Binnen een kleine 2-tal weken wordt normaal mijn pack (telefoon + internet + digi TV) bij Belgacom geactiveerd. (zal aangesloten worden op VDSL2)
Ik heb hier in de woning 2 aansluitpunten voor telefoon:
- 1ste aansluitpunt is 5-polig in de technische kast (waar ook de meters voor water, elektriciteit, en gas staan): hierop zit momenteel een ADSL-modem, met daarachter een WiFi-router en wordt doorverbonden naar 2de aansluitpunt
- 2de aansluitpunt is 5-polig in de living, vlak bij de TV: hierop zit momenteel de telefoon aangesloten
Technieker heeft bij de 1ste aansluiting de 5-polige contactdoos vervangen door een 6-polige. Ik heb deze daarnet eens opengevezen, en ik zie dat hij het vertrek naar het 2de aansluitpunt heeft aangesloten op de blauwe klemmen (DSL) ipv de groene (TEL). Ik vermoed dat de technieker hier toch een fout heeft gemaakt, en dat aansluiting 2de aansluitpunt op TEL moet zitten? Kan ik mij van polariteit vergissen wanneer ik de draadjes van DSL naar TEL steek, of maakt dit niet uit? Ik kan momenteel de telefoon niet testen, aangezien de kabel nog niet hersteld is...

Op de 6-polige aansluiting zit nu en DSL-splitter die naar mijn modem gaat. Internet werkt nog steeds, dus dit lijkt wel OK te zijn.
De installatie voor digi TV ga ik zelf uitvoeren. Maar ik had toch een vraagje. In elke handleiding die ik tegenkom zie ik steeds staan dat de BBOX2 op het eerste aansluitpunt moet worden aangesloten.
Ik zou liever hebben dat ik de BBOX2 samen met de telefoon op het 2de aansluitpunt kan aansluiten, dan hoef ik geen PLC's te gebruiken tussen BBOX2 en decoder.
Waarop dien ik het vertrek naar het 2de aansluitpunt op aan te sluiten: DSL of TEL? Of is het beter dat ik de invoerkabel rechtstreeks doorverbind met vertrek naar 2de aansluitpunt?
2de aansluitpunt zou 5-polig moeten blijven, aangezien dit ingewerkt zit in een Niko inbouwdoos. Maar ik dacht dat er bij het installatiepacket wel een adapter meegeleverd wordt van 5 naar 6-polig...
Lukt bovenstaande, of moet BBOX2 effectief op 1ste aansluitpunt worden aangesloten?