Telenet thuisnetwerk / bestanden delen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
StV
Starter
Starter

Eerst en vooral, hallo aan iedereen op het forum :)

Ik heb thuis de volgende opstelling:

Internet --> Motorola modem --> D-Link DES 1005D Ethernet switch --> van hieruit gaat één kabel naar mijn Telenet digibox via de Topcom Powerlan adapter, en één naar het D-Link DWL G700AP.

Verder heb ik één desktop PC en twee notebooks. Momenteel ga ik met alle 3 de computers via WiFi online wat zonder probleem gaat.
Nu was ik aan het kijken om tussen de computers onderling bestanden te delen onder een thuisnetwerk.

Hier gaat het dus mis, ik krijg het gewoon niet voor elkaar, alle PC's zitten in hetzelfde subnet, maar van de ene PC naar de andere pingen lukt gewoon niet (unreachable).

Heeft dit te maken met het feit dat ik een draadloos ACCESS POINT heb en geen draadloze ROUTER?

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Heb je een of ander antivirus/firewallpakket?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 1 keer

@stv welk systeem?
In XP staat standaard firewall aan
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Staat je filesharing aan? Heb je directories die gedeeld staan? Netwerkgroep hetzelfde op alle PC's?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

Voor zover ik kan zien heb je geen router in je opstelling, maar enkel een switch en access point. Dwz dat Telenet DHCP voor je speelt en alle PC's dus een publiek adres krijgen. Heb eigenlijk nog nooit getest of je tussen de publieke IP's van Telenet kan file sharen.

Wellicht zal het eenvoudiger zijn als je tussen de switch en de access point een routertje plaatst. Of eventueel kan je de access point wegnemen en een router met ingebouwde accesspoint nemen. Dit kost tegenwoordig bijna geen geld meer . Dan krijgt de router een publiek IP adres en al je PC's een intern IP adres. Hiermee zal het wellicht een stuk eenvoudiger zijn of bestanden te delen, aangezien je dit via de router volledig naar je hand kan zetten. Dit lijkt me ook een stuk veiliger.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Hoe kon ik dit over het hoofd zien :oops:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

KerberosX schreef:Heb eigenlijk nog nooit getest of je tussen de publieke IP's van Telenet kan file sharen.
Aangezien de TS aangeeft dat ze in hetzelfde subnet zitten (wat trouwens geen garantie is en waarom het dus zo ie zo beter is een router te gebruiken) mag dit geen probleem zijn... TN komt er dan namelijk niet aan te pas (de switch moet dan gewoon de pakketjes rechtstreeks doorgeven aan de andere poort zonder routing).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Misschien ben ik "ouderwets", maar ik zou het probleem van de TS opossen met NetBUI
NetBEUI is een oud netwerkprotocol (zoals TCP/IP), maar niet routeerbaar. Dus uitermate geschikt voor dit soort opstelling.
Als je op alle PC's NetBEUI zou installeren en instellen (file and printersharing linken met NetBEUI) zal je onmiddelijk alle gedeelde drives en/of bestanden zien.

Het voordeel is dat je file- en printsharing kunt afzetten op TCP/IP niveau. In de opstelling van de TS zitten alle PC's op het publieke internet. Bestanden en poorten openen heeft zo zijn risicos. NetBEUI blijft binnen het LAN, en gaat niet door je telenet modem (alleen TCP/IP).
Een ander voordeel: het zal blijven werken, ook als de PC's in een verschillend subnet zitten. Bij Telenet kan het altijd dat PC's een IP adres krijgen in verschillende subdomains.

NtBEUI is jammer genoeg niet aanwezig in Windows sinds XP, maar staat nog wel op de XP installatie CD.

Philippe
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zelf blijf ik voorstander om met een eigen routertje te werken. Stel alles in dat file- and printsharing is toegestaan. Voorzie voor alle computers dezelfde werkgroep, en deel de mappen die je wenst te delen in windows explorer.
StV
Starter
Starter

alvast bedankt voor de reacties...

Ik heb inderdaad GEEN router. Dus met een draadloze router zou het wel moeten lukken dan? Wat is dan precies het verschil van een draadloze router met een wireless accent point?

Firewalls staan af op alle systemen (toen ik het pingen testte). Anti-Virus gewoon de Microsoft Security Essentials.

Moet filesharing opstaan om gewoon te kunnen "pingen"?

Als ik een router tussen m'n switch en wireless accent point zet, hoe moet ik alles dan instellen? (om de pc's met elkaar te kunnen laten communiceren en natuurlijk om met alle pc's op het internet te kunnen)

thanks!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

StV schreef:Dus met een draadloze router zou het wel moeten lukken dan?
Ja, maar met een AP ook zoals ik al aangaf (alléén moet je het geluk hebben dat beide PC's in hetzelfde subnet zitten).
StV schreef:Wat is dan precies het verschil van een draadloze router met een wireless accent point?
Een router heeft een eigen DHCP server en geeft dus zelf IP-adressen uit een private range aan je PC's. Zo zitten je PC's dus altijd in hetzelfde subnet, en heb je het voordeel dat dankzij NAT op de router je een zeer goede beveiliging hebt (in theorie heb je dan zelfs de firewall op je PC niet meer nodig).
StV schreef:Moet filesharing opstaan om gewoon te kunnen "pingen"?
Nee.
StV schreef:Als ik een router tussen m'n switch en wireless accent point zet, hoe moet ik alles dan instellen? (om de pc's met elkaar te kunnen laten communiceren en natuurlijk om met alle pc's op het internet te kunnen)
Het overgrote deel van de routers vandaag heeft eveneens wireless aan boord... je hebt je wireless access point dus niet meer nodig. Verder is er geen extra configuratie nodig van de PC's om op internet te geraken... dit werkt gewoon out-of-the-box. Voor filesharing zelf moet je dit gewoon enablen en de PC's in dezelfde werkgroep plaatsen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Let wel op dat je digicorder een IP moet krijgen van telenet, en dat je deze niet op je eigen router mag zetten.

Modem - AP wired - digicorder
Modem - AP wired - Router - wireless - PC's
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mailracer schreef:Modem - AP wired - digicorder
Modem - AP wired - Router - wireless - PC's
Vervang hier de "AP Wired" door je D-Link Switch en het is correct.
StV
Starter
Starter

Ik heb thuis nog een oude router gevonden. Gisteren eens getest door na m'n switch de router te hangen (zonder het draadloos AP) en vervolgens de 2 notebooks via ethernet kabel aan de router te hangen.

Toen kon ik WEL pingen naar elkaar, en de mappen delen etc. Alleen toen ik het AP na de router zette en alles terug via WiFi wilde proberen lukte het niet meer. Ik zag ook dat het draadloos AP WEL een DHCP functie heeft in het instellingen menu.

Hoe kan ik nu alles instellen om bestanden te delen EN online te kunnen? Of is het gewoon makkelijker om een draadloze router te halen... ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

StV schreef:Alleen toen ik het AP na de router zette en alles terug via WiFi wilde proberen lukte het niet meer.
Sommige AP's (en routers) hebben de mogelijkheid alle aangesloten devices van elkaar te scheiden... dit zal je dus eens moeten bekijken in de configuratie van je AP (en afzetten).
StV schreef:Ik zag ook dat het draadloos AP WEL een DHCP functie heeft in het instellingen menu.
Dat is vermoedelijk een DHCP "client"... op die manier kan je de managements interface ook een IP-adres laten krijgen via DHCP. Indien het toch een DHCP server zou zijn lijkt mij dat weinig zinvol... TN kent die IP-adressen toch niet, en je zal er dan ook niet mee op internet geraken.
StV schreef:Of is het gewoon makkelijker om een draadloze router te halen... ?
In princiepe heb je alle hardware... is dus zinloos van extra hardware te kopen... zie dus m'n eerste opmerking.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

r2504 schreef:
StV schreef:Ik zag ook dat het draadloos AP WEL een DHCP functie heeft in het instellingen menu.
Dat is vermoedelijk een DHCP "client"... op die manier kan je de managements interface ook een IP-adres laten krijgen via DHCP. Indien het toch een DHCP server zou zijn lijkt mij dat weinig zinvol... TN kent die IP-adressen toch niet, en je zal er dan ook niet mee op internet geraken.
De D-Link DWL G700AP heeft inderdaad een DHCP client (die staat waarschijnlijk default af, gezien dit AP een eigen IP heeft: 192.168.0.50)
De D-Link DWL G700AP heeft ook een DHCP server, die de aangesloten wireless clients kan voorzien van een IP. Dit heeft inderdaad geen zin, gezien het AP niet kan routeren (wordt wsl alleen gebruikt voor een lokaal netwerkje zonder internet ?)
Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:In princiepe heb je alle hardware... is dus zinloos van extra hardware te kopen... zie dus m'n eerste opmerking.
Sorry, maar hier ben ik helemaal niet mee akkoord. Ik vind het absoluut geen goede raad om dit tegen iemand te zeggen, terwijl die aangeeft zonder enige firewall-bescherming aan file-sharing wenst te doen. In dat geval is het absoluut aangewezen een router te plaatsen. De prijs van een wireless router is niet van die orde dat dat een onoverkomelijk probleem mag zijn. Enventueel een gewone router is ook reeds voldoende, als hij zijn wireless AP dan achter die router plaatst.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

jaker schreef:Sorry, maar hier ben ik helemaal niet mee akkoord. Ik vind het absoluut geen goede raad om dit tegen iemand te zeggen, terwijl die aangeeft zonder enige firewall-bescherming aan file-sharing wenst te doen. In dat geval is het absoluut aangewezen een router te plaatsen.
De TS heeft toch gezegd dat hij "thuis nog een oude router heeft gevonden" ?
Vandaar de correcte reply van r2504 dat hij alle hardware heeft ...
Philippe.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Provider
Te Koop forum

Ah zo, OK dan. Ik had hieruit niet begrepen dat TS de raad had gekregen die router effectief te gebruiken ... :oops:
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
StV
Starter
Starter

Ok ik heb nog meer vorderingen gemaakt :-)

De opstelling is nu zo:

Internet --> Motorola modem --> D-Link DES 1005D Ethernet switch --> van hieruit gaat één kabel naar mijn Telenet digibox via de Topcom Powerlan adapter, één naar
de D-Link DI 604 ethernet router --> het D-Link DWL G700AP.

DHCP stond eerst niet ingeschakeld op de router, daardoor kon ik niet online dus. Pingen is me nog steeds niet gelukt -pingen naar de standaard gateway / wireless AP lukt zonder problemen-. Dus volgens mij staat er ergens nog iets fout in de router instellingen.

Alvast iedereen bedankt voor de informatie & tips!
StV
Starter
Starter

Om even wat meer info te geven:

IP PC1 : 192.168.0.107
IP PC2 : 192.168.0.199

Subnet mask : 255.255.255.0
Default Gateway : 192.168.0.1

IP adressen worden via DHCP op de router (niet het wireless AP) uitgedeeld.

Vanuit de webinterface van de router kan ik WEL naar de verschillende PC's pingen (via het testschermpje). Onderling pingen lukt NIET.
Firewalls etc staan af.

Geen flauw idee wat er verkeerd is :-(
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Moet je eens kijken in de configuratie van je AP of de functie "Wifi Isolation" of "Client Isolation" aanstaat. deze verhindert dat wireless clients onderling kunnen communiceren.

Met vriendelijke groeten,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sasuke schreef:Moet je eens kijken in de configuratie van je AP of de functie "Wifi Isolation" of "Client Isolation" aanstaat.
Inderdaad... wat ik reeds gemeld heb op do okt 21, 2010 14:42
StV
Starter
Starter

Net een getest met één PC bekabeld via de router en de andere pc via WiFi. Toen kon ik WEL pingen en ook bestanden delen lukte zonder problemen. Alleen als ik met beide PC's via WiFi ga kan ik niet meer pingen/ bestanden delen.

Ik MOET ergens iets over het hoofd zien, maar heb er echt geen idee van wat.

De AP is momenteel zo ingesteld:
-Access Point mode
-DHCP enabled (bij de router staat DHCP af)
-LAN IP : Static IP
-MAC filters : disabled

Frustrerend! :evil:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

StV schreef:Net een getest met één PC bekabeld via de router en de andere pc via WiFi. Toen kon ik WEL pingen en ook bestanden delen lukte zonder problemen. Alleen als ik met beide PC's via WiFi ga kan ik niet meer pingen/ bestanden delen.

Ik MOET ergens iets over het hoofd zien, maar heb er echt geen idee van wat.

De AP is momenteel zo ingesteld:
-Access Point mode
-DHCP enabled (bij de router staat DHCP af)
-LAN IP : Static IP
-MAC filters : disabled

Frustrerend! :evil:
Bij elke netwerkinterface moet je kiezen hoe de firewall reageerd. Je moet dus ook de wireless adapters configuren zodat je hiermee bestanden kan delen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

StV schreef: Frustrerend! :evil:
Beste ... misschien toch eens kijken naar die "isolation" mode zoals reeds 2maal aangehaald is, jouw 'probleem' omschrijft exact wat er gebeurt als isolation mode aanstaat. Deze optie vind je meestal bij de 'Advanced' options van je Wireless configuratie op het AP.

Eventueel zet je hier wat screenshots van de config, want niet alle fabrikanten noemen het isolation, sommigen durven het ook protected mode noemen ofzo.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
StV
Starter
Starter

Na proberen en proberen heb ik besloten om gewoon naar de winkel te gaan en een nieuwe D-Link draadloze router te halen, een DIR-652.
Alles geïnstalleerd, alle beveiligingen etc ingesteld en voila, alles werkt van de eerste keer haha.
Bestanden delen, pingen, allemaal geen probleem meer en lekker snel. N ipv het oude G acces point. Ook maar één draadloze router ipv router & AP.
Prijs viel nog mee, 99 euro.

Na een week zoeken eindelijk rust ;-)

Iedereen bedankt voor alle tips en reacties!

Groeten
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Vergeet je printer niet te delen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”