VTT en UTP kabel aansluiting VDSL2

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
cTek
Starter
Starter

Ik wou even een hardnekkig gerucht de wereld uit helpen, of minstens de ervaring delen.

Ik heb ettelijke keren gelezen op zowat alle fora, met inbegrip van posts van Belgacom techniekers, dat voor de verbinding tussen aankomst telefoonpaar en modem UTP kabel niet mag omdat er te veel problemen zijn met VDSL/VDSL2/etc. en dat alles met de VTT telefoonkabel moet gedaan worden. Er zou zelfs een intern regeltje zijn bij Belgacom waarbij de techniekers een lijn met meer dan 15m UTP verbonden, moeten vervangen door VTT. Het zou zogezegd met de twisting van de kabel te maken hebben, etc.

Welnu, ik vond dit vreemd aangezien beide kabels karakteristieke impedanties hebben van ongeveer 80-100 ohm, voor de rest niet zoveel verschillen. Wel verschillend zijn de vele types en kwaliteiten van UTP, en daar zit volgens mij het probleem. De Belgacom VTT kabel is namelijk een afgeschermde kwaliteitskabel van Nexans.

Zopas heb ik een stuk van 35m kabel intern geplaatst, maar ipv doordeweekse UTP uit de supermarkt te gebruiken, heb ik Cat5e SF/UTP kabel genomen (da's UTP met globale afschermfolie + gevlochten afscherming + aarddraad), niet zoveel duurder en sterk aan te raden trouwens voor alle vaste netwerken met lange leidingen die samen met andere kabels gelegd worden omdat die kabel veel minder gevoelig is voor storingen. Cat 6/7 zijn trouwens allemaal afgeschermd, maar ook veel duurder.

En zie daar: perfecte signaalkwaliteit op de modem, even goed als met de enkele meters VTT aan de aansluitdoos. :banana:
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Waarom zou je niet de voorgeschreven kabel van BGC gebruiken?
Het probleem bij het gebruik van andere types kabel dan de voorgeschreven is, dat de karakteristieke impedantie altijd zal afwijken, waardoor je impedantiesprongen in de kabel krijgt. Doordat VDSL2 gebruikt maakt van frequenties tot 17MHz kan dat zelfs bij een paar meter kabel al aanleiding geven tot flinke deuken in de frequentie karakteristiek.
En je weet nooit dat wanneer het nu wel werkt het straks ook zal werken, vooral door de omschakeling naar de nieuwe band.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Limburg schreef:Waarom zou je niet de voorgeschreven kabel van BGC gebruiken?
Best is nog gewoon dergelijke kabel (het stuk voor je modem) te vermijden... en dus zo snel mogelijk je modem te plaatsen vanwaar je dan zonder problemen verder kan met UTP (of inderdaad SF/UTP).
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Helemaal mee eens.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Wat limburg dus zegt.

Volgens belgacom is het toegelaten om gestructureerde bekabeling zoals utp of parlofoonkabel te gebruiken, maar het risico op storingen is dan ook voor de klant. Belgacom raadt aan om altijd een telefoonkabel te gebruiken van 2 paar die in elkaar getwist zijn. In zo'n kabel moet men trouwens de 2 draden nemen die over elkaar liggen en niet naast mekaar: blauw/wit of lila/paars.

Oude telefoonkabel met maar één paar zijn zeer slecht voor vdsl2 en zelfs op koste afstand van enkele meters kunnen zij de attenuation in het slechtste geval zelfs verdubbelen.

Het is trouwens vvt.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
cTek
Starter
Starter

Ja sorry, het is inderdaad VVT en geen VTT :-D

Even nog waarom: wel, zo'n UTP kabel heeft meer capaciteit in aantal paren dan zo'n VVT kabel, en kan dan "universeel" gelegd worden (net of telefoon nadien) wat met enkel telefoonkabel niet kan. In mijn geval was het gewoon zo dat ik tonnen SF/UTP ter beschikking had wegens netwerkinstallatie, en die kabel dus peanuts kost, en ik vier lijnen 35 meter verderop moest plaatsen. Bovendien moest alles met een netwerkkabel door 1 klein trekbuisje gaan, dus dit was de perfecte oplossing op elk vlak.

Wat ik wel nog eens wil zien is of een impedantie mismatch van 100 ohm ipv 80 zo'n problemen geeft; misschien op 1000m draad, ja ok. Eerlijk gezegd denk ik dat de mismatch in de connectoren bij aankomst en verdeelpunt wel eens veel groter kan zijn.

In alle geval, ik krijg een superstabiel 2+20Mbps VDSL2 signaal over 35m SF/UTP, waarmee mijns inziens verhalen over VDSL onmogelijk over 15m UTP toch de dieperik in gaan. Het ligt zo goed als zeker aan het gebrek van afscherming in goedkope UTP.

Ik kan intussen wel bevestigen dat VDSL2 over oude (met stoffen isolatie) draden het zelfs geen paar meter ver doet ...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heb zelf een UTP kabel liggen tussen de invoer op het appartement (een 20 paar kabel) en het appartement zelf. Beide VDSL2 verbindingen werken perfect. Zie je overigens meer en meer in appartementen. Echter blijft VVT wel uitgekozen voor het signaal...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Een vvt kabel is misschien wel beter maar ik zie geen reden waarom je geen utp zou mogen gebruiken.
In de meeste appartementen van de laatste 5 jaar ligt er trouwens alleen nog maar utp.

Een meerparig parlefoonkabel mag je niet gebruiken voor een telefoonsignaal en op een ander paar vdsl2 signaal over te sturen, deze kabels zijn meestal niet getwist.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

redman schreef:Een vvt kabel is misschien wel beter maar ik zie geen reden waarom je geen utp zou mogen gebruiken.
In de meeste appartementen van de laatste 5 jaar ligt er trouwens alleen nog maar utp.
Dat is dus wat ik juist zei. Simpelweg wegens het feit dat ze toch al overal UTP leggen (tussen bureau en technische ruimte v/h appartement, tussen de diverse RJ45 aansluitingen en technische ruimte v/h appartement, ...). Daar deze zo goedkoop is, gooien ze die toch al overal. Ook van de technische ruimte van het appartement tot aan het intro van het appartement dus...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Hier getest met een ADSL1 lijn (4Mbit):

UTP Cat5e kabel van 5 meter : 21.8 SNR Margin (dB)
STP Cat6 kabel van 5 meter : 25.4 SNR Margin (dB)

Natuurlijk zijn shielded kabels beter dan gewone UTP omdat ze minder storing van buitenaf ontvangen...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”