Wyse 286 en keyboard

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik heb hier een oude 286 computer, een Wyse WY2108-01.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik daar een toetsenbord op aansluiten want ik zie alleen een RJ11 aansluiting en een seriele + parallelle poort.
Op het net heb ik eens gezocht naar toetsenborden met een RJ11 aansluiting en die bestonden vroeger, maar is er een mogelijkheid om er een modern toetsenbord op aan te sluiten misschien m.b.v. een adapter ?

PS: de vga kaart ontbreekt op de foto, die heb ik eruit gehaald voor iets anders te testen.
Bijlagen
2.jpg
(503.99 KiB) 78 keer gedownload
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

In die tijd hadden toetstenborden nog dikke DIN-stekkers...
En die aansluiting zie ik niet op de foto...
KK
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:In die tijd hadden toetstenborden nog dikke DIN-stekkers...
En die aansluiting zie ik niet op de foto...
Inderdaad, ik dacht net hetzelfde... die 9 pins connector was normaal voor de muis en die andere is denk ik een parallel poort voor o.a. een printer aan te sluiten.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zo een keyboard met een dikke din stekker heb ik hier nog liggen van een 386 van vroeger, zo te zien werd een keyboard met rj11 connector vroeger ook bij een macintosh gebruikt als ik toch voort ga op volgende website: http://pinouts.ru/Inputs/MacKeyboard_pinout.shtml

Ik heb zelfs een adapter gevonden: http://www.gbsncr.com/ibm3153rj11tops2k ... apter.aspx
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

op m'n commodore pc30 80286 met 12 mhz (ook wel 6 en 8 mhz te kiezen) was de DIN stekker voor toetsenbord rechts van het chassis... zowat tegen de bodem

misschien bij die Wyse ook?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

skynetbbs schreef:op m'n commodore pc30 80286 met 12 mhz (ook wel 6 en 8 mhz te kiezen) was de DIN stekker voor toetsenbord rechts van het chassis... zowat tegen de bodem

misschien bij die Wyse ook?
Eens goed onderzocht en kan zo een din stekker niet vinden.
Bijlagen
IMG_0135.JPG
sfeer beeld ;)
(756.96 KiB) 22 keer gedownload
IMG_0134.JPG
sfeer beeld :)
(547.38 KiB) 18 keer gedownload
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

bij een XT kon je die idd nog aantreffen op een appart insteekkaart.... bij jouw is dat misschien ook het geval?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

skynetbbs schreef:bij een XT kon je die idd nog aantreffen op een appart insteekkaart.... bij jouw is dat misschien ook het geval?
Het is een insteekkaart, maar op die kaart staat ook "mother brd", op de 2de (IMG_0134.JPG) foto zie je het trouwens ook nog staan.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

10 pond valt nog mee
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Wat hoop je eigenlijk nog met dat museumstuk te kunnen doen?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

meon schreef:Wat hoop je eigenlijk nog met dat museumstuk te kunnen doen?
Ja gisteren toen ik ging slapen dacht ik dat ook; wat ga ik daar nog mee doen ?
Veel kan ik er niet mee doen want het heeft 640K + 384K memory (expension) en een floppy drive (met van die grote floppies) die ik hier niet heb.
Ik denk dat ik het het ga stockeren op de zolder. ;)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

AnD schreef:
Veel kan ik er niet mee doen want het heeft 640K + 384K memory (expension) en een floppy drive (met van die grote floppies) die ik hier niet heb.
als je zoekt op "abandonware" kun je nog spellen vinden die erop zullen werken .... "Prince Of Persia" bijvoorbeeld :-)
kunt altijd met een parallelle ZIPdrive werken om toch nog op grotere geheugen mediums te werken...

misschien kun je op die "ide" nog een cdrom drive aansluiten...geen idee...indertijd ging dat allemaal via een Soundblaster die ondersteuning had voor Mitsui/Panasonic/Sony cdrom drives

persoonlijk koester ik m'n PC30 van Commodore nog...die heeft beide diskette formaten
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

skynetbbs schreef:
AnD schreef:
als je zoekt op "abandonware" kun je nog spellen vinden die erop zullen werken .... "Prince Of Persia" bijvoorbeeld :-)
kunt altijd met een parallelle ZIPdrive werken om toch nog op grotere geheugen mediums te werken...

misschien kun je op die "ide" nog een cdrom drive aansluiten...geen idee...indertijd ging dat allemaal via een Soundblaster die ondersteuning had voor Mitsui/Panasonic/Sony cdrom drives

persoonlijk koester ik m'n PC30 van Commodore nog...die heeft beide diskette formaten
Waar is de tijd nog met Prince of Persia... goede oude herinneringen. :)
Ja, ik heb "ide" aansluitingen gezien, maar als de pc opstaat dan hoor je zo een fluitend geluid en het is net alsof het van de harde schijf komt (het is niet van de ventilator van de voeding).
En als je de pc opstart dan zie je iets op het scherm (zoals memory en 286), maar als je dan een herstart doet dan krijg ik geen beeld meer totdat ik die uitzet en de stroom uitrek. Stroom erop en dan is er wel beeld, dat is wel vreemd.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

AnD schreef: Waar is de tijd nog met Prince of Persia... goede oude herinneringen. :)
Ja, ik heb "ide" aansluitingen gezien, maar als de pc opstaat dan hoor je zo een fluitend geluid en het is net alsof het van de harde schijf komt (het is niet van de ventilator van de voeding).
En als je de pc opstart dan zie je iets op het scherm (zoals memory en 286), maar als je dan een herstart doet dan krijg ik geen beeld meer totdat ik die uitzet en de stroom uitrek. Stroom erop en dan is er wel beeld, dat is wel vreemd.
geen idee... de aan/uit toets was met AT voedingen gewoon achteraan een schakelaar (echt AAN/UIT geen standby stroomslurpers)...
en de reset toets zat ook aan de zijkant ergens fragiel opgestelt .... niet mooi naast elkaar zoals je dat nu allemaal ziet vooraan of bovenaan de kast :-)
maar beeld werd toch altijd geinitialiseerd...
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

skynetbbs schreef:
AnD schreef: Waar is de tijd nog met Prince of Persia... goede oude herinneringen. :)
geen idee... de aan/uit toets was met AT voedingen gewoon achteraan een schakelaar (echt AAN/UIT geen standby stroomslurpers)...
en de reset toets zat ook aan de zijkant ergens fragiel opgestelt .... niet mooi naast elkaar zoals je dat nu allemaal ziet vooraan of bovenaan de kast :-)
maar beeld werd toch altijd geinitialiseerd...
Bij die Wyse staat die vooraan, maar als je dan de kast opent dan zie je een heel lange arm naar achter gaan, naar de voeding waar die word geschakeld.
Er staat zelfs een lcd scherm op, op de voorkant. Als je op reset drukt dan staat dat er ook op enz. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”