SPA3102 en Telenet caller id

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
hollie
Starter
Starter

Hallo,

ik ben bezig met het uitbreiden van onze telefooninstallatie met VOIP features. Momenteel hebben we een standaard Telenet telefoon aansluiting met 'ken-je-beller' optie. Eerste stap is om die te kunnen gebruiken als POTS trunk voor een Asterisk server.

Daarvoor heb ik een SPA3102 aangekocht.

Zowel inkomende als uitgaande gesprekken via de POTS werken, maar ik krijg de caller ID herkenning niet stabiel werkend. Ik ben al een tijd met de settings aan het spelen, en inkomende GSM oproepen (waar er enkel een nummer via CLIP binnenkomt) werken. Echter, als er een Telenet klant belt (waarbij de CLIP zowel nummer als naam doorstuurt) herkent de SPA de caller id niet. Of dit nu ligt aan die naam die er bij komt, of aan iets anders, dat weet ik niet.

Wat ik even wilde navragen: zijn er hier mensen die de caller ID werkend gekregen hebben met een Telenet telefoonlijn? Indien ja, wat is de magische combinatie van instellingen?

Groeten,
Hollie.
hollie
Starter
Starter

Update: ook van Telenet-klanten komt de caller-id soms door, maar nog steeds niet betrouwbaar. Het ligt dus niet aan het feit of er al dan niet een naam meegestuurd wordt met het nummer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

hollie schreef:Update: ook van Telenet-klanten komt de caller-id soms door, maar nog steeds niet betrouwbaar. Het ligt dus niet aan het feit of er al dan niet een naam meegestuurd wordt met het nummer.
Ik ken zelf de SPA3102 niet, maar kijk eens of je de "inbound clip" of "caller id method" kan wijzigen. Of ergens in regional settings ?
Er bestaan zoveel verschillende CLIP methodes in de verschillende landen (Bellcore, DTMF, FSK-v23, enz ...)
Volgens mij gebruiken we hier de ETSI FSK methode (de CLIP wordt uitgestuurd tussen de eerste en de tweede beltoon)
Misschien te ver gezocht: probeer eens de polaritiet te wisselen (2 draadjes omwisselen tussen de telenet lijn en de FSX poort van de SPA3102.
Je moet wel het geduld hebben om de telefoon 2* te laten bellen ...
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hollie
Starter
Starter

Dag Philippe,

ik heb ondertussen alle mogelijk CLIP methodes geprobeerd, maar ik heb de indruk dat die setting alleen maar invloed heeft op hoe de caller-id doorgegeven wordt aan het telefoontoestel dat aan de FXS poort van de SPA hangt. Dit kan ik zien in de syslog messages en ook aan het feit dat de caller-id bij elke ingestelde methode soms toch herkend wordt.

Dat van die polariteit kan ik inderdaad eens proberen, hoewel ik vermoed dat de polariteit nu correct is. Als ik de line voltage bekijk als de SPA on-hook is bedraagt deze 48V.

Ik ben nu wat aan het experimenteren met de verschillende impedantiewaardes. Iemand een idee waarop de FXO impedantie best ingesteld wordt voor een Telenet-lijn?

Tenslotte over het wachten: die timeout staat nu op 8 seconden, en ik merk dat de SPA inkomende gesprekken direct na de 2de ring doorgeeft als de callerid herkend werd, en dat het een 4-tal rings (seconden) duurt voor de call doorgegeven wordt indien er geen herkenning gebeurt. Lijkt er dus toch op dat de SPA voor 1 of andere reden soms het noorden kwijt raakt.

Groeten,
Hollie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Google eens op SPA3102 en caller id... stevig wat hits (trouwen blijkbaar wel goede support op het CISCO forum).
hollie
Starter
Starter

Klopt!

Het probleem is dat ik de opties die gegeven worden via google al geprobeerd heb, zonder positief resultaat.

Ik wilde dus eens wilde nagaan of er uberhaupt al iemand is die deze hardware met een Telenet-lijn in orde gekregen heeft.

Tot nu toe heb ik nog niemand gevonden. Dan wordt het inderdaad misschien eens tijd voor een hulplijn bij Cisco.

Groeten,
Hollie.
hollie
Starter
Starter

Philippe,

Ik heb ondertussen ook eens geprobeerd om de polariteit tussen de Telenet modem en de FXO poort van de SPA3102 om te wisselen: geen succes.

Verder heb ik parallel aan de SPA3102 eens een modem gehangen. Deze slaag er wel keer op keer in om de caller id te decoderen. Het moet dus ergens een instelling zijn... :evil:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

hollie schreef: Verder heb ik parallel aan de SPA3102 eens een modem gehangen. Deze slaag er wel keer op keer in om de caller id te decoderen. Het moet dus ergens een instelling zijn... :evil:
Ofwel een instelling, ofwel een probleem met de SPA3102 ....
Je vraagt mensen die ervaring hebben met Telenet + SPA3102, maar werkt het dan wel bij Belgacom? En de volgende vraag is dan: is er dus een verschil tussen de Telenet CLIP en de Belgacom CLIP ?
Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
hollie
Starter
Starter

Dag Philippe,

volgens wat ik kan terugvinden via Google gebruikt Belgacom CLIP DTMF signalling en gebruikt Telenet FSK v23. De SPA zou met de meest recente firmware zelf een keuze moeten maken tussen de gebruikte standaard aan de FXO kant. Voor de FXS kant kan je de standaard instellen.

Ik ben ondertussen wat aan het experimenteren met de PSTN to SPA gain setting van de SPA3102. Hoe lager ik deze instel, hoe beter de nummerherkenning lijkt te werken (binnen de werkbare grenzen natuurlijk). Het zou kunnen dat deze setting de FSK signalen die binnenkomen vervormt (de SPA zit direct gekoppeld aan de Telenet modem, dus de signaalamplitude kan daar al redelijk hoog zijn).

Nu enkele dagen testen.

Als ik het niet werkend krijg dan denk ik dat ik gewoon een oude modem aan mijn Asterisk server zal hangen om de callerid binnen te halen...

Groeten,
Hollie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik hoop dat je het werkende krijgt... maar van het idee dat ik voor nummerherkenning bijna 4 euro per maand moet betalen bij Telenet maakt me wel misselijk :bang:
hollie
Starter
Starter

Even een update: ook met de aangepaste gain setting werkt de caller id herkenning maar in 80% van de gevallen.

Geen succes dus :-(

r2504: ik ben akkoord, ze zetten gewoon een vinkje aan in hun software om de caller id door te sturen (de info hebben ze toch al), en dat vinkje kost je een goeie 4 euro/maand...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hollie schreef:r2504: ik ben akkoord, ze zetten gewoon een vinkje aan in hun software om de caller id door te sturen (de info hebben ze toch al), en dat vinkje kost je een goeie 4 euro/maand...
Erger nog, ze moeten waarschijnlijk eerst bij iedereen een vinkje zetten om het net NIET te doen... en het daarna terug afzetten om toch de caller ID door te sturen. Dergelijke praktijken waar men standaard functionaliteit gaat (de)blokkeren (zoals destijds met timeshift op de decoders) in ruil voor geld maken me misselijk.
hollie
Starter
Starter

Omdat ik de setup met de SPA3102 toch niet helemaal goed werkend kreeg (callerid en echo tijdens gesprekken, en ongeveer alle redelijke combinaties van settings die invloed kunnen hebben geprobeerd) heb ik dan toch beslist om het eens met een toestel van de concurrentie te proberen: een HT503 van Grandstream.

Resultaat: werkt hier zonder problemen in combinatie met een Telenet lijn. Met de standaard instellingen is er geen echo te horen tijdens een gesprek en de caller id werkt keer op keer. Dat de echo er wel degelijk is heb ik getest door de echo canceller eens af te zetten. Naar mijn ervaring is de echo canceller van de HT503 beter dan die van de SPA3102. Van die laatste wordt volgens mij gewoon het uitgaande signaal verzwakt, met als gevolg dat de persoon aan de andere kant van de lijn je moeilijk kan verstaan. Met de HT503 doet dit probleem zich niet voor.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Echo's is een veel voorkomend probleem bij de SPA3102. Gelukkig alleen bij gebruik v/d FXO-poort.
Ik heb het opgelost door de Belgacom-lijn over te dragen naar Weepee. Dan heb je de FXO-poort niet meer nodig.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

hollie schreef:Omdat ik de setup met de SPA3102 toch niet helemaal goed werkend kreeg heb ik dan toch beslist om het eens met een toestel van de concurrentie te proberen: een HT503 van Grandstream....
Resultaat: werkt hier zonder problemen in combinatie met een Telenet lijn.
Goede feedback !
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”