Nummerportering = internet automatisch op raw copper lijn ?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Situatie:
a) Na enkele maanden succesvol VoIP te hebben getest (in: Weepee, uit: Betamax-Poivy, via: Fritzbox achter BBOX2) denk ik er aan om de klassieke PSTN telefoonlijn van Belgacom (classic line, happy time + together) op te zeggen en het nummer te laten porteren naar Weepee.
b) Voor het internet ben ik verplicht bij Belgacom te blijven, daar m'n VDSL2-abonnement door m'n werkgever wordt betaald, maar deze komt niet tussen in de telefoonkosten. Dit internetabonnement kan zowel met als zonder vaste lijn worden genomen.
c) Ik heb geen Belgacom-TV noch Proximus gsm abonnement
d) In diverse topics op het forum las ik over de discussie 'raw copper' versus 'Discovery line', echter steeds in combinatie met een alternatieve internetprovider.

Plan:
Het telefoonnummer laten porteren naar Weepee, het internetabonnement van Belgacom met vaste lijn zal dan automatisch worden omgezet in een internetabonnement zonder vaste lijn - theoretisch moet dat zeker lukken.

Vraag:
1) 'Voor 'raw copper' rekent Belgacom maandelijks een tarief aan de alternatieve operator aan' heb ik gelezen. Wordt daar dan mee bedoeld dat als je voor internet bij Belgacom blijft, je 'raw copper' (zo goed als) gratis is ? In een Belgacom store hoorde ik namelijk net het tegengestelde: een raw copper kost zelfs 10€ per maand duurder dan een discovery line. :?
2) Als ik inderdaad het nummer laat porteren naar Weepee en hiervan Belgacom niet verwittig, eindig ik dan met een discovery line of een raw copper lijn? Met andere woorden, wordt het internetsignaal inderdaad automatisch overgezet op de raw copper lijn? Ik heb al andere verhalen vol miserie hieromtrent gelezen op het forum ...
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Geen idee,
ik heb vorige week mijn nummer ook laten porteren naar weepee (en ondertussen ook overgestapt van dommel naar telenet)
Toen m'n nummer overgezet was kon ik in ieder geval niet meer bellen via Belgacom en had geen adsl meer op m'n lijn.
Ik heb pas m'n aangetekend opzeg naar belgacom verstuurd nadat het nummer geporteerd was.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

fdgroote schreef:Vraag:
1) 'Voor 'raw copper' rekent Belgacom maandelijks een tarief aan de alternatieve operator aan' heb ik gelezen. Wordt daar dan mee bedoeld dat als je voor internet bij Belgacom blijft, je 'raw copper' (zo goed als) gratis is ? In een Belgacom store hoorde ik namelijk net het tegengestelde: een raw copper kost zelfs 10€ per maand duurder dan een discovery line. ...
Geen meerkost voor rawcopper, bij Belgacom, voor Internet Comfort en hogere formules.
Dit is een voordeel t.o.v. de meeste alternatieve providers.
fdgroote schreef:Vraag:
2) Als ik inderdaad het nummer laat porteren naar Weepee en hiervan Belgacom niet verwittig, eindig ik dan met een discovery line of een raw copper lijn? Met andere woorden, wordt het internetsignaal inderdaad automatisch overgezet op de raw copper lijn? Ik heb al andere verhalen vol miserie hieromtrent gelezen op het forum ...
In theorie moet je automatisch op rawcopper komen. In praktijk wordt dikwijls alles afgesloten. Je moet dan de klantendienst of storingsdienst bellen om hen er op te wijzen dat je ADSL niet hebt opgezegd.

gr,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
nolfie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

een raw copper waar een VDSL2 op staat. Ik dacht niet dat BGC dit zo deed.

normaal zal jij een lijntje hebben VDSL2 zonder vaste lijn en een tweede lijntje die een raw copper bevat...
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

fdgroote schreef:1) Wordt daar dan mee bedoeld dat als je voor internet bij Belgacom blijft, je 'raw copper' (zo goed als) gratis is ? In een Belgacom store hoorde ik namelijk net het tegengestelde: een raw copper kost zelfs 10€ per maand duurder dan een discovery line. :?
niet "zo goed als" gratis - maar volledig gratis !
fdgroote schreef:2) Als ik inderdaad het nummer laat porteren naar Weepee en hiervan Belgacom niet verwittig, eindig ik dan met een discovery line of een raw copper lijn?
* Je eindigt in ieder geval nooit met een discovery line (want hiervoor heb je ook een telefoonnummer nodig). Een discovery line moet je bestellen, dat "krijg" je niet zomaar.
* Op het portatieformulier van WeePee kan je duidelijk vermelden dat je alléén de telefoon opzegt, en dat je de "andere diensten" op deze lijn wenst te behouden...
* Bel toch voor de zekerheid met de Belgacom klantendienst, een weekje of zo voor de portatiedatum, en leg uit dat je telefoon opzegt, en internet wil behouden.
* Als alles goed gaat, word je omgezet op een "Internet zonder vaste lijn", en krijg je een nieuw (fictief) telefoonummer.
nolfie schreef:een raw copper waar een VDSL2 op staat. Ik dacht niet dat BGC dit zo deed.
normaal zal jij een lijntje hebben VDSL2 zonder vaste lijn en een tweede lijntje die een raw copper bevat...
Neen, zo werkt het niet. Waarom zou je een "tweede lijntje die een raw copper" bevat nodig hebben ?
Maar ik begrijp de verwarring:
- het begrip "raw copper" wordt meestal gebruikt in combinatie met een alternatieve provider, vb Dommel ...
- In geval van Belgacom als internetprovider spreekt men niet van "raw copper" maar van "internet zonder vaste lijn"

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

philippe.deleye schreef: * Op het portatieformulier van WeePee kan je duidelijk vermelden dat je alléén de telefoon opzegt, en dat je de "andere diensten" op deze lijn wenst te behouden...
* Bel toch voor de zekerheid met de Belgacom klantendienst, een weekje of zo voor de portatiedatum, en leg uit dat je telefoon opzegt, en internet wil behouden.
ik heb dit alles gedaan, en toch op de dag van portatie werd m'n internet & tv ook van het koper gegooid... ik heb dezelfde dag nog gebeld en tegen 's avonds was het terug in orde. administratief is het natuurlijk een soep geweest. maar dit is dan ook het enige dat er kan foutlopen bij de portatie, dus ik zou het iedereen aanraden

hou er wel rekening mee dat er bij overgang van internet met- naar internet zonder vaste lijn, wellicht een nieuw contract ingaat, en u dus een jaar langer vasthangt aan belgacom
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 634 keer
Bedankt: 393 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

xenne schreef:ik heb dit alles gedaan, en toch op de dag van portatie werd m'n internet & tv ook van het koper gegooid... ik heb dezelfde dag nog gebeld en tegen 's avonds was het terug in orde. administratief is het natuurlijk een soep geweest.
tja, als je VDSL van Belgacom hebt, ben je 'klant' van hen en kan je helpdesk contacteren...
maar kan ik als Epnet VDSL klant bellen naar BGC dat mijn VDSL er afgezwierd is? idem dito om te vragen waar de techniekers blijven, daar mijn activatiedatum van VDSL 28/7 is en tot op heden niets?!

btw. nr. van Belgian-Telecom naar Edpnet 3 weken voor activatie VDSL geporteerd (en met voipnr. van edpnet enkel via hun netwerk te gebruiken :evil: )
Zamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

als je een pstn met internet hebt bij belgacom en je zegt je pstn op of je exporteert je nummer naar een andere provider, moet je duidelijk vermelden aan belgacom dat je je internet wenst om te vormen van internet met vaste lijn naar internet zonder vaste lijn. Zoniet zullen alle diensten op je pstn worden stopgezet.
je internet wordt niet automatisch behouden hoor.

en de omschakeling van internet met lijn naar zonder lijn, is een nieuw jaarcontract.

allemaal de logica zelve.
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

De portering van het telefoonnummer staat gepland op 1 september. Voor eind juli is Belgacom per aangetekende brief hiervan door mij op de hoogste gesteld, met duidelijke vermelding dat het internet 'bij hen' blijft, dus dient omgeschakeld te worden op 'internet zonder vaste lijn'. In de voorwaarden voor het internetabbo via m'n werkgever staat expliciet vermeld dat dit contract ten allen tijde kan worden afgebroken, er is geen minimumduur. Voor alle duidelijkheid heb ik die laatste natuurlijk ook ingelicht
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Zoals Xenne al zei: ik zou er niet van uitgaan dat dit vlekkeloos gaat verlopen. Dus reken ermee dat je misschien wel een paar uur, in het ergste geval een paar dagen zonder internet zal zitten. Twijfel er niet aan dat het uiteindelijk in orde zal komen, maar reken er toch mee dat het niet automatisch goed komt.
Ik zou toch nog eens op voorhand bellen naar 0800 22800 en jouw geval met hen bespreken ... om problemen te vermijden.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 634 keer
Bedankt: 393 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

philippe.deleye schreef:Zoals Xenne al zei: ik zou er niet van uitgaan dat dit vlekkeloos gaat verlopen.
idd. een realist hier....je mag dan alle scenario's theoretisch volgen....maar in de praktijk loopt het toch wel altijd ergens mank....en zelf heb je er geen grip meer op :oops:

Ik wens U geen 3 weken toe zoals mij, maar binnen de 5 werkdagen zou dat toch oké moeten zijn. van pstn naar voip bij belgian-telecom (colt), was dit vrij probleemloos....

alleen was de caller-Id die ik meestuurde niet correct (was een 03 nr., terwijl ik een '050' nr. had)
Maar zolang je kan bellen en internet hebt, is het belangrijkste...
en ook telenetnr's konden mij niet bereiken....dit omdat zij hun database niet regelmatig actualiseren.

d'r is daar zo'n site van, waarbij je kan zien, wie bij welke isp zit, maar kan op de naam niet komen (kort woordje)

in principe kan je toch voip laten doorschakelen naar gsm tijdelijk?
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

tsja, bij mij werd bij de portatie van m'n telefoonlijn internet & tv ook van het koper gehaald, ik was gelukkig die dag thuis en heb meteen gebeld naar belgacom... uiteindelijk heb ik maar een 4-tal uur zonder tv&internet gezeten .... nochtans stond op het document van weepee dat internet & tv op het koper moest blijven... ik had er vooraf ook een paar keer over gebeld.... nog een vlotte portering gewenst
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”