Ik heb ettelijke keren gelezen op zowat alle fora, met inbegrip van posts van Belgacom techniekers, dat voor de verbinding tussen aankomst telefoonpaar en modem UTP kabel niet mag omdat er te veel problemen zijn met VDSL/VDSL2/etc. en dat alles met de VTT telefoonkabel moet gedaan worden. Er zou zelfs een intern regeltje zijn bij Belgacom waarbij de techniekers een lijn met meer dan 15m UTP verbonden, moeten vervangen door VTT. Het zou zogezegd met de twisting van de kabel te maken hebben, etc.
Welnu, ik vond dit vreemd aangezien beide kabels karakteristieke impedanties hebben van ongeveer 80-100 ohm, voor de rest niet zoveel verschillen. Wel verschillend zijn de vele types en kwaliteiten van UTP, en daar zit volgens mij het probleem. De Belgacom VTT kabel is namelijk een afgeschermde kwaliteitskabel van Nexans.
Zopas heb ik een stuk van 35m kabel intern geplaatst, maar ipv doordeweekse UTP uit de supermarkt te gebruiken, heb ik Cat5e SF/UTP kabel genomen (da's UTP met globale afschermfolie + gevlochten afscherming + aarddraad), niet zoveel duurder en sterk aan te raden trouwens voor alle vaste netwerken met lange leidingen die samen met andere kabels gelegd worden omdat die kabel veel minder gevoelig is voor storingen. Cat 6/7 zijn trouwens allemaal afgeschermd, maar ook veel duurder.
En zie daar: perfecte signaalkwaliteit op de modem, even goed als met de enkele meters VTT aan de aansluitdoos.