Hallo,
Wij zouden overstappen naar Scarlet Internet en telefonie en zitten nu bij belgacom voor telefoon en dommel voor internet. Nu de huidige modem/router is enkel geschikt voor adsl en is dus niet geschikt voor achter de scarlet box te hangen.
Er zijn 3 laptops aanwezig, 2 vaste pc's, een NAS, een netwerkprinter en een skype telefoon. De vaste lijnen hangen trouwens achter een gigabit switch die achter de router hangt.
Nu is de scarlet box op zichzelf ook een router? Of is het aan te raden achter de box nog een extra router te zetten.
Tomas
router nodig?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Als je VDSL neemt is de Scarletbox een Sagem VDSL2 modem/router (idem als de Belgacom BBox2).
Dit is dus een (wireless) router, en je hebt theoretisch geen extra router meer nodig.
Er zijn echter een aantal mensen die hun bestaande router achter de Sagem willen blijven gebruiken:
a) enerzijds wegens de beperkte instelmogelijkheden van de Sagem.
b) anderszijds omdat ze hun vertrouwde router en infrastructuur niet willen wijzigen.
Dus in principe is de Scarletbox voldoende voor de doorsnee gebruiker.
Gezien je ook telefonie wil nemen bij Scarlet zal dat hun VOIP oplossing zijn via de Scarletbox. Dit geeft soms problemen als je ook nog VOIP toestellen zou hebben op je netwerk (poortconflicten). Skype zou geen probleem mogen zijn.
PS. Je schrijft dat je telefoon hebt van Belgacom, maar ook dat "de vaste lijnen achter een gigabit switch hangen die achter de router hangt." Met vaste lijnen bedoel geen telefoon, neem ik aan, maar de netwerkverbindingen tussen PC's en router ?
Laatste punt: je schrijft dat je huidige modem/router enkel geschikt is voor adsl. Sommige routers kan je wel instellen als "router only" waarbij één van de LAN poorten een WAN poort wordt. Bekijk nog eens goed de gebruiksaanwijzing van jouw router om te zien of die mogelijkheid toch niet bestaat.
Philippe.
Dit is dus een (wireless) router, en je hebt theoretisch geen extra router meer nodig.
Er zijn echter een aantal mensen die hun bestaande router achter de Sagem willen blijven gebruiken:
a) enerzijds wegens de beperkte instelmogelijkheden van de Sagem.
b) anderszijds omdat ze hun vertrouwde router en infrastructuur niet willen wijzigen.
Dus in principe is de Scarletbox voldoende voor de doorsnee gebruiker.
Gezien je ook telefonie wil nemen bij Scarlet zal dat hun VOIP oplossing zijn via de Scarletbox. Dit geeft soms problemen als je ook nog VOIP toestellen zou hebben op je netwerk (poortconflicten). Skype zou geen probleem mogen zijn.
PS. Je schrijft dat je telefoon hebt van Belgacom, maar ook dat "de vaste lijnen achter een gigabit switch hangen die achter de router hangt." Met vaste lijnen bedoel geen telefoon, neem ik aan, maar de netwerkverbindingen tussen PC's en router ?
Laatste punt: je schrijft dat je huidige modem/router enkel geschikt is voor adsl. Sommige routers kan je wel instellen als "router only" waarbij één van de LAN poorten een WAN poort wordt. Bekijk nog eens goed de gebruiksaanwijzing van jouw router om te zien of die mogelijkheid toch niet bestaat.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Alvast bedankt voor de uitleg.
De basis instellingen van de router zouden meer als voldoende moeten zijn, indien niet koop ik nadien eentje bij.
De "vaste lijnen" bedoel ik inderdaad netwerkkabels en geen telefoonlijnen.
Maar nu je over telfoonlijnen begint, heb ik hier nog een vraagje over. Wij hebben ook nog een telefooncentrale, aangezien bijna in elke kamer een telefoonlijn toekomst, waarvan maar sommige aangesloten zijn. Werkt deze ook achter de scarlet box? Moest dit niet het geval zijn is dit niet zo erg, draadloze telefoon nabij de modem wordt toch het vaakst gebruikt.
En de router die nu in gebruik is, is helaas eigendom van mijn vorige werkgever. Door verandering van werk moet ik deze ook inleveren.
Tomas
De basis instellingen van de router zouden meer als voldoende moeten zijn, indien niet koop ik nadien eentje bij.
De "vaste lijnen" bedoel ik inderdaad netwerkkabels en geen telefoonlijnen.
Maar nu je over telfoonlijnen begint, heb ik hier nog een vraagje over. Wij hebben ook nog een telefooncentrale, aangezien bijna in elke kamer een telefoonlijn toekomst, waarvan maar sommige aangesloten zijn. Werkt deze ook achter de scarlet box? Moest dit niet het geval zijn is dit niet zo erg, draadloze telefoon nabij de modem wordt toch het vaakst gebruikt.
En de router die nu in gebruik is, is helaas eigendom van mijn vorige werkgever. Door verandering van werk moet ik deze ook inleveren.
Tomas
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
De Sagem heeft 2 telefoonaansluitingen. Zelfs als je maar één nummer hebt, kan je in principe de modem zo instellen dat beide poorten signaal krijgen. Je hebt dan 2 lijnen (op één nummer).tomas schreef:Maar nu je over telfoonlijnen begint, heb ik hier nog een vraagje over. Wij hebben ook nog een telefooncentrale, aangezien bijna in elke kamer een telefoonlijn toekomst, waarvan maar sommige aangesloten zijn. Werkt deze ook achter de scarlet box? Moest dit niet het geval zijn is dit niet zo erg, draadloze telefoon nabij de modem wordt toch het vaakst gebruikt.
Als je een analoge telefooncentrale hebt, kan je deze gerust op een van die telefoon uitgangen aansluiten.
Als jouw analoge telefooncentrale ook nog eens 2 buitenlijnen zou ondersteunen, dan kan je ze beide aansluiten.
Voordeel: als één van de binnentoestellen aan het bellen is, blijft de lijn vrij voor inkomende en uitgaande gesprekken.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Verklaar???Devilzown schreef:Kan problemen geven bij komende updates.
Telefoon NIET op common port zetten aub![]()
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti