Wake On Lan op Scarlet Box

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
arneDeruwe
Starter
Starter

Hallo iedereen,

De laatste dagen probeer ik WOL te doen over het internet, zonder succes jammer genoeg...

- Op mijn interne netwerk kan ik mijn laptop perfect WOL'en, geen probleem met de netwerkkaart of de laptop dus.
- De Scarlet box is de enige router in het systeem, tussen de box en de betreffende laptop zit er een gigabit switch, maar ik denk niet dat dit van belang is?
- De scarlet box synchroniseert zijn externe Ip met DynDNS.com, daarmee weet ik altijd het juiste Ip adres (dankzij de uitstekende info op dit forum weten te realiseren)

Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om een magic packet te verzenden naar het huidige Ip adres van de Box, en daarin vervolgens dat packet te broadcasten over mijn intern netwerk. Daarom zette ik een lan server op die elk UDP packet op poort 7 vervolgens intern stuurt naar 192.168.1.255. Jammer genoeg werkt dit niet :-(

Iemand een idee? Doe ik iets verkeerd? Want zo'n expert in netwerken ben ik niet :-)

Alvast bedankt!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Welkom,

Heb even wat opgezocht op het net, en daar spreken ze van de forwarden naar het IP van de computer, wat ik best wel vreemd vind.
Ik zou dan proberen met een reserved ip aan je computer te geven.
En je test zeker van een externe verbinding? Want dat durft ook wel eens problemen geven van thuis uit.

Hier is een vrij goed topic:
http://forums.speedguide.net/showthread.php?t=141643
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
arneDeruwe
Starter
Starter

Bedankt voor de link! Ik test van een externe verbinding.
Vanavond probeer ik het eens met een vaste Ip, nu zit ik op mijn werk :angel:
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb WOL twee weken terug ook trachten werken te krijgen op de Scarlet Box.
Ik heb met zeer veel portworwards en vaste ip's getracht.
Het is mij echter nooit gelukt.

Moest je er toch in slagen, graag een uitgebreide handleiding hier hoe je erin bent geslaagd.

Uiteindelijk heb ik mijn heil gezocht bij logmein.com, het is een uitermate makkelijke manier
om pc's vanop afstand te bedienen. WOL kan je hier wel succesvol laten werken doorheen de
scarlet box. Van zodra er minstens 1 pc in je netwerk opstaat dan kan je alle andere pc's met logmein
die op dezelfde router staan aangesloten simpelwel aanzetten via logmein. Ik laat sindsdien een
zuinig laptopje dat al bijna altijd aan stond permanent aan staan en op deze manier werkt alles zeer goed.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Logmein gebruik ik al jaren met tientallen pc's en is echt een aanrader. Zelfs met hun gratis versie kom je al een heel eind. Eén van de betere remote desktop diensten die er zijn, zonder enige twijfel !
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
arneDeruwe
Starter
Starter

Het werkt! :banana:

Met het instellen van een vast Ip adres is het opgelost. De reden is dat de router de route bijhoud van een statisch Ip adres, zodat hij niet telkens aan heel het netwerk moet vragen waar het gewenste Ip adres zich bevindt. Bijgevolg zend de router het WOL packet altijd naar de juiste PC, zelfs als hij afstaat. IK ben als volgt te werk gegaan:

(1)
Stel op de PC die je wilt WOL'en een statisch Ip adres in Ipv een Automatisch toegekend adres. Dit is enkel nodig op deze PC, DHCP mag je laten aanstaan voor de rest van je netwerk. Test internetverbinding en test ook eerst of je de PC kan WOL'en vanuit je intern netwerk, indien dit niet gaat is het een instelling op je PC die ervoor zorgt dat WOL niet werkt.

(2)
Bij Lan Servers in de Box voeg je één regel toe: externe poort op 5850 (mag blijkbaar ook de standaardpoort 7 zijn), UDP protocol, interne poort 7, intern Ip adres is het statische adres van de PC die je wil WOL'en.

(3)
Ik heb ook een DynDns account aangemaakt en de Box daarmee doen synchroniseren. Zo weet ik altijd mijn extern Ip Adres. Het opzetten daarvan is simpel, ga naar DynDns.com, maak een account aan en vul gewoon de gegevens die zij voorstellen in in je DynDns menu op de Box (via de javascript mimicbutton te bereiken)

(4)
Als alles goed gaat, kan je nu naar http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx surfen en vul je daar:
- het MAC adres in van de PC die je wil WOL'en (ipconfig / all)
- Je extern Ip adres (te verkrijgen via dyndns.com)
- Je subnet masker (255.255.255.255)
- Je extern poortnummer (in dit voorbeeld 5850)
Bij mij werkte dit onmiddellijk (geen halve seconde)

één belangrijke opmerking: WOL werkt enkel als je PC op de stroom aangesloten blijft na het laatst afsluiten. Dat wil zeggen: Als je je PC afsluit, de stekker eruit trekt en de stekker er vervolgens weer insteekt, werkt WOL zoiezo niet meer!

En Ik was van plan om LogMeIn te gebruiken, maar aangezien ik geen PC permanent heb aanstaan en ik mijn elektriciteit zelf moet betalen, zocht ik een zo economisch mogelijk oplossing :lol:

Nog eens merci voor de info en hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaring :-)
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Is het ook mogelijk met gereserveerde IP's?

Weet niet of je het zo bedoelt:
Met dyndns kan je ook mijnthuispc.noip.com aanmaken, zodat je naar dat adres de WOL stuurt.
(DNS resolving)
Wat jij doet, is inloggen op de site en zo je externe IP opzoeken, wat dus eigenlijk totaal overbodig is met dyndns :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
arneDeruwe
Starter
Starter

Bedoel je dat ik mijn dynamische Ip via DynDns kan koppelen aan een FQDN die hetzelfde blijft?
Ik wist niet dat dit kon, eerste keer dat ik DynDns gebruik :oops:
Ik zal het vanavond eens testen :wink:
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Als je het niet vindt laat je het maar weten
arneDeruwe.no-ip.net is veel gemakkelijker te onthouden ofzo :lol:
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 154 keer
Provider
Te Koop forum

Alvast bedankt voor de handleiding. Als ik eens wat tijd vind zal ik het nog eens proberen bij mij en rapporteren of het gelukt is.

Mag ik alleen nog vragen of de WOL ook nog lukt nadat de pc die je wil opstarten reeds enkele uren of dagen heeft afgestaan?
Ik dacht namelijk dat de router slechts voor een beperkte tijd zijn "table" bijhoud van toegekende ip's aan mac adres.
Eens hij deze lijst heeft geupdate en de pc er niet meer in voorkomt (omdat die immers afstaat) "vind" de router de pc weer niet waardoor WOL opnieuw niet werkt.

Werkt het na enkele uren of dagen nog steeds?
Joneszy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

hey bedankt voor deze uitleg, nu heb ik dit eindelijk ook eens in orde gekregen!!! :banana: :beerchug:
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

lirec schreef:Mag ik alleen nog vragen of de WOL ook nog lukt nadat de pc die je wil opstarten reeds enkele uren of dagen heeft afgestaan?
Ik dacht namelijk dat de router slechts voor een beperkte tijd zijn "table" bijhoud van toegekende ip's aan mac adres.
Eens hij deze lijst heeft geupdate en de pc er niet meer in voorkomt (omdat die immers afstaat) "vind" de router de pc weer niet waardoor WOL opnieuw niet werkt.

Werkt het na enkele uren of dagen nog steeds?
Aha, dit was ook altijd mijn probleem! Ik kon vanuit een externe plaats WOL'en maar na een bepaalde periode gign de pc niet meer aan... Nu lees ik hoe dit komt :-)
Is hier een oplossing voor?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

In uw router uw pc's een statisch ip geven op basis van het mac adres.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

aha probeer ik vanavond eens uit te testen. :-)
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Provider
Te Koop forum

Ik krijg het blijkbaar niet in orde. Ik heb wel nog een switch tussen de router en de computer in kwestie zitten. Zou dat de reden kunnen zijn+?
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Joneszy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

Trojan schreef:In uw router uw pc's een statisch ip geven op basis van het mac adres.
hoe doe je dat op een sagem vdsl2 aub?
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 7 keer

Ik probeer dit al lang inorde te krijgen op de Sagem VDSL2 modem van Dommel en alles lukt, zelfs men PC opstarten vanuit het externe 3G netwerk van men GSM. Maar zoals hier aangegeven enkel voor een bepaalde tijd na men PC uitstaat, eens mijn PC voor langere tijd afstaat lukt dit niet meer.

Nu zie ik dat er een lease tijd staat bij het uitdelen van een vast ip naar het mac adres van men PC van 1440 minuten (24u dus). Misschien ligt daar het probleem. Onder de settings in men router "network interfaces" heb ik nu de leasetijd naar het maximum gezet: 71582788 min.

Hopelijk gaat dit het probleem oplossen !
arneDeruwe
Starter
Starter

honda4life schreef:Is het ook mogelijk met gereserveerde IP's?

Weet niet of je het zo bedoelt:
Met dyndns kan je ook mijnthuispc.noip.com aanmaken, zodat je naar dat adres de WOL stuurt.
(DNS resolving)
Wat jij doet, is inloggen op de site en zo je externe IP opzoeken, wat dus eigenlijk totaal overbodig is met dyndns :wink:
Sorry voor de extreem late reply, werkt idd perfect met de dyndns naam :-)

Wat de tijd betreft tussen het WOL'en, ik heb ook ondervonden dat het na een tijdje niet meer werkt :-o
Ik zal ook eens de leasetijd op max zetten (bedankt voor de info PM!) en dan rapporteer ik terug :P
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 7 keer

Bij mij werkt het verlengen van de lease tijd spijtig genoeg niet om het probleem op te lossen.
Waarschijnlijk iets te maken met de 36u disconnectie van de ISP, niemand weet blijkbaar hoe dit komt.
arneDeruwe
Starter
Starter

pm schreef:Bij mij werkt het verlengen van de lease tijd spijtig genoeg niet om het probleem op te lossen.
Waarschijnlijk iets te maken met de 36u disconnectie van de ISP, niemand weet blijkbaar hoe dit komt.
Jammer genoeg hetzelfde probleem hier :-(
Maakt WOL redelijk nutteloos als je maar enkele uren je pc mag afleggen...
arneDeruwe
Starter
Starter

Na wat zoeken op het internet blijkt de enige oplossing een interne broadcast te zijn. Bij lan servers stel ik dus in om te forwarden naar 192.168.1.255, maar jammer genoeg werkt dit niet. Blijkbaar dropt de router deze pakketten?? Is er een manier om dit toch toe te laten? Ik wil dit echt werkende krijgen :-(
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”