
donderdag 12 aug 2010
Van alle wereldregio's kent Noord-Amerika op het gebied van hogedefinitie-televisie (HDTV) de hoogste penetratie. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Nielsen Company. Er wordt aan toegevoegd dat wereldwijd 30 procent van alle consumenten een hdtv-toestel bezit. In de leeftijdscategorie tussen vijfenvijftig en negenenvijftig jaar ligt de penetratie het hoogste. In die leeftijdsgroep hebben de consumenten volgens de onderzoekers voldoende financiële draagkracht om de aankoop van dergelijke apparaten te verantwoorden, terwijl men tegelijkertijd ook meer tijd heeft om van de geneugten van het leven te profiteren.
In Noord-Amerika is een gezin volgens Nielsen 57 procent meer geneigd om een hdtv-toestel te hebben dan het wereldwijde gemiddelde. In de Europese Unie ligt dat cijfer 10 procent boven het gemiddelde. In Asia-Pacific daarentegen is men 10 procent minder geneigd om een hdtv-toestel te bezitten. In het Midden-Oosten en Afrika ligt dat cijfer 37 procent lager. Er wordt echter opgemerkt dat een aantal individuele landen boven het regionale gemiddelde uitspringen. Daarbij wordt onder meer gewezen op Hongkong, waar het cijfer 60 procent boven het gemiddelde ligt. Anderzijds ligt in Japan het cijfer 50 procent onder het wereldwijde gemiddelde.
De hoogste score wordt gehaald in Australië, waar het cijfer 90 procent hoger ligt dan het gemiddelde. De onderzoekers merken wel op dat dit cijfer wordt beïnvloed door het feit dat in Australië een lagere standaard wordt gehanteerd voor hdtv-technologie dan in de rest van de wereld. Na Hongkong wordt de top vijf rondgemaakt door Groot-Brittannië en de Verenigde Staten (57 procent) en Noorwegen (43 procent). Op de zesde plaats staan Canada, Italië en Spanje (40 procent), gevolgd door Ierland (33 procent) en Singapore (30 procent). België volgt op een elfde plaats (27 procent). Nederland staat op een tweeëntwintigste plaats (3 procent), één positie achter Duitsland en China (10 procent). (MH)