MSP430 LaunchPad (MSP-EXP430G2)

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

LaunchPad is an easy-to-use development tool intended for beginners and experienced users alike for creating microcontroller-based applications. At $4.30, the LaunchPad offers everything you need to get started with your projects.

The LaunchPad development kit is a part of the MSP430 Value Line series. LaunchPad has an integrated DIP target socket that supports up to 20 pins, allowing MSP430 Value Line devices to be dropped into the LaunchPad board. Also, an on-board flash emulation tool allows direct interface to a PC for easy programming, debugging, and evaluation. Included are free and downloadable software development environments for writing and debugging software. LaunchPad can be used to create interactive solutions thanks to its on-board push buttons, LEDs, and extra input/output pins for easy integration of external devices.

Bron: http://processors.wiki.ti.com/index.php ... XP430G2%29

Dit alles voor 4.30$ ??? inclusief verzendkosten, .. ik heb me er reeds 2 besteld voor dat geld kan je ze nog geen eens verzenden en zolang de verzendkosten gratis zijn.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

2 KB Flash is wel vrij klein, hangt ervan af natuurlijk wat je wil.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ofloo schreef:Dit alles voor 4.30$ ??? inclusief verzendkosten, .. ik heb me er reeds 2 besteld voor dat geld kan je ze nog geen eens verzenden en zolang de verzendkosten gratis zijn.
Ik dacht gelezen te hebben: only $4.30 + Shipping
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:2 KB Flash is wel vrij klein, hangt ervan af natuurlijk wat je wil.
jong da's ongeveer een goeie 3 euro da's niks. en voor wat te rommelen/experimenteren is dit prachtig.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik heb er zo ook 2 besteld de 1ste augustus.
Ben eens benieuwd wanneer het gaat aankomen want ze stonden nog in backorder de laatste keer dat ik keek.
De prijs is inclusief de verzendkosten en fedex levert het.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

dus ga ik ook nog lang kunnen wachten ze staan bij mij ook in backorder hehe, allé dit is gewoon voor mij om wat te prutsen ze, .. 'k denk als het kennismaken redelijk meevalt dat ik een arduino bestel is opensource zal wel ff aanpassen zijn maar kom heel kit kost rond de 80 euro (zonder verzendkosten) daar krijg je dan wel van alles bij (ledjes, enz) en dat bedoel ik dan voor 3 euro kan je niet sukkelen, .. als je een brood haalt ben je bijna evenveel kwijt !
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

De MSP430 is echt een prachtige microcontroller. Makkelijker te leren dan pic of avr en heel wat krachtiger en energiezuiniger. Zou deze echt aanraden als je jezelf echt in microcontrollers (en hun architectuur) wilt verdiepen. Wil je natuurlijk gewoon snel resultaat en geen leercurve blijft de arduino natuurlijk altijd onklopbaar...

Hoe zit het trouwens met eventuele verzendkosten, douane en/of fedex kosten bij de bestelling? Iemand al hun kit aangekregen?
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

'k voel mezelf thuis in zowel PIC als AVR
Ik moet toegeven dat ik vooral AVR verkies.

Een arduino valt goed mee op ebay, en het leuke is die ethernet shields, GPS-sensoren SD-kaartjes, allemaal leuk gerief om met te knutselen :lol:
Ik vind de software van arduino echt bagger, gebruik daarom liever avr studio, dit is in C te programmeren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De MSP430 software die je erbij krijgt (code composer essentials, gebaseerd op eclipse) is redelijk ingewikkeld voor een beginner. Best even de gratis kickstart versie van IAR afhalen en de tutorial doorlopen. In C mag je tot 2kb gratis gebruiken, in assembler zelfs ongelimiteerd. Vergeet ook zeker niet gebruik te maken van de ICD (in circuit debugger), je kan normaal tot 2 hardwarematige breakpoints zetten bij de meegeleverde chips. Voor de avr mensen, fuses doorbranden (code protectie) is bij de msp430 onomkeerbaar!
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Avenger 2.0 schreef:De MSP430 software die je erbij krijgt (code composer essentials, gebaseerd op eclipse) is redelijk ingewikkeld voor een beginner. Best even de gratis kickstart versie van IAR afhalen en de tutorial doorlopen. In C mag je tot 2kb gratis gebruiken, in assembler zelfs ongelimiteerd. Vergeet ook zeker niet gebruik te maken van de ICD (in circuit debugger), je kan normaal tot 2 hardwarematige breakpoints zetten bij de meegeleverde chips. Voor de avr mensen, fuses doorbranden (code protectie) is bij de msp430 onomkeerbaar!
Niet zo fijn voor een beginner :roll:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

honda4life schreef:
Avenger 2.0 schreef:De MSP430 software die je erbij krijgt (code composer essentials, gebaseerd op eclipse) is redelijk ingewikkeld voor een beginner. Best even de gratis kickstart versie van IAR afhalen en de tutorial doorlopen. In C mag je tot 2kb gratis gebruiken, in assembler zelfs ongelimiteerd. Vergeet ook zeker niet gebruik te maken van de ICD (in circuit debugger), je kan normaal tot 2 hardwarematige breakpoints zetten bij de meegeleverde chips. Voor de avr mensen, fuses doorbranden (code protectie) is bij de msp430 onomkeerbaar!
Met launchPad zal dat ook niet gaan denk ik, enkel andere debugger/programmers kunnen dat.
Er is ook maar 1 fuse, namelijk de JTAG fuse (code protectie). De rest van de instellingen (int/ext xtal, Mhz, etc) moet je programmeren in de code. Heeft als voordeel dat je ook continue de snelheid of bron van het kloksignaal kan wijzigen.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heeft er al iemand zijn/haar MSP430 LaunchPad ontvangen want het duurt toch wel verschrikkelijk lang ?
Daarnet wou ik nog eens inloggen op de website van TI, maar dat lukt niet, die kent mijn gegevens niet :s
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

AnD schreef:Heeft er al iemand zijn/haar MSP430 LaunchPad ontvangen want het duurt toch wel verschrikkelijk lang ?
Daarnet wou ik nog eens inloggen op de website van TI, maar dat lukt niet, die kent mijn gegevens niet :s
Zal dan nog wel niet verstuurd zijn. Je krijgt normaal een mail als er verzonden is, en dan ligt die na enkele dagen normaal al bij je thuis (fedex ;)).
Mijn is ook nog niet verzonden trouwens...
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Avenger 2.0 schreef:[Edit Mod: onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels]
Dan moeten we nog geduldig wachten ;)
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

'k heb ook nog niks ontvangen, ..
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:

Weet je misschien is het niet zo fijn maar zulke bordjes kosten anders een 90 euro voor dat geld kan je het gewoon niet laten gaan zelfs al ben je een beginner dan heb je tenminste al iets om mee te prutsen voor een extreem laag bedrag !
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Juist estimated shipping date van 27/10 doorgekregen. Zal dus nog wel even duren ;)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Avenger 2.0 schreef:Juist estimated shipping date van 27/10 doorgekregen. Zal dus nog wel even duren ;)
Nog een maand wachten ;)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

We zijn al ruim een maand verder ?
Ik heb het nog niet ontvangen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mijn bestelling is ook nog steeds niet verzonden. Zullen nog wel even geduld moeten hebben vrees ik...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

ook nog niks, .. als ze het opsturen zie ik het wel, ..
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb een mail gehad van TI waarin staat dat het verzonden is.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

ik ook gisteren of zoiets.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vandaag aangekomen. :)

Ga nu eens kijken/testen/proberen ;)
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

werkt dus perfect he, .. 'k heb alleen maar met ledjes gespeeld maar zover werkt het en ik vind het duidelijke manier programmeren gewoon in C, en heb het werkend gekregen onder ubuntu dus is niet enkel voor windows gebruikers.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb me eigenlijk nog niet echt ermee bezig gehouden, een uurtje denk ik.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ Ofloo: Hoe heb jij het werkend gekregen in Ubuntu ? Ik heb op de website van TI Code composer 5 (voor linux & windows) gedownload en geïnstalleerd, maar zo te zien werkt het niet met de msp430 of heb ik het mis ?
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

wel ik heb die rommel niet gedownload, .. ik heb zelf gecompileerd mspdebug en mspgcc er bestaat een ubuntu package tinyos ofzoiets maar da's outdated en werkt dus niet met de bijgeleverde chips.

heb verschillende howto's geprobeerd maar deze komt er het beste uit, volgens mij moet je beide doen één is voor mspdebug de andere voor mspgcc

http://karuppuswamy.com/wordpress/2010/ ... ntu-linux/
http://karuppuswamy.com/wordpress/2010/ ... ntu-linux/

TIP: dit werkt zelfs onder AMD64

EDIT: Er is een eclipse linux versie, .. heb die gedownload is ongeverer 1,1gig groot maar heb die nog niet getest, omdat ik console apps prefereer, zeker omdat ik liefst van al een andere editor gebruik (geany)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb mspdebug en msp-gcc gecompileerd en geïnstalleerd, ik heb ergens wat code gevonden van een politie licht en dat in een bestand gezet en aan de hand van een voorbeeld zo in de chip proberen te flashen, maar zonder resultaat.

Code: Selecteer alles

msp430-gcc -g -o led.elf police
Dan krijg ik fouten:

m/opt/msp430-gcc-4.4.3/lib/gcc/msp430/4.4.3/../../../../msp430/bin/ld:/home/andy/Bureaublad/police: file format not recognized; treating as linker script
/opt/msp430-gcc-4.4.3/lib/gcc/msp430/4.4.3/../../../../msp430/bin/ld:/home/andy/Bureaublad/police:1: syntax error
collect2: ld gaf exit-status 1 terug

Ben nu eclipse aan het downloaden...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

je moet wel het chipset definiëren.
http://blog.wikifotos.org/2010/11/15/ms ... in-ubuntu/

# Compile the source code and create de elf file data to be uploaded to the chip:

/opt/msp430-gcc-4.4.3/bin/msp430-gcc -Os -mmcu=msp430x2231 -o led.elf led.c

# Connect the platform to the pc and upload the program to chip:

mspdebug rf2500 -> sudo mspdebug rf2500 
    prog main.elf -> prog led.elf
    run
EDIT:

Heb je ook eens ldconfig gedraaid .. en terminal geopend en terug gesloten path aangepast, .. waar heb je trouwens police vandaan, dan kan ik het ook eens testen misschien is het echt een bron fout !?

sorry ze maar dat compileerd bij mij ook niet ze, .. http://www.43oh.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=42 probeer eens iets simpel #pragma vertrouw ik zo niet. probeer eens led.c code

/* Blink LED example */

#include <msp430g2231.h>

/** Delay function. **/
delay(unsigned int d) {
  int i;
  for (i = 0; i<d; i++) {
    nop();
  }
}

int main(void) {
  WDTCTL = WDTPW | WDTHOLD;
  P1DIR = 0xFF;
  P1OUT = 0x01;

for (;;) {
    P1OUT = ~P1OUT;
    delay(0x4fff);
  }
}
resultaat

sudo mspdebug rf2500
[sudo] password for ofloo: 
MSPDebug version 0.13 - debugging tool for MSP430 MCUs
Copyright (C) 2009, 2010 Daniel Beer <[email protected]>
This is free software; see the source for copying conditions.  There is NO
warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

Trying to open interface 1 on 039
Initializing FET...
FET protocol version is 30001000
Configured for Spy-Bi-Wire
Set Vcc: 3000 mV
Device ID: 0xf201
Device: MSP430G2231
Code memory starts at 0xf800
Number of breakpoints: 1

Available commands:
    =         dis       help      locka     prog      run       sym       
    break     erase     hexout    md        read      set       
    cgraph    exit      isearch   mw        regs      setbreak  
    delbreak  gdb       load      opt       reset     step      

Available options:
    color     gdb_loop  iradix    quiet     

Type "help <topic>" for more information.
Press Ctrl+D to quit.

(mspdebug) prog led.elf
Erasing...
Programming...
Writing 104 bytes to f800...
Writing  32 bytes to ffe0...
(mspdebug) run
Running. Press Ctrl+C to interrupt...
ook die police is voor chip "MSP430G2211 "Police Light" Demo - WDT" < default steekt de 2231 er in je zal dan wel de 2de chip moeten insteken en het juiste chipset defineren natuurlijk.

/tmp$ msp430-gcc -Os -mmcu=msp430x2211 -o police.elf police.c
police.c:31: fout: expected ‘=’, ‘,’, ‘;’, ‘asm’ or ‘__attribute__’ before ‘void’
volgens mij is er toch een fout in het programma ze. als je die header ziet van police zegt het 2211 en als je dan kijkt naar de include zie je 2231 ? kan wel zijn dat dat mag maar .. er klopt toch iets niet in hun syntax.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ok nu begrijp ik het niet meer.

Ik ben eens naar die pagina geweest http://blog.wikifotos.org/2010/11/15/ms ... in-ubuntu/ en bij punt 5 zit ik vast, de rest heb ik gedaan zonder problemen te ondervinden.
led.c heb ik op mijn bureaublad gezet en ik verwijs dus ook naar dat bestand in het commando maar toch geeft die een fout.

sudo: msp430-gcc: command not found geeft die altijd en als ik gewoon msp430-gcc ingeef in de command prompt dan geeft die msp430-gcc: geen invoerbestanden

Wat kan ik nog doen ? :(
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

heb je hash -r geprobeerd misschien is path nog niet geexporteerd?

/opt/msp430-gcc-4.4.3/bin/msp430-gcc -Os -mmcu=msp430x2231 -o led.elf led.c
kijk "/opt/msp430-gcc-4.4.3/bin/" is niet in jouw PATH variable, dus moet je deze toevoegen en hashen.

bash

PATH=${PATH}:/opt/msp430-gcc-4.4.3/bin/
export PATH
hash -r
bv

EDIT: vergeet niet bij mij is dat gcc 4.4.4 of 4.4.5 de 5 werkt niet de 4 wel maar dan is het path ook anders natuurlijk !
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

voor degene die Code Composer Studio gebruiken GUI interface wizardachtig iets nog niet getest maar ziet er alleszins makkelijk uit.

http://processors.wiki.ti.com/index.php ... t_Grace.3F
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”