CPU koeling ... as the wind blows

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn zoektocht naar optimalisatie voor mijn nieuw systeem is nog niet ten einde .. :lol:

Ik ben afgestapt van de Scythe Mugen 2. De installatieprocedure lag mij al op de maag voor de feiten, zeker na een paar filmpjes gezien te hebben op youtube :? . De Noctua D14 was een alternatief maar stikduur (behalve op een paar plaatsen) en redelijk (te?) breed.
Een schijnbaar even gemakkelijk te monteren alternatief is de Prolimatech Mega Shadow wat dus eigenlijk een "zwarte" Megahalems is. 8) (OK op sommige plaatsen bijna even duur als de Noctua)

Goed, ... probleem: daar zitten geen fans bij/op

Ik heb hierover een formidabele review gevonden op een overclockersforum maar ik wil hier graag toch nog wat meningen sprokkelen .. zodus ..

- Welk type coolerfan zouden jullie gebruiken voor zo'n type koeler (statische druk?)? graag uw mening liefst gestoffeerd met een of meerdere leuke maar degelijk(e) argument(en)?
- zouden jullie een push/pull configuratie overwegen? ik ga niet overclocken dus ... ??? :???:
- zouden jullie (1 of 2) PWM fan(s) gebruiken?
- In het geval van 2 fans, hoe sync je die? via een PWM Y splitter? en hoe sluit je zo'n ding aan? meen begrepen te hebben dat er maar 1 PWM signaal doorgelust wordt?
- Is een multi PWM splitter een goed idee?
- Is er een voordeel/nadeel van toerental regulatie door PWM tov van regeling via een fan controller en DC sturing?
- Sluit men meerdere fans beter aan via een afzonderlijke molex voedingskabel direct op de voeding ipv via het mobo? en koopt men fans in functie daarvan?
- zoek ik het allemaal veel te ver? 8)

(& FWIW .. ik denk er aan om alles te bestellen bij informatique.nl, iemand die daarover iets kwijt wil? Volgens de shop reviews die ik tegen kwam is iedere klant daar een behoorlijk tevreden klant ...)

voila ... dat is het voorlopig zo een beetje .. laat uw koele "windje" hier maar door waaien :wink:
TIA

edit: hamvraag ... kom ik eigenlijk niet toe met de gewone boxed koeler?? :eek: !
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik heb in men case 5 slim coolers van scythe die goed koelen en geen lawaai maken.
Op men cpu heb ik een mugen 2 en de installatieprocedure is redelijk ambetant maar eens er op koelt die enorm goed.
Ik heb de Push/Pull geprobeerd maar vind het niet de moeite voor die 3 graden verschil.
Ik zou zeggen zorg gewoon voor een goede airflow en dan zal de temperatuur in u bakje niet snel oplopen.

EDIT:
Mijn case is een ANTEC P182 (performance case) Orgineel coolers zijn eruit.
CPU: Orgineel cooler: Idle 42°C stressed +/-75°C (zonder goede airflow case een stukje warmer)
Mugen II: Idle 34°C stressed 60°C (Met airflow en zonder mugen fan +/- 5°C warmer)
Dus mugen is echt wel goed :)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Regulus schreef:edit: hamvraag ... kom ik eigenlijk niet toe met de gewone boxed koeler?? :eek: !
Als je niet gaat overclocken: ja. Zo simpel is het :p
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik snap niet goed wat je moeilijk vind aan die Scythe Mugen 2 ? Uiteindelijk is dat toch maar 4 vijzen vastdraaien ? (Ik heb ff dat Duits youtube filmke bekeken) of zie ik iets over het hoofd ?
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

iceke schreef:Ik snap niet goed wat je moeilijk vind aan die Scythe Mugen 2 ? Uiteindelijk is dat toch maar 4 vijzen vastdraaien ? (Ik heb ff dat Duits youtube filmke bekeken) of zie ik iets over het hoofd ?
de eerste vijs is even moeilijk die de mugen aan de backplate hecht. de reden dat ik mijn coolers heb vervangen was voor een stillere pc. orgineel coolers maken bij stressed pc te veel herrie. mijn pc is ook niet overclocked.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 755 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Variabele fan snelheid valt meer op dan een constant gezoem, dus ik verkies een manuele fancontroller boven pwm (mijn goedkope maar degelijke Arctic Cooling PWM fans kan je aan elkaar 'daisy-chainen' zodat er meerdere op 1 signaal werken).

Bij 120mm zou ik ~1200RPM of lager nemen, want daarboven worden ze hoorbaar. De statische druk speelt voornamelijk een rol als de koelvinnen dicht op mekaar zitten of een muur vormen, maar hoe hoger de cfm, hoe beter. Push/Pull opstelling helpt over het algemeen niet zoveel (~15% extra airflow in beste geval) -- het beste resultaat krijg je blijkbaar met een straffe pull fan en zwakkere push fan, maar je kan het beter bij 1 straffere push fan houden om extra trillingen te vermijden.

De manier van ophanging is het voornaamste omdat die trillingen kan veroorzaken na verloop van tijd. Gewone shaft/sleeve-bearings begint altijd te trillen, imo, dus ik kies altijd double-ball of fluidic bearing.

X-bit labs heeft recent een hoop 140mm fans getest: 140 mm Fan Roundup (ze werken ook aan een 120mm review). De ThermalRight TY140, Thermalright X-Silent 140, en Scythe Slip Stream 140 kwamen het best uit de test.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

cptKangaroo schreef: Bij 120mm zou ik ~1200RPM of lager nemen, want daarboven worden ze hoorbaar.

X-bit labs heeft recent een hoop 140mm fans getest: 140 mm Fan Roundup (ze werken ook aan een 120mm review). De ThermalRight TY140, Thermalright X-Silent 140, en Scythe Slip Stream 140 kwamen het best uit de test.
>500 rpm is zeker hoorbaar.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

>0 RPM zal theoretisch ook wel hoorbaar zijn, maar voor mij ligt de praktische grens (in een degelijke case op <1m) rond de 1200RPM als de fan niet te veel trilt.
Regulus
Pro Member
Pro Member

cptKangaroo schreef:Variabele fan snelheid valt meer op dan een constant gezoem, dus ik verkies een manuele fancontroller boven pwm (mijn goedkope maar degelijke Arctic Cooling PWM fans kan je aan elkaar 'daisy-chainen' zodat er meerdere op 1 signaal werken).

Bij 120mm zou ik ~1200RPM of lager nemen, want daarboven worden ze hoorbaar. De statische druk speelt voornamelijk een rol als de koelvinnen dicht op mekaar zitten of een muur vormen, maar hoe hoger de cfm, hoe beter. Push/Pull opstelling helpt over het algemeen niet zoveel (~15% extra airflow in beste geval) -- het beste resultaat krijg je blijkbaar met een straffe pull fan en zwakkere push fan, maar je kan het beter bij 1 straffere push fan houden om extra trillingen te vermijden.

De manier van ophanging is het voornaamste omdat die trillingen kan veroorzaken na verloop van tijd. Gewone shaft/sleeve-bearings begint altijd te trillen, imo, dus ik kies altijd double-ball of fluidic bearing.

Dank u .. hier kan ik wat mee aanvangen ;-) .. de "tegendruk" van de Magahalems is redelijk behoorlijk zo lees ik wegens de kleine spatie tussen de koelvinnen. Een van de fans die op deze koeler heel goed schijnt te presteren (overclocked) was oa de Coolermaster Blade Master (R4) maar de Slipstreams van Scythe deden het ook heel goed .. ondertussen heb ik ook opgemerkt dat een push-pull idd geen gigantische verbetering brengt .. is schijnbaar enkel de install moeite waard als de fans heel goedkoop zijn.
Ik ga uw link ook exploreren, mijn "mosterd" heb ik grotendeels hier gehaald http://www.overclock.net/air-cooling/72 ... 112-a.html
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Leuke link, thanks! :-)

Ik denk niet dat je verkeerd kan doen door een fan met een degelijke ophanging te kiezen, in de versie met hoogste snelheid & cfm die je kan vinden, en dan een manueel fancontrollerke te gebruiken om het geluid te tunen. Ieder systeem geeft toch een iets ander effect, dus dan kan je dan opvangen. (Wel checken of de fan geen moeite heeft met opstarten op lagere voltages, maar normaal is dat geen probleem.)

De (luidere) fan van de powersupply en eventueel de fan van de grafische kaart zijn een spelbreker als je met minimale fans wil werken (naar gelang hun automatische snelheidsprofielen). Da's de reden waarom ik m'n casefan nog laat draaien (aan ~950RPM, geloof ik). De fan op de harddiskcage heb ik wel afgezet, aangezien harddisks het best op 35-40°C werken en ik ze opgesteld heb met een leeg slot ertussen zodat de airflow al voldoende koelt, zelfs met een grafische kaart aan constante 80°C ernaast. De cpu fan draait aan ~1350RPM en houdt de cpu op maximum 43°C bij folding@home.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Bedankt! ik ga zien of ik mijn case temps kan in de hand houden met een Lian-Li fan controller. Ik heb 2 bijkomende Scythe slipstreams op mijn verlanglijstje staan (slim type) en na veel reviews en wat heen en weer geschuif op de wenslijst ga ik mij als voeding een seasonic X-650 kopen .. die heeft naar wat ze zelf zeggen "Hybrid Silent Fan Control" alhoewel ik (nog) niet weet wat dit juist inhoudt, moet de tech docs nog lezen :wink: maar het suggereert altahns een controle van de koelingsfan ... ja toch? :wink:
Ik ben bijna rond met de wenslijst !!

16 Gb ram lonkt ipv 8Gb (64bit OS) :lol: .. zeker ivm met een RAM swapdisk .. maar de prijs is nog spelbreker ..

(OT enige raadgeving over het type RAM? ik loop er zowaar in verloren! Kingston Hyper-X?? Corsair? OCZ? of is "goedkoper" ook goed?)
:wink:

Edit: BTW voor wie zou willen weten waar ik naartoe wil ... wel dit is het http://tweakers.net/gallery/381965?wish ... :wenslijst
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De psu zal zelf bepalen aan welke snelheid z'n fan draait dus als je systeemverbruik toevallig op zo'n grens van 2 snelheidsregimes zit, zal dat waarschijnlijk irritant zijn, maar dit geldt voor elke psu en is moeilijk in te schatten. Een powersupply is ook het meest efficiënt rond de 50% belasting (inefficiënt=warmte), dus als je systeem 300W verbruikt, kies je een voeding van rond de 600W. Het systeem in je Tweakers lijstje lijkt me wel een stuk zuiniger te zijn: een schatting van 200W (load) lijkt me al veel vanwege de erg zuinige chip.

Voor DDR3 is het verschil tussen goedkope valueram en duurdere sticks vrijwel verwaarloosbaar, al kan je bij minieme prijsverschillen beter sticks nemen met de laagst mogelijke timings. Bij nieuwe Intel processors moet je wel opletten dat het ram voltage onder de 1.65v blijft.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Wat dat voedingsvermogen betreft zit je er pal op :lol: Ik kwam aan 225W, met een 0,8 rendementsfator zit ik aan 280W, dus met een 550W voeding zat ik goed .. ik dacht .. OK .. 100W bijkomende reserve, waarom niet? :wink: .. of is het toch overkill?

Bedankt voor de hint qua memory, de timings had ik al in het oog :wink:
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

cptKangaroo schreef:>0 RPM zal theoretisch ook wel hoorbaar zijn, maar voor mij ligt de praktische grens (in een degelijke case op <1m) rond de 1200RPM als de fan niet te veel trilt.
Tjah, de ene heeft een gevoeliger gehoor dan de andere, maar naast de 500tr slipstream's kan ik perfect slapen, ik hoor ze gewoon nooit (wel oplader v. muis uittrekken natuurlijk).Heb mijn (zogenaamd uiterst stille,420rpm) voedingsfan ook vervangen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Als je overclockt en/of games speelt, is een beetje extra zeker een goeie zaak maar het blijft altijd een beetje afwachten.

@silencer: je hebt gelijk over die subjectieve gevoeligheid. Met een manueel fancontrollerke kan alles wel opgevangen worden, denk ik - een piepende deur (10RPM ?) doen we ook wat trager open, hé :-)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”