ING beperkt aantal landen van Maestro

Plaats reactie
cowboy_film_fan
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:38
Locatie: Brecht
Bedankt: 1 keer

Ik heb een brief gekregen van de ING bank waarin te lezen staat dat het aantal landen waarin de Maestro functie werkt zal worden beperkt tot oost en west europa.
Voor de rest van de wereld is het terug naar de steentijd.
Is dit nu een zet van ING of van Maestro? heeft het zin van Bank te veranderen hiervoor?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Maestro staat toch los van uw bank? Dat is gelijk VISA, dat bieden toch ook zo goed als alle banken aan?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1669
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 95 keer

Maestro zal inderdaad in sommige delen van de wereld niet meer gebruikt kunnen worden oa de VS.
Dit heeft niets met uw bank te maken. tis voor alle banken hetzelfde.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Volgens mij heeft het wel met je bank te maken... zij vragen aan Maestro dit te blokkeren terwijl andere banken dit niet doen.

Nu op zich niet slecht, al moet je wel een eenvoudig manier hebben om het voor een bepaalde periode terug aan te zetten (meeste mensen zijn toch slechts enkele weken maximum in het buitenland, dus waarom een gans jaar risico lopen op misbruik).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jullie hebben blijkbaar het nieuws niet gevolgd ?

Het is toch bekend gemaakt dat dit een beslissing is, die voor (bijna?) alle Belgische banken geldt !
Vanaf 17 januari worden alle debetkaarten geblokkeerd voor gebruik buiten Europa (officieel om misbruik te voorkomen, maar in feite een sluikse manier om de veel duurdere Kredietkaarten te laten gebruiken).

De definitie van "Europa" in deze context is wel iets ruimer dan de geografische:
- bij Nederland hoort ook Aruba en Nederlandse Antillen
- bij Frankrijk hoort ook Franse Zuidelijke en Antarctische Gebieden, Frans-Guyana, Frans-Polynesië, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Nieuw-Caledonië, Réunion, Saint-Pierre en Miquelon, Wallis en Futuna
- bij UK hoort ook Anguilla, Bermuda, Brits Indische Oceaanterritorium, Britse Maagdeneilanden, Falklandeilanden, Gibraltar, Kaaimaneilanden, Montserrat, North-Ireland, Pitcairneilanden, Sint-Helena, Turks- en Caicoseilanden, Zuid-Georgia en de Zuidelijke Sandwicheilanden
- alle vroegere Oostblok landen en sovjetstaten ...
enz ...

Transacties via internet met debetkaarten blijven, zowel binnen als buiten Europa, net zoals voorheen ongewijzigd mogelijk.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik geloof dat het alle banken die aangesloten zijn bij FEBELFIN die het gaan blokkeren. Ik vind de kritiek persoonlijk wat overdreven. Als je buiten EU reist, dan zal er ook wel een VISA of MASTERCARD af kunnen zeker?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jazeker, de kaart is de kost niet.
Maar cash afhalen met een kredietkaart is een heel stuk duurder dan afhalingen met een debetkaart.

De reden die ze aanhalen is de magneetstrip. Binnen Europa wordt de chip gebruikt van je Bancontact kaart, buiten Europa de magneetstrip, die minder veilig is. Door gebruik buiten Europa te blokkeren willen ze de fraude via de magneetstrip vermijden ...

Maar ik begrijp het verschil niet: buiten Europa werken kredietkaarten ook nog altijd met de magneetstrip, dus even onveilig ??

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Maar ik begrijp het verschil niet: buiten Europa werken kredietkaarten ook nog altijd met de magneetstrip, dus even onveilig ??
Ik heb onlangs in Canada toch steeds m'n PIN code moeten ingeven voor m'n Mastercard. Eénmaal was er geen toestelletje aanwezig en wou men de authorisatie telefonisch doen, en dit lukte niet (gelukkig was er nog iemand met een VISA kaart bij, en dat was geen probleem).

Als ik tegenwoordig zelfs via internet betaal met Mastercard moet ik ook m'n eigen toestelletje gebruiken (dus gewoon nummer en verificatie code is niet meer voldoende). Men is dus duidelijk de veiligheid aan het verhogen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

't Is inderdaad voor alle banken al zouden sommigen uitzonderingen toestaan op de blokkering.
Het opheffen van het gebruik van de bancontactkaart buiten de EU zou te maken hebben met de veiligheid zeggen de banken in koor.

Ik kreeg van mijn bank al een brief met een voorstel voor een kredietkaart omdat 'je alleen daar nog geld zal mee kunnen afhalen in niet EU landen ...'.
Walgelijke praktijken, een dienst afsluiten van een (betaalde) kaart die je reeds hebt om daarna u weer een andere kaart aan te smeren met extra kosten.

Met veiligheid heeft dit dan ook maar weinig te maken, de meeste misbruiken van eu maestrokaarten werden vastgesteld in .... Spanje volgens krantenberichten !
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
cowboy_film_fan
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:38
Locatie: Brecht
Bedankt: 1 keer

Ik ben er nog niet achter.Ik heb een ING rekening en een KBC rekening.Van de KBC heb ik nog niets vernomen.In de brief van ING staat dat het een beslissing zou zijn van Febelfin.Een typisch belgische organisatie dus.Met andere woorden,als ik een rekening in het buitenland zou openen gelden er andere Maestro voorwaarden?!???
Voor mij is het ook niet meer als een smerige truc om me een kredietkaart aan te smeren (die overigens veel onveiliger is) en per kontante geldafhaling eens flink langs de kassa te kunnen passeren.
Er zijn mensen hier op het forum die het allemaal niet zon "big deal" vinden,Maar vergeet eventjes niet dat we allemaal al flink gepakt zijn door de banksector in de vorm van de huidige financiele crisis.De graaicultuur komt weer opzetten.
Het is voor mij persoonlijk wel een "big deal" omdat ik bijna elk jaar naar Brazilie ga op vakantie: mijn schoonfamilie woont er.Dat is niet bepaald een land om met veel kontant geld op zak te gaan lopen,dus doe je regelmatig kleine opnames,met als gevolg zeer hoge kosten.
Ik ben hier dan ook zeer verbolgen over.
Ik zal dan vooreerst maar eens gebruik gaan maken van het recht om het contract te beeindingen,zoals in de brief vermeld staat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

cowboy_film_fan schreef:Met andere woorden,als ik een rekening in het buitenland zou openen gelden er andere Maestro voorwaarden?!???
Ja, waarschijnlijk wel. Maar maak je geen illusies, in veel Europese landen is geld opnemen met de kaart in het buitenland veel duurder dan met een Belgische kaart. In Duitsland betaal je al kosten als je geld opneemt in een automaat van een concurrerende bank, laat staan geld opnemen in het buitenland.
cowboy_film_fan schreef:Het is voor mij persoonlijk wel een "big deal" omdat ik bijna elk jaar naar Brazilie ga op vakantie: mijn schoonfamilie woont er.Dat is niet bepaald een land om met veel kontant geld op zak te gaan lopen,dus doe je regelmatig kleine opnames,met als gevolg zeer hoge kosten.
Als je daar heel regelmatig komt, is het misschien goedkoper om er lokaal een rekening te openen voor kleine opnames? En dan in grotere schijven geld van je Visa afnemen en op je lokale rekening storten?
cowboy_film_fan schreef:Ik zal dan vooreerst maar eens gebruik gaan maken van het recht om het contract te beëindingen,zoals in de brief vermeld staat.
Sedert wanneer moet je hiervoor een "recht" hebben? Een bankrekening kan je toch ten alle tijde opzeggen ? Maar er zijn weinig banken denk ik die niet aangesloten zijn bij Fedelfin ?

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

philippe_d schreef:In Duitsland betaal je al kosten als je geld opneemt in een automaat van een concurrerende bank, laat staan geld opnemen in het buitenland.
Dat is hier ook al zo hoor. Betalen om je eigen geld af te halen aan een bancontact. Vb. Axxa Ik weet niet of er nog banken zijn die dat doen ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb een Argenta kaart, en er worden nooit kosten aangerekend voor geldafhaling, noch in het binneland, noch in Europa. Buiten de Eurozone zijn (waren) er alleen de wisselkoers kosten.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

fredo66 schreef:
philippe_d schreef:In Duitsland betaal je al kosten als je geld opneemt in een automaat van een concurrerende bank, laat staan geld opnemen in het buitenland.
Dat is hier ook al zo hoor. Betalen om je eigen geld af te halen aan een bancontact. Vb. Axxa Ik weet niet of er nog banken zijn die dat doen ?
Ik dacht alle groot- en middelgrote banken, Argenta niet omdat ze zelf zo geen automaten hebben!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Argenta heeft ondertussen ook automaten hoor.

En bij Argenta betaal je inderdaad niet om je eigen geld terug te krijgen :lol:
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Goztow schreef:
fredo66 schreef:
philippe_d schreef:In Duitsland betaal je al kosten als je geld opneemt in een automaat van een concurrerende bank, laat staan geld opnemen in het buitenland.
Dat is hier ook al zo hoor. Betalen om je eigen geld af te halen aan een bancontact. Vb. Axxa Ik weet niet of er nog banken zijn die dat doen ?
Dit hangt af van het type rekening dat je hebt.
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

redman schreef:Maestro zal inderdaad in sommige delen van de wereld niet meer gebruikt kunnen worden oa de VS.
Dit heeft niets met uw bank te maken. tis voor alle banken hetzelfde.
Dit geldt voor alle Belgische banken, behalve Deutsche Bank België en Citibank België
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Op de web site van KBC lees ik...
Vanaf 17 januari 2011 zijn Belgische debetkaarten – en dus ook de KBC-Bankkaart – standaard enkel nog bruikbaar binnen Europa –inclusief de Europese overzeese gebieden, Turkije en 6 andere landen
... wat zou betekenen dat je andere landen wel nog kan activeren?
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Bij Dexia Bank en BNP Paribas Fortis kunnen klanten toch gebruik maken van hun debetkaart buiten Europa. Hilde Juniuis van BNP Paribas Fortis: "Onze klanten kunnen de betaalkaart gratis laten deblokkeren tijdens hun verblijf of vakantie buiten Europa. Dit moet wel op voorhand aanvraagd worden."

Ook Dexia Bank laat de mogelijkheid open: "Wij zoeken altijd naar de beste oplossing voor onze klanten en in een aantal gevallen is dit dus het activeren van de debetkaart buiten Europa.", aldus Ulrike Pommee van Dexia.
Maar ook dan vindt Dexia de kredietkaart een beter alternatief: "Bij ons zijn betalingen met een kredietkaart buiten Europa goedkoper. De kaart op zich is duurder, maar iemand die effectief zijn kredietkaart buiten Europa gebruikt, recupereert snel de meerkost die hij voor de kredietkaart betaalt.", aldus nog mevrouw Pommee.

KBC raadt klanten aan om buiten Europa de kredietkaart te gebruiken. "Toch gaan we onze klanten niet in de kou laten staan. Wie vast zit in het buitenland of die door omstandigheden geen kredietkaart kan krijgen, zal kunnen beroep doen op een noodprocedure waardoor we de kaart tijdelijk kunnen openstellen. Dit is echter alleen voor uitzonderlijke gevallen."

ING Bank zal geen debetkaarten op voorhand deblokkeren. De bank werkt naar eigen zeggen samen met AWL (Atos Worldline) aan een meer structurele oplossing die in de loop van 2011 ingevoerd zal worden.


Argenta stelt de Mastercard voor als beste betaalmiddel: "Argenta heeft op dit moment geen plannen om betaalkaarten op aanvraag te deblokkeren. Bij ons is er geen jaarlijkse bijdrage voor de kredietkaart, dus het probleem stelt zich minder bij ons.", aldus Dirk De Moor, directeur bij Argenta.

Klanten van Bank van de Post kunnen terecht op een speciaal nummer. "Wie in het buitenland vastzit, of wie zijn kaart op voorhand wenst te deblokkeren, kan bellen naar dit nummer. Alle klanten zijn hiervan op de hoogte gebracht.", aldus Xavier Dumon van Bank van De Post. De bank benadrukt dat voor hun klanten het probleem zich slechts zeer uitzonderlijk voordoet. "Minder dan 1% van onze klanten heeft ooit gebruik gemaakt van de maestro kaart in een land waar maestro zal geblokkeerd worden.

Ook Delta Lloyd Bank kan de debetkaart op voorhand deblokkeren. De maximum periode is 3 maanden. Wie hiervan gebruik wil maken moet een aanvraag indienen bij een Delta Lloyd Bank-kantoor. Aanvragen per telefoon of brief worden niet aanvaard.

UPDATE 26/11: Ook Axa Bank voorziet een nood procedure. Hierbij wordt de Maestro functie gedeblokkeerd voor de klanten die het nodig hebben (vanaf 17 januari).

Conclusie: Wie dat wenst kan in vele gevallen toch gebruik maken van de maestro functionaliteit buiten Europa. Echter, tot op heden is er geen éénduidige aanpak vastgelegd voor alle banken. U kan zich dus best grondig informeren vooraleer u naar het buitenland vertrekt.
Bron
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bij KBC is het enkel mogelijk te activeren in noodgevallen. Hebben dit gevraagd voor de USA, was niet mogelijk en dit terwijl we al de rest er lopen hebben.

Mijn toekomstige had nog een slapende rekening bij Fortis, die zelfs al maanden op -€2 ofzo stond. Daar hebben ze het direct in orde gemaakt, dusja zullen we maar beetje geld op die rekening zetten zeker voor we op reis gaan ;)


Voor geld afhaling van <€100 ben je goedkoper af met je debetkaart, eenmaal erboven met credit card.
Het goedkoopste is eigenlijk om telkens je iets koopt, een cashback te vragen. Je shopt voor $60 en vraagt om $100 te chargen. Meeste winkels doen hier niet moeilijk over, zolang je geen cashback van $500 bij een transactie van $2 vraagt natuurlijk ;)

Zowiezo betaal je op elke niet-euro-transactie een wisselprovisie van +/-1.5% . En bij geldafhaling aan automaat is dit bovenop de al aangerekende kosten.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”