oude pc formateren

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,
ik zit met een problem, en ik krijg het niet zo 1-2-3 opgelost.

Mijn oude HTPC (juni 2005) zou eens geformatteerd moeten worden, maar als ik mijn windows cd erin steek en opstart meld ie dat er geen harde schijven kunnen gevonden worden. Nu blijkt de harde schijf die erin zit in raid te staan. Zit wel maar 1 schijf in, dus vind het allemaal maar wat vreemd.

Nu herinnerde ik mij dat er een diskette bij geleverd was, maar nu zit er natuurlijk geen floppydrive meer in, dus kan ik deze niet gebruiken. De software op stick zetten hielp ook niet, want die detecteert windows niet als ik setup start. Dan gaat ie naar floppy drive A, welke er niet is. :bang:

Wie kan mij nu verder helpen? Moet ik gewoon die HD eruit halen, op mijn pc formateren en terugsteken, en is dan die raid configuratie weg, of moet ik iets anders proberen? Ik heb geen losse floppydrive meer liggen, alle oude hardware is op het stort beland een paar jaar geleden.
bombas
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Ik heb ooit een bootable cd gemaakt genaamd "ultimate boot cd" - je kan eens googlen.
Hierop staat een programma killdisk. Hele toffe tool. Als je dit gedaan hebt ziet jouw PC de hd als nieuw.
Of dit lukt met een HTPC weet ik niet.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Kan je in het BIOS je RAID niet uitzetten?
Als het niet in het BIOS kan dan zou je normaal in de dedicated firmware moeten kunnen (ALT + I ?).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Je moet je raid drivers in je besturingssysteem slipstreamen... of er efkes een floppydrive aanhangen natuurlijk...

http://ict-freak.nl/2007/09/28/how-to-s ... indows-cd/
chridarl
Member
Member

bombas schreef:Ik heb ooit een bootable cd gemaakt genaamd "ultimate boot cd" - je kan eens googlen.
Hierop staat een programma killdisk. Hele toffe tool. Als je dit gedaan hebt ziet jouw PC de hd als nieuw.
Of dit lukt met een HTPC weet ik niet.
www.killdisk.com
Netline - tevreden - Fritz!Box blijkt beter te werken dan Gigaset SX762 voor VOIP - 6 Mbps :(
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Die HTPC is simpelweg een AMD Spron 3ghz met MSI k8M Neo-V moederbord.

Maar in de bios vind ik niets van raid, en het begint me de keel uit te hangen dat dit zo tegen zit te werken :bang:

Eersgisteren nog 2 pcs gaan herstellebn/formateren/installeren op een ander zonder problemen, zoals gewoonlijk, maar nu het voor mijn eigen is zit het weeral tegen. :nono:

I Blame Murphy :bang:
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Teebee schreef:Nu blijkt de harde schijf die erin zit in raid te staan.
Op welke basis concludeer je dat dan?

Ik denk dat je bedoelt dat de RAID driver gebruikt wordt en dat is logisch omdat er geen andere drivers zijn voor deze chipset.
Dus dan zit er niets anders op dan je RAID driver te slipstreamen of een (USB) floppy drive te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Astralon 19 nov 2010, 17:30, in totaal 1 gewijzigd.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Via een KNOPPIX cd booten en dan je harde schijf "fdisken" (onder Linux) .. aangezien je toch ging formatteren is dataverlies geen probleem zeker?
HTH
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

@Astralon

Als ik opstart en hij begint te laden en dan op TAB druk kom ik in de RAID menu, waar hij de waarschuwing geeft dat er slechts 1 schijf aanwezig is, en dit niet goed genoeg is voor een RAID config. Kan desgevolg ook niet op Create Array/delete array klikken, en enkel maar tetug uit de RAID menu gaan.

@Regulus
Ik heb hier wel wat boot cds liggen van linux en Hiren's Boot CD 10.8, maar lost een fdisk het rpobleem op? Is wel 15 jaar geleden dat ik nog eens fdisk gebruikt heb :beerchug:
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Zoals ik al zei (en anderen met mij): je moet gewoon de RAID driver installeren en dat kan door gebruik te maken van een floppy disk of te slipstreamen.
Je kan wel een live cd van Linux gebruiken om te formatteren maar daarna zal je toch de RAID driver moeten installeren. Dus dat lost je probleem niet op.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Juist maar eens een fdd station uit een oudere pc gesleurd, en morgenvoormiddag eens in de htpc 'proberen' te hangen.

Dat slipstreamen van drivers moet ik me later maar eens in verdiepen, want ik zie nu zo snel niet in hoe of waar ik die raid drivers zou moeten zetten zodat de windows cd te herkent.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Dat kan vrij eenvoudig met nLite :
http://www.nliteos.com/index.html

Als je echt ver wil gaan , kan je dit eens doorlezen :
http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/1/
Floris Bakker for president!
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Teebee schreef:Ik heb hier wel wat boot cds liggen van linux en Hiren's Boot CD 10.8, maar lost een fdisk het rpobleem op? Is wel 15 jaar geleden dat ik nog eens fdisk gebruikt heb :beerchug:
Je kan het toch eens proberen ? FDISK via de Hiren Boot CD (maakt niet uit welke versie) is toch poepsimpel ? Of het nu 15 jaar geleden is of een maand, dat maakt toch niets uit, FDISK is kinderlijk eenvoudig, maar je geraakt er wél snel véél data mee kwijt :angel:
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Heb je niemand in je kenissenkring die een USB-floppy drive heeft? Dan zou je deze kunnen gebruiken met je originele Windows XP CD. Booten op CD en dan F6 indrukken en bijgeleverde diskette in de USB-floppy drive steken. Op een bepaald moment tijdens de installatie zal je een keuze worden gevraagd uit de drivers op de diskette. Kies de juiste driver en laat de diskette voorlopig zitten (tot aan herstart PC, dacht ik). Dat is de eenvoudigste manier ... :beerchug:
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”