ik heb vandaag m'n nieuwe pc binnen met asus p6t se MB, revodrive 120gb en 2x WD 1TB green HD's.
booten doe ik vanaf de revodrive en dit gaat echt enorm snel! nu wilde ik de 2 HD's in raid1 plaatsen (zijn aangesloten op sata1 en sata2 poort op MB) maar dit lukt me niet.
in de bios stel ik RAID in maar tijdens het opstarten vindt de jmicron raid controller de HD's niet?
ik heb ze nu als AHCI ingesteld in de bios en in windows 7 64bits via deze computer-->beheer gespiegeld zodat ik toch een raid1 bekom.
Hoe komt het dat dit via de bios en de jmicron controller niet werkt? heeft dit met de revodrive te maken (die met raid0 werkt) ???
revodrive en 2 HD's in RAID
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Je moet ze nog in een apart BIOS menutje configgen naar RAID 0 of 1.
Als je boot staat er iets van "press ctrl+s to enter raid menu" (kan ook andere letter zijn)
Als je boot staat er iets van "press ctrl+s to enter raid menu" (kan ook andere letter zijn)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
- Bedankt: 121 keer
Je moet in de Intel RAID manager zijn, niet in de JMicron.
Je moet RAID activeren in je BIOS, dan via de Intel RAID manager de 2 HDD's in RAID zetten.
Als je RAID niet activeerd in je BIOS krijg je Intel RAID manager bij het opstarten van de PC niet te zien.
De JMicron werkt enkel voor e-SATA en IDE, SATA gaat via de Intel controller.
@Sasuke: dit moederbord heeft 6 SATA aansluitingen via ICH10r Intel en 2 IDE en 1 e-SATA via JMicron controller, geen SATA via JMicron.
Je moet RAID activeren in je BIOS, dan via de Intel RAID manager de 2 HDD's in RAID zetten.
Als je RAID niet activeerd in je BIOS krijg je Intel RAID manager bij het opstarten van de PC niet te zien.
De JMicron werkt enkel voor e-SATA en IDE, SATA gaat via de Intel controller.
@Sasuke: dit moederbord heeft 6 SATA aansluitingen via ICH10r Intel en 2 IDE en 1 e-SATA via JMicron controller, geen SATA via JMicron.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 28 sep 2010, 12:47, in totaal 3 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
- darkzero
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 35 keer
Ik ben niks tegengekomen over een intel raid manager, niet in bios en ook niet in POST.
specs van mijn asus p6t se MB:
Intel Matrix Storage Technology supports Support RAID 0,1,5,10
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
specs van mijn asus p6t se MB:
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
Heb je de drives op de SATA Expert ports gestoken (de oranje, niet de rode dus) ? Want de JMicron beheert slechts 2 poorten op SATA en ook nog de PATA poort. De rode SATA connectors worden door de Intel Southbridge beheerd en die ondersteunt RAID vanuit de BIOS, maar niet beter/slechter dan de ingebouwde Windows of Linux software raid hoor.
Grtz,
Sasuke
Grtz,
Sasuke
-
- Elite Poster
Heb je RAID al geactiveerd in de BIOS ?
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
vergeet ook niet om de "intel matrix storage manager" software te installeren als je het visueel beetje wilt regelen onder windows:
http://downloadcenter.intel.com/SearchR ... C2%AE+RST)
anderzijds ben je dus nu een "softwarematige raid" aan het doen via Windows zelve ipv via de intel chipset
staat normaliter ook op de bijgeleverde cdroms... maar zit niet standaard in Windows ofzo allez toch niet de Intel Matrix manager
http://downloadcenter.intel.com/SearchR ... C2%AE+RST)
anderzijds ben je dus nu een "softwarematige raid" aan het doen via Windows zelve ipv via de intel chipset
staat normaliter ook op de bijgeleverde cdroms... maar zit niet standaard in Windows ofzo allez toch niet de Intel Matrix manager

- darkzero
- Elite Poster
@Abusimbal
ja, zoals ik al zei in m'n eerste bericht. maar de jmicron vindt de hd's dan niet tijdens de POST
@skynetbbs:
had ik al geinstalleerd
is idd software raid nu en werkt trager. maar ik zoek dus de hardwarematige oplossing...
ja, zoals ik al zei in m'n eerste bericht. maar de jmicron vindt de hd's dan niet tijdens de POST
@skynetbbs:
had ik al geinstalleerd
is idd software raid nu en werkt trager. maar ik zoek dus de hardwarematige oplossing...
-
- Elite Poster
Download de handleiding even van je moederbord http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=t4yhK6y9W9o7iQ9E
Daar download kiezen je windows en manual.
Op pagina 3-10 in de handleiding staat hoe je in de BIOS RAID kan aanzetten, hierna zie je bij het opstarten de Intel RAID manager verschijnen, dan moet je via de aangegeven toetsencombinatie in de Intel manager komen waar je je HDD's in RAID kan zetten.
Nogmaals de JMicron heeft GEEN SATA poorten, natuurlijk dat die ze dan niet ziet.
EDIT
OK, vreemd probleem. Dus ook zonder REVO drive geen Intel manager zichtbaar tijdens starten.
Waar heb je nu de 2 HDD's op hangen, op de Intel of JMicron SATA poorten
Zie nochtans dit staan in de specificaties van een Asus P6T SE:
Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA 3Gb/s port (SATA On-the-Go)
Daar download kiezen je windows en manual.
Op pagina 3-10 in de handleiding staat hoe je in de BIOS RAID kan aanzetten, hierna zie je bij het opstarten de Intel RAID manager verschijnen, dan moet je via de aangegeven toetsencombinatie in de Intel manager komen waar je je HDD's in RAID kan zetten.
Nogmaals de JMicron heeft GEEN SATA poorten, natuurlijk dat die ze dan niet ziet.
EDIT
OK, vreemd probleem. Dus ook zonder REVO drive geen Intel manager zichtbaar tijdens starten.
Waar heb je nu de 2 HDD's op hangen, op de Intel of JMicron SATA poorten
Zie nochtans dit staan in de specificaties van een Asus P6T SE:
Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA 3Gb/s port (SATA On-the-Go)
Laatst gewijzigd door Abusimbal 28 sep 2010, 17:44, in totaal 1 gewijzigd.
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
- darkzero
- Elite Poster
zoals ik al zei in m'n eerste post:
raid staat aan in bios, jmicron meldt tijdens post dat er geen hd's gevonden zijn dus geraak er niet in via toetsencombinatie.
intel raid manager verschijnt natuurlijk niet omdat er geen intel raid manager is voor mijn bord (asus p6t se). wel intel matrix softwarematig in windows uiteraard.
de jmicron heeft wel degelijk sata/pata poorten hoor.
op m'n oude pc met asus p5e bord staan ook 2 hd's in raid1 (zonder revodrive wel te verstaan). dit is ook via sata1 en sata2 en de jmicron raid manager
raid staat aan in bios, jmicron meldt tijdens post dat er geen hd's gevonden zijn dus geraak er niet in via toetsencombinatie.
intel raid manager verschijnt natuurlijk niet omdat er geen intel raid manager is voor mijn bord (asus p6t se). wel intel matrix softwarematig in windows uiteraard.
de jmicron heeft wel degelijk sata/pata poorten hoor.
op m'n oude pc met asus p5e bord staan ook 2 hd's in raid1 (zonder revodrive wel te verstaan). dit is ook via sata1 en sata2 en de jmicron raid manager
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Ik heb eens gekeken in die handleiding en daar staat:
Jij ziet dus helemaal geen harde schijven staan in de BIOS ?
Code: Selecteer alles
4.4.3
Setting the RAID item in BIOS
You must enable the RAID function in the BIOS Setup before creating RAID set(s) using
SATA HDDs. To do this:
1. Enter the BIOS Setup during POST.
3. Set the Configure SATA as item to [RAID].
2.
4.
Go to the Main menu > Storage Configuration, and then press <Enter>.
Save your changes, and then exit the BIOS Setup.
Refer to Chapter 3 for details on entering and navigating through the BIOS Setup.
4.4.4
Intel® Matrix Storage Manager option ROM utility
The Intel® Matrix Storage Manager Option ROM utility allows you to create RAID 0, RAID 1,
RAID 10 (RAID 0+1), and RAID 5 set(s) from Serial ATA hard disk drives that are connected
to the Serial ATA connectors supported by the Southbridge.
To enter the Intel® Matrix Storage Manager option ROM utility:
1.
2.
Turn on the system.
During POST, press <Ctrl+I> to display the utility main menu.
Intel(R) Matrix Storage Manager option ROM v8.0.0.1038 ICH10R wRAID5
Copyright(C) 2003-08 Intel Corporation. All Rights Reserved.
[ MAIN MENU ]
1. Create RAID Volume 3. Reset Disks to Non-RAID
2. Delete RAID Volume 4. Exit
RAID Volumes:
None defined.
Physical Disks:
Port Drive Model Serial # Size Type/Status(Vol ID)
0 ST3160812AS 9LS0HJA4 149.0GB Non-RAID Disk
1 ST3160812AS 9LS0F4HL 149.0GB Non-RAID Disk
2 ST3160812AS 3LS0JYL8 149.0GB Non-RAID Disk
3 ST3160812AS 9LS0BJ5H 149.0GB Non-RAID Disk
[↑↓]-Select
[ESC]-Exit [ENTER]-Select Menu
The navigation keys at the bottom of the screen allow you to move through the menus
and select the menu options.
[ DISK/VOLUME INFORMATION ]
The RAID BIOS setup screens shown in this section are for reference only and may not
exactly match the items on your screen.
The utility supports maximum four hard disk drives for RAID configuration.
- darkzero
- Elite Poster
paragraaf 4.4.3 is geen probleem. RAID in bios ingesteld.
4.4.4 wel. ik krijg alleen melding van de jmicron dat er geen drives gevonden zijn dus kan ook niet in die raid utility
tijdens de post krijg ik nergens melding Intel Matrix Storage Manager dus ik kan er ook niet in met ctrl-i
bij mijn oude pc werkt het dus wel op die manier maar die heeft dan ook geen revodrive
ik heb ondertussen nog op andere fora gekeken, o.a. hardware.info. daar heeft iemand exact hetzelfde probleem.
als hij de revodrive uit z'n pc haalt dan heeft hij geen problemen met z'n 2 hd's in hardware raid. plaatst hij echter z'n revodrive trug, dan wordt er geen raid meer gevonden zoals bij mij.
blijkbaar is er een probleem met de revodrive, die werkt met een onboard raid0, in combinatie raid op het moerderbord. is dus nog geen oplossing voor...
dan maar verder met software-raid op de hd's want m'n revodrive geef ik niet op!
4.4.4 wel. ik krijg alleen melding van de jmicron dat er geen drives gevonden zijn dus kan ook niet in die raid utility
tijdens de post krijg ik nergens melding Intel Matrix Storage Manager dus ik kan er ook niet in met ctrl-i
bij mijn oude pc werkt het dus wel op die manier maar die heeft dan ook geen revodrive
ik heb ondertussen nog op andere fora gekeken, o.a. hardware.info. daar heeft iemand exact hetzelfde probleem.
als hij de revodrive uit z'n pc haalt dan heeft hij geen problemen met z'n 2 hd's in hardware raid. plaatst hij echter z'n revodrive trug, dan wordt er geen raid meer gevonden zoals bij mij.
blijkbaar is er een probleem met de revodrive, die werkt met een onboard raid0, in combinatie raid op het moerderbord. is dus nog geen oplossing voor...
dan maar verder met software-raid op de hd's want m'n revodrive geef ik niet op!
-
- Starter
Ik heb ook een Asus 6PT SE en nu een RevoDrive gekocht, maar krijg met geen mogelijkheid de drive aan de praat. Ik had twee SSD's in Raid-0 en die moest ik eerst weghalen en ook de raid uitzetten. Anders was de RevoDrive niet eens zichtbaar. Nu heb ik alles er uitgetrokken, alleen nog een DVD en een RevoDrive. Hij laat in de bios wel de drive zien, maar als ik Windows 7 wil installeren, is de lijst met schijven leeg. Als ik dan klik op stuurprogramma bijwerken, dan verwijs ik naar een CD waar ik de drivers op heb gezet. Hij geeft echter aan dat stuurprogramma's zonder digitale handtekening niet worden ondersteund. Ik krijg dus met geen mogelijkheid de drive werkende.
Als laatste heb ik een losse 10.000 disk even snel windows op geinstalleerd. Ik denk dan kan ik in Windows misschien de drive activeren, maar ook dat lukt niet. Disk is niet zichtbaar, ook niet in Disk Management.
Hoe hebben jullie Windows op de Revo Drive kunnen installeren?
P.s: Een RevoDrive en daarnaast nog eens OnBoard Raid draaien gaat niet. Dat hebben vele al geprobeerd, maar werkt niet. Geadviseerd wordt ook door OCZ op het forum om de Raid uit te zetten. Toch moet installeren van Windows op de RevoDrive als bootdisk wel lukken volgens OCZ.
Als laatste heb ik een losse 10.000 disk even snel windows op geinstalleerd. Ik denk dan kan ik in Windows misschien de drive activeren, maar ook dat lukt niet. Disk is niet zichtbaar, ook niet in Disk Management.
Hoe hebben jullie Windows op de Revo Drive kunnen installeren?
P.s: Een RevoDrive en daarnaast nog eens OnBoard Raid draaien gaat niet. Dat hebben vele al geprobeerd, maar werkt niet. Geadviseerd wordt ook door OCZ op het forum om de Raid uit te zetten. Toch moet installeren van Windows op de RevoDrive als bootdisk wel lukken volgens OCZ.