VDSL2 aansluiting na verhuis

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Misschien een vraagje voor de BGC techs hier ...
Mijn dochter en haar vriend verhuizen naar een appartementje in Gent.
De vorige huurder (die net 2 weken weg is) had blijkbaar ook al VDSL2 (maar heeft zijn Bbox2 meegenomen).

De bedoeling was om Telenet te nemen (de vriend krijgt van zijn werkgever het Telenet abbo terugbetaald), maar nu blijkt Telenet in deze woning onmogelijk ("rijgnet")

Als we daar nu VDSL2 aanvragen, neem ik aan dat dit heel vlug kan ge-instaleerd worden ? Gezien er tot voor 2 weken VDSL2 aanwezig was, denk ik dat er geen technieker moet komen, alleen de aansluiting in de centrale te her-activeren, een BBox2 te plaatsen en klaar ... ?

Hoe gaat dat eigenlijk als iemand uit een woning verhuist en zijn aansluiting opzegt ? Wordt de VDSL2 poort op deze lijn in de ROP verwijderd ? of gewoon in de centrale de lijn gede-activeerd ?

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Wordt gewoon gedeactiveerd, dus kan gewoon opnieuw geactiveerd worden.
Tenzij de poorten ondertussen worden gebruikt door een andere klant blijft de jumpering gewoon staan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als de jumpering blijft staan, wil dit zeggen dat het DSL signaal op de lijn blijft ?
Kan ik daar dan - in afwachting van de activering en een eigen logon - een modem aanhangen met mijn logon gegevens bijvoorbeeld ?
Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

BGC zet de poorten vanop afstand "dicht", dus er is ook geen DSL signaal.
Kan je anders wel helpen voor een snelle aansluiting :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster

Een poort die is afgesloten geeft wel signaal, je hebt gewoon synchro.
Dat is echter het enige dat je zal hebben :P
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Devilzown schreef:Een poort die is afgesloten geeft wel signaal, je hebt gewoon synchro.
Neen, een vdsl2 poort die is afgesloten geeft geen signaal. Geen synchro en geen binding (pppoe login).
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:
Devilzown schreef:Een poort die is afgesloten geeft wel signaal, je hebt gewoon synchro.
Neen, een vdsl2 poort die is afgesloten geeft geen signaal. Geen synchro en geen binding (pppoe login).
Dan zijn het enkel poorten die nog niet gebruikt zijn die al synchro geven? :P
krisken
userbase crew
userbase crew

Devilzown schreef:
Trojan schreef:
Dan zijn het enkel poorten die nog niet gebruikt zijn die al synchro geven? :P
_normaal_ mag geen enkele niet-in-gebruik-zijnde poort syncro geven.
Blijkbaar heb jij een tegenovergesteld geval?

Telefonie = EDPnet + OVH
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: _normaal_ mag geen enkele niet-in-gebruik-zijnde poort syncro geven.
Blijkbaar heb jij een tegenovergesteld geval?
Probeer maar eens uit op een ROP, poort die niet in gebruik is (geweest) geeft normaal synchro.
Dit ooit gemerkt bij een storing, d-tree gebeld met de vraag wie er normaal op die poort moet zitten om dit terug te zetten, en dezen wisten mij te vertellen dat er nog niks voorzien was voor die poort. Ook wel eens geprobeerd op andere poorten die zeker nog nooit waren gebruikt en dat lukt. Ging er vanuit dat dit bij gedeactiveerde poorten ook zo was, maar blijkbaar niet :-)
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

alleen een poort die pre gelocked staat voor een komende installatie geeft geen syncro, al de rest geeft syncro.
krisken
userbase crew
userbase crew

Funny. Dan moet ik een hele hoop getest hebben met poorten die geprelocked waren, want ik heb tegenovergestelde ervaring.
Enig idee of binding mogelijk is?

Telefonie = EDPnet + OVH
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

krisken schreef:Funny. Dan moet ik een hele hoop getest hebben met poorten die geprelocked waren, want ik heb tegenovergestelde ervaring.
Geen idee eigenlijk of op een vrije poort die niet in gebruik is, binding mogelijk is, ik denk het niet.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

redman schreef:
krisken schreef:Funny. Dan moet ik een hele hoop getest hebben met poorten die geprelocked waren, want ik heb tegenovergestelde ervaring.
Geen idee eigenlijk of op een vrije poort die niet in gebruik is, binding mogelijk is, ik denk het niet.
Neen, want daarop zijn de juiste vlans (FIA, idtv, voip) niet geconfigureerd.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Zopas een zeer ontgoochelend telefoontje met de Belgacom klantendienst.

- Verleden week had ik gebeld i.v.m aansluitbaarheid: daar werd mij verzekerd dat VDSL2 mogelijk was, en indien ik Internet zou bestellen op VDSL2 aangesloten zou worden (vorige huurder had waarschijnlijk reed VDSL2.
- Dus vandaag gebeld om de bestelling te plaatsen. Bij het einde van de bestelling kreeg ik te horen dat we op ADSL 4.6 Mbps aangesloten worden. Mijn verbazing was groot, gezien (a) het gesprek met de KD van verleden week en (b) het feit dat ik rondom mij een aantal WLAN's zie van bboxen op VDSL2 (zelfs op 30 mbps). Maar de uitleg van de klantendienst was dat we waarschijnlijk op een centrale aangesloten waren waar nog geen VDSL2 mogelijk was (centrum Gent !!!)
- Ik heb de bestelling onmiddellijk geannuleerd. Wie wil nu nog ADSL 4.6 mbps ;)?
- Bij nazicht op de website blijkt dat BTV mogelijk is, 2 streams, HD kwaliteit >>> dus VDSL2 toch beschikbaar ??
- Terug gebeld naar de klantendienst met bovenstaand dilemma, en toen kwam de echte reden:
*) als je een Internet Comfort abonnement neemt word je op ADSL aangesloten :bang:
*) als je TV neemt, of een hoger Internet abonnement, dan word je op VDSL2 aangesloten.

Ik ben akkoord dat de geadverteerde snelheden maximum snelheden zijn, maar reklame maken voor een abonnement van 12/1.5, wetende dat je de klant toch maar op 4.6/512 zal aansluiten is niet netjes.
Op de website staat als enige voorwaarde dat de technologie beschikbaar moet zijn op dit adres, niet dat er ook commerciële voorwaarden zijn (minimum Internet Favourite of TV).

Ik maakte mij enkele weken geleden druk dat Scarlet reklame maakt voor 12/1, hoewel ze maximaal 12/512 kunnen aanbieden op ADSL2+, maar daar zijn ze tenminste eerlijk en wordt er openlijk vermeld dat Internet alleen op ADSL2+ is, en dat VDSL2 voorbehouden is voor de packs (met telefonie of TV).

Hoewel ik zelf tevreden Belgacom klant ben, ben ik nu toch een beetje ontgoocheld.
[EDIT - alles intussen orde gekomen, zie volgende post]

Philippe.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi philippe,

Bedankt voor je ervaring. Dit is niet zo netjes van Belgacom.
Lijkt me ook een zaakje voor de ombudsdienst.

Als ik jou was, zou ik dit aan de ombudsdienst of testaankoop doorgeven.
Zodat ze op de hoogte worden gesteld van deze praktijken.

Als Belgacom 12 Mbps downspeed belooft met Internet Comfort (en dit ook kan waarmaken via hun VDSL aansluiting). Dan moeten ze de klant hierop aansluiten. En niet slechts aan 4,6 Mbps aansluiten. Waar ze 12 Mbps op hun website afficheren (en beloven).

Zoiets is bedrog... :nono:

Gent32m

Edit:

1) Als je nu eerst Favorite (aan 25 Mbps op VDSL) zou aanvragen. En daarna (een maand later) je abbo zou downgraden naar Comfort (eenmalige kost van 9 euro). Zou je dan niet op VDSL aangesloten blijven ? En wel aan 12 Mbps kunnen surfen. Iemand ervaring hiermee ?

2) In de voorwaarden op de website van Belgacom staat hier alvast niets over vermeld:
De up- en downloadsnelheid zijn afhankelijk van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, van de computerinstallatie, van de binnenbekabeling en van de technologie beschikbaar bij de klant.
Laatst gewijzigd door Gent32m 15 nov 2010, 13:38, in totaal 1 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb de moed genomen om nog maar eens de lange wachtrij te trotseren en terug naar de klantendienst gebeld (3de keer goede keer ?). Deze keer "Ronny" in Brugge in plaats van "Babs" in Antwerpen ... en ik ben voor mijn moeite beloond.
De klantendienst heeft mij verzekerd dat VDSL2 beschikbaar is, en dat we op VDSL2 zullen aangesloten worden :banana: .
Dus mijn ontgoocheling was van korte duur. Sorry Belgacom boys ...

Philippe.
terug tevreden klant.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Ok. Goed om horen :-D
Succes ermee.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Ik heb de moed genomen om nog maar eens de lange wachtrij te trotseren en terug naar de klantendienst gebeld (3de keer goede keer ?). Deze keer "Ronny" in Brugge in plaats van "Babs" in Antwerpen ... en ik ben voor mijn moeite beloond.
De klantendienst heeft mij verzekerd dat VDSL2 beschikbaar is, en dat we op VDSL2 zullen aangesloten worden :banana: .
Dus mijn ontgoocheling was van korte duur. Sorry Belgacom boys ...

Philippe.
terug tevreden klant.
Heb dit overlaatst nog voorgehad toen ik een maat van mij zijn installatie ging doen.
Gaat allemaal automatisch enzo. :oops:
Als er een technieker komt, die kan dat wel aan laten passen, als je het tenminste vraagt voor hij de lijn activeerd.
Moest het al geactiveerd zijn, kan je dit achteraf nog altijd via de klantendienst regelen.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

redman schreef:alleen een poort die pre gelocked staat voor een komende installatie geeft geen syncro, al de rest geeft syncro.
Dat is correct. Een default configuratie die op de ROP wordt gezet is een default lijnprofiel (20/2) en een default spectrumprofiel (D1U1D2). Op die manier is die geschikt om synchro testen te doen. Een binding is niet mogelijk omdat - zoals Trojan terecht opmerkt - de VLANs en een eventueel IGMP kanaal (nodig indien BGC TV aangeboden wordt en dit om te kunnen zappen) nog niet zijn geconfigureerd.

Bij een PACTA (pre activatie) worden de VLANs en het IGMP kanaal geconfigureerd maar worden die allemaal gelocked en de poort zelf ook (geen synchro mogelijk). Bij de FACTA (finale activatie) wordt alles ge-unlocked. Bij een DACTA (de-activatie) worden de VLANs en het IGMP kanaal gedeconfigureerd en de poort zelf staat unlocked (synchro mogelijk).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg over de verschillende activatie en de-activatie processen ....
Waarschijnlijk zijn deze processen verschillend voor ADSL ?

PS - Ik heb in dit appartement - als test - eens een BBox2 aangeschakeld, en tot mijn verbazing kreeg ik na een 10-tal minuten een ADSL2+ syncro van 4.6 mbps. Waarschijnlijk ahd de vorige huurder dus geen VDSL2 maar ADSL. Met mijn login en VOIP gegevens in te brengen kregen we internet en telefoon!
Gratis internet :lol: (in afwachting van de activatie van de nieuwe aanvraag).

Philippe.
quistnix
Erelid
Erelid

Graag gedaan. Deze processen zijn ansich niet verschillend voor ADSL, alleen spreekt men dan niet over VLANs maar over (ATM) cross-connecties. Het IGMP kanaal blijft een IGMP kanaal.

I.v.m. met je gratis internet en VOIP: dit zou in principe niet mogen gebeuren, want zoals ik uitlegde zou er een DACTA moeten gebeurd zijn waardoor je wél synchro zou krijgen, maar zeker geen mogelijkheid tot internet of VOIP.

Zulke zaken kunnen gebeuren omdat het altijd meer loont om een nieuwe klant in dienst te stellen (zeker bij tijdsdruk), dan een ex-klant zijn configuratie te resetten. Cleaning van oude configs is nodig, maar het is typisch en logisch dat men meer prioriteit schenkt aan een nieuwe config dan aan het verwijderen van een oude config.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:tot mijn verbazing kreeg ik na een 10-tal minuten een ADSL2+ syncro van 4.6 mbps.
10 minuten is wel vree lang.
philippe_d schreef:Met mijn login en VOIP gegevens in te brengen kregen we internet en telefoon.
Gratis internet :lol:
Gratis is het niet want je hebt moeten betalen voor uw login.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Trojan schreef:Gratis is het niet want je hebt moeten betalen voor uw login.
Bij manier van spreken ... is dit gratis internet.
Met 1 login heb ik internet op twee locaties, één ervan op een locatie waar er officieel geen actieve aansluiting is.
Maar eerlijkheidshalve hebben we daar ook een aansluiting aangevraagd ;).

Philippe.
quistnix
Erelid
Erelid

philippe_d schreef:Met 1 login heb ik internet op twee locaties ...
Met je login en paswoord kan je in gans België inloggen waar er een DSL verbinding is, dat is dus nomadisch.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

@philippe_d: je kan er nu misschien nog gebruik van maken, maar als het abonnement verlopen is van de aansluiting dan wordt de poort gesloten en kan jer niets meer op doen.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”