Ik ben opzoek naar een (liefst freeware,GNU) programma om een hoop software te installeren op een nieuwe windows installatie.
Dus niet gesliptstreamed in de windows installer.
Liefst iets dat vanaf USBstick of vanuit een netwerkfolder kan werken en naderhand nog makkelijk aantepassen is.
Ik wil dus firefox,windows life,eac,winrar, etc met 1 druk op de knop installeren maar ook naderhand nieuwe updates kunnen invoegen zonder terug elk programma afzonderlijk te moeten instellen.
unattended software installatie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Als ik het goed begrijp wil je dus NIET sequentieel de verschillende programma's installeren.
Maar wel, een applicatie die ervoor zorgt dat de juiste files op de juiste plaats gelegd worden, de juiste classes worden geregistreerd, de registry settings worden aangepast, enz...
Maar wel, een applicatie die ervoor zorgt dat de juiste files op de juiste plaats gelegd worden, de juiste classes worden geregistreerd, de registry settings worden aangepast, enz...
Laatst gewijzigd door Astralon 14 aug 2010, 19:28, in totaal 1 gewijzigd.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Een installer dus?Astralon schreef: Maar wel, een applicatie die ervoor zorgt dat de juiste files op de juiste plaats gelegd worden, de juiste classes worden geregistreerd, de registry settings worden aangepast, enz...
[

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ja een installer maar dat is serieus wat werken om niet te zeggen bijna onbegonnen...
1) Je moet eerst en vooral al die programma's installeren en kijken welke files ze geinstalleerd hebben en waar, welke registry updates ze gedaan hebben, welke classes geregisteerd zijn, enz...
2) Als dit allemaal weet dan kan je een installer gebruiken om zo één install programma te maken maar je zal nog steeds tegen problemen aanlopen: conflicten met bestaande files, conflicten in de registry, enz...
3) Zelfs als bovenstaande allemaal lukt dan moet je het nog heel eenvoudig kunnen aanpassen.
Let op, bovenstaande is niet onmogelijk: een klant van mij past deze techniek toe (50000 werkstations) maar ja daar is dan ook een volledig team mee bezig.
1) Je moet eerst en vooral al die programma's installeren en kijken welke files ze geinstalleerd hebben en waar, welke registry updates ze gedaan hebben, welke classes geregisteerd zijn, enz...
2) Als dit allemaal weet dan kan je een installer gebruiken om zo één install programma te maken maar je zal nog steeds tegen problemen aanlopen: conflicten met bestaande files, conflicten in de registry, enz...
3) Zelfs als bovenstaande allemaal lukt dan moet je het nog heel eenvoudig kunnen aanpassen.
Let op, bovenstaande is niet onmogelijk: een klant van mij past deze techniek toe (50000 werkstations) maar ja daar is dan ook een volledig team mee bezig.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Nee, hoeft niet, ala ninite is goed genoeg, maar dan met eigen programma's. Heb ooit zo'n programma eens getest maar die ging altijd de programma's terug downloaden, dat is nu ook weer niet de bedoeling.Astralon schreef:Als ik het goed begrijp wil je dus NIET sequentieel de verschillende programma's installeren.
Almeza MultiSet, kwam het dichts in de buurt, maar die had problemen met programma's in meerdere folders (1 setupfile werkte perfect, maar bv ms office gaf problemen) & wanneer je een nieuw programma invoegde liep alles in het honderd.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
Eerlijk gezegd doe ik dit gewoon met een vbs scriptje (met een .hta als frontend). Die installeert voor mij alles in 1 keer of ik selecteer de software apart. Het enige dat je moet weten is hoe de installer van het betreffende programma werkt (bijvoorveeld msi's met /passive of/quiet, firefox is -s, etc ...)
Grtz,
Sasuke
Grtz,
Sasuke
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Als ik mij niet vergis heeft microsoft ook iets om software te remote te pushen zodat deze op de achtergrond geinstalleerd wordt.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
Dit werkt evenwel via een Windows install.iso en je vermelde geen slipstreamed oplossing te zoeken.Almeza MultiSet, kwam het dichts in de buurt
In dezelfde stijl heb je overigens RVMI, nLite en WPI. (via integratie in een Windows install.iso)
Voor corporate omgevingen bestaan er genoeg commerciele oplossingen in de stijl van MS SMS.
De echte alternatieven zullen dus wel .vbs , .cmd of andere scripts worden.
En een paar tools die hierbij kunnen helpen zoals autoit en massdeployer.
http://www.autoitscript.com/autoit3/index.shtml
http://www.download3000.com/download_49315.html
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Multiset doet beide,alleen werkt het niet 100%tonym schreef:Dit werkt evenwel via een Windows install.iso en je vermelde geen slipstreamed oplossing te zoeken.Almeza MultiSet, kwam het dichts in de buurt
In dezelfde stijl heb je overigens RVMI, nLite en WPI. (via integratie in een Windows install.iso)
Voor corporate omgevingen bestaan er genoeg commerciele oplossingen in de stijl van MS SMS.
De echte alternatieven zullen dus wel .vbs , .cmd of andere scripts worden.
En een paar tools die hierbij kunnen helpen zoals autoit en massdeployer.
http://www.autoitscript.com/autoit3/index.shtml
http://www.download3000.com/download_49315.html
Heb me deze middag maar eens bezig gehouden met het dus zelf in een script te gieten en dat werkt eigenlijk veel beter dan ik verwacht had, alleen moet je dan wel van elk programma weten wat de parameters zijn om het silent te installen. En steek je dus enorm veel tijd in het googelen naar die parameters.
In ieder geval kan je zo waarschijnlijk wel zeer snel een programma update invoegen.
Ik ga het dus zo oplossen en daarna een naar die autoit3 kijken.
ninite is ook wel leuk, de pro versie doet perfect wat ik wil alleen kan je zelf geen programma's toevoegen

Bedankt voor de tips !