Hoe begin ik met VOIP

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Tommy78
Member
Member
Twitter: MrAtommyk
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer

Hallo,

Ik heb hier en daar al wat gelezen over voip maar begrijp het nog niet helemaal denk ik.
Ik heb geen vaste lijn maar zou voip willen gebruiken op mijn GSM met mobile vikings voor langere gesprekken naar een vaste lijn, hoe ik het begrijp zou ik het volgende moeten doen:

1. online registreren bij een voip provider
2. settings aanpassen op de router
3. settings aanpassen op de telefoon
4. profit ? :P

Klopt dit of heb ik nog iets nodig? tips voor providers zijn ook altijd welkom.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

owow als je een voip programma wil installen op je gsm heb je enkel een account nodig bij skype ofzo (0.019€ per min naar vaste lijnen)
ik doe dit via nimbuzz (werkt wel niet op edge) wifi of 3g
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tommy78
Member
Member

Krijg je dan ook een vast nummer waar mensen je op kunnen bellen?
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Tommy78 schreef:Krijg je dan ook een vast nummer waar mensen je op kunnen bellen?
Vooraleerst zou ik je toch duidelijk maken dat bellen via voip over Edge niet echt aangenaam te noemen is... dus ik zou eerst eens goed testen voor je echt besluit om dit te gebruiken.
Via 3G zou bellen via voip (nu base de snelheid verhoogd heeft) wel moeten lukken.

In jouw geval (bellen via gsm) hoef je enkel dit te doen:
1) Installeerprogramma op je gsm om via SIP te bellen: Ikzelf heb een nokia, en maak gebruik van Nimbuzz (vond dat net iets leuker werken dan Fring, ...). Maar zo is er ook sipdroid voor het Android platform, en ga zo maar door.
[waarom ik voor nimbuzz gekozen heb: je kan je skype account aanmelden, en dan kan je al meteen naar hartenlust skypen]

2) indien je wil bellen naar vaste lijnen/gsm's: zoek een voip provider (poivy, jumblo, ... ; afhankelijk van je voorkeuren en belgedrag)

3) stel alles in op je gsm (settings terug te vinden op de site van je voip provider)

4) Test (bij alle betamax clonen, dus ook poivy en jumbo is beperkt testen mogelijk)

5) Als alles vlot gaat: koop credits (aan te raden is dit NIET via creditkaarten te doen)

6) Bellen naar vaste lijnen en gsm's in nu mogelijk!

Op dit moment kan men jouw dan wel nog steeds niet bereiken. Wat je kan doen is een nummer bij weepee aanvragen (€18) en dit te koppelen aan je betamax-account. Echter raad ik dit niet aan.
Waarom niet? Simpel. Je gaat de voip-software waarschijnlijk enkel aanzetten als je zelf wilt bellen (die dingen vreten nu eenmaal batterij). Bijgevolg ga je het grootste deel van de tijd onbereikbaar zijn.
Afbeelding
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

2Flip schreef: 5) Als alles vlot gaat: koop credits (aan te raden is dit NIET via creditkaarten te doen)
Waarom niet? Ik doe dit nu al bijna vier jaar...
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Tommy78
Member
Member

Ok, thanks voor de tips!

@2flip bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik zou niet over edge gaan maar gewoon thuis over wifi, en zo dus dit systeem gebruiken alse vaste telefoon vervanger, dus on the road ga ik er geen gebruik van maken.

Wat ik me nog afvroeg; kan je ipv van via die software te gaan je gsm ook niet gebruiken als voip handset of heb je dan een voip centrale nodig?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik betaal mijn Poivy account ook al jaar en dag met mijn credit kaart.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Jack Daniels schreef:Ik betaal mijn Poivy account ook al jaar en dag met mijn credit kaart.
idem, alé het is te zeggen: betamax laat maar 1 creditkaart toe voor al hun accounts, ik combineer het met paypal.
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

silencer schreef:
Jack Daniels schreef:Ik betaal mijn Poivy account ook al jaar en dag met mijn credit kaart.
idem, alé het is te zeggen: betamax laat maar 1 creditkaart toe voor al hun accounts, ik combineer het met paypal.
Ik gebruik 1 kredietkaart op 2 Betamax accounts met auto recharge ... maar het duurde ongeveer 6 maanden voordat het auto recharge mogelijk was, in het begin kon ik het tweede account alleen "manueel" herladen met hetzelfde kredietkaart.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tommy78 schreef:4. profit ? :P
Als dat de intentie is van je overstap naar VoIP vrees ik er een beetje voor.
2Flip
Premium Member
Premium Member

Maglor schreef:
2Flip schreef: 5) Als alles vlot gaat: koop credits (aan te raden is dit NIET via creditkaarten te doen)
Waarom niet? Ik doe dit nu al bijna vier jaar...
Waarom niet? Wel, ik heb (in het verleden) reeds verhalen gehoord dat er geld "verdween" naar betamax, al heb ik me toen ook wel de vraag gesteld of dit wel klopte. Los daar van vind ik het niet echt veilig dat je je creditcard niet kan verwijderen (althans ging dit vroeger niet).
En aangezien betamax (bijna) geen support levert (vandaar de uitzonderlijk lage tarieven) vind ik dit toch ietwat onveilig.
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Je kan je credit kaart wel verwijderen. Bij Poivy (en ik vermoed bij de andere Betamax clonen ook) moet je inloggen op je persoonlijke account. Dan klik je op de knop om krediet te kopen. De pagina die dan opengaat bevat de laatste aankopen met rechts daarvan "change/delete". Als je op "change/delete" klikt krijg je de vraag of je je credit card details wilt verwijderen of wilt aanpassen. Dus bij deze is het bevestigd: je kan je credit kaart verwijderen. En als je zou overwegen om met Paypal te betalen: dat kost je 20 eurocent extra. Ik heb de proef op de som genomen. In plaats van 12,50 euro (voor 10 euro bel tegoed) moest ik 12,70 betalen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik lees hier iets over nimbuzz en fring...
Heb je hun privacy voorwaarden al eens gelezen, denk dat je toch liever SIP gebruikt dat :roll:

Geef toe, gebruik het zelf ook bij gebrek aan beter hoor maarja, heb helaas geen android :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
2Flip
Premium Member
Premium Member

Zoals ik zei, was het in ieder geval vroeger zo dat je je kaart niet kon verwijderen. Goed om te weten dat dit ondertussen veranderd is!

Over de privacy voorwaarden van Nimbuzz en Fring, tja, moet je daar "in deze tijd" nog wel rekening mee houden?
Als ze echt kwaadwillige bedoelingen zouden hebben, tja, dan ben je inderdaad de klos (dus aangezien ik zelf Nimbuzz gebruik en Fring gebruikt heb, ga ik er van uit dat dit niet zo is). Maar in het huidige facebook-tijdperk, is privacy natuurlijk nog enkel relatief.

En wat bedoel je met "denk dat je toch liever SIP gebruikt dan"? Ik gebruik SIP via nimbuzz, want standaard heeft mijn gsm geen SIP-ondersteuning. Zijn er dan andere manieren om het SIP protocol te gebruiken (en Skype, ...)?

[bij een google search op "SIP" en "android" kwam ik bij Sipdroid terecht, bedoelde je misschien dit met "SIP"?]
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”