Hallo,
Bij voorbaat excuses voor het naïeve woordgebruik in mijn uitleg maar ik heb jammer genoeg niet meer dan een absolute basiskennis over IT. Ik worstel met het volgende vervelende vraagstukje thuis:
Er is bij ons thuis een "utp netwerk" aanwezig. In elke kamer is er in de muur dan ook een gaatje/voorziening aanwezig waarmee je via een afzonderlijke UTP kabel je labtop of pc kan verbinden.
Beneden staat mijn modem van Belgacom (B-Box2) die overigens perfect werkt want ik zit nu draadloos op internet en Belgacom TV werkt ook.
Ik heb gisteren mijn B-Box 2 (als zender van het internetsignaal) via een UTP kabel aangesloten in de daarvoor voorziene aansluiting in de muur. Op die manier dacht ik dat het aanwezig "utp netwerk" zou worden voorzien van een internetsignaal.
Vervolgens ben ik boven met mijn labtop in de kamer gegaan (waar ook zo een aansluitng/gaatje is voorzien in de muur) waar ik een nog afzonderlijke UTP-kabel heb verbonden tussen enerzijds mijn labtop en anderzijds het gaatje/voorziening in de muur. Ik was immers in de veronderstelling dat mijn labtop op die manier het door mijn B-Box 2 voorziene internetsignaal zou kunnen ontvangen via het aanwezige "utp" netwerk...
Het is mij echter niet gelukt en zit nu terug daadloos te surfen benden op mij pc maar ik zou graag ook de mogelijkheid hebben om van het utp netwerk gebruik te maken zodat ik in mijn slaapkamer boven ook met mijn labtop kan surfen via een utp kabel (zonder mijn B-Box2 te moeten verplaatsen natuurlijk). Ps. - Ik heb de UTP kabel wel degelijk op de juiste plaats gestoken in mijn B-Box2...
Ik weet niet of dit een eenvoudige vraag is maar zo ja, kan er mij iemand helpen? Kan het bvb. zijn dat ik de B-Box2 (als zender) met een andere soort UTP kabel dien te verbinden met het aanwezige UTP netwerk dan de UTP kabel die ik gebruik om op bvb. hotel mijn labtop (als ontvanger) te verbinden met het netwerk van het hotel?
Alvast bedankt!
Xx
UTP Netwerk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Je spreekt over een UTP netwerk maar ik denk dat je alleen maar een aantal losse UTP kabels hebt.
M.a.w. de UTP kabels zijn NIET met elkaar verbonden.
Dus op elke aansluiting vertrekt een UTP kabel en die loopt naar een centraal punt.
Dat wil zeggen dat je aansluiting van de B-Box naar dat centrale punt loopt en ook de aansluiting waar je je laptop op probeert aan te sluiten loopt naar dat centrale punt maar de twee zijn niet met elkaar verbonden.
Dus we zouden eerst eens moeten uitzoeken of bovenstaande inderdaad het geval is.
Is er ergens een plaats in huis (bijvoorbeeld garage, meterkast, oid, ...) waar een aantal UTP kabels samenkomen?
M.a.w. de UTP kabels zijn NIET met elkaar verbonden.
Dus op elke aansluiting vertrekt een UTP kabel en die loopt naar een centraal punt.
Dat wil zeggen dat je aansluiting van de B-Box naar dat centrale punt loopt en ook de aansluiting waar je je laptop op probeert aan te sluiten loopt naar dat centrale punt maar de twee zijn niet met elkaar verbonden.
Dus we zouden eerst eens moeten uitzoeken of bovenstaande inderdaad het geval is.
Is er ergens een plaats in huis (bijvoorbeeld garage, meterkast, oid, ...) waar een aantal UTP kabels samenkomen?
Hallo Goztow,
De labtop waarmee ik via utp tracht te verbinden is voordien inderdaad reeds een of meerdere keren draadloos verbonden geweest (toen ik nog geen utp kabel in mijn bezit had)...
Hallo Astralon,
Ik vreesde al dat mijn gebrekkige uitleg tot een dergelijke conclusie zou leiden
Maar ik weet zeker dat er wel degelijk een utp netwerk aanwezig is hoor en het dus niet enkel over losse utp kabel gaat
. Ik weet jammer genoeg wel niet waar ik dat centraal punt zou kunnen vinden maar het klopt wel dat er een reeks utp kabels samen komen naast de meterkast zoals je vraagt in je berichtje... Zou dit het centrale punt zijn dat je bedoelt?
Alvast bedankt voor elke tip die jullie zouden kunnen geven.
De labtop waarmee ik via utp tracht te verbinden is voordien inderdaad reeds een of meerdere keren draadloos verbonden geweest (toen ik nog geen utp kabel in mijn bezit had)...
Hallo Astralon,
Ik vreesde al dat mijn gebrekkige uitleg tot een dergelijke conclusie zou leiden

Alvast bedankt voor elke tip die jullie zouden kunnen geven.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
Bijna zeker dat dat inderdaad het centrale vertrekpunt is. Normaal moeten die kabels aangesloten worden op een switch of routerhet klopt wel dat er een reeks utp kabels samen komen naast de meterkast zoals je vraagt in je berichtje... Zou dit het centrale punt zijn dat je bedoelt?
(eventueel je modem+router) en dan heb je overal in huis toegang via die UTPcontacten op een Home-netwerk.
-
- Elite Poster
Waarschijnlijk wel.Caroline schreef:Ik weet jammer genoeg wel niet waar ik dat centraal punt zou kunnen vinden maar het klopt wel dat er een reeks utp kabels samen komen naast de meterkast zoals je vraagt in je berichtje... Zou dit het centrale punt zijn dat je bedoelt?
Zijn de kabels op dit punt op één of andere manier gemarkeerd zodat je kan achterhalen welke kabel naar waar loopt?
Als je kabel gevonden hebt die naar de B-box loopt zou ik eens proberen om mijn laptop daar aan te sluiten.
Laat maar weten of dit werkt want dan kunnen we de volgende stap uitproberen: deze kabel doorverbinden naar boven of er een switch tussen steken zodat je alle kabels kan aansluiten zodat je een netwerk hebt.
Tonym,
Dat is inderdaad de bedoeling om overal in huis via een eigen home netwerk toegang tot internet te hebben via de UTP contacten...alleen lukt het niet om één of andere reden
Wat bedoel je overigens met een "switch" of "router"?
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik mijn B Box 2 dien te verplaatsen naar dat "centrale punt" aan de electriciteitkast? In de praktijk zou dit trouwens niet lukken omdat mijn B Box 2 via een HDMI kabel ook is aangesloten op mijn TV...
Sjonge jonge, wat een ingewikkeld gedoe
Dat is inderdaad de bedoeling om overal in huis via een eigen home netwerk toegang tot internet te hebben via de UTP contacten...alleen lukt het niet om één of andere reden

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik mijn B Box 2 dien te verplaatsen naar dat "centrale punt" aan de electriciteitkast? In de praktijk zou dit trouwens niet lukken omdat mijn B Box 2 via een HDMI kabel ook is aangesloten op mijn TV...
Sjonge jonge, wat een ingewikkeld gedoe

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
Je kan ook een router of switch kopen om op die plaats aan te sluiten en via een bijkomende UTPkabel
aan te sluiten op je BBOX. Overigens een Ethernet-switch is hier voldoende en eenvoudig (ev. op eBay)
aan te sluiten op je BBOX. Overigens een Ethernet-switch is hier voldoende en eenvoudig (ev. op eBay)
-
- Elite Poster
@Caroline,
Een switch kan je best vergelijken met een (elektrische) verdeeldoos die ervoor zorgt dat het signaal van je B-box verdeeld wordt naar alle andere aansluitingen.
Zonder zo'n switch heb je _geen_ netwerk maar een stel losse kabels
.
Maar ik zou toch eerst eens de stappen doornemen die ik eerder heb voorgesteld.
Een switch kan je best vergelijken met een (elektrische) verdeeldoos die ervoor zorgt dat het signaal van je B-box verdeeld wordt naar alle andere aansluitingen.
Zonder zo'n switch heb je _geen_ netwerk maar een stel losse kabels

Maar ik zou toch eerst eens de stappen doornemen die ik eerder heb voorgesteld.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Uw BBox2 kan onmogelijk via een HDMI kabel aangesloten zijn op je TV. Wat er op je TV aangesloten is de Belgacom TV decoder, niet je BBox2. De decoder en de BBox2 zijn met elkaar verbonden via een UTP kabel.Caroline schreef: In de praktijk zou dit trouwens niet lukken omdat mijn B Box 2 via een HDMI kabel ook is aangesloten op mijn TV...
Een switch is een toestelletje waar je meerdere UTP kabels kan op aansluiten. Je kan er kopen met vb 5 poorten, of met veel meer poorten (afhankelijk van de behoeftes)Caroline schreef: Wat bedoel je overigens met een "switch" of "router"?
Hiermee kan je ALLE UTP kabels, die bij jow aan de metertkast uitkomen met elkaar verbinden, en moet ook de UTP kabel die van je BBox2 komt (LAN uitgang) op aagesloten worden.
Zonder dit "bakje' heb je geen "UTP netwerk" zoals jijhet noemt, maar een heleboel losse UTP kabels (die dus géén netwerk vormen als ze los blijven)
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.