Belgacomtv stoort bij downloaden op hoge snelheid

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Blino
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Weet nu niet goed of het onder digitale tv hoort of hier, maar soit...

Sinds iets meer als een week zit ik met het probleem dat als ik iets download tegen de maximum beschikbare snelheid (bvb 1.6 MB/sec met 1 decoder aan), dat ik storingen, haperingen krijg in het beeld van BelgacomTV. Als ik dan de snelheid limiteer op een paar 100kB lager, gaat het probleem weg.
Ik heb al lang internet + belgacomtv, en heb voordien nog nooit problemen gekend.
Een reset van de bbox2 helpt niets.

Bij Belgacom hebben ze me dan aangeraden om een andere router te gaan halen, wegens tijdsgebrek is dit wel nog niet gebeurt.
Ik lees nu echter op het Belgacom forum, dat er nu nog enkelingen hetzelfde probleem hebben gemeld, ook is dit in de afgelopen week begonnen en werkte alles voordien zonder problemen.

Nu vroeg ik me af of er hier nog mensen zijn met hetzelfde probleem? Misschien mensen die het nog niet opgevallen is of de link nog niet hebben gelegd? Het lijkt me te toevallig dat er naast mij nog anderen hetzelfde probleem kregen op quasi hetzelfde moment.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Bij het downloaden met uTorrent? Ik heb met de laatste uTorrent ook problemen dat de router gesatureerd raakt bij maximale downloadsnelheid, zelfs als ik het aantal connecties verminder.
Blino
Plus Member
Plus Member

Ah, dat had ik er nog bij moeten vermelden.
Nee, ik download nooit iets via torrents.
tomw
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

Misschien is er teveel UDP trafiek waardoor QOS niet goed werkt.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Hetgeen je beschrijft is technisch eigenlijk moeilijk uit te leggen. Want, voor internet geldt er een QOS (Quality Of Service) van Best Effort, zijnde de laagst mogelijke prioriteit. Voor video broadcast geldt er een QOS die een stuk hoger ligt en voor VOIP is het zelfs de allerhoogste prioriteit, namelijk rtVBR (Real Time Variable Bit Rate). M.a.w. het surfen zou in geen geval de Broadcast uitzending mogen beïnvloeden. Blijkbaar is het voor jou dan toch het geval en kan het volgens mij alleen om een defecte (of op zijn minst twijfelachtige) modem te gaan.
DaNat
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hier bij mij hetzelfde sinds enkele dagen, bij downloaden kan ik niet meer naar belgacomTV kijken zonder vele haperingen :-(
als ik vb. naar VTM HD kijk moet ik mijn download snelheid zakken tot ong. 400 KB/sec om geen haperingen te krijgen
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

quistnix schreef:Hetgeen je beschrijft is technisch eigenlijk moeilijk uit te leggen. Want, voor internet geldt er een QOS (Quality Of Service) van Best Effort, zijnde de laagst mogelijke prioriteit. Voor video broadcast geldt er een QOS die een stuk hoger ligt en voor VOIP is het zelfs de allerhoogste prioriteit, namelijk rtVBR (Real Time Variable Bit Rate). M.a.w. het surfen zou in geen geval de Broadcast uitzending mogen beïnvloeden. Blijkbaar is het voor jou dan toch het geval en kan het volgens mij alleen om een defecte (of op zijn minst twijfelachtige) modem te gaan.
rtVBR komt uit ATM ;-)

De QOS in de VDSL2 modems is gewoon ethernet, voice paketten krijgen gewoon marking ef.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Lijkt me eigenlijk redelijk logisch. Als je bandbreedte wordt gelimiteerd op een bepaalde snelheid en je slaat er op de een of andere manier in zo snel te downloaden dat er niet genoeg bandbreedte meer overschiet voor TV.

Langs de andere vind ik het gek dat de bandbreedte niet te limiteren valt voor enkel internet en TV gewoon ongelimiteerd zit. Of dat er sowieso een gedeelte voor TV gereserveerd blijft.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

ik heb ook happeringen als ik hoge snelheden haal met bitcomet.
Ben ik nu verkeerd als belgacom altijd volhoud dat tv voorang heeft op internet ?
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
billeman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 23 keer

Ik zou eerder denken dat die Sagem het moeilijk krijgt bij hoge snelheden / veel sessies. Als ik een snelle download durf te doen en dan tegelijk naar de webinterface van dat ding ga, dan wordt die webinterface super traag.

Als de cpu van de sagem niet kan volgen dan mag je zoveel Qos doen als je wilt, het zal niet helpen. Tenzij je er zelf voor zorgt dat je pc niet teveel traffic stuurt/ontvangt, da's ook een soort Qos (shaping in technische termen)
Blino
Plus Member
Plus Member

proximusboyke schreef:ik heb ook happeringen als ik hoge snelheden haal met bitcomet.
Ben ik nu verkeerd als belgacom altijd volhoud dat tv voorang heeft op internet ?
Normaal gezien wel, en dat was ook altijd zo tot voor kort. Ikzelf heb mn bbox2 zeker meer dan een jaar en nog nooit problemen gehad, tot onlangs dan...
Soit, normaal gezien heb ik morgen eindelijk tijd om de router te gaan inruilen, ik zal het dan direct merken. Maar ik heb mijn twijfels of het uitsluitend daaraan ligt.
tomw
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

zou dit ook niet te maken hebben met die nieuwe full routed optie in de router?
Blino
Plus Member
Plus Member

tomw schreef:zou dit ook niet te maken hebben met die nieuwe full routed optie in de router?
Mogelijk dat die nieuwe functies er voor iets tussen zitten, maar hier staat de router wel nog steeds op bridged.
Blino
Plus Member
Plus Member

Even een update.
Gisteren zei Eva op het belgacom forum: "Het Belgacom TV team is op de hoogte van dit probleem en onderzoekt dit met prioriteit."

En wat merk ik vandaag, probleem is verdwenen! Dit zonder dat ik een nieuwe router ben gaan halen.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Blino schreef:Even een update.
Gisteren zei Eva op het belgacom forum: "Het Belgacom TV team is op de hoogte van dit probleem en onderzoekt dit met prioriteit."

En wat merk ik vandaag, probleem is verdwenen! Dit zonder dat ik een nieuwe router ben gaan halen.
Klopt, er was een probleem met de QOS (Quality Of Service) op de ethernet backbone en die is inmiddels opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”