FRITZ!Box Fon 5140 vraagje

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

't zal voor Philippe zijn denk ik :-)

Een vraagje gewoon uit interesse, en misschien heeft er iemand anders ook iets aan:
Ik ben in het bezit van een FRITZ!Box Fon 5140
Kan ik deze FRITZ!Box Fon 5140 op 1 of andere manier omzetten naar "annex A"

zo ja, hoe?

meer bepaald is het dit toestel:
http://www.avm.de/de/Service/Handbueche ... n_5140.pdf
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Anderen mogen ook antwoorden hoor ...

Dit is een redelijk oud type FritzBox, waarvoor er geen internationale Firmware werd geschreven.
Het omzetten naar Annex A gebeurt eenvoudig door het instellen van een parameter. Hierdoor zal de box syncen op Annex A, maar toch zijn Annex B driver gebruiken.
Gevolg is dat deze router, met Annex A gepatcht, iets gevoeliger zal zijn voor langere lijnen.
Maar voor kortere lijnen, waarbij de capaciteit van de lijn groter is dan het profile wat je krijgt, zal je geen probleem zien.

Via Telnet
- Box eerst updaten met de laatste Firmware (43.04.67)
- Open de Telnet poort van de Box (via een telefoontoestel #96*7* drukken
- In een DOS venster: telnet fritz.box of telnet 192.168.178.1 (Enter)
- paswoord ingeven indien er een web interface paswoord is
Dan één van volgende lijnen exact overtypen:

Code: Selecteer alles

echo "kernel_args annex=A" > /proc/avalanche/env
       echo "kernel_args annex=A" > /proc/sys/urlader/environment 
naargelang de box een Linux kernel 2.4 heeft ofwel 2.6 (ik vermoed het laatste)
Ik heb al ondervonden dat je géén kwaad kan doen door beide lijnen te typen, één van de 2 zal niet aanvaard worden)

Sommigen beweren dat je ook nog volgende lijn moet intypen:

echo "annex A" > /proc/avalanche/env
       echo "annex A" > /proc/sys/urlader/environment 
Daarna eindigen met het reboot commando.

sbin/reboot
De Box zal nu rebooten en wakker worden als een "Annex A" box ;)

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt Philippe, voor het mooie antwoord en het positieve nieuws.
Ik ga het zeker uitproberen. Wat bedoel je met lange lijnen. Ik zit op 4.2 km van de centrale. Is dit een probleem?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

lucdec schreef:Wat bedoel je met lange lijnen. Ik zit op 4.2 km van de centrale. Is dit een probleem?
Dit is inderdaad een serieus lange afstand (att = 58dB). Ik veronderstel dat je nu op een 3 Mbit profiel staat (of nog minder) en dat je niet op ADSL2+ maar op ADSL staat ? Kan je eventueel de modemwaarden uitlezen van je huidige modem ?

In ieder geval kan je niets verkeerd doen met eens deze FritzBox te testen op Annex A. Nu gebruik je die toch niet als modem, maar waarschijnlijk als router achter je huidige modem. Als de test geen succes is, kan je die nog altijd blijven gebruiken achter je huidige modem.

Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Philippe en TS,

Best niet updaten naar de laatste FW 43.04.67, omdat deze zelfs geen TELNET aan boord heeft. Ook blijkt hij andere problemen te veroorzaken. Bron: http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=191542

Indien de afstand een probleem is, kan je nog overgaan tot de iets moeilijkere inbouw van een Annex A adsl driver uit een FW van de FB7140. (http://www.ip-phone-forum.de/showthread.php?t=212173) Daar staat dat het geen probleem is:
FB Fon 5140 (HWRev 111) mit FW 43.04.59:
DSL Treiber 1.35.73.00 aus FW 39.04.43 (eng-A) für die 7140
Hinweis: Die FW 43.04.67 für die 5140 empfehle ich nicht, sie hat versteckte bugs
Ik heb zelf geen FB5140, maar wil gerust helpen bij de ADSL driver inbouw. Ik heb het reeds gedaan voor een FB7050 en FB7240.

Probeer eerst eens met de parameter verandering die Philippe voorgesteld heeft, maar dan zal je eerst moeten downgraden naar FW 43.04.59 indien je box FW 43.04.67 heeft. Of je moet een script/Pseudo-FW lopen (net zoals een echte FW update) die deze conversie naar Annex A voor je uitvoert. Dan heb je geen TELNET nodig. Dit script kan je hier vinden: http://www.ip-phone-forum.de/showpost.p ... count=1057.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster

in mijn modem (topcom) staat 4650 down en 512 up of zoiets.

het is een topcom 1154g adsl2 modem. Sommige isp's beloven Downloadsnelheid tot 12 Mbps.
Uploadsnelheid tot 1 Mbps. (scarlet bijvoorbeeld) dit kan ikk dus nooit krijgen, of wel ? Ik was vroeger
ook een 6mbit profiel beloofd, maar heb dit nooit gezien. Er stond altijd 4650 in de router.

OK,

dit is de huidige firm in the box : Firmware-Version 43.04.67

Ik heb win7 pc, als ik intik in het dos venster " telnet" kent ie zelfs dat commando niet.
edit Dit is ondertussen opgelost, onder windows 7 moet je eerst telnet inschakelen in het controle paneel van windows.

Ik slaag er wel niet in om verbinding te maken met de fritzbox.
Bijlagen
Doc2.pdf
(99.55 KiB) 12 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Luc ...
- De foto in bijlage toont dat Windows het telnet commando niet herkent. In Windows7 moet je dat inderdaad eerst zelf installeren.
- Normaal kan je de FritzBox niet telnetten. Je moet vooraf - via een telefoontoestel - de kode #96*7* ingeven.
- Maar .... dank zij de goede research van de vorige poster blijkt dat jouw Firmware (04.67) geen Telnet aankan, dus het truukje met de telnet wijziging kan dus niet.
- Ik raad je dus aan het advies van pussyfoooter te volgen (dowload het bestand "fritz_as_annex_a_kernel_args_newer.tar" van de site http://www.ip-phone-forum.de/showpost.p ... count=1057)
- Dit is een *tar bestand, maar je mag dit niet uitpakken, maar gewoon opslaan op je PC als "rar" en dan als nieuwe Firmware uploaden.
- Je zal een melding krijgen dat dit geen officiele Firmware is, gewoon melding negeren en uploaden.

[EDIT]
Hieronder de file (als gast op het duiste Forum kan je geen attachments zien)
(pseudo firmware installeren op eigen risico ;).
)

Philippe.
Bijlagen
fritz_as_annex_a_kernel_args_newer.tar
(3 KiB) 5 keer gedownload
lucdec
Elite Poster
Elite Poster

Als ik deze firmware load,
Hoe kan ik weten dat de 5140 dan omgeturned is naar een annex A? enkel door te proberen?

Ben je zeker dat deze firmware geschikt is voor de 5140?
Kan ik later nog een originele firmware van avm plaatsen in de router? blijft 'm dan annex A, of wordt ie terug B ?
Het is me eerlijk gezegd niet 100% duidelijk...Ik zou hem niet graag om zeep helpen, dan kunnen we niet meer telefoneren zie je :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

lucdec schreef:Als ik deze firmware load,
Hoe kan ik weten dat de 5140 dan omgetuned is naar een annex A? enkel door te proberen?
Luc ...
Dit is geen Firmware. Wel een "pseudo-image" die de nodige instellingen bevat. Eigenlijk niets meer dan wat ik in een vorige post schreef, namelijk:
- Er wordt eerst getest of de kernel 2.4 of 2.6 is
- Indien 2.4 wordt volgende parameter gezet: echo "kernel_args annex=A" > /proc/avalanche/env
- Indien 2.6 wordt volgende parameter gezet: echo "kernel_args annex=A" > /proc/sys/urlader/environment
Het is gewoon een alternatief van de telnet methode, maar het wordt in de FritzBox ingebracht op dezelfde manier als een Firmware update. Vandaar de verwarring.
Op het moment dat de Box synct zal je in de ADSL pagina "Annex A" zien staan.
Je settings gaan hierbij niet verloren.
lucdec schreef:Ben je zeker dat deze firmware geschikt is voor de 5140?
Jawel ;)
lucdec schreef:Kan ik later nog een originele firmware van avm plaatsen in de router? blijft 'm dan annex A, of wordt ie terug B ? Het is me eerlijk gezegd niet 100% duidelijk...Ik zou hem niet graag om zeep helpen, dan kunnen we niet meer telefoneren zie je :-)
Zoals hierboven gezegd is dit geen Firmware, met andere woorden, de Firmware blijft gewoon de huidige (04.67).
Je kan hem terug op Annex B krijgen door onderstaande pseudo-image te gebruiken.
Maar aangezien je de FritzBox nu gewoon gebruikt achter een router gebruikt (neem ik aan) maakt Annex A/B toch geen verschil uit.

Philippe.
Bijlagen
fritz_as_annex_b_kernel_args_newer.tar
(3 KiB) 6 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”