D-Link DSL-2542B modem/router

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
bunnybugs
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Hallo allemaal.

Is het iemand gelukt om via de D-Link DSL-2542B modem / router in bridged mode ( 1483 Bridged IP LLC of 1483 Bridged IP VC Mux ) een verbinding te maken m.b.v. het RASPPPOE van Robert Schlabbach op PC ?

Of in het algemeen , is het ueberhaupt mogelijk om met een router/modem in bridged mode nog RASPPOE op PC te gebruiken ?
bunnybugs
Member
Member

Niemand ? Waar zitten de competenterikken ? :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Als niemand op jouw vraag antwoordt, vrees ik dat het niet ligt aan het gebrek aan competenterikken ... maar misschien aan de vraag ;)
- ofwel begrijpt niemand wat je echt vraagt (vraag te ingewikkeled)
- ofwel begrijpt niemand wat je bedoeling echt is.

Dus als je echt verder wil, is er misschien wat meer verduidelijking nodig:
  • Wat bedoel je excact met een router/modem in bridged mode ? Er zijn zoveel verschillende definities van wat mensen verstaan onder "brdige mode" ?
  • In de meeste gevallen, waar er met de PC of een router achter de modem een PPPoE verbinding gemaakt wordt, staat de modem (vb: BBox2) niet in "bridge mode", maar wordt er gewoon gebruik gemaakt van PPPoE passtrough.
  • Wat is de bedoeling van RASPPPOE ? Welk operating system ? Welke provider ?
* In principe laat Belgacom (Favourite, Intense) meerdere PPPoE sessies toe. Dus als jouw modem/router PPPoE passtrough ondersteunt, kan je met de PC of een router een bijkomende PPPoE sessie opbouwen.
* Bij Windows XP (en later) heb je geen PPPoE programma nodig, dit zit standard in Netwerkverbindingen.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Kan iemand mij eens een antwoord geven op een probleem met een andere DLink modem?

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=27808
bunnybugs
Member
Member

philippe_d schreef:Als niemand op jouw vraag antwoordt, vrees ik dat het niet ligt aan het gebrek aan competenterikken ... maar misschien aan de vraag ;)
Ok, ik zal mijn probleem wat concreter beschrijven. Ik ben een ADSL 'er van het eerste uur en gebruik nog steeds de fameuze "Alcatel SpeedTouch Home" ethernet modem. Die modem hangt aan een firewall/NAT PC met twee ethernet kaarten. De modem hangt aan één van deze kaarten , aan de andere kaart hangt een switch die voor de verbinding zorgt met overige PC's op het intern netwerk. Ik gebruik vaste IP addressen , dus een router heb ik niet nodig. Het inloggen bij Belgacom gebeurt automatisch op de NAT PC m.b.v. het RASPPPOE van http://www.raspppoe.com en slechts op het moment dat een PC van het netwerk een internet verbinding wil opbouwen. Na een bepaalde tijd van inactiviteit wordt automatisch logoff gemaakt. De NAT PC heeft ook nog een ordinaire 56kbps POTS modem aan boord voor in 't geval dat ADSL problemen zou vertonen. Omschakelen vergt slechts een paar muiskliks.

De Alcatel modem is nu zowat tien jaar oud , en de vrees groeit dat die ooit eens de geest gaat geven. Anderzijds heb ik geen goesting om van dit systeem af te stappen omdat een "moderne" router/modem oplossing mij helemaal niet het comfort gaat bieden dat ik nu heb. Daarom mijn vraag of het mogelijk is ( en voor welke modem/router types ) om de router functie uit te schakelen en alleen de modem as such te gebruiken , net zoals dat met de SpeedTouch Home het geval is. In de documentatie van de D-Link DSL-2542B staat op pagina 25 ( ftp://ftp.dlink.co.uk/dsl_routers_modem ... manual.pdf ) dat de router in "bridge mode" moet staan om via een extern programma in te kunnen loggen , in alle andere gevallen doet de router dit voor u ( wat ik dus niet wens ).

Samengevat : ik zoek een modem/router die ik eenvoudigweg ( 1 op 1 ) in de plaats van de SpeechTouch kan gebruiken , uiteraard na de nodige configuratie. Dit hoeft niet persé de D-Link DSL-2542B te zijn ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik begrijp niet goed welk comfort je huidige configuratie biedt t.o.v. een moderne modem/router.
- het is onnodig om telkens als er geen trafiek is de PPPoE verbinding te verbreken en weer opbouwen (tenzij je een abonnement hebt waarbij je de verbindingstijd betaalt, wat in België niet bestaat)
- in jouw "flexibele" opstelling moet de firewall/NAT PC altijd draaien of opgestart worden als een andere gebruiker in je netwerk op internet wil. Dit vindt ik geen comfort.
- tenzij je méér dan 4 PC's hebt, kan je met een moderne modem/router je switch achterwege laten.

Afgezien daarvan, laat Belgacom meerdere PPPoE sessies toe. Je kan dus in principe jouw opstelling gebruiken achter de meeste routers, zelfs als deze niet "in bridge" staat (vb: BBox2).

Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
bunnybugs
Member
Member

philippe_d schreef:Ik begrijp niet goed welk comfort je huidige configuratie biedt t.o.v. een moderne modem/router.
En toch ... Op die NAT PC kan ik ook ook vervelende recalmesites afblokken , IP packets tracen , hangende verbindingen ( "wait for ack" , "sync sent " , ... ) geforceerd afbouwen. Sommige IP adressen werden soms voordien aan eMule of Torrent gebruikers toegekend. Als je van Belgacom zo'n IP adres krijgt , krijg je continu poll's op die fameuze poorten. Ik kan dit op mijn NAT PC detecteren , en meteen ook door een logoff/logon sessie een nieuw IP adres aanvragen.
philippe_d schreef: - het is onnodig om telkens als er geen trafiek is de PPPoE verbinding te verbreken en weer opbouwen (tenzij je een abonnement hebt waarbij je de verbindingstijd betaalt, wat in België niet bestaat)
Bestaat eigelijk wel , maar dit terzijde ( mobile , "Free Weekend" , € 2,49/uur tijdens de week :
http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... rnet_price )
philippe_d schreef: - in jouw "flexibele" opstelling moet de firewall/NAT PC altijd draaien of opgestart worden als een andere gebruiker in je netwerk op internet wil. Dit vindt ik geen comfort.
- tenzij je méér dan 4 PC's hebt, kan je met een moderne modem/router je switch achterwege laten.
Ik ben de enige gebruiker en doorgaans staat slechts 1 werk PC ( + NAT PC ) aan. Als ik afwezig ben , dan gaat ALLES uit en niets blijft ooit op standby onder spanning staan.
philippe_d schreef: Afgezien daarvan, laat Belgacom meerdere PPPoE sessies toe. Je kan dus in principe jouw opstelling gebruiken achter de meeste routers, zelfs als deze niet "in bridge" staat (vb: BBox2).
Dan krijg je toch ook 2 IP adressen , of niet ? Door logoff te maken als ik niet op het internet bezig ben , geef ik ook mijn IP adres vrij , en komt dit voor andere gebruikers ter beschiking. Op die manier help ik Belgacom een beetje met het oplossen van het opkomend probleem dat IP adressen wereldwijd uitgeput geraken. :) Het verlaagt ook de kans dat iemand op mijn PC rare dingen gaat ondernemen.

Ondertussen heb ik ook dit gevonden : http://blog.fraktus.com/?p=844 waaruit blijkt dat BBOX2 in "bridge mode" alle rantanplan uitschakelt , behalve de modem functie ( citaat "When you put the BBox2 in bridge mode you basically turn off everything except the modem. In bridge mode you switch off the firewall, router and wifi. " ) . Klopt dit volgens u ? Wat ik nu nog bevestigd wil zien is of de BBOX2 kan werken ( synchen ) op een ADSL lijn ( "Favorite" - oud GO abo , geen ADSL+ , ADSL2 of VDSL , mijn lijn deugt daar niet voor , en ik heb er ook geen behoefte aan ).
Laatst gewijzigd door bunnybugs 25 nov 2010, 15:02, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

bunnybugs schreef: Ondertussen heb ik ook dit gevonden : http://blog.fraktus.com/?p=844 waaruit blijkt dat BBOX2 in "bridge mode" alle rantanplan uitschakelt , behalve de modem functie ( citaat "When you put the BBox2 in bridge mode you basically turn off everything except the modem. In bridge mode you switch off the firewall, router and wifi. " ) . Klopt dit volgens u ?
Het enige wat je moet doen is in de BBox2 de PPPoE verbinding uitschakelen. Dan krijgt de BBox2 geen IP adres, en is dus automatisch "alle rantanplan" uitgeschakeld.
Of de BBox2 ADSL aankan weet ik niet, maar ik vermoed dat zulke routers backwards compatibel zijn.
Philippe.
bunnybugs
Member
Member

Voor diegenen die het zou interesseren .... Via de Scarlet webshop heb ik een Thomson SpeedTouch 516(i) v6 kunnen kopen. Als ik die in "bridge" schakel werkt die 100 % compatibel met de welbekende oude "Speedtouch Home" . Prijs : 43 Euro.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 142 keer

Beste allemaal,

Ik heb geen problemen met plaatsen van een router achter de bbox 2; ik heb dit gedaan om met m'n intense de volle snelheid te halen. Via de bbox 2 haalde ik amper 22 Mbs en via powerline of kabel 28 tot 28.4 Mbps down.

Ik ben om een Netgear router geweest - Wireless N D3700 - omdat je hier ook via USB nog een NAS kunt hangen. Ik had voordien een accesspoint van Netgear maar die stabiliteit liet te wensen over. Enfin, installatie was zeer eenvoudig:
- ik heb mijn wireless functie van de bbox uitgeschakeld
- vervolgens de PC's verbonden met de router, wireless evenals SSID aangepast en WPA2-PSK (AES) beveiligingscode ingegeven
- vervolgens opnieuw PC's verbonden met de Netgear router want SSID en passkey waren gewijzigd
- tenslotte gewoon LAN uitgang van Bbox gekoppeld aan WAN- poort (gele kleur) op router en klaar was kees

Als ik nu inlog op de bbox2 zie ik automatisch staan ''brigded modus"

Bij de storingsdienst hadden ze gezegd via menu > geavanceerd > netwerk infterfaces > PPOE op disabled zetten maar dat blijkt niet nodig. Integendeel, nu werkt alles perfect. Als ik dat doe (PPOE uitschakelen), heb ik geen internet meer.

En by the way: iemand die ik ken heeeft proef gedaan met TV on PC en die had geen probleem. Wel heeft hij via zijn laptop de 5,2 Ghz connectie gebruikt en "video streaming" optie inegeschakeld. Werkt gewoon perfect.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

koenraaddeconinck schreef:Bij de storingsdienst hadden ze gezegd via menu > geavanceerd > netwerk infterfaces > PPOE op disabled zetten maar dat blijkt niet nodig. Integendeel, nu werkt alles perfect. Als ik dat doe (PPOE uitschakelen), heb ik geen internet meer.
Je hebt nu een dubbele NAT. De meeste mensen met een opstelling zoals jij die beschrijft, zorgen ervoor dat hun router de PPPoE verbinding maakt. Vandaar het advies van de Helpdesk om de PPPoE van de BBox2 uit te schakelen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

bunnybugs schreef:Ok, ik zal mijn probleem wat concreter beschrijven. Ik ben een ADSL 'er van het eerste uur en gebruik nog steeds de fameuze "Alcatel SpeedTouch Home" ethernet modem. Die modem hangt aan een firewall/NAT PC met twee ethernet kaarten. De modem hangt aan één van deze kaarten , aan de andere kaart hangt een switch die voor de verbinding zorgt met overige PC's op het intern netwerk.
Pure nostalgie! Maar zo'n breedband routertje is ondertussen wel al een jaar of 8 te koop.
bunnybugs schreef: Ik gebruik vaste IP addressen , dus een router heb ik niet nodig.
Het wel of niet gebruiken van een DHCP server heeft niks te zien met een router.
bunnybugs schreef: Het inloggen bij Belgacom gebeurt automatisch op de NAT PC m.b.v. het RASPPPOE van http://www.raspppoe.com en slechts op het moment dat een PC van het netwerk een internet verbinding wil opbouwen. Na een bepaalde tijd van inactiviteit wordt automatisch logoff gemaakt. De NAT PC heeft ook nog een ordinaire 56kbps POTS modem aan boord voor in 't geval dat ADSL problemen zou vertonen. Omschakelen vergt slechts een paar muiskliks.
Hello! This is the year 2011, not 2001! Je klinkt wel alsof je aan de wieg van het arpanet gestaan hebt.
bunnybugs schreef: De Alcatel modem is nu zowat tien jaar oud , en de vrees groeit dat die ooit eens de geest gaat geven.
Een old-timer onder de werkende ADSL modems? Hoeveel werkingsuren staan er op de teller?
bunnybugs schreef: Anderzijds heb ik geen goesting om van dit systeem af te stappen omdat een "moderne" router/modem oplossing mij helemaal niet het comfort gaat bieden dat ik nu heb.
Dus een combinatie van een adsl modem en software router pc is comfortabeler dan een klik-wizard routertje die out-of-the-box werkt?
bunnybugs schreef: Daarom mijn vraag of het mogelijk is ( en voor welke modem/router types ) om de router functie uit te schakelen en alleen de modem as such te gebruiken , net zoals dat met de SpeedTouch Home het geval is. In de documentatie van de D-Link DSL-2542B staat op pagina 25 ( ftp://ftp.dlink.co.uk/dsl_routers_modem ... manual.pdf ) dat de router in "bridge mode" moet staan om via een extern programma in te kunnen loggen , in alle andere gevallen doet de router dit voor u ( wat ik dus niet wens ).
Met sommige modems kan dat. In sommige gevallen kan je zelfs meerdere simultane PPPoe sessies starten. Bvb ook met een VDSL2 modem zoals die in gebruik zijn door Belgacom. Maar let op! Deze opstelling is veel te modern voor uw setup. :)
bunnybugs schreef: Samengevat : ik zoek een modem/router die ik eenvoudigweg ( 1 op 1 ) in de plaats van de SpeechTouch kan gebruiken , uiteraard na de nodige configuratie. Dit hoeft niet persé de D-Link DSL-2542B te zijn ...
eBay!
koekie schreef:Kan iemand mij eens een antwoord geven op een probleem met een andere DLink modem?

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=27808
Neen! Want het is niet netjes om andermans topic te gaan kapen met uw probleem (dat hier ook niks mee te maken heeft).
bunnybugs schreef:En toch ... Op die NAT PC kan ik ook ook vervelende recalmesites afblokken , IP packets tracen , hangende verbindingen ( "wait for ack" , "sync sent " , ... ) geforceerd afbouwen. Sommige IP adressen werden soms voordien aan eMule of Torrent gebruikers toegekend. Als je van Belgacom zo'n IP adres krijgt , krijg je continu poll's op die fameuze poorten. Ik kan dit op mijn NAT PC detecteren , en meteen ook door een logoff/logon sessie een nieuw IP adres aanvragen.
Waaw zeg. Je moet wellicht de enige zijn die manueel z'n connecties moet afbreken omdat een bepaalde connectie blijft hangen. En ad-blockers in browsers zijn ook al lang niks nieuws meer onder de zon. 't is best dat we daar ons op het werk niet moeten mee bezig houden met een paar duizend netwerk gebruikers...
En wat betreft geleasde (eerder aan torrent gebruikte) ip adressen, er bestaat ook iets als een firewall. Vooral inkomend kan zoiets erg nuttig zijn (je laat enkel related en established sessies toe), dan heb je geen last van die torrent port scans). Je kan het desnoods nog loggen... als je je daarmee wil bezig houden. Maar een nieuw ip adres vragen omdat er een port scan gebeurd... Je zal werk hebben (zelfs op een dynamisch ip adres bij mij thuis dat elke 20u veranderd, vinden heel wat port scans/dictionary attacks plaats zoals via FTP en SSH).
bunnybugs schreef:Ik ben de enige gebruiker en doorgaans staat slechts 1 werk PC ( + NAT PC ) aan. Als ik afwezig ben , dan gaat ALLES uit en niets blijft ooit op standby onder spanning staan.
Al die overkill voor één pc/gebruiker? :P Je zou het jezelf veel makkelijker maken zonder die constructie en een degelijke firewall en add-blocker te installeren...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als het ADSL is, kan ik je wel een bbox1 bezorgen. Heb er toch nog eentje liggen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bunnybugs
Member
Member

krisken schreef:Als het ADSL is, kan ik je wel een bbox1 bezorgen. Heb er toch nog eentje liggen...
Bedankt voor het aanbod. 'k Heb me ondertussen reeds een SpeedTouch 516 aangeschaft. Zie mijn repliek hierboven.

Deze topic beschouw ik van mij kant als gesloten. Aan allen , bedankt voor de reacties.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

En ik heb hier ook nog enkele Alcatel Speedtouch ???? PSTN & ISDN liggen ... ( die grote zwarte die je kon tweaken en die 2-300 euro kosten in begin ADSL)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:
koenraaddeconinck schreef:Bij de storingsdienst hadden ze gezegd via menu > geavanceerd > netwerk infterfaces > PPOE op disabled zetten maar dat blijkt niet nodig. Integendeel, nu werkt alles perfect. Als ik dat doe (PPOE uitschakelen), heb ik geen internet meer.
Je hebt nu een dubbele NAT. De meeste mensen met een opstelling zoals jij die beschrijft, zorgen ervoor dat hun router de PPPoE verbinding maakt. Vandaar het advies van de Helpdesk om de PPPoE van de BBox2 uit te schakelen.
Philippe,

Heeft dat nadelen een dubbel NAT?

Als ik PPOE uitschakel op bbox, moet ik gewoon mijn login van BGC en paswoord in het routermenu invoeren?

Groeten,
Koen
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

- Dubbele NAT heeft alleen problemen als je achter die NAT's servers draait die van buitenaf bereikbaar moeten zijn (vb VoIP). Het wordt dan wat ingewikkelder. Voor het gewoon surfen en dergelijke is daar geen probleem mee.
- Soms kan het helpen om de 2de router in de "DMZ" te plaasten van de eerste (Sagem)
- Je moet inderdaad in de logon van de router je ADSL user-id en paswoord ingeven.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Philippe,

Heb op m'n bbox 2 PPOE uitgeschakeld en m'n router erkend automatisch het PPOE protocol, vervolgens login en wachtwoord Belgacom ingevoerd. Alles werkte even goed als vroeger. Werk toch liever volgens policy storingsienst voor het geval er iets is.

Heb maar 1 eigenaardige zaak: als ik mijn Netgear router op kanaal 13 zet, vangen de wireless usb adapters op de PC's van de kinderen boven geen signaal meer op en verschijnt de SSID van de router zelf niet meer

Dit i.t.t. mijn laptop die hievan geen hinder ondervindt ...

Laat dus de router zelf kanaal kiezen.

Dank voor je reactie alvast
cavecat
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Dat is omdat Kanaal 13 niet toegestaan is in de USA :
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Als een wifi ding ook ginder verkocht wordt (en geen specifieke firmware heeft voor bijv. de USA) , schakelen ze dat uit.

Je kan gerust kiezen tussen kanalen 1 , 6 en 11 (lees even de posts ivm overspraak)
Floris Bakker for president!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Thx voor de reactie.
Laat hem gewoon nu automatisch kanaal kiezen.

Alleen ... sinds ik ppoe op de bbox 2 uitgeschakeld heb, geraak ik niet meer in zijn men via 168.1.1.

Is dit mogelijk met ander adres of is dit bij uischakeling PPOE helemaal uitgesloten?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Niemand echt enig idee hoe ik met PPOE uitgeschakeld op bbox2 eventueel terug toegang kan krijgen tot menu (192.168.1.1 werkt niet).
Eventueel toch terug PPOE op bbox 2 activeren?

Dank bij voorbaat voor de reacties
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Is jouw pc rechtstreeks met de BBOX2 verbonden of via een router achter de BBOX?
Om 192.168.1.1 te gebruiken moet je pc rechtstreeks met de BBOX verbonden zijn.
Het uitschakelen van PPPoE zou hier geen invloed op mogen hebben
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dat is het hem net ... hij is verbonden via router (Netgear) waar ik probleemloos op inlog.

Heb gewoon - conform instructies tecnische dienst BGC - PPOE uitgeschakeld op Bbox 2 en kan wel nog in routermenu maar niet meer in dit van de Bbox.
Desnoods zet ik PPOE op de Bbox daar weer aan; volgens Philippe kan dat toch geen kwaad. Dan kan ik zowel in menu van Bbox als router.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”