VoIP: zelfde tarief voor GSM en vast?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik verklaar even. Ik heb een account bij Poivy (Betamax clone). Overal op deze sites zie je wel tarieven allerhande staan. Volgens mij zijn dat tarieven vanaf een vast toestel naar een vast toestel of GSM. Nu met de komst van VoIP op smartphones stel ik mij de vraag of de gehanteerde tarieven hetzelfde blijven. Ik heb op mijn HTC Desire het programma Sipdroid geinstalleerd. Ik trek binnenkort voor een paar dagen naar Spanje en in het hotel is gratis WiFi. Met mijn HTC kan ik dus het internet op en kan ik ook met mijn Poivy account bellen. Hanteert in dit geval Poivy hetzelfde tarief als wanneer ik met een vast toestel bel? Of zit er ergens een addertje onder het gras?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Neen, tarief blijft hetzelfde ongeacht welke sip client je gebruikt. Uiteraard wel opletten dat je wel degelijk op de wifi zit, anders zou de roamingkost wel eens kunnen tegenvallen :)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

thanks voor de reactie. Voor wat roaming, wifi... betreft: op mijn Desire ben ik verplicht om zelf "gegevensverbinding" aan te vinken als er geen wifi beschikbaar is. Dan wordt er verbinding met het internet gemaakt via mijn gewone GSM abonnement. Voor wifi zelf is er ook een aparte "schakelaar". De optie "gegevensverbinding" staat steeds uitgevinkt bij mij en zal zich zelf nooit spontaan activeren. Wat dat betreft is er geen enkel probleem en zal ik ook nooit voor onaangename kosten komen te staan.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

De HTC Desire (of Android in zijn geheel) is daar heel makkelijk in: binnen je eigen land moet je inderdaad 'gegevensverbinding' aanvinken als je data over Edge/3G wil, anders doet die het niet. Als je dan ook aanvinkt 'geen data bij roaming' gaat er ook geen bitje de deur uit op een wreemd netwerk. Is een pak makkelijker en consequenter dan bij Windows Mobile, die ging te pas en te onpas het net op, ook al had je gegevensverbinding uitstaan.

Wat betreft tarieven voor VOIP over WIFI of 3G: die zijn hetzelfde. Ik heb ook een HTC Desire met sipdroid, ik heb daar mijn Edpnet VOIP gegevens ingevoerd, en kan nu dus overal 'gratis' naar vast bellen over WIFI of 3G (over Edge is niet zo betrouwbaar). EN als men mij op mijn vaste nr belt dan rinkelt mijn GSM. Waar ik ook ben. Spaart ook thuis meteen een DECT uit. 2 minuten nadat ik Sipdroid heb uitgelogd ben ik weer bereikbaar via mijn VOIP Dect vaste telefoon thuis.

Volgens mij zijn die smartphones van HTC (of Android tout-court) echt wel de toekomst he...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Jack Daniels schreef:Ik heb op mijn HTC Desire het programma Sipdroid geinstalleerd.
Als die Sipdroid goed werkt kan ik voor mezelf de aankoop van een smartphone rechtvaardigen.
In combinatie met Asterisk Desktop Assistant lijkt mij dit wel lekker werken dan.
Wat nog (lang) op mijn whishlist zal blijven staan is een andoid smartphone met volledige dual sim support.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb sipdroid al eens gebruikt (via wifi) en het werkt heel lekker. Geen extra telefoonboek of zo nodig; de gegevens haalt het programma uit het geïntegreerde telefoonboek van je toestel. Gesprekskwaliteit is heel goed, geen last van echo. Misschien in een update meerdere sip accounts? Zou wel handig zijn.
Wat is het nut/de bedoeling van een dual sim? Die desktop assistant, daar kan ik niks mee, wegens Macintosh gebruiker.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Jack Daniels schreef:Wat is het nut/de bedoeling van een dual sim? Die desktop assistant, daar kan ik niks mee, wegens Macintosh gebruiker.
Ik gebruik 2 gsm's: één voor mijn werk en één voor mijn bijberoep.

PS: ADA integrates with Outlook, Excel, PowerPoint, Firefox, Thunderbird or any TAPI (Telephony Application Programming Interface) enabled software, dus ook wel bruikbaar op een Mac.

Edit
ADA 1.1 geïnstalleerd. Werkt volledig stand alone.
Nummer typen of plakken en op dial klikken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door seagull 08 sep 2010, 22:34, in totaal 1 gewijzigd.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

KRL100 schreef:Ik heb ook een HTC Desire met sipdroid, ik heb daar mijn Edpnet VOIP gegevens ingevoerd, en kan nu dus overal 'gratis' naar vast bellen over WIFI of 3G (over Edge is niet zo betrouwbaar). EN als men mij op mijn vaste nr belt dan rinkelt mijn GSM. Waar ik ook ben.
Ik ben wel héél erg verwonderd dat het je gelukt is om je EDPNet VOIP te laten werken om 'overal' over WiFi of 3G te bellen en gebeld te worden. Uit een aantal vroegere posts in dit Forum begreep ik dat EDPNet VOIP alléén werkt op een EDPNet internet aansluiting. Met andere woorden: dat dit thuis werkt begrijp ik wel (over je eigen WiFi verbinding), maar dat dit nu ook werkt vanuit "het" Internet is voor mij groot nieuws.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik ben wel héél erg verwonderd dat het je gelukt is om je EDPNet VOIP te laten werken om 'overal' over WiFi of 3G te bellen en gebeld te worden. Uit een aantal vroegere posts in dit Forum begreep ik dat EDPNet VOIP alléén werkt op een EDPNet internet aansluiting. Met andere woorden: dat dit thuis werkt begrijp ik wel (over je eigen WiFi verbinding), maar dat dit nu ook werkt vanuit "het" Internet is voor mij groot nieuws.
Ze verbieden het niet ze geven er wel geen ondersteuning voor. En het werkt bij mij dus, zowel over Wifi thuis, Wifi op verpkaatsing, als over 3G. Het continu openstaan van Sipdroid (en dus dataverbinding) wreet wel juice (batterij, voor de Android-leken)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

KRL100 schreef: Ze verbieden het niet ze geven er wel geen ondersteuning voor. En het werkt bij mij dus, zowel over Wifi thuis, Wifi op verpkaatsing, als over 3G.
Het was geen kwestie van "verbieden", het was (tot voor kort?) onmogelijk ! Reden die ze opgaven was de localisatie bij noodoproepen onmogelijk was bij "nomadisch" gebruik. Zie bijvoorbeeld deze post met de officiële reactie Edpnet ivm nomadisch bellen met hun voip nr.

Indien dit nu wel mogelijk is dit wel een (welkome) wijziging in hun beleid !!!

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”