imsdroid & weepee

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

weet iemand hoe je imsdroid moet instellen voor weepee?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Probeer het volgende eens:
Display Name = jouw naam (1)
Public Identity (IMPU) = sip:32990900xxxx@sswy.brussels.weepee.org (2) (3)
Private Identity (IMPI) = 32990900xxxx (2)
Paswoord = je WeePee sip paswoord
Realm = sswy.brussels.weepee.org (2)
Proxy-CSCF Host = leeglaten (of eventueel weepee.org ?)
Poort op 5060 laten staan
3GPP Early IMS Security = uitvinken (alleen gebruikt als je met een IMS server connecteert)

(1) Je kan je Display Name ook online instellen in de WeePee usertool.
(2) vervang xxxx met je correcte SIP username, en y met de correcte SIP server.
(3) WeePee ondersteunt geen directe calls op sip-uri, anders zou je hier bv kunnen zetten: [email protected] ?

Laat eens weten of het werkt ?
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

yep werkt, enkel nog iets toevoegen, enum: sswy.brussels.weepee.org dan kan je gewoon telefoon nummer invoeren, ..

weet je ook hoe je het werkend krijgt voor inkomende gesprekken? 'k heb 2 nummers bij weepee 'k zou graag eentje aan men gsm binden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

sorry, het ligt wsl aan mij, maar ik begrijp je 2 vragen niet :-(
- wat bedoel je juist met je eerste opmerking over enum ?
- wat betreft "inkomende gesprekken" ... werkt het nu of werkt het niet (in de eerste regel zei je "yep, werkt") ???
Graag wat duidelijker je vragen formuleren ? Dan kunnen we (proberen) met een duidelijk antwoord ;)

Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

bij die enum wil ik zeggen dat jij waarschijnlijk een sip uri moet in typen om te bellen, .. sip:<nummer>@swwy.brussels.weepee.org < als je enum instelt als swwy.brussels.weepee.org hoeft dat niet.

de andere vraag is, ik heb 2 nummers bij weepee, .. 1 zou ik graag binden aan gsm ander thuis telefoon, .. heb gigaset 685IP, .. werkt perfect maar nu zou ik graag 2de nummer aan mijn gsm geven, .. wat precies nogal moeilijk is, .. zowel uitgaand als inkomend, uitgaande gesprekken gebruikt het, het verkeerde nummer en inkomend komen ze niet aan.

dus ik kan bellen maar nog niet gebeld worden, en dat eerste was gewoon een tip om niet heel de sip uri te moeten gebruiken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ofloo schreef:bij die enum wil ik zeggen dat jij waarschijnlijk een sip uri moet in typen om te bellen, .. sip:<nummer>@swwy.brussels.weepee.org < als je enum instelt als swwy.brussels.weepee.org hoeft dat niet.
enum heeft niets te maken met het feit of je een sip uri moet in typen om te bellen of niet ...
Om het eenvoudig uit te leggen: enum is een systeem (RFC3761) dat een telefoonnummer omzet in een sip-uri.
Je kan het vergelijken met dns: dit is een systeem dat een domain name omzet in een IP adres.
Voor binnenkomende calls via enum zijn er dus 3 voorwaarden:
1) je moet een sip-uri hebben waarop je binnenkomende calls kan ontvangen.
2) jouw telefoonnummer moet bekend zijn in enum (zoals een website adres bekend moet zijn in dns).
3) degene die jou opbelt moet een toestel gebruiken die enum ondersteunt.

Hoe werkt het ?
- stel: mijn telefoonnumer 056 60 wxyz is bekend bij enum met sip-uri: [email protected]
- jij belt mij op mijn gewoon nummer: 056 60 wxyz.
- jouw toestel checkt de enum database op +325660wxyz (*) en vindt mijn domain.
- jouw toestel zal een directe VOIP verbinding maken met mijn sip-uri, in plaats van het nummer te bellen via je provider of via het vaste net.
- indien het nummer niet bekend is bij enum, dan gaat je toestel via de normale weg bellen.
(*) mijn nummer +325660wxyz heeft een enum domain name, namelijk: z.y.x.w.0.6.6.5.3.2.e164.org

In de praktijk:
- WeePee ondersteunt (nog) geen sip-uri calls. Je kan geen WeePee sip-uri gebruiken voor incoming calls.
- Een alternatief is het IP van je toestel als SIP-uri gebruiken, maar dat lukt alleen als (a) je toestel een publiek IP heeft en dus op poort 5060 luistert, en niet achter een router - en (b) als je een vast IP hebt of een dyn. domain naam.
- je moet zelf je eigen telefoonnummer melden bij enum: http://www.e164.org/
Ofloo schreef:de andere vraag is, ik heb 2 nummers bij weepee, .. 1 zou ik graag binden aan gsm ander thuis telefoon, .. heb gigaset 685IP, .. werkt perfect maar nu zou ik graag 2de nummer aan mijn gsm geven, .. wat precies nogal moeilijk is, .. zowel uitgaand als inkomend, uitgaande gesprekken gebruikt het, het verkeerde nummer en inkomend komen ze niet aan. dus ik kan bellen maar nog niet gebeld worden.
Je hebt dus 2 WeePee accounts, met 2 telefooonnummers? Eén van die accounts wil je gebruiken met imsdroid. Je hebt alles ingesteld zoals eerder beschreven ... en het werkt ?
Dan moet het toch ook werken voor binnenkomende calls ? Tenzij je géén telefoonnummer hebt bij deze WeePee account.
Dan kan je natuurlijk niet gebeld worden vanuit het publieke telefoonnet, maar wel vanaf een andere WeePee account (op je WeePee nummer 329990900 xxxx)

Philippe.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

1 account met 2 nummers. waarom zou ik 2 accounts willen maken, ..?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ofloo schreef:1 account met 2 nummers. waarom zou ik 2 accounts willen maken, ..?
Waarom? Omdat je 2 verschillende toestellen wil registreren (GSM en thuistelefoon), elk met een eigen nummer ?
Dit kan alleen als je 2 accounts hebt (dus 2 WeePee user-id's).
- Je kan iedere account met een apart telefoonnummer linken.
- Maar dat hoeft niet: je kan één nummer aan 2 accounts linken: dan bel je uit met hetzelfde nummer, en bellen de 2 toestellen gelijktijdig bij inkomende gesprekken.
- Je kan ook "naar jezelf" bellen als je je eigen nummer belt op één van de toestellen, dan zal het andere toestel bellen.
Philippe.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

waarom zou je in godsnaam 2 nummers aan 1 account willen linken .. zou je dit nog kunnen routen met asterisk server of zoiets?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ofloo schreef:waarom zou je in godsnaam 2 nummers aan 1 account willen linken .. zou je dit nog kunnen routen met asterisk server of zoiets?
Nu begrijp ik je helemaal niet meer.
- 2 uur geleden schreef je zelf "1 account met 2 nummers. waarom zou ik 2 accounts willen maken"
- Ik antwoord dat je 2 accounts nodig hebt (maar dat je eventueel één nummer aan 2 accounts kan linken)
- En nu vraag je zelf "waarom zou je in godsnaam 2 nummers aan 1 account willen linken" ?
Dat is inderdaad wat ik met ook al de hele tijd afvroeg.

Ik doe mijn best, en neem de tijd, om jou zo goed mogelijk te helpen, maar je korte, niets zeggende en voor mij onverstaanbare antwoorden helpen niet veel.
Als je nu nog eens de moeite wil doen om duidelijk je situatie te beschrijven, en wat je precies wil ... anders is voor mij deze topic afgehandeld.

Philippe.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Dat heb ik reeds gedaan, ..

Ik wens graag een normaal normandic telefoon nummer aan mijn gsm te binden, daar wil ik mee zeggen dat je er vanaf kan bellen en gebeld worden,.. de bedoeling is eigenlijk dat vanaf ik thuis kom ik gewoon mijn vaste lijn kan gebruiken vanaf mijn gsm via wifi, .. ik heb 2 gsm, .. dus daarom.. mijn vraag, ik begrijp dat je 2 accounts moet maken wil je de nummers verdelen maar dit moet anders kunnen, is het soms niet mogelijk, om een asterisk server op te zetten en hier gewoon zelf accounts te maken, dus asterisk als sip client gebruiken, en van daar verder te beslissen welk telefoon gesprek naar welke client gaat.

EDIT: je uitleg is trouwens ten zeerste geapprecieerd en erg accuraat, .. ondertussen kan ik bellen maar niet gebeld worden, ..
gregmans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Dit kan zeker.
Je kan een asterisk server opzetten die met een SIP trunk (weepee) verbindt.
Op je server maak je dan weer verschillende extensions waar je je clients op gaat verbinden (zoals GSM, PC, andere telefoon).
Het enige wat je dan nog moet doen zijn incoming routes opstellen waar je definieert welke oproep onder welke omstandigheid
naar waar geroute wordt.

Hopelijk heb je iets aan deze uitleg :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Je kan het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt ....
Maar ik begrijp nog altijd niet waarom de TS een probleem heeft met de eenvoudige oplossing, namelijk:
- 2 Weepee accounts maken, elk met een eigen telefoonnummer.
- Deze accounts instellen op zijn beide toestellen: ééntje op zijn GSM, ééntje op zijn VOIP telefoon thuis.
- Op die manier kan hij bellen en gebeld worden.
- Op die manier zal bij het uitbellen met de GSM, het correcte WeePee nummer gebruikt worden.

Voor zover ik begreep uit de vorige posts heeft de TS twee nummers bij WeePee en zou er graag ééntje aan zijn GSM binden.
Zelfs met de genoemde Asterix oplossing, kan je niet vermijden dat je twee Weepee accounts nodig hebt, elk met een eigen telefoonnummer. Hoe kan de Asterix server anders weten welk telefoongesprek naar welke client moet, en omgekeerd: hoe kan de Asterix server anders aangeven welk uitgaand nummer moet gebruikt worden als één van de clients uitbelt ?

Maar misschien begrijp ik nog altijd niet exact wat de TS nu echt wilt ... en welke accounts hij heeft.

Philippe.
gregmans
Plus Member
Plus Member

Ik weet natuurlijk ook niet wat de TS juist in gedachten had, maar je kan bij weepee perfect meerdere nummers aan een account koppelen en dan adhv trunking het telefoonnummer laten herkennen dat gedraaid is en zo dan verder laten afhandelen door je incoming routes.

En voor het uitbellen is dit net hetzelfde, je moet in je asterisk server gewoon opgeven welke outbound route door welke client moet gebruikt worden of welk CID er moet worden meegegeven.

Zo heb ik bijvoorbeeld bij de extension voor mijn GSM op mijn asterisk server ingesteld dat mijn GSM nummer als CID moet worden weergegeven.
Ook heb ik 2 nummers bij weepee op 1 account en afhankelijk van het DID nummer dat gedraaid is komt de oproep gewoon op mijn GSM client aan of wordt de oproep naar een keuzemenu gestuurd.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:Je kan het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt ....
Maar ik begrijp nog altijd niet waarom de TS een probleem heeft met de eenvoudige oplossing, namelijk:
- 2 Weepee accounts maken, elk met een eigen telefoonnummer.
- Deze accounts instellen op zijn beide toestellen: ééntje op zijn GSM, ééntje op zijn VOIP telefoon thuis.
- Op die manier kan hij bellen en gebeld worden.
- Op die manier zal bij het uitbellen met de GSM, het correcte WeePee nummer gebruikt worden.

Voor zover ik begreep uit de vorige posts heeft de TS twee nummers bij WeePee en zou er graag ééntje aan zijn GSM binden.
Zelfs met de genoemde Asterix oplossing, kan je niet vermijden dat je twee Weepee accounts nodig hebt, elk met een eigen telefoonnummer. Hoe kan de Asterix server anders weten welk telefoongesprek naar welke client moet, en omgekeerd: hoe kan de Asterix server anders aangeven welk uitgaand nummer moet gebruikt worden als één van de clients uitbelt ?

Maar misschien begrijp ik nog altijd niet exact wat de TS nu echt wilt ... en welke accounts hij heeft.

Philippe.
wel ik meen dat je bij weepee gewoon niet 2 accounts mag registreren, 'k zal straks eens asterisk installeren en kijken wat er mogelijk is

de bedoeling is iets dergelijks http://www.askozia.com/ maar ik weet niet of je dit met gewoon sip account kan bereiken, ergens had ik gehoopt dat een simpelere versie via weepee kon dat ze zelf een dergelijk systeem hadden, zonder dat ik hier extra hardware voor nodig had.

mijn bedoeling is dus, ik heb thuis telefoon, .. en 2 gsm vriendin en ik, .. als ik thuis kom zou ik graag dat telefoon gesprekken ook ontvangen worden op gsm dusdanig dat ik niet naar men telefoon moet gaan zoeken, deze is draadloos en slingert soms wel eens door het huis :p
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ofloo schreef:
philippe.deleye schreef:Maar misschien begrijp ik nog altijd niet exact wat de TS nu echt wilt ... en welke accounts hij heeft.
wel ik meen dat je bij weepee gewoon niet 2 accounts mag registreren, 'k zal straks eens asterisk installeren en kijken wat er mogelijk is

de bedoeling is iets dergelijks http://www.askozia.com/ maar ik weet niet of je dit met gewoon sip account kan bereiken, ergens had ik gehoopt dat een simpelere versie via weepee kon dat ze zelf een dergelijk systeem hadden, zonder dat ik hier extra hardware voor nodig had.

mijn bedoeling is dus, ik heb thuis telefoon, .. en 2 gsm vriendin en ik, .. als ik thuis kom zou ik graag dat telefoon gesprekken ook ontvangen worden op gsm dusdanig dat ik niet naar men telefoon moet gaan zoeken, deze is draadloos en slingert soms wel eens door het huis :p
Vertel eerst eens exact welke accounts je hebt bij WeePee.
In een vorige post schreef je "k heb 2 nummers bij weepee 'k zou graag eentje aan men gsm binden."
Wat bedoel je met 2 nummers ? 2 telefoonnummers ? 2 accounts ? 1 nummer gelinkt aan 2 accounts ? 1 account gelinkt aan 2 nummers ? Het is mij gewoon niet duidelijk :?

Als het je bedoeling is om als je thuiskomt de gesprekken op beide toestellen (gsm en draadloze telefoon) te kunnen ontvangen, dan heb je hiervoor absoluut geen extra hardware of software voor nodig.
Zoals ik al zei:
- neem gewoon 2 accounts bij WeePee (dat is gratis, je krijgt zelfs nog 2 EUR cadeau bij elke nieuwe account)
- vraag aan WeePee om beide accounts te linken met je telefoonnummer.
- één account gebruik je op je GSM (imsdroid), en de andere account op je telefoon thuis.
- Bij binnenkomende gesprekken zullen beide toestellen bellen.
- Je kan het gesprek op je gsm ontvangen als je draagbaar toestel tussen je rommel zoek geraakt ;)

Als je een beetje méér flexibiliteit wil, dan zou ik het nog iets anders doen:
- neem 3 accounts bij WeePee: 2 SIP accounts en één "forward" account
- vraag aan WeePee om alléén de forward account te linken met je telefoonnummer.
- In de web based usertool kan je zelf aanduiden naar welke SIP accounts de gesprekken moeten worden doorgestuurd. Meerdere bestemmingen zijn mogeljk.
- Dit geeft je maximale flexibiliteit, gezien je naar believen het doorsturen op elk moment kan wijzigen.
- Het doorsturen van een binnenkomend gesprek naar een andere WeePee account is gratis (e de CLIP van de originele beller wordt behouden)

Tenzij ik het nu nog altijd niet begrepen heb, zou dit een mogelijke oplossing kunnen zijn voor wat je zoekt ....

PS - Je mag bij WeePee wel 2 accounts registreren ... je mag er zoveel registreren als je wilt ...
Wat niet gaat is één account op 2 toestellen registreren

Philippe.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

ok ik was van mening dat je maar 1 enkele account mocht registreren, ..

dus mijn huidige situatie is, heb 1 sip account met 2 telefoon nummers, 'k ga het allemaal eens uitproberen, .. hey niet dat ik geen fan ben fan imsdroid maar weet er soms iemand een app die beter geïntegreerd is in de android phone dusdanig dat ik voip calls kan doen en gewone gesprekken van 1 interface ? Zal wel niet bestaan maar was gewoon nieuwsgierig.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:
Ofloo schreef:waarom zou je in godsnaam 2 nummers aan 1 account willen linken .. zou je dit nog kunnen routen met asterisk server of zoiets?
Nu begrijp ik je helemaal niet meer.
- 2 uur geleden schreef je zelf "1 account met 2 nummers. waarom zou ik 2 accounts willen maken"...
'k ben slecht met leestekens, .. zal je al wel gemerkt hebben, .. maar mijn bedoeling was, "waarom ik 2 nummers aan 1 account zou willen linken ? .." ik snap nu je verwarring.
gregmans
Plus Member
Plus Member

Ofloo schreef:ok ik was van mening dat je maar 1 enkele account mocht registreren, ..

dus mijn huidige situatie is, heb 1 sip account met 2 telefoon nummers, 'k ga het allemaal eens uitproberen, .. hey niet dat ik geen fan ben fan imsdroid maar weet er soms iemand een app die beter geïntegreerd is in de android phone dusdanig dat ik voip calls kan doen en gewone gesprekken van 1 interface ? Zal wel niet bestaan maar was gewoon nieuwsgierig.
Dit is met SIPdroid perfect mogelijk. Je kan regels opstellen voor bepaalde oproepen door GSM/VoIP te laten gebeuren of adhv een '+' achter het telefoonnummer.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”