allicht wel geleverd in een "kartonnen doos".

Ik vond de beeldspraak van r2504 anders toch wel iets hebben. Maar ja, over kleuren en smaken .....

PS Mikrotik Routerboards zij wel toestelletjes waar de gemiddeld gebruiker allicht wel eens zal slikken, slikken en nog eens slikken bij de configuratie...
Men kan altijd eens een demo downloaden van het Mikrotik RouterOS en installeren in een virtuele machine (draait ook op een gewone PC).
Linkje: RouterOS.
-
- Deel van't meubilair
Ik bedoel daarmee dat het statement dat je soms leest, alsof een digicorder kan werken achter een router gewoonweg NIET juist is. Wat je doet is de switch die bij in je router zit anders configureren zodat een LAN poort eigenlijk een WAN poort wordt. Feit is wel dat je er een "bakske" mee kan uitsparen, maar met de beeldspraak geef ik aan dat als je er een kartonnen doos over zet (over je aparte switch en router) je ook nog maar één bakske hebtlirec schreef:Ik begrijp je vreemde "kartonnen doos" reactie dus echt niet r2504.

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 32 keer
Het basis probleem blijft hetzelfde: je kan wel proberen je eigen netwerk via een router beter te beveiligen, maar die stomme digibox moet per se die beveiliging zoveel mogelijk bypassen. Een extra switch aan de kant van de digibox om bv je xbox, ps3 of Wii op aan te sluiten kan je vergeten, of je moet ook die devices "rechtstreeks" op het internet hangen en niet veilig achter je router.
Er zijn manieren genoeg om die digiboxen te valideren en controleren, maar het moest per se weer quick & dirty (en vooral onveilig)....
Er zijn manieren genoeg om die digiboxen te valideren en controleren, maar het moest per se weer quick & dirty (en vooral onveilig)....
-
- Deel van't meubilair
Vandaar dat ik aan m'n TV twee aansluitingen heb... een LAN en WAN aansluiting.My_download schreef:Een extra switch aan de kant van de digibox om bv je xbox, ps3 of Wii op aan te sluiten kan je vergeten
Of er genoeg manieren zijn is een andere vraag (en ik betwijfel het zelfs), maar ik zie niet in wat aan de huidige onveilig is...My_download schreef:Er zijn manieren genoeg om die digiboxen te valideren en controleren, maar het moest per se weer quick & dirty (en vooral onveilig)....
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Waarom vind jij het "onveilig" dat die Digibox rechtsrtreeks op de modem hangt ? Gezien die een aparte niet-publieke IP krijgt, hangt hij wel aan je modem, maar niet aan het internet ...My_download schreef:Er zijn manieren genoeg om die digiboxen te valideren en controleren, maar het moest per se weer quick & dirty (en vooral onveilig)....
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Deel van't meubilair
Maar misschien kan je wel op iemand anders z'n decoder uitzendingen programmeren.
Misschien eens leuk om te kijken welke commando's (en/of beveiliging) je binnen krijgt voor zo'n opname
Misschien eens leuk om te kijken welke commando's (en/of beveiliging) je binnen krijgt voor zo'n opname