telefoonlijn dood

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

kent er hier iemand het volgende probleem? (Intermitent probleem ... deed zich vroeger sporadisch voor maar wordt nu erger en erger en schijnbaar met bursts?)

Bvb, men belt mij op, na 2,5 beltonen valt alles stil, ik kan niemand meer bellen of niemand kan mij meer bellen want de lijn is altijd bezet en er is geen kiestoon meer. Meestal herstelt dit zich na 10? 20? minuten maar zo'n 2 maanden geleden zat ik 3-4 dagen zonder telefoon en gisteren was het weer zover .. om 18u52 een oproep, oproep breekt af, geen telefoonlijn meer, alles dood. Gisteren met veel moeite de 22700 nog gebeld (wat scheelt er daar zeg?).. Het probleem lag bij een "intern toestel" ... nagekeken met oude telefoons, juist hetzelfde, lijn morsdood, gaan slapen! :P
Vanmorgen terug naar de 22700, veel geschreeuw en weinig wol .. andermaal de diagnose "probleem met intern toestel" .. ja dat zal wel .. met geen enkel telefoontoestel "on line" .. we hadden ze juist afgekoppeld..
Ik krijg ook bericht van dat mensen mij opbellen en dat de beltoon 2-3 maal over gaat en dan krijgen ze de "bezet" toon ... ik hoor in zo'n geval helemaal niets! geen beltoon .. nada!
Pittig detail: Internet en Bcom TV werken naadloos en snel over dezelfde lijn! 8)
Technieker zou vandaag nog langskomen tussen 12u30 en 16u30, bevestiging per sms .. niemand gezien! nog steeds geen telefoon ..
Krijg ik nu een bonus of een deel van mijn abo-geld terug? :bang: :bang: :roll: :twisted:
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Wat je nu krijgt is een rekening :bang:
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

heb je toevallig geen vochtproblemen? Ik ken een gelijkaardig probleem dat veroorzaakt werd door een kabel in een vochtige muur. (is reeds enkele jaren geleden) De kabel werd vervangen en het probleem was opgelost.
ADSL werkte toen ook perfect.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Regulus schreef:Pittig detail: Internet en Bcom TV werken naadloos en snel over dezelfde lijn! 8)
Aangezien de bron van internet/tv en telefonie verschillend is, is het perfect mogelijk dat één van de 2 niet werkt terwijl de andere geen enkel probleem vertoont. Ik zou denken dat in de centrale uw telefoonaansluiting slecht is.
Technieker zou vandaag nog langskomen tussen 12u30 en 16u30, bevestiging per sms .. niemand gezien! nog steeds geen telefoon ..
Zeer spijtig om te horen, dit zou niet mogen gebeuren.
Krijg ik nu een bonus of een deel van mijn abo-geld terug? :bang: :bang: :roll: :twisted:
Volgens de kleine lettertjes krijg je een maand gratis abonnement als uw storing niet binnen de eerstvolgende werkdag gelicht is.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Regulus
Pro Member
Pro Member

PowerSoft schreef:heb je toevallig geen vochtproblemen? Ik ken een gelijkaardig probleem dat veroorzaakt werd door een kabel in een vochtige muur. (is reeds enkele jaren geleden) De kabel werd vervangen en het probleem was opgelost.
ADSL werkte toen ook perfect.
Dank u voor de hint maar mijn telefoonkabel loopt niet in de muur maar "op" de muur :wink: .. tenminste van waar hij in het huis binnen komt, maar ik zou verwachten dat een "natte" of zelfs "vochtige" kabel (buiten in de grond dan) alsdusdanig kan bemeten worden omdat dan normaal de impedantie veranderd .. ja toch?
Regulus
Pro Member
Pro Member

Trojan schreef:
Regulus schreef:Pittig detail: Internet en Bcom TV werken naadloos en snel over dezelfde lijn! 8)
Aangezien de bron van internet/tv en telefonie verschillend is, is het perfect mogelijk dat één van de 2 niet werkt terwijl de andere geen enkel probleem vertoont. Ik zou denken dat in de centrale uw telefoonaansluiting slecht is.
Zeer spijtig om te horen, dit zou niet mogen gebeuren.
Volgens de kleine lettertjes krijg je een maand gratis abonnement als uw storing niet binnen de eerstvolgende werkdag gelicht is.
Een slechte of "rare" aansluiting in de centrale is wat ik ook vermoed maar de lijn is sinds gisteren 18u52 al zeker 4x doorgemeten, dat zou dan toch aan de oppervlakte moeten gekomen zijn? Nu ja .. als er ergens een slechte "kaart " in een rack zit dan is dat, zeker met een intermittente fout, niet direct op te lossen. Maar ik denk dat ik dan niet de enige met dat probleem moet zijn? Eigenlijk zie ik dan ook niet in hoe dat probleem van bij mij thuis kan opgespoord worden ... laat staan opgelost, maar we zullen zien ..

Dus als de fout tegen morgen vroeg 10u30 niet opgelost is dan mag ik een vraagje stellen? :lol: 8) Eigenlijk was mijn eerste oproep gisteren avond al maar eerst kon de operator mij niet verstaan?? .. dan werd de verbinding op het kritieke moment afgebroken en uiteindelijk kreeg ik pas na 21u of zo iemand aan de lijn die dus na onverrichterzake het gesprek verbrak omdat we geen oplossing zagen wegens "fout in aangekoppeld toestel" :wink:
Moet ik nu terug de 22700 contacteren? voor een nieuwe afspraak of hoe werkt dat daar bij Bcom? :wink:
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Regulus schreef:Een slechte of "rare" aansluiting in de centrale is wat ik ook vermoed maar de lijn is sinds gisteren 18u52 al zeker 4x doorgemeten, dat zou dan toch aan de oppervlakte moeten gekomen zijn?
Gohja, niet perse, het is soms perfect mogelijk dat er een fout op de lijn zit maar dat gewone metingen deze niet detecteren. Op zo'n moment is het natuurlijk aan de technieker om zijn grijze massa eens aan het werk te zetten en verder te zoeken tot het gevonden is.
Nu ja .. als er ergens een slechte "kaart " in een rack zit dan is dat, zeker met een intermittente fout, niet direct op te lossen. Maar ik denk dat ik dan niet de enige met dat probleem moet zijn?
Het is meestal niet de hele kaart die slecht is maar enkel de aansluiting van één klant. In zo'n geval is het voldoende dat de technieker een nieuwe aansluiting vraagt en dat het probleem daarmee van de baan is.
Eigenlijk zie ik dan ook niet in hoe dat probleem van bij mij thuis kan opgespoord worden ... laat staan opgelost, maar we zullen zien ..
Om die reden wil belgacom dus op elke aansluiting zijn ntp zetten, tot daar moet de technieker meten en testen om te zien of het op het bgc netwerk allemaal in orde is. Als daar alles in orde is moeten ze zoeken op de binneninstallatie, op kosten van de klant uiteraard (zoals in de kleine lettertjes staat).
Dus als de fout tegen morgen vroeg 10u30 niet opgelost is dan mag ik een vraagje stellen?
Voor zover ik mij kan herinneren moet de storing gelicht zijn op het einde van de werkdag na de melding, dus dat zou in theorie 16u30 moeten zijn. Al zullen ze bij de helpdesk niet geneigd zijn om een korting te geven als de storing om 18u of 19u gelicht is.
Moet ik nu terug de 22700 contacteren? voor een nieuwe afspraak of hoe werkt dat daar bij Bcom? :wink:
Geen idee, ik ken de telefoonnummers niet vanbuiten, maar je kan altijd een informeren waarom de technieker niet langs is geweest (tenminste als er geen kaartje in de bus zat), anders staat er een nummer op dat kaartje.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Hoofstuk 2

vanmorgen krijg is een sms op mijn gsm dat er een interventie is uitgevoerd en of ik tevreden ben met het resultaat ... ???? huh? :roll:
Er is helemaal niets veranderd, mijn lijn is nog steeds morsdood, hoe moet ik dan tevreden zijn? :eek:
Bel terug naar, deze keer 22702 zoals in de sms aangegeven ...
Hups .. zelfde procedure als ervoor, doormeten van de lijn en wachten .. ondertussen is mijn lijn al zeker 20 keer doorgemeten op 3 dagen tijd! :roll:
Goed, andermaal vriendelijke medewerker aan de lijn, meet nog eens de lijn door (21) :twisted: ha er is een ernstig probleem .. haha denk ik, een oplossing in 't zicht! .. uw lijn is kortgesloten, mijnheer! huh??? allez jong ... en dan? :? :-o
Ik haal alle connecties van de lijn inclusief telefoon, bbox, splitter en 5-6 adapter dus enkel de naakte wanddoos, sorry mijnheer uw lijn is nog steeds kortgesloten .. ja zeg, hoekandanaa? :roll: (en de digibox doet zelfs geen reset of update of wat dan ook als ik de bbox VDSL lijn terug inplug, die gaat gewoon verder met ontvangen)
Kan iemand mij vertellen wat bij Belgacom de definitie is van een "kortsluiting" op een lijn? want internet en digitale TV blijven vollen bak draaien ..
Nieuwe afspraak voor het bezoek van een technieker, morgen vrijdag, want een historiek van de vorige afspraak is er schijnbaar niet (alhoewel ik een sms heb van de bevestiging van de afspraak op 22/9, ergo gisteren dus!) .. miljaar ik moet een belangrijke andere afspraak afzeggen anders zit ik al minstens tot maandag (of langer!) zonder vaste telefoon en de kosten van mijn gsm verkeer swingen de pan uit omdat het ding voor continue telefoonverkeer in mijn geval, niet voorzien is .. enfin niets aan te doen .. ben nu wel benieuwd wat dit gaat worden want het probleem is hier dus niet nieuw ..

en BTW
.. als ge wil weten wat ik er van denk, niet te veel geremd door technische achtergronden van moderne telefonie ... wel ik denk dat er in een of andere telefooncentrale een lijnbewakingsmechanisme FUBAR is .. ik vermoed dat ze een automatisch systeem hebben dat continue de kwaliteit van de lijn nagaat/monitort en dat spel slaat volgens mij tilt ... ieder keer als dat een anomalie meent te zien op mijn lijn dan schakelt het systeem die de lijn voor telefonie gewoon af. als die na een bepaalde time-out als "goed" bemeten wordt dan wordt die terug actief en als die na een bepaald aantal time-outs nog steeds als "slecht" gezien wordt dan wordt die voor langere tijd afgeschakeld tot er een "menselijke" interventie heeft plaats gehad .. dat zou perfect verklaren wat mijn problemen zijn mede met het feit dat de vorige keer mijn lijn op automagische wijze terug tot leven kwam na 4 dagen (op een zondagnamiddag om 16u nota bene!) zonder enige andere geweten interventie en misschien verklaart het ook de gemeten "kortsluiting" op de lijn .. hoe is dit voor een potje koffiedik/theeblaadjes kijken? :roll: :wink:

.. enfin .. voor wat vriendelijkheid en hulpvaardigheid betreft van de diensten een 10/10 voor wat efficientie betreft voorlopig een dikke NUL :lol:

hopelijk volgend er geen verdere hoofdstukken :twisted:
genksta
Member
Member
Bedankt: 6 keer

99% zeker van dat de ROP poort waar je op zit in kortsluiting is. Snap niet dat er nog geen technieker is gestuurd. Nieuwe ROP poort en alles werkt terug normaal. Internet en TV kan trouwens perfect werken ondanks de lijn in kortsluiting zit.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

genksta schreef:99% zeker van dat de ROP poort waar je op zit in kortsluiting is. Snap niet dat er nog geen technieker is gestuurd. Nieuwe ROP poort en alles werkt terug normaal. Internet en TV kan trouwens perfect werken ondanks de lijn in kortsluiting zit.
Die kans bestaat, maar als de poort op de rop kortsluit kan je helemaal niet meer bellen, ook niet voor even.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

genksta schreef:99% zeker van dat de ROP poort waar je op zit in kortsluiting is. Snap niet dat er nog geen technieker is gestuurd. Nieuwe ROP poort en alles werkt terug normaal. Internet en TV kan trouwens perfect werken ondanks de lijn in kortsluiting zit.
Ja, inderdaad de poort is het probleem. Ik heb dit al meermaals tegengekomen. Als ik hoor: "internet en tv werkt wel" dan weet ik genoeg en vervang ik direct de poort.

Je moet weten dat de pstn (telefoon) vanuit de centrale komt en internet en tv vanuit de ROP.
(in geval van vdsl)
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

@Trojan & Technieker: bedankt voor deze informatie. Nu hoop ik echter wel dat Regulus zo goed en zo snel mogelijk wordt geholpen.
Regulus
Pro Member
Pro Member

ha .. dank u .. een "nieuwe poort in de rop"? heu .. wat moet ik mij daarbij voorstellen? Is dat "iets" wat van bij mij thuis dient bemeten te worden?
Ik heb al 3 verschillende telefoontoestellen geprobeerd :lol: .. alles blijft morsdood ... :cry:
Regulus
Pro Member
Pro Member

Trojan schreef:
Die kans bestaat, maar als de poort op de rop kortsluit kan je helemaal niet meer bellen, ook niet voor even.
Ik kan sinds dinsdagavond 18u52 ook niet meer bellen, totaal niet :wink: .. alles nu via de gsm (pay&go) wat mij dus handen vol geld kost (niet naar de 0800 lijnen natuurlijk) :x :cry:
hmm .. de tech dienst ging tijdelijk mijn vast nummer doorschakelen naar mijn gsm maar ze hebben daar op het verkeerde knopje geduwd denk ik ... :roll:
Regulus
Pro Member
Pro Member

technieker schreef:
Ja, inderdaad de poort is het probleem. Ik heb dit al meermaals tegengekomen. Als ik hoor: "internet en tv werkt wel" dan weet ik genoeg en vervang ik direct de poort.

Je moet weten dat de pstn (telefoon) vanuit de centrale komt en internet en tv vanuit de ROP.
(in geval van vdsl)
LOL! kun jij morgen niet komen? :lol: :lol: :banana:
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kan je eens per privébericht je telefoonnummer geven?
Als ik het goed begrijp werkt je internet/bgc tv nog, maar heb je geen kiestoon.
Dit kan liggen aan een verdelernummer dat fout is, ofwel de uitgaande poort (beiden bevinden zich op het gedeelte van de centrale), ofwel een voeding van de kvd waar een fout op zit (bvb jumper die losgekomen is, afgebroken, ...) ofwel de jumper tussen voeding en ingaande poort naar de rop toe. Daar je spreekt van de ene keer wel telefonie, de andere keer niet, gok ik ergens op de verdelernummer ofwel ergens oxidatie op de koperparen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Slechte vn of jumper tussen vn en uitg styl slecht. Als het een kortsluiting naar de aarde toe was zou de klant last hebben van ruis. Bij een kortsluiting op de poort v/d rop blijft is de lijn permanent buiten dienst en niet enkele minuten.

Ik gok nog steeds op een slecht vn.

krisken, pm me de resultaten van zijn lijntest eens door (inc 4tel)).
krisken
userbase crew
userbase crew

Trojan schreef:Slechte vn of jumper tussen vn en uitg styl slecht. Als het een kortsluiting naar de aarde toe was zou de klant last hebben van ruis. Bij een kortsluiting op de poort v/d rop blijft is de lijn permanent buiten dienst en niet enkele minuten.

Ik gok nog steeds op een slecht vn.

krisken, pm me de resultaten van zijn lijntest eens door (inc 4tel)).
Klopt, vandaar ook mijn gedacht dat het een slecht VN zou kunnen zijn.
Van zodra ik de persoon zijn nummer heb stuur ik je de (new) BIQ gegevens door.

Telefonie = EDPnet + OVH
Regulus
Pro Member
Pro Member

Alvast allemaal heel erg bedankt voor jullie input .. het was idd de poort op de rop ! ... :beerchug: :banana:
Regulus
Pro Member
Pro Member

Naschrift:
Ben wel onder de indruk :-o .. de technieker die verleden vrijdag de herstelling deed heeft vanmorgen gebeld om te vragen of alles naar wens hersteld was en volledig operationeel ... nou moe :wink: :beerchug:
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Regulus schreef:Naschrift:
Ben wel onder de indruk :-o .. de technieker die verleden vrijdag de herstelling deed heeft vanmorgen gebeld om te vragen of alles naar wens hersteld was en volledig operationeel ... nou moe :wink: :beerchug:
Is verplicht. Na elke storing moeten wij D+1 bellen naar de klant om te horen of alles nog werkt.
krisken
userbase crew
userbase crew

Trojan

Sorry dat ik je de BIQ gegevens niet heb gestuurd. Heb ook geen 4tel meting gedaan de volgende dag. TS is van de reden op de hoogte en begrijpt de situatie. Ligt zeker niet aan jou!

Kris

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Euh, wat ligt niet aan mij?
krisken
userbase crew
userbase crew

Trojan schreef:Euh, wat ligt niet aan mij?
Het feit dat ik je de beloofde BIQ/4tel meting niet heb gestuurd van deze user :)

Telefonie = EDPnet + OVH
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Als de support goed is, dan zie je geen post van sommigen (steeds dezelfde) op dit forum. Bij deze bedankt voor je naschrift en ik zou zeggen, als het goed is mag het ook vermeld worden. :beerchug:
Regulus
Pro Member
Pro Member

Trojan schreef:
Is verplicht. Na elke storing moeten wij D+1 bellen naar de klant om te horen of alles nog werkt.
Ha dat wist ik niet ... de regel werd in mijn geval duidelijk wel toegepast! Ik kan het enkel maar toejuichen :wink:
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:
Trojan schreef:Euh, wat ligt niet aan mij?
Het feit dat ik je de beloofde BIQ/4tel meting niet heb gestuurd van deze user :)
Ah, niet erg. Niet dat ik er veel aan kon doen ofzo.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Brute pech .. mijn lijn is er, dd zaterdag morgen 9/10, terug aan .. morsdood ... :eek: (interventie volgende dinsdag ..) :-(
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”