opgelost: Siemens A580 IP - Voipfunctie werkt niet correct

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
grumph
Starter
Starter

hallo,
Ik heb scarlet one.
Graag had ik nog gebruik gemaakt van een andere telefoonprovider (voor buitenland & overdag bellen) anders maak ik gebruik van scarlet.

Momenteel kan ik bellen via de service van scarlet.
Als ik wil bellen via mijn andere provider lukt dit niet. (Mijn contactpersoon wordt opgebeld maar het is stil aan beide kanten van de lijn.)
Bellen via de webbrowser (phone to phone) lukt dan wel.
Via voip-software nog niet geprobeerd.

Iemand een idee?

extra info voipprovider:
SIP port : 5060
Registrar : sip.MijnProvider.com
Proxy server : sip.MijnProvider.com
Outbound proxy server : leave empty
Account name : your MijnProvider username
Password : your MijnProvider password
Display name/number : yourMijnProvider username or voipnumber
Stunserver (option) : stun.MijnProvider.com
Laatst gewijzigd door grumph 07 aug 2010, 15:08, in totaal 1 gewijzigd.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Waarschijnlijk maakt Scarlet one reeds gebruik van poort 5060.
Ik zou die eens veranderen naar 5061 of 5062.
Kan je trouwens controleren of je geregistreerd geraakt bij je VoIP provider?
grumph
Starter
Starter

hallo,
Ze gebruiken inderdaad beiden dezelfde poort.
op 5060 kan ik mij aanmelden bij de provider, op 5061 en 5062 niet.
Weet er iemand nog een andere poort? provider poivy.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

grumph schreef:hallo,
Ze gebruiken inderdaad beiden dezelfde poort.
op 5060 kan ik mij aanmelden bij de provider, op 5061 en 5062 niet.
Weet er iemand nog een andere poort? provider poivy.com
Jouw probleem is waarschijnlijk identiek met een andere post in dit Forum:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p333815
Titel: VOIP Scarlet + VOIP Weepee + VOIP 3starsnet
namelijk: VOIP via een toestel (VOIP phone, ATA) achter een Sagem/Bbox2 geeft nogal problemen.
Meest voorkomende oplossingen zijn:
- de VOIP poorten van de Sagem/BBox2 wijzigen (maar in jouw geval is dit geen optie gezien je de Sagem gebruikt voor Scarlet VOIP).
- een router gebruiken die zelf een PPPoE sessie kan opbouwen: in dit geval krijgt je toestel zijn eigen publiek IP adres, en is er geen interactie met de Sagem.

In jouw geval is het probleem iets kleiner, gezien je de tweede VOIP provider (PoivY) alléén wilt gebruiken voor uitgaande gesprekken. Jouw Siemens moet dus eigenlijk niet geregistreerd blijven bij deze provider (je zal automatisch registreren bij de uitgaande call).

Misschien kan je toch nog het volgende proberen:
- Kijk eens na of je Siemens PPPoE ondersteunt. Want dan is je probleem 100% opgelost.
- Probeer eens met de PoivY VOIP client (of een andere Softphone). Indien dit lukt moet het ons ook lukken via de Siemens ....
- Bellen via de website gaat natuurlijk wel, gezien dit niet via je eigen VOIP gebeurt. Dit is geen relevante test (buiten een test dat je user-Id en paswoord correct zijn).
- Probeer eens of UPnP op je Siemens aan is (en ook op de Sagem). Theoretsich zou de router (Sagem) automatsich uitgaande poorten moeten toekennen, zoals:
* SIP poort van de Siemens (5060) krijgt aan de WAN kant van de Sagem een ander poortnummer
* idem voor RTP poorten van de Siemens (standard 5004 tot 5020 of zo)
- Jouw probleem lijkt me geen probleem met de SIP poort (5060) gezien de telefoon belt bij uw correspondent, maar wel een probleem van RTP poorten (via de SIP poort wordt de signalisering verzorgd, de data zelf (spraak) gaat via de RTP poorten)
- Er zijn 2 mogelijke oplossingen voor je poort probleem (als UPnP de job niet doet), namelijk:
a) ofwel andere poorten instellen op de Siemens.
b) ofwel de standardpoorten van de Siemens gebruiken, maar deze in de BBox2 naar andere poorten forwarden.

indien je kiest voor optie (a):
- In de Siemens de SIP poort wijzigen naar (vb) 5070
- In de Siemens het RTP poortbereik wijzigen naar vb 5024 tot 5030 (je hebt 6 poorten nodig als je 2 simultane VOIP gesprekken wil)
- Eventueel maken in de Sagem dat deze poorten open zijn.

indien je kiest voor optie (b):
- In Sagem een portforwarding instellen van LAN poort 5060 van de Siemens naar WAN poort 5070.
- In Sagem een portforwarding instellen van LAN poort range 5004 tot 5020 van de Siemens naar WAN poort 5024 en volgende.
- Ik zou de Siemens een vast IP geven in het LAN bereik van de Sagem.

Als dit alles niet helpt, dan ben ik ook einde raad ;)

[EDIT]
Na het versturen van deze post dacht ik op nog iets wat ik vergat te vermelden, namelijk STUN.
Waarschijnlijk is in de Gigaset standard STUN actief en een STUN server ingevoerd (gigaset.net ?)
Probeer eens met het uitschakelen van de STUN. Bij sommige firewalls kan/mag je geen STUN gebruiken ...

PS - Het zou mij een groot plezier doen om feedback te krijgen hoe je probleem opgelost is (ik vind het altijd zonde van mijn tijd als ik iemand probeer te helpen, maar niet weet of het gelukt is :-(

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
grumph
Starter
Starter

hallo,
Dank u wel voor de posts.
Ik kon het probleem oplossen door de RTP poorten te wijzigen naar 5024 tot 5030.

hier mag een slotje op ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

grumph schreef:Ik kon het probleem oplossen door de RTP poorten te wijzigen naar 5024 tot 5030.
Bedankt om het ons te laten weten.
Jouw probleem, namelijk: je kan wel bellen, maar een van beide partners (of beide) hoort de andere niet, is gewoonlijk een probleem met RTP poorten. Gelukkig kan je die zelf aanpassen in de Siemens!

't Is altijd goed om te weten dat bepaalde raadgevingen geholpen hebben om het probleem op te lossen.
Weer iemand blij gemaakt :-D
Vooraleer deze topic helemaal af te sluiten, misschien nog enkele dagen wachten en kijken of het probleem definitief opgelost is.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”