Demonstratie tegen softwarepatenten 14 april in Brussel.
"De FFII (Foundation for a Free Information Infrastructure) organiseert woensdag 14 april een demonstratie in Brussel tegen softwarepatenten, zo is op hun site te lezen. Vorig jaar werd een vergelijkbare demonstratie tegen de softwarepatenten gehouden, evenals toen zal dit jaar een protestmars vanaf Place du Luxembourg naar het EC-gebouw gehouden worden. Er zal niet alleen een demonstratie worden gehouden: ook mensen die nieuwsgierig zijn naar wat softwarepatenten precies inhouden, kunnen daar terecht aangezien er 's middags een conferentie gehouden zal worden. Het meest recente nieuws omtrent de softwarepatenten in de EU gaat om het standpunt dat de Europese Raad heeft ingenomen in deze zaak, waarin vrijere richtlijnen omtrent de softwarepatenten worden bedongen."
(Zie ook sublinks in lees hierober meer)
lees hierover meer
Bron: Tweakers.net
Demonstratie tegen softwarepatenten 14 april in Brussel
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Dit is een zaak die we als computerhobbyisten allemaal zouden moeten ondersteunen.
Vanuit Amerika (=Microsoft en andere grote bedrijven) is er een lobby voor een nieuwe wetgeving in Europa die het voor grote bedrijven makkelijker maakt softwarepatenten vast te leggen.
Daardoor wordt het veel moeilijker voor kleine bedrijven innovatieve nieuwe software te maken zonder in conflict te komen met grote internationale bedrijven die het zich kunnen permitteren achter elke 10 programmeurs een jurist te zetten die probeert iedere stap in een nieuw patent vast te leggen. Grote bedrijven zelf hebben daar niet zo’n last van want deze sluiten weer overeenkomsten met andere grote bedrijven voor uitruil van het gebruik van die patenten.
Helaas is de zaak in het Europarlement in handen van mensen zoals Eurocommissaris Bolkestijn (Ned) die feitelijk de taal spreken van de grote bedrijven.
Met name ontwikkelingen zoals Linux en andere GPL* ontwikkelingen zullen het slachtoffer worden.
Wordt lid van de FFII ( http://www.ffii.org/, gratis) of probeer hen te ondersteunen door, wanneer je tijd hebt, aanwezig te zijn bij hun acties.
(bovenstaande is misschien een beetje kort door de bocht maar in het kort wat ik me weet te herinneren van hun acties verleden jaar)
*The licenses for most software are designed to take away your freedom to share and change it. By contrast, the GNU General Public License is intended to guarantee your freedom to share and change free software--to make sure the software is free for all its users. This General Public License applies to most of the Free Software Foundation's software and to any other program whose authors commit to using it. (Some other Free Software Foundation software is covered by the GNU Library General Public License instead.) You can apply it to your programs, too.
Vanuit Amerika (=Microsoft en andere grote bedrijven) is er een lobby voor een nieuwe wetgeving in Europa die het voor grote bedrijven makkelijker maakt softwarepatenten vast te leggen.
Daardoor wordt het veel moeilijker voor kleine bedrijven innovatieve nieuwe software te maken zonder in conflict te komen met grote internationale bedrijven die het zich kunnen permitteren achter elke 10 programmeurs een jurist te zetten die probeert iedere stap in een nieuw patent vast te leggen. Grote bedrijven zelf hebben daar niet zo’n last van want deze sluiten weer overeenkomsten met andere grote bedrijven voor uitruil van het gebruik van die patenten.
Helaas is de zaak in het Europarlement in handen van mensen zoals Eurocommissaris Bolkestijn (Ned) die feitelijk de taal spreken van de grote bedrijven.
Met name ontwikkelingen zoals Linux en andere GPL* ontwikkelingen zullen het slachtoffer worden.
Wordt lid van de FFII ( http://www.ffii.org/, gratis) of probeer hen te ondersteunen door, wanneer je tijd hebt, aanwezig te zijn bij hun acties.
(bovenstaande is misschien een beetje kort door de bocht maar in het kort wat ik me weet te herinneren van hun acties verleden jaar)
*The licenses for most software are designed to take away your freedom to share and change it. By contrast, the GNU General Public License is intended to guarantee your freedom to share and change free software--to make sure the software is free for all its users. This General Public License applies to most of the Free Software Foundation's software and to any other program whose authors commit to using it. (Some other Free Software Foundation software is covered by the GNU Library General Public License instead.) You can apply it to your programs, too.
Nooit te laat... en mooie reclame affiche voor die demo in Brussel.Limburg schreef:Te Laat!...maar alsnog...: http://www.softwarepatenten.be/

Grtz,

Ze hebben het hier op het nieuws (VRT) nog niet eens vernoemd :/.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Mja, das schandalig, als eerste topic in het nieuws. Vlak daarna bespreekt men ff de wereldvrede, de Oorlog in Irak en de verkiezingen in Zuid-Afrika aan 1/10de van de tijd die ze aan de wielersport spendeerden.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Nu, net in het nieuws:12 april, hier boven schreef:Vanuit Amerika (=Microsoft en andere grote bedrijven) is er een lobby voor een nieuwe wetgeving in Europa die het voor grote bedrijven makkelijker maakt softwarepatenten vast te leggen.
Dit is de dood voor de kleine ontwikkelbedrijven.Microsoft en Siemens sluiten patentdeal
11:42 uur - Microsoft en Siemens hebben een licentieovereenkomst gesloten voor wederzijdse toegang tot een deel van elkaars patentportfolio. Siemens heeft ongeveer 45.000 patenten en heeft aanvragen lopen voor nog eens 40.000 patenten. Microsoft moet het doen met 10.000 toegekende octrooien. (LV)
- Spock
- Elite Poster
zeg jij! Het is aan de kleine ondernemingen om creatief voor de dag te komen. Dààr ligt nu net het probleem de laatste jaren. Er is een gebrek aan creativiteit en orginaliteit. Dat is ook te merken op internet. Iedereen holt iedereen achterna. Maar echt nieuwe en orginele, creatief gedurfde dingen? Al jààààren niet meer gezien.
Het voordeel van een klein bedrijf is dat ze dadelijk op de markt kunnen reageren. De logge mastodonten hebben daar tijd voor nodig. Dus mijn boodschap naar die bedrijven toe is... wees proactief en creatief!!!
Het voordeel van een klein bedrijf is dat ze dadelijk op de markt kunnen reageren. De logge mastodonten hebben daar tijd voor nodig. Dus mijn boodschap naar die bedrijven toe is... wees proactief en creatief!!!
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Volgens mij besef je niet welke inspanning er kruipt in het ontwikkelen van nieuwe software, laat staan creatieve oplossingenSpock schreef:Het voordeel van een klein bedrijf is dat ze dadelijk op de markt kunnen reageren. De logge mastodonten hebben daar tijd voor nodig. Dus mijn boodschap naar die bedrijven toe is... wees proactief en creatief!!!

- Spock
- Elite Poster
ik weet heel goed waar ik het over heb en ik weet ook heel goed wat ik net gezegd heb. Iets echt vernieuwends, creatief... vertel mij eens wat voor jullie dan zo vernieuwends en creatief is geweest de afgelopen jaren. Ik kan niks vinden...
Ik weet drommels goed genoeg dat het ontwikkelen van software niet in een vingerknip gebeurt maar klientjes zijn wendbaarder op de markt.
Ik heb samen met een maat ook iets vernieuwends proberen te doen. Het staat nog niet helemaal op punt maar het bestaat al: DinersReference. Het lijkt niet verniewend maar het is het wel. Een website waar je online een restaurant kan uitkiezen en er reserveren (ZONDER E-mail, want directe verbinding met het restaurant) en metéén ook het gewenste uit de kaart kan meesturen. Het systeen is gekoppeld aan een stockbeheersmodule en kassasmodule. Is een bepaald product niet meer voorradig, verdwijnt het van de kassa en website. Tevens worden alle kassagegevens online op 20 verschillende servers worldwide opgeslagen en dus niet ter plekke. Laat de fiscus maar je kassa in beslag nemen. Er staat niets op. Nemen ze enkele van de servers in beslag bvb in Italië dan hebben ze nog maar 1 fractie van de gegevens die ze dan nog moeten weten te decoderen. By the way, je reservatie en gerechtkeuze wordt binnen de minuut bevestigd... Elke kassasysteem is tevens een hotspot. Dus de horeaklant kan zijn eigen klanten een extra service bieden.
Pas op: dit is geen reklame maar gewoon wat uitleg wat ik zoal uitspook in creatievere momenten...
Dit hebben we gerealiseerd met twee mensen, 1 jaar werk.
Ik weet drommels goed genoeg dat het ontwikkelen van software niet in een vingerknip gebeurt maar klientjes zijn wendbaarder op de markt.
Ik heb samen met een maat ook iets vernieuwends proberen te doen. Het staat nog niet helemaal op punt maar het bestaat al: DinersReference. Het lijkt niet verniewend maar het is het wel. Een website waar je online een restaurant kan uitkiezen en er reserveren (ZONDER E-mail, want directe verbinding met het restaurant) en metéén ook het gewenste uit de kaart kan meesturen. Het systeen is gekoppeld aan een stockbeheersmodule en kassasmodule. Is een bepaald product niet meer voorradig, verdwijnt het van de kassa en website. Tevens worden alle kassagegevens online op 20 verschillende servers worldwide opgeslagen en dus niet ter plekke. Laat de fiscus maar je kassa in beslag nemen. Er staat niets op. Nemen ze enkele van de servers in beslag bvb in Italië dan hebben ze nog maar 1 fractie van de gegevens die ze dan nog moeten weten te decoderen. By the way, je reservatie en gerechtkeuze wordt binnen de minuut bevestigd... Elke kassasysteem is tevens een hotspot. Dus de horeaklant kan zijn eigen klanten een extra service bieden.
Pas op: dit is geen reklame maar gewoon wat uitleg wat ik zoal uitspook in creatievere momenten...
Dit hebben we gerealiseerd met twee mensen, 1 jaar werk.
Het probleem met een patent is dat het niet creativiteit afremt.
Stel nu eens dat userbase een patent aanvraag doet:
'het samenbrengen van mensen op een website om meningen uit te wisselen'
Dat is dus heeeeeel breed maar wel wat userbase doet, indien daar een patent op zou zijn mogen heel wat websites hun boekje dicht doen ...
Stel nu eens dat userbase een patent aanvraag doet:
'het samenbrengen van mensen op een website om meningen uit te wisselen'
Dat is dus heeeeeel breed maar wel wat userbase doet, indien daar een patent op zou zijn mogen heel wat websites hun boekje dicht doen ...
-
- Deel van't meubilair
Ik vrees dat je een beetje achterloopt... zo blijken er reeds tientalle websites te bestaan, al dan niet met meer of minder features.Spock schreef:Ik heb samen met een maat ook iets vernieuwends proberen te doen. Het staat nog niet helemaal op punt maar het bestaat al: DinersReference. Het lijkt niet verniewend maar het is het wel.
Ik de vorm die men wil aannemen met betrekking tot patenten kon je het al meteen vergeten !
Spock alsjeblieft, het gaat er hier over dat bepaalde patenten gewoon verhinderen dat je een klein stukje code schrijft. Kleine bedrijven zouden dus moeten betalen aan de grote reuzen om bepaalde modules te mogen schrijven.
Dit wil concreet zeggen dat jij bv je idee kan opbergen omdat iemand de connectiemethodes tssn de servers die jij gebruikt heeft gepatenteerd. Programmeren is wiskunde, wiskunde is een algemeen goed, open voor de mensheid, dus is programmeren dat ook. Dat is mijn gedacht wat dit onderwerp betreft. Code mag gepatenteerd worden van mij, alleen de methodes om ze te schrijven niet.
Dit wil concreet zeggen dat jij bv je idee kan opbergen omdat iemand de connectiemethodes tssn de servers die jij gebruikt heeft gepatenteerd. Programmeren is wiskunde, wiskunde is een algemeen goed, open voor de mensheid, dus is programmeren dat ook. Dat is mijn gedacht wat dit onderwerp betreft. Code mag gepatenteerd worden van mij, alleen de methodes om ze te schrijven niet.
Tssss, ik ik ik ...
Deel je gedachtengoed, al wat ik maak is zonder patenten en onder een BSD license, je kan er dus mee doen wat je wilt. Ik vind heel dat patentengedoe een belachelijk egoistisch prul
Deel je gedachtengoed, al wat ik maak is zonder patenten en onder een BSD license, je kan er dus mee doen wat je wilt. Ik vind heel dat patentengedoe een belachelijk egoistisch prul
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Dat vind ik ook !airzimmy schreef:Tssss, ik ik ik ...
Het is gewoon oerbelachelijk; patenten, copyrights, enz. zijn allemaal al achterhaald in deze digitale wereld. Het wordt tijd dat internationale organisaties eens actief worden in de strijd tegen patenten en voor deftige copyrights. Copyrights & patenten zijn in het leven geroepen om een uitvinder/auteur te belonen voor zijn inzet en zo innovatie mogelijk te maken.
De copyrights en patenten van vandaag hebben eerder het tegengestelde effect en remmen de innovatie af. Innovatieve starters hebben namelijk vaak niet de financiële middelen om tegen de nodige patenten (voor hun eindoplossing) op te boksen.
De copyrights en patenten van vandaag hebben eerder het tegengestelde effect en remmen de innovatie af. Innovatieve starters hebben namelijk vaak niet de financiële middelen om tegen de nodige patenten (voor hun eindoplossing) op te boksen.
-
- Deel van't meubilair
Da's nog een andere stap, maar commercieel niet realistisch.airzimmy schreef:Tssss, ik ik ik ...
Wij ontwikkelen namelijk tools waar heel wat ontwikkelingstijd wordt ingestoken. Deze tools worden verkocht zodat bedrijven hun eigen ontwikkeling kunnen versnellen, en dingen doen welke men zelf nooit zou kunnen.
Moest ik de source hiervan weggeven... tja, dan is er geen enkele reden meer waarom iemand de tools zou aankopen, en gaat het ganse economische systeem de dieperik in. Onze werknemers kunnen hun baantje dan wel vergeten !
Dit is echter iets gans anders dan patenten welke anderen zou verbieden om gelijkaardige tools te ontwikkelen.