Hoi,
Misschien een stomme vraag, maar weet er iemand onder jullie waar je een RONDE telefoonkabel (RJ11 stekker) kunt kopen ?
De blauwe telefoonkabel die met de ConnectionKit van Belgacom meekomt is (denk ik) wel 12 meter lang.
Terwijl ik maar 4 meter nodig heb tot aan mijn BBOX2 modem.
Om signaalverlies (is dit relevant ?) te vermijden zou ik een korte telefoonkabel willen aanschaffen.
Het moet wel een ronde (geen platte) zijn. Omdat die ronde kabels blijkbaar beter geleiden.
Waar vind ik die ?
Gent32m
Telefoonkabel VDSL
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik zou beginnen in een BGC center.
Maar euhm... als ik zo zie hoe ze het bij m'n tante gedaan hebben en ze toch nog 20 Mbit haalt twijfel ik sterk of het nu zo veel uitmaakt, sorry dat ik het zeg hoor techniekers, maar een technieker heeft het wel degelijk zo gedaan.
(Intro > telefoonkabel (naar andere kant van huis) > Lankabel (naar andere kant van living) > blauwe kabel)
Wat netwerkkabels betreft.
Probeer patch kabels te vermijden boven de 10 meter
Maar euhm... als ik zo zie hoe ze het bij m'n tante gedaan hebben en ze toch nog 20 Mbit haalt twijfel ik sterk of het nu zo veel uitmaakt, sorry dat ik het zeg hoor techniekers, maar een technieker heeft het wel degelijk zo gedaan.
(Intro > telefoonkabel (naar andere kant van huis) > Lankabel (naar andere kant van living) > blauwe kabel)
Wat netwerkkabels betreft.
Probeer patch kabels te vermijden boven de 10 meter

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
- Bedankt: 118 keer
Ik ben deze namiddag naar een BGC center gestapt. Ze verkopen daar geen telefoonkabels die korter zijn.honda4life schreef:Ik zou beginnen in een BGC center.
Dus enkel die twee soorten kabels die je met de Connection Kit meekrijgt.
De Fnac ben ik ook al binnengestapt, maar daar verkopen ze dit ook niet (telefoonkabels zitten niet in hun assortiment).
Wel telefoontoestellen, .e.d.

Gotron in Gent is eventueel een mogelijkheid.
Maar volgens ik hun catalogus op de website zie, bieden die geen ronde kabels aan.
Nu kijk, als ik geen kortere ronde telefoonkabel vind, dan behoud ik gewoon die van 12 meter.
Volgens de man in de Belgacom shop maakt dit niet zo veel uit (ik zal geen snelheidsverlies hierdoor hebben).
Al blijft wel de regel, hoe korter je die afstand tussen je aansluitpunt en modem kan houden.
Des te beter.
Maar ja, vind maar eerst eens zo een kabel. Als ze die in de BGC centers niet eens verkopen.
Had nochtans gedacht, dat Belgacom dit wel zou hebben (gezien dit hun core business is)
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Op 4m zal je met een platte of ronde kabel echt wel weinig of geen verschil merken. Op 12m misschien wel...
Als ik een installatie uitvoer is het meestal zo:
Intropunt --> patchpaneel in 10" kastje (dicht bij intropunt), alle paren gemonteerd en gelabeled op het patchpaneel --> modem in 10" kastje, --> cat5e/6 naar patchpaneel --> cat5e/6 naar switch --> cat5e/6 naar andere plaatsen tot max 100m
Als ik een installatie uitvoer is het meestal zo:
Intropunt --> patchpaneel in 10" kastje (dicht bij intropunt), alle paren gemonteerd en gelabeled op het patchpaneel --> modem in 10" kastje, --> cat5e/6 naar patchpaneel --> cat5e/6 naar switch --> cat5e/6 naar andere plaatsen tot max 100m
- Gent32m
- Elite Poster
Wat bedoel je hiermee ? Een UTP kabel (met RJ11 kop erop).Ken schreef:Neem UTP zou ik zeggen. Bij verschillende leveranciers zie ik dat modular rj11 cable overal plat is tot 30m.
Bestaat zoiets..
Is mij totaal onbekend...

Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- Ken
- Elite Poster
Op een UTP kabel kan je een RJ11 connector monteren. Maar niet helemaal proper uiteraard.Gent32m schreef:Wat bedoel je hiermee ? Een UTP kabel (met RJ11 kop erop).Ken schreef:Neem UTP zou ik zeggen. Bij verschillende leveranciers zie ik dat modular rj11 cable overal plat is tot 30m.
Bestaat zoiets..
Is mij totaal onbekend...
Wat je ook kan doen is op de 2 locaties waar je kabel toekomt een RJ45 wall plate monteren.

Daarin steek je dan een korte RJ11 kabel die naar je telefoon of modem gaat.
Bij me thuis heb ik 2 RJ45 patchpanelen van 12 poorten. 1 waarop alle telefonie op gemonteerd is en de ander netwerk.
In het hele huis zijn er RJ45 wall plates van bvb NIKO of Legrand. Zo kan ik zelf kiezen of er een telefoon of netwerkverbinding op komt.
RJ11 connector kan in een RJ45 socket.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
a) Gewoon die blauwe gebruiken, ook al heb je maar 4 meter nodig. Kwalitiet zal géén verschil maken !!!Gent32m schreef:De blauwe telefoonkabel die met de ConnectionKit van Belgacom meekomt is (denk ik) wel 12 meter lang.
Terwijl ik maar 4 meter nodig heb tot aan mijn BBOX2 modem.
b) Als je dan toch - om het proper te houden - iets korter wil: knip een stuk af van die blauwe kabel, en zet er zelf een RJ11 connector op (of laat het doen door iemand die zo'n tang heeft).
Dat is véél eenvoudiger dan een stuk UTP kabel te gebruiken met een RJ11 connector erop (praktich onmogelijk).
Theoretisch wel, maar ten zeerste af te raden (kan schade berokken aan het RJ45 socket) !!Ken schreef: RJ11 connector kan in een RJ45 socket.
De Niko wall plates die ik thuis heb geplaatst bevatten een RJ11 (links) en een RJ45 (rechts) socket ...
Zo is er ook geen vergissing mogelijk tussen telefoon en netwerk

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- Ken
- Elite Poster
Praktisch ook, zonder schade. Waarom zou men anders het modulaire van RJ sockets/connectors steeds blijven maken? Omdat het modulair is, en praktisch. Beide RJ11 en RJ45 socket naast elkaar kan ook weer. Maar tegenwoordig zie ik het nut er niet meer van in om RJ11 te gebruiken. Alles gaat naar IP. En vergissingen? Stickertje met Dimo aanmaken...philippe_d schreef:Theoretisch wel, maar ten zeerste af te raden (kan schade berokken aan het RJ45 socket) !!
De Niko wall plates die ik thuis heb geplaatst bevatten een RJ11 (links) en een RJ45 (rechts) socket ...
Zo is er ook geen vergissing mogelijk tussen telefoon en netwerk![]()

- Gent32m
- Elite Poster
Hoi,
Bedankt voor de reacties.
Maar ik ga het idd niet zo ver zoeken
Ofwel vind ik een kortere ronde telefoonkabel. Ofwel niet.
En dan behoud ik die lange. Ik ga geen andere contactdozen installeren.
Iemand enig idee. Welke winkels zoal ronde telefoonkabels verkopen ?
- Hubo ?
- Brico ?
- MediaMarkt ?
- ... ?
Gent32m
Bedankt voor de reacties.
Maar ik ga het idd niet zo ver zoeken

Ofwel vind ik een kortere ronde telefoonkabel. Ofwel niet.
En dan behoud ik die lange. Ik ga geen andere contactdozen installeren.
Iemand enig idee. Welke winkels zoal ronde telefoonkabels verkopen ?
- Hubo ?
- Brico ?
- MediaMarkt ?
- ... ?
Gent32m
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
FWIW .... Ik heb gewoon de blauwe 12m gebruikt, er hangt dus een flinke rol "overschot" kabel boven mijn hoofd, schijnbaar maakt het niet veel (niets?) uit ...
(.. en aangezien mijn telefoonaansluiting uit de middeleeuwen stamt, heb ik er zeker nog wel een meter of 5-6 antieke telefoondraad, tot aan de aansluitdoos, voor zitten ... geen idee of dat bijkomend iets uitmaakt. Zit echter net te ver van de ROP voor 25Mbps
)
(.. en aangezien mijn telefoonaansluiting uit de middeleeuwen stamt, heb ik er zeker nog wel een meter of 5-6 antieke telefoondraad, tot aan de aansluitdoos, voor zitten ... geen idee of dat bijkomend iets uitmaakt. Zit echter net te ver van de ROP voor 25Mbps

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
RJ 11 sockets worden niet meer geplaatst in appartementen, het zijn allemaal rj 45 sockets of je die nu gebruikt voor een rj 11 of rj 45 stekker, dit maakt echt geen verschil.philippe_d schreef: Theoretisch wel, maar ten zeerste af te raden (kan schade berokken aan het RJ45 socket) !!
Zo is er ook geen vergissing mogelijk tussen telefoon en netwerk![]()
Philippe.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Praktisch ook maar MET schade ! Op de RJ11 staan ribbeltjes op de rand die de contacpunten (voor rj45) wegduwen, na verloop van tijd kan je géén rj45 meer gebruiken in een zo'n contactpunt.Praktisch ook, zonder schade. Waarom zou men anders het modulaire van RJ sockets/connectors steeds blijven maken? Omdat het modulair is, en praktisch. Beide RJ11 en RJ45 socket naast elkaar kan ook weer. Maar tegenwoordig zie ik het nut er niet meer van in om RJ11 te gebruiken. Alles gaat naar IP. En vergissingen? Stickertje met Dimo aanmaken...
Beter is om ook voor telefonie een rj45 te gebruiken als de outlet op de muur een rj45 is.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 90 keer
Kan ik ook over meespreken. Hier in huis heeft vorige eigenaar de netwerkbekabeling ook gebruikt voor telefonie.fvhbrugge schreef:Praktisch ook maar MET schade ! Op de RJ11 staan ribbeltjes op de rand die de contacpunten (voor rj45) wegduwen, na verloop van tijd kan je géén rj45 meer gebruiken in een zo'n contactpunt.
Beter is om ook voor telefonie een rj45 te gebruiken als de outlet op de muur een rj45 is.

Diezelfde RJ45 aansluitingen gebruik ik nu voor netwerk. Vooral de contactdoos waar mijn netwerkprinter is op aangesloten geeft regelmatig problemen. Ik moet dan even de kabel uittrekken en terug insteken. Door een RJ11 plug in een RJ45 stopcontact te gebruiken worden de buitenste twee contacten van de RJ45 contactdoos te ver naar binnen geplooit met gevolg dat die daarna niet meer met voldoende kracht een goed contact kunnen maken met een RJ45 stekker. Dus slecht contact op het eerste en het laatste pinnetje. En laat nu bij netwerk juist de eerste drie en het zesde pinnetje worden gebruikt!

Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
- Gent32m
- Elite Poster
Zo een ronde telefoonkabel is alvast niet gemakkelijk te vinden...
- In Gotron (toch een electro speciaalzaak) verkopen ze enkel platte.
- In de Fnac geen enkel.
- Bij Belgacom enkel 12 meter en 2 meter (uit de connection kit)
Ik zoek ondertussen nog wat verder.
Ga straks de Hubo eens proberen...
Gent32m
- In Gotron (toch een electro speciaalzaak) verkopen ze enkel platte.
- In de Fnac geen enkel.
- Bij Belgacom enkel 12 meter en 2 meter (uit de connection kit)
Ik zoek ondertussen nog wat verder.
Ga straks de Hubo eens proberen...
Gent32m
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Uiteraard niet, ik denk dat belgacom deze speciaal laat maken voor hun vdsl(2) modems.
Wat je altijd kan doen is de kabel van 12m afknippen op de juiste lengte en er een nieuwe RJ11 op pitsen. Als ik mij niet vergis moet het oranje paar op 2 & 3 en het blauwe op 1 & 4.
Wat je altijd kan doen is de kabel van 12m afknippen op de juiste lengte en er een nieuwe RJ11 op pitsen. Als ik mij niet vergis moet het oranje paar op 2 & 3 en het blauwe op 1 & 4.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Moderator
Doe geen moeite, jouw zoektocht is volledig zinloos.Gent32m schreef:Zo een ronde telefoonkabel is alvast niet gemakkelijk te vinden...
- Gebruik gewoon de 12m Belgacom kabel, zelfs als je maar 4 meter nodig hebt.
- Of zoek een gewoon telefoon verlengkabeltje van 4m (2 x RJ11).
Dit zal echt het verschil niet uitmaken op je snelheid (tenzij in zeer marginale omstandigheden)
Dat zei ik ook al in een vorige post.Trojan schreef:Wat je altijd kan doen is de kabel van 12m afknippen op de juiste lengte en er een nieuwe RJ11 op pitsen. Als ik mij niet vergis moet het oranje paar op 2 & 3 en het blauwe op 1 & 4.
Wat betreft de kleuren: de Belgacom kabel meegeleverd met de modem heeft maar één (getwist) paar: blauw-wit.
Dus aansluiten is heel eenvoudig: de 2 middenste pinnen van de RJ11 (2 & 3)
Philippe.
- Gent32m
- Elite Poster
Een collega van me beschikt over een UTP tang om een RJ45 stekker (werkt wss ook voor RJ 11 stekker ?) opnieuw aan een draad vast te maken. Hij wil dit voor me monteren.philippe_d schreef:Wat betreft de kleuren: de Belgacom kabel meegeleverd met de modem heeft maar één (getwist) paar: blauw-wit. Dus aansluiten is heel eenvoudig: de 2 middenste pinnen van de RJ11 (2 & 3)
Kan hij hiermee iets verkeerd doen ?
Hij beschikt nog over RJ11 pluggen.
Gent32m
- Gent32m
- Elite Poster
Heeft er iemand een plaatje hoe je die draadjes met elkaar moet verbinden ?
Blauw paar ?
Oranje paar ?
Blauw paar ?
Oranje paar ?
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Lees mijn posts eens.
Blauw op 1 & 4, oranje op 2 & 3. Of zie in de oude stekker op welke plaats ze zitten.
Blauw op 1 & 4, oranje op 2 & 3. Of zie in de oude stekker op welke plaats ze zitten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- Gent32m
- Elite Poster
Bedankt Trojan.
Nu vraag ik me enkel nog af, of zo een ronde kabel gemakkelijk in zo een RJ11 stekker geknijpt kan worden ?
Heb je hier speciale RJ11 plugs voor nodig (of lukt dit zo wel).
Gent32m
Nu vraag ik me enkel nog af, of zo een ronde kabel gemakkelijk in zo een RJ11 stekker geknijpt kan worden ?
Heb je hier speciale RJ11 plugs voor nodig (of lukt dit zo wel).
Gent32m
-
- Moderator
Sorry Trojan, je zal gelijk hebben. Ik sneed gisteren de korte in 2 stukken, en daar zat maar één paar inTrojan schreef:Die lange van 12m hebben 2 paar, blauw en oranje.

Dat lukt met een normale RJ11 plug.Gent32m schreef:Nu vraag ik me enkel nog af, of zo een ronde kabel gemakkelijk in zo een RJ11 stekker geknijpt kan worden ?
Heb je hier speciale RJ11 plugs voor nodig.
Philippe