http://datanews.rnews.be/nl/90-8-29437/ ... 90;8;29437
Preventel, dat de 'zwarte lijst' van telecom-wanbetalers beheert, stopt er mee. De organisatie laat weten dat de vzw in vereffening gaat.
De Preventel-database zou intussen zijn leeggemaakt. Het ziet er dus naar dat elke provider vanaf nu zijn eigen lijst van wanbetalers zal moeten bijhouden. Preventel had Base, Telenet, Proximus, KPN Belgium en Clearwire als leden.
Volgens Tik, de grootste nationale vereniging voor telecom- en internetklanten, is Preventel (dat statutair een pure 'telecom zwarte lijst' was) ten onder gegaan aan het toenemende belang van digitale televisie voor de telco's.
Om die reden zou Belgacom geen lid van de organisatie geweest zijn. Dat bedrijf wilde het onderscheid tussen betalingen voor digitale televisie en betalingen voor andere telecomdiensten, niet maken.
Naar eigen zeggen heeft Tik in het verleden nog actie gevoerd tegen het 'obscure' Preventel, om de organisatie tot meer openheid te bewegen. Naar aanleiding daarvan zou de website preventel.net opgestart zijn, om klanten beter te informeren over de zwarte lijst.
Preventel stopt ermee
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
alé preventelklanten kunnen terug shoppen
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
- PumbaaH
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
- Contacteer:
Waarom geen globaal wanbetalers systeem van de fod om de consument tegen zichzelf te beschermen en het de bedrijven iets makkelijker te maken?
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Iemand die een probleem zou hebben met zijn provider, zou maw geen toegang meer mogen/kunnen krijgen tot het internet? (/telefonie/tv/mobiel)PumbaaH schreef:Waarom geen globaal wanbetalers systeem van de fod om de consument tegen zichzelf te beschermen en het de bedrijven iets makkelijker te maken?
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat heb ik niet gezegd.
Stel dat jij een isp bent en ik ben 3 maanden klant geweest bij x en 3 maanden bij y waar ik m'n facturen niet betaal en ik kom aankloppen bij Utopia Internet Services. Ga jij blij zijn na 3 maanden als ik niet betaal?
Wat heb je dan liever? Dat die persoon de deurwaarder over de vloer krijgt of die persoon op een 'zwarte' lijst zetten tot alles in orde is. Tot die tijd kan via een soort van herlaadsysteem of echt een soort van budget formule. bv: kabel tv met een stuk of 8 zenders, vaste telefonie en internet tegen 4 mbps met 5 gb verkeer voor 10 of 15 euro die persoon toch nog op internet en tv kijken.
Ik zeg maar iets, eh. 't Is beter dan wat preventel ooit gedaan heeft
Stel dat jij een isp bent en ik ben 3 maanden klant geweest bij x en 3 maanden bij y waar ik m'n facturen niet betaal en ik kom aankloppen bij Utopia Internet Services. Ga jij blij zijn na 3 maanden als ik niet betaal?
Wat heb je dan liever? Dat die persoon de deurwaarder over de vloer krijgt of die persoon op een 'zwarte' lijst zetten tot alles in orde is. Tot die tijd kan via een soort van herlaadsysteem of echt een soort van budget formule. bv: kabel tv met een stuk of 8 zenders, vaste telefonie en internet tegen 4 mbps met 5 gb verkeer voor 10 of 15 euro die persoon toch nog op internet en tv kijken.
Ik zeg maar iets, eh. 't Is beter dan wat preventel ooit gedaan heeft
-
- Erelid
Zoiets vind ik dan weer niet kunnen. Je moet betalen voor de diensten die geleverd zijn, niet vooraf.ispwatch schreef:Ik zou als isp gewoon een maand abonnementsgeld vooraf vragen![]()
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Ik weet niet bij welke provider jullie surfen, maar ik betaal nu al (reeds jaren trouwens) mijn internetabonnement vooraf. EDPnet stuurt een maand vooraf de factuur voor de volgende maand, en die moet betaald zijn uiterlijk op de dag dat de nieuwe maand begint.
Nu vermoed ik - heb het nog niet geprobeerd, dus blijft een vermoeden - dat ze je abonnement afsluiten / opschorten zo lang de betaling niet ontvangen is. Mogelijk geven ze nog enkele dagen respijt.
En wat ik in de forums van Dommel lees : ook daar betaal je vooraf voor de komende abonnementsperiode.
Dit neemt niet weg dat je in geval van niet-betaling toch het abonnementsgeld verschuldigd blijft aan je ISP (tenzij je volgens de regels opgezegd hebt natuurlijk). En als je binnen 12 maanden na aanvaarden van een nieuw contract vertrekt, dan komt er daar nog een verbrekingsvergoeding bij.
Wat was de Wanadoo Surf Card (uit mijn 56K-modem tijdperk) toch een verademing : pre-pay internettegoed aankopen : op was op, kon je zelf beslissen al dan niet tegoed bij te kopen. Je kon onmogelijk met een openstaande schuld blijven zitten. Helaas zal zo iets voor ADSL niet haalbaar zijn. Maar het zou toch een goede oplossing voor vele mensen kunnen zijn.
Nu vermoed ik - heb het nog niet geprobeerd, dus blijft een vermoeden - dat ze je abonnement afsluiten / opschorten zo lang de betaling niet ontvangen is. Mogelijk geven ze nog enkele dagen respijt.
En wat ik in de forums van Dommel lees : ook daar betaal je vooraf voor de komende abonnementsperiode.
Dit neemt niet weg dat je in geval van niet-betaling toch het abonnementsgeld verschuldigd blijft aan je ISP (tenzij je volgens de regels opgezegd hebt natuurlijk). En als je binnen 12 maanden na aanvaarden van een nieuw contract vertrekt, dan komt er daar nog een verbrekingsvergoeding bij.
Wat was de Wanadoo Surf Card (uit mijn 56K-modem tijdperk) toch een verademing : pre-pay internettegoed aankopen : op was op, kon je zelf beslissen al dan niet tegoed bij te kopen. Je kon onmogelijk met een openstaande schuld blijven zitten. Helaas zal zo iets voor ADSL niet haalbaar zijn. Maar het zou toch een goede oplossing voor vele mensen kunnen zijn.
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat lijkt me wel haalbaar: eenmalige activeringskost en eens je prepay card op is, dan kan je enkel nog verbinden naar de site om te heropladen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Ja, misschien wel een goed idee. Maar al eens nagedacht over de prijs-kwantiteit verhouding? Prepaid is over het algemeen duurder dan gewoon abonnement. Daar zullen veel mensen blij mee zijn, de prijzen liggen zo al hoog genoeg 

To download or not to download, that's the question.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Bij belgacom betaal je ook je abonnement vooraf (zowel telefonie als internet). Verbruikskosten (volumepacks, gesprekken) zijn voor de afgelopen periode.Lord Utopia schreef:Zoiets vind ik dan weer niet kunnen. Je moet betalen voor de diensten die geleverd zijn, niet vooraf.ispwatch schreef:Ik zou als isp gewoon een maand abonnementsgeld vooraf vragen![]()
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
denk dat burgemeester utopia fout zit. je betaalt eind april - begin mei abo geld voor de nieuwe maand en het verbruik van de voorbije maand.
Wat is er mis met een prepaid systeem? Voor elektriciteit en mobiel bellen werken ze ook. Online gaming werkt eveneens zo. Ik denk wel dat er lensen gebaat zijn met een prepaid systeem. Er zijn mensen (klein percentage) die 14 of 15 euro per maand betalen voor internet terwijl ze (bij uitzondering van euphony) misschien 0.5 gb tot 1 gb verbruiken. Een prepaid optie zou dan toch wel aangenaam zijn want.... ik blijf 15 euro veel te veel vinden voor een abo met 0.5 gb aan dataverkeer.
Wat is er mis met een prepaid systeem? Voor elektriciteit en mobiel bellen werken ze ook. Online gaming werkt eveneens zo. Ik denk wel dat er lensen gebaat zijn met een prepaid systeem. Er zijn mensen (klein percentage) die 14 of 15 euro per maand betalen voor internet terwijl ze (bij uitzondering van euphony) misschien 0.5 gb tot 1 gb verbruiken. Een prepaid optie zou dan toch wel aangenaam zijn want.... ik blijf 15 euro veel te veel vinden voor een abo met 0.5 gb aan dataverkeer.
-
- Erelid
Eh? Ik betaal mijn facturen achteraf. En ik vind dat niet meer dan normaal. 
Voor mobiel bellen betaal je ook met abonnement, en dat is voor de maand die geweest is en niet voorop.
Waarom "burgemeester"?

Voor mobiel bellen betaal je ook met abonnement, en dat is voor de maand die geweest is en niet voorop.
Waarom "burgemeester"?
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
mijn adelijke titels raken op, meester utopia 
Dus als ik je goed begrijp laat jij nu mazout in doen en betaalt die pas volgend jaar als de huidige is opgebruikt? Zelfde met je verzekeringen en dergelijke? Je vergist je dus weldegelijk want kijk je facturen maar eens goed na. Als je abo afloopt op 16 april wordt deze automatisch vernieuwd op 17 april. Je krijgt begin volgende week de afrekening waar je je abo dient te betalen van 17 april 2010 tot 16 mei 2010 en je betaalt je verbruik van 17 maart 2010 tot 16 april 2010.

Dus als ik je goed begrijp laat jij nu mazout in doen en betaalt die pas volgend jaar als de huidige is opgebruikt? Zelfde met je verzekeringen en dergelijke? Je vergist je dus weldegelijk want kijk je facturen maar eens goed na. Als je abo afloopt op 16 april wordt deze automatisch vernieuwd op 17 april. Je krijgt begin volgende week de afrekening waar je je abo dient te betalen van 17 april 2010 tot 16 mei 2010 en je betaalt je verbruik van 17 maart 2010 tot 16 april 2010.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Puumbah: Het hangt af van bedrijf tot bedrijf en welke diensten ze leveren en wat hun policy omtrent betalingen voor of na de oplevering van diensten/goederen. Zo betaal ik mijn GSM factuur van proximus achteraf en mijn internet factuur van dommel vooraf.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Klopt toch iets niet. De herniewing van je abo/maand betaal je voor de maand begint of helemaal in het begin. Dat is volgens mij bij iedereen zo, maar het kan aan mij liggen dat ik het helemaal verkeerd zie.
-
- Erelid
Internet is geen mazout. Internet is geen hoeveelheid maar een dienst. Ik betaal pas voor een dienst wanneer die geleverd is, niet wanneer die nog niet geleverd is. (daarom dat ik een beetje een probleem heb met diensten aankopen over het internet, je weet nooit wat je ontvangt.)PumbaaH schreef:mijn adelijke titels raken op, meester utopia
Trouwens, die mazout is geleverd bij mij thuis, dan pas betaal ik de mazout, niet vooraf. Jouw vergelijking is fout, denk ik.
Ge moet trouwens ook niet overdrijven, hé. Ik betaal mijn internetfactuur binnen de 30 dagen (zoals dat moet en kan).
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
ok, mijn mazout vergelijking was er een beetje (heel ontzettend veel) over. Mijn excuses. Toch zou je alles es duchtig kunnen nakijken want aangezien ik zowel de dienst adsl heb gehad als de dienst gsm heb bij mobistar zijn het toch beide eerst mijn abo betalen en de volgende factuur is de volgende maand abo betalen en het verbruik van de afgelopen maand. Kan me niet voorstellen dat providers van telefonie, internet en tv het anders doen, maar zoals eerder gezegd: dat kan volledig aan mij liggen 

-
- Erelid
Ik ga het eens bekijken op mijn Proximus factuur.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Op mijn laatste proximus factuur, opgemaakt op 26 maart, staat duidelijk: "Voor de periode: 22 feb. 2010 - 21 maa. 2010".
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Dit staat op mijn laatste factuur:
Datum 31 maart 2010
Gestructureerde mededeling +++FOETSIE+++
Mijn factuurnummer: FORMYEYESONLY
Mijn factuurperiode: 22/02/2010 - 21/03/2010
Als ik dan gedetailleerd naar de datum kijk dat bij m'n subscription fee staat zie ik:
My25| 22/03/2010 - 21/04/2010 | 25,0001
En dat is juist wat ik bedoel: je betaalt je gesprekken en sms'en van de voorbije maand en dus meteen ook je abo voor de nieuwe maand. Ik ben toch van mening dat ik dat al de hele tijd aan het zeggen ben.
Datum 31 maart 2010
Gestructureerde mededeling +++FOETSIE+++
Mijn factuurnummer: FORMYEYESONLY
Mijn factuurperiode: 22/02/2010 - 21/03/2010
Als ik dan gedetailleerd naar de datum kijk dat bij m'n subscription fee staat zie ik:
My25| 22/03/2010 - 21/04/2010 | 25,0001
En dat is juist wat ik bedoel: je betaalt je gesprekken en sms'en van de voorbije maand en dus meteen ook je abo voor de nieuwe maand. Ik ben toch van mening dat ik dat al de hele tijd aan het zeggen ben.
- ispwatch
- Pro Member
- Bedankt: 9 keer
ISP= internet service provider
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_service_provider
Proximus is dat een ISP?
Bij mijn laatste 3 ISP's is het inderdaad zo dat je betaalt voor de komende periode en niet achteraf, iets wat meer en meer zal gaan voorkomen.
De situatie bij Proximus vergelijken met die bij een ISP is trouwens niet echt juist, de situatie bij Belgacom voor internetgebruik vergelijken met andere ISP's zou correcter zijn, zelf geen klant bij Belgacom maar ik meen uit de reactie van meon te mogen opmaken dat je bij Belgacom ook vooraf betaalt voor je internetgebruik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_service_provider
Proximus is dat een ISP?
Bij mijn laatste 3 ISP's is het inderdaad zo dat je betaalt voor de komende periode en niet achteraf, iets wat meer en meer zal gaan voorkomen.
De situatie bij Proximus vergelijken met die bij een ISP is trouwens niet echt juist, de situatie bij Belgacom voor internetgebruik vergelijken met andere ISP's zou correcter zijn, zelf geen klant bij Belgacom maar ik meen uit de reactie van meon te mogen opmaken dat je bij Belgacom ook vooraf betaalt voor je internetgebruik.
- PumbaaH
- Elite Poster
- Contacteer:
Of het nu over telefonie of tv of mobiel of tripleplay gaat..... je betaalt in zowat alle gevallen je abo 1 maand vvooruit en het verbruik van de voorbije maand en dat is waar het eigenlijk over ging wat mij betreft. Je betaalt je dienst dus wel vooraf en het meerverbruik pas je de maand erna bij.
-
- Erelid
Daar lijkt het inderdaad op. Ik ben nu wel heel erg in de war. 
Pumbaah had in deze dus gelijk.

Pumbaah had in deze dus gelijk.