eigen DVD's lossless converteren voor Multimediaplayer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 638 keer
- Bedankt: 394 keer
- Recent bedankt: 2 keer
10 jaar geleden besliste ik om mijn zelfgemaakte filmpjes (Pinnacle Studio) op DVD-RAM te branden (schijnt lange levensduur te hebben).
Nu had ik ergens gelezen, dat zelfs dat niet meer zeker is....grotere zekerheid is op HD.
Met de huidige prijzen, zou ik nieuwe externe HD kopen.
Maar de vraag is...hoe converteer ik die DVD's zonder kwaliteitsverlies in 1 bestandje, die je dan nadien op een mediaplayer (vb. Western Digital Live, Popcorn hour C-200,....) met 1 klik op bestand kan afspelen mét behoud van de menu's die op de DVD stonden.
is zo'n MKV bestand een oplossing? graag goede softwaretips + welk bestandsformaat+sites hiervoor geschikt
en wat met huige Pinnacle Studio projecten? laat ik die nog op DVD branden?
bedankt!
Nu had ik ergens gelezen, dat zelfs dat niet meer zeker is....grotere zekerheid is op HD.
Met de huidige prijzen, zou ik nieuwe externe HD kopen.
Maar de vraag is...hoe converteer ik die DVD's zonder kwaliteitsverlies in 1 bestandje, die je dan nadien op een mediaplayer (vb. Western Digital Live, Popcorn hour C-200,....) met 1 klik op bestand kan afspelen mét behoud van de menu's die op de DVD stonden.
is zo'n MKV bestand een oplossing? graag goede softwaretips + welk bestandsformaat+sites hiervoor geschikt
en wat met huige Pinnacle Studio projecten? laat ik die nog op DVD branden?
bedankt!
Laatst gewijzigd door gr4vity 23 aug 2010, 09:33, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: De kleur rood mag enkel gebruikt worden door moderatoren
Reden: De kleur rood mag enkel gebruikt worden door moderatoren
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Wij weten niet welke codec er gebruikt is op DVD-RAM
ALs de codec overeen komt, dan zal je er wel niet te veel moeite met hebben.
Dan hoef je slechts de remuxen en alles is opgelost
ALs de codec overeen komt, dan zal je er wel niet te veel moeite met hebben.
Dan hoef je slechts de remuxen en alles is opgelost

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
is zelfde als gewone DVD-R/DVD+Rhonda4life schreef:Wij weten niet welke codec er gebruikt is op DVD-RAM
pinnacle kon niet rechtstreeks branden op DVD-RAM, dus eerst DVD+R gemaakt en dan op DVD-RAM gebrandt.....
kan je software benoemen?
Menu's zijn dan wel weg

hier iets gevonden
http://www.xlinksoft.com/dvd-ripper/dvd ... erter.html
bestaat er ook freeware
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Dvd shrink of Dvd decrypter zijn de meest handige programma's voor die klus.
Daarna een iso van maken (kan met dvdshrink) en dan kan je die terug perfect afspelen met een Popcornhour.
MKV is helemaal niet nodig, je maakt gewoon een 1op1 kopie op je schijf.
Daarna een iso van maken (kan met dvdshrink) en dan kan je die terug perfect afspelen met een Popcornhour.
MKV is helemaal niet nodig, je maakt gewoon een 1op1 kopie op je schijf.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
Als het losless moet zijn en de ze staan in DVD formaat ( dus VideoTS / AudioTS) dan zou ik er gewoon met imgburn een .ISO vanmaken. De opgenoemde mediaplayers kunnen dat perfect lezen. ( op voorwaarde dat het eigen dvd's zijn toch, anders moet je idd dvddecrypter gebruiken.)
@iceke, de TS vraagt expliciet 'losless' dan zou ik hem zeker geen dvdshrink aanraden.
Grtz,
Sasuke
@iceke, de TS vraagt expliciet 'losless' dan zou ik hem zeker geen dvdshrink aanraden.
Grtz,
Sasuke
-
- Elite Poster
Thx Sasuke & IcekeSasuke schreef:Als het losless moet zijn en de ze staan in DVD formaat ( dus VideoTS / AudioTS) dan zou ik er gewoon met imgburn een .ISO vanmaken.

idd. zijn videomontages van de kinderen.
Veel uren aan gezwoegd....en zou graag backups hebben + makkelijk raadpleegbaar ipv disc-jockey van DVD's.....
imgburn hier al draaiend

dat gaat nog snel (op een 4 jaar 'oude' Intel Core2duo @ 2,4)
Dus (koop)DVD's van de kids zou ik op zelfde manier kunnen ISO van maken (met tussenstap dvddecrypter => kwaliteitsverlies)?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 103 keer
nee geen kwaliteitsverlies je ript gewoon wat je gebrand hebt en dvd ram zal wel single layer zijn!
de iso speelt makkelijk af met de wdlive je kan deze ook naar mkv rippen mocht je willen of mp4 maakt niet veel uit gebruiken beide h.264
de iso speelt makkelijk af met de wdlive je kan deze ook naar mkv rippen mocht je willen of mp4 maakt niet veel uit gebruiken beide h.264
-
- Elite Poster
wat is dan het voordeel om mkv formaat ipv iso formaat?q-tec schreef:de iso speelt makkelijk af met de wdlive je kan deze ook naar mkv rippen mocht je willen of mp4 maakt niet veel uit gebruiken beide h.264
iso is in deze de beste (geen rip, maar 1/1)
heb daarnet 1 proggie geprobeerd, naar mkv formaat....maar beeldkwaliteit was niet meer om aan te zien (alles gekarteld bij beweging)
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Gedownloade mkv's bevatten enkel de film en ondertitels, geen menu's ed (hoewel dat wel mogelijk is).
Als je films wil gaan rippen moet je heel goed kijken naar de instellingen, het kwaliteitsverschil kan enorm varieren.
De gemakkelijkste opstelling is imho anydvd in combinatie met handbrake, daar kies je de juiste preset en de rest gaat vanzelf
Als je films wil gaan rippen moet je heel goed kijken naar de instellingen, het kwaliteitsverschil kan enorm varieren.
De gemakkelijkste opstelling is imho anydvd in combinatie met handbrake, daar kies je de juiste preset en de rest gaat vanzelf
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- iceke
- Elite Poster
Voor koop dvd's is anydvd zeer handig.
http://www.slysoft.com/nl/anydvd.html
@Sasuske
imgburn is inderdaad een stap minder, maar je kan met dvd shrink ook gewoon een 1:1 kopie maken.
http://www.slysoft.com/nl/anydvd.html
@Sasuske
imgburn is inderdaad een stap minder, maar je kan met dvd shrink ook gewoon een 1:1 kopie maken.
- honda4life
- Moderator
ImgBurn vraagt geen rekenkracht om je video te converteren, de enige beperkende factor is de leessnelheid van je dvdsatsurfer schreef:Thx Sasuke & IcekeSasuke schreef:Als het losless moet zijn en de ze staan in DVD formaat ( dus VideoTS / AudioTS) dan zou ik er gewoon met imgburn een .ISO vanmaken.![]()
idd. zijn videomontages van de kinderen.
Veel uren aan gezwoegd....en zou graag backups hebben + makkelijk raadpleegbaar ipv disc-jockey van DVD's.....
imgburn hier al draaiend![]()
dat gaat nog snel (op een 4 jaar 'oude' Intel Core2duo @ 2,4)
Dus (koop)DVD's van de kids zou ik op zelfde manier kunnen ISO van maken (met tussenstap dvddecrypter => kwaliteitsverlies)?

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 103 keer
satsurfer schreef:wat is dan het voordeel om mkv formaat ipv iso formaat?q-tec schreef:de iso speelt makkelijk af met de wdlive je kan deze ook naar mkv rippen mocht je willen of mp4 maakt niet veel uit gebruiken beide h.264
iso is in deze de beste (geen rip, maar 1/1)
heb daarnet 1 proggie geprobeerd, naar mkv formaat....maar beeldkwaliteit was niet meer om aan te zien (alles gekarteld bij beweging)
dit zal liggen aan verkeerde instellingen het is inderdaad niet zo easy om een perfecte mkv te maken vd eerste keer, het is een beetje trial en error vind ik. maar goed ik ben er vrij goed mee weg .ts to mkv etc

- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Over 3 jaar kost een schijf van 2TB nog slechts 79 euro ofzo, en dan kan je weer een extra backup maken, waar een hele hoop films op kunnen.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
als het gaat over DVD's met menustructuur, dan zal de gemaakte ISO niet door de mediaplayer herkend worden.
Wil je de menu's eruit, dan kan je dit het beste doen met nero vision. werkt zeer vlot en is in de meeste gevallen ook geleverd bij een speler.
zijn er geen menu's dan gebruik je imgburn, wat gratis is, om gewoon de schijf naar imagebestand te copieren.
Wat je eventueel kan doen is tsmuxer gebruiker en de ifo file selecteren van de dvd of slepen in het scherm. Dan kan je van hieruit het videospoor en audiospoor uit de video apart halen. Deze kan je dan later met mkvmerge naar een mkv omzetten. Zo bekom je een mkv bestand van de video en audio zonder comprimeren of hercoderen van de video.
een mogelijkheid is ook om de iso's met menustructuur op je pc te mounten met slysoft virtual CD. Zo maak je virtueel een extra drive aan die deze image als schijf gaat gebruiken. De mediaplayer van windows zal dit op zijn beurt afspelen zoals een DVD.
Backup op schijven is zeker een aanrader. kosten per gigabyte zijn kleiner dan deze van DVD's.
Wil je de menu's eruit, dan kan je dit het beste doen met nero vision. werkt zeer vlot en is in de meeste gevallen ook geleverd bij een speler.
zijn er geen menu's dan gebruik je imgburn, wat gratis is, om gewoon de schijf naar imagebestand te copieren.
Wat je eventueel kan doen is tsmuxer gebruiker en de ifo file selecteren van de dvd of slepen in het scherm. Dan kan je van hieruit het videospoor en audiospoor uit de video apart halen. Deze kan je dan later met mkvmerge naar een mkv omzetten. Zo bekom je een mkv bestand van de video en audio zonder comprimeren of hercoderen van de video.
een mogelijkheid is ook om de iso's met menustructuur op je pc te mounten met slysoft virtual CD. Zo maak je virtueel een extra drive aan die deze image als schijf gaat gebruiken. De mediaplayer van windows zal dit op zijn beurt afspelen zoals een DVD.
Backup op schijven is zeker een aanrader. kosten per gigabyte zijn kleiner dan deze van DVD's.
- iceke
- Elite Poster
De popcornhour speelt die ISO gewoon af (als ik me niet vergis enkel via de ingebouwde harde schijf, de uitgepakte video_ts folder speelt hij wel af over het netwerk)mailracer schreef:als het gaat over DVD's met menustructuur, dan zal de gemaakte ISO niet door de mediaplayer herkend worden.
Het heeft weinig nut om van je dvd's een mkv te maken als je geen compressie wil.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
Klopt, zelfs mijn oudere HDmini mediaplayer ondersteunt menu's e.d. vanuit iso's. Enkel de nieuwere goedkope kopieën van tegenwoordig doen dit niet, maar een goeie mediaplayer doet dat wel. En ook een PC o.i.d. kan het. Qua backup is het dus veel beter dan een mkv of andere container waar je verlies van menu's of beeldkwaliteit hebt.
Grtz,
Sasuke
Grtz,
Sasuke
-
- Elite Poster
dank voor al jullie interessante bijdrages....
Ik heb met imgburn iso gemaakt....met wmp 12 kon ik DVD openen, zag menu's, klikte ze aan...maar kwam niet terecht op de desbetreffende index.
'onbekende DVD' melding
maar als ik gewoon met de scrollbar naar verschillende tijdzones ga, geen probleem....
update: van andere DVD iso gemaakt, en daar gaat het wel probleemloos, moet dus aan dvd zelf liggen.....
Ik heb met imgburn iso gemaakt....met wmp 12 kon ik DVD openen, zag menu's, klikte ze aan...maar kwam niet terecht op de desbetreffende index.
'onbekende DVD' melding
maar als ik gewoon met de scrollbar naar verschillende tijdzones ga, geen probleem....
update: van andere DVD iso gemaakt, en daar gaat het wel probleemloos, moet dus aan dvd zelf liggen.....
- honda4life
- Moderator
Grote maar, codec's zijn niet zo efficent, en je hebt dus meer rekenkracht nodig, dus niet de ideale player voor een oudere computer en HDquistnix schreef:VLC is voor mij het winnende audio/video programma inclusief alle audio/video codecs met eigen support voor ondertitteling !

- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Ah OK, mijn minste PC heeft dan ook "maar" een AMD Thurion 64 X2honda4life schreef:Grote maar, codec's zijn niet zo efficent, en je hebt dus meer rekenkracht nodig, dus niet de ideale player voor een oudere computer en HDquistnix schreef:VLC is voor mij het winnende audio/video programma inclusief alle audio/video codecs met eigen support voor ondertitteling !

MPC gebruik ik ook maar dan ondertussen wel met de Win7 Codec Pack. Als het al eens niet lukt om een vrij obscuur videoformaat te kunnen afspelen probeer ik het gewoon met een andere mediaplayer zoals VLC, BSPlayer, FLV Player, WinAMP, MPlayer.iceke schreef:Ik gebruik mediaplayerclassic ism met xpcodecpack, speelt alles (?) en behoorlijk vlotjes.
VLC gebruik ik enkel om te streamen.
- iceke
- Elite Poster
Vlc is dus vooral handig om te streamen, zo kan ik bv de hdkanalen van mijn sdsatellietreciever naar m'n pc streamen.
Ook voor webstreams is het een zeer handig programma (al doe ik dat nu met foxyproxy).
Ook voor webstreams is het een zeer handig programma (al doe ik dat nu met foxyproxy).
- mailracer
- Elite Poster
Een mkv is niet noodzakelijk een gecomprimeerd bestand. De sporen die in een DVD structuur zitten, kan je perfect zonder compressie omzetten naar mkv. Zo bekom je 1 bestand van de DVD zonder de menu's en zonder hercodering te gebruiken. gewoon de sporen hermuxen naar een bestand dus. Probleem is dat je de ondertitels nog dient om te zetten naar een srt bestand om dit in een mkv container te stoppen.iceke schreef:Het heeft weinig nut om van je dvd's een mkv te maken als je geen compressie wil.
tsmuxer dient om de DVD sporen om te zetten naar de aparte sporen zoals video en geluid.
mkvmerge kan dan weer deze sporen omzetten naar een mkv bestand.
beide zijn gratis en handig in gebruik.
Het omzetten naar mkv is vooral handig als je bijvoorbeeld XBMC gebruikt. Deze maakt een bibliotheek aan op basis van de bestandsnaam.
- iceke
- Elite Poster
En met een iso doet XBMC dat niet?
Ik zie het nut wel in van alles in 1 bestand te hebben, alleen is het veel werk (lees er kan van alles misgaan) om je video, geluid en ondertitels apart te gaan remuxen.
Ik zie het nut wel in van alles in 1 bestand te hebben, alleen is het veel werk (lees er kan van alles misgaan) om je video, geluid en ondertitels apart te gaan remuxen.
- mailracer
- Elite Poster
wil je een iso met xbmc gebruiken, dan moet deze eerst gemount worden om als drive te gebruiken en als gewone DVD af te spelen.iceke schreef:En met een iso doet XBMC dat niet?
Nu het is inderdaad veel werk, maar eens je de handeling hebt, kan er eigenlijk niets mis gaan, en je kan mits kennis van de commando's automatiserend werken.
Ik heb dit ongeveer een jaar of twee geleden gedaan, maar de moeite heeft geloond.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
- Contacteer:
Net een mede8er gekocht en al m'n DVDs gedigitaliseerd op de interne disk in ISO formaat ... werkt perfect zo.
't voordeel van die ISO voor mij was :
- minder tijd om om te zetten (enkel inlezen via CDrecorder3.1)
- Als later een kopietje op disk nodig is , moet ik enkel de ISO opnieuw gaan branden , opnieuw geen tijd verloren met omzetten.
De 1,5Tb Samsung F3 Ecogreen heeft me € 70 gekost bij Alternate ... ook niet echt de kost.
't voordeel van die ISO voor mij was :
- minder tijd om om te zetten (enkel inlezen via CDrecorder3.1)
- Als later een kopietje op disk nodig is , moet ik enkel de ISO opnieuw gaan branden , opnieuw geen tijd verloren met omzetten.
De 1,5Tb Samsung F3 Ecogreen heeft me € 70 gekost bij Alternate ... ook niet echt de kost.
Floris Bakker for president!