HDMI versus S-video

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Aangezien mijn oude XBOX ondertussen de nodige problemen heeft (valt meestal na een 10 a 15 minuten vanzelf uit wat op zich een gekend probleem is, al kan ik de typische kenmerken van de oorzaak niet meteen vinden op mijn toestel) ben ik noodgedwongen aan het uitkijken naar een HTPC (de typische dedicated mediaplayers genieten niet echt m'n voorkeur).

Nu is het grote probleem echter dat de huidige moederborden wel allemaal voorzien zijn van HDMI... echter m'n TV doet het nog steeds prima en gezien zijn ouderdom beschikt die dus niet over een HDMI ingang (wel RGB, S-Video en composiet). De vraag is dus welke de meest elegante, en betaalbare (gezien het toch maar tijdelijk zal zijn) oplossing is voor dit probleem.

Iemand trouwens een aanbeveling voor een HTPC moederbord ?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Moet het perse een HTPC zijn (en waarom?). De mediaspelers van tegenwoordig spelen echt ALLES af en hebben alle nodige aansluitingen voor zowel de oude als de nieuwe TV's dus.

Een recente HTPC maken gaat moeilijk zijn als je nog niet over een HDMI input bezit. De 'oudere' aansluitingen vind je namelijk nergens meer terug.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... waarom geen 2e hands Xbox als je dat tot op heden voldoende vond ? Die dingen kan je 9/10 voor een appel en een ei vinden tegenwoordig. Prijzen van 50€ en lager zijn geen uitzondering. Softmod, xbmc erop, klaar : hoef ik jouw niet uit te leggen. Er staan genoeg perfect werkende Xbox'en te bestoffen op zolders, en op Ebay zal je best snel iets goedkoop kunnen vinden.

Financieel risico quasi zero.
Perfect als korte termijn oplossing tot je iets beter nodig hebt.
En ik begrijp dat wel. éénmaal dat je "hooked" bent aan XBMC is het moeilijk om te downgraden naar imho _mindere_ oplossingen.
flt
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Een mediaspeler maakt ook een pak minder lawaai, toch ook mooi meegenomen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

hangt er volledig van af. Dan vind ik het zuiniger zijn van een mediaplayer al een groter argument voor de meeste mensen : allemaal persoonlijke preferentie natuurlijk. Maar ik geef toe : een standaard Xbox1 is luid (vervang de chipset koeler en dat is opgelost), een PS3 is luid, een Xbox360 is nog een stuk erger en speelt daarinboven nog rot-slecht DVD's af. Maar mijn HTPC is dat niet. Blijft stroomverbruik als argument.

Maar aangezien mijn HTPC enkel aanstaat als mijn (veel grotere slokkop) plasma draait, is het allemaal een kwestie van verhoudingen, nietwaar ?
Mijn HTPC'tje (die trouwens gruwelijk overpowered is) hoor je _niet_ als hij draait. 2.5 inch HDD erin, hoofdzakelijk passieve koeling (getweakte fan tabel in de rom gepushed zodat deze enkel bij 3D games draait), low noice PSU. Hij maakt ongeveer even veel kabaal als een werkende Wii, en dat mag al tellen. De fans die in de meeste BD players zitten zijn onvergelijkbaar luider als mijn hele HTPC is. Dat boeltje stuur ik dan (hoofdzakelijk) met een Logitech PS3 keyboard over usb (vanwege het interne touchpad), en voila, klaar.

En ik kan echt _alles_ op die manier. En geen mediabox die dat _echt_ kan beweren. Of je dat nodig hebt is een ander verhaal, maar voor mijn wensen is en was er geen andere oplossing. De Popcorn vloog hier na 2 weekjes al terug de verkoop in. :wink:
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Wat HTPC betreft.

Als ik vandaag er eentje in elkaar zou moeten schroeven zou ik eens nadenken over een goedkoop Atom board (low power, passive) en met een PCI (niet PCIe) slot. Er bestaan/bestonden PCI-versies van de nV8400gs'en (met DVI en S-VHS) van Sparkle. BFG, EVGA hebben er ook zo.
XBMC op de PC is _niet_ in staat om in die opstelling 1080p te pushen zoals mijn brave collega's die zich hiervoor een Asrock Ion gekocht hadden al gemerkt hebben omdat de PC versie geen acceleratie heeft voor HD materiaal en de Atom cpu hiervoor underpowered is, de Linux versie/Live versie heeft dat echter wel en doet dit feiloos (VDPAU support).

Dus op die manier kan je een superstille, zuinige XBMC-based machine in elkaar steken met S-VHS output en DVI voor de toekomst (die je dan mits converter naar HDMI kan plooien minus de sound support). Of kijk uit naar een Ion board met Svhs output, misschien bestaat dat ook wel en dan wordt het nog eenvoudiger.

Er bestaan zonder twijfel betere oplossingen, maar zo voor de vuist zou dat de richting zijn die ik zelf zou bekijken.
Laatst gewijzigd door kaween 07 apr 2010, 22:06, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sasuke schreef:Moet het perse een HTPC zijn (en waarom?)
Noem mij één mediaspeler die deftig muziek kan afspelen... goede random/automatische playlists op basis van criteria, crossfading, album art, ... Voor velen zal het meestal gebruikt worden voor films, maar eigenlijk speel ik er dat zeer zelden mee af, meestal dus muziek en fotoreportages bij bezoek.
kaween schreef:.... waarom geen 2e hands Xbox als je dat tot op heden voldoende vond
Eigenlijk nog zo'n slecht idee niet... al staat Ebay of Kapaza er nu niet meteen bol van... maar heb er toch een drietal gevonden tussen 35 en 90 euro (al is die laatste prijs ook zowat de prijs van een nieuw moederbordje). Misschien het overwegen waard al moet ik dat ding dan weer gemod zien te krijgen (heb ooit zo'n chip van iemand kunnen lenen maar heb die dus niet meer).
kaween schreef:En ik begrijp dat wel. éénmaal dat je "hooked" bent aan XBMC is het moeilijk om te downgraden naar imho _mindere_ oplossingen.
Is een deel persoonlijk... maar vind het nog steeds veruit het leukste mediacenter.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

flt schreef:Een mediaspeler maakt ook een pak minder lawaai, toch ook mooi meegenomen.
edit: meer lawaai.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:Wat HTPC betreft.
Videokaart nemen met s-video.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

silencer schreef:Videokaart nemen met s-video.
Als ik bij MPL ga kijken staan er redelijk wat kaarten met de vermelding S-Video, echter als ik naar de website van de producent ga kijken kan ik niets vinden over S-Video ? Nu blijkt het tevens zo dat sommige kaarten S-Video leveren via de VGA connector, en dat hier een verloopstukje voor is (dus kijken of de typische S-Video connector aanwezig is, is ook geen goede test).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dit is natuurlijk ook een oplossing.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

... bah. Scanconvertors zijn echt je "last way out".

De meeste betaalbare versies hiervan die ik ooit getest heb (en die daar op de foto trekt erg sterk op een oude Trust die ik zoveel jaar geleden eens in mijn pollekes gehad heb) zijn ronduit slecht. Goed voor een occasionele statische presentatie op een projector maar daar stopte het dan ook. Het is natuurlijk al enkele jaren geleden, maar de enige toestelletjes die toen een halfwege fatsoenlijk beeld gaven onder de meeste omstandigheden -vooral het gedrag bij snel bewegende beelden is daar belangrijk- kostten doen meer als je vandaag voor bijna een complete HTPC zou neertellen.

Enkel te overwegen indien je een "try before you buy" of op zijn minst een onbetwistbaar teruggave-recht hebt.

Wat "svhs over VGA plug" aangaat, nou, de meeste VGA kaarten kunnen dat dus helemaal niet. Matrox heeft er zo een paar gehad, en voor DIE kaartjes kon je dan inderdaad zo een rare "vga naar svhs pigtail" krijgen, maar dat was enkel omdat Matrox een non-standaard pinlayout gebruikte van de 15 polige VGA stekker en effectief een SVHS signaal op een anders niet/nauwelijks gebruikte VGA-pin duwde. Tal van mensen hebben zich dan op het net/per ebay zo'n kabel gekocht en kwamen dan tot de vaststelling dat feitelijk geen enkele normale VGA kaart daar ook maar iets mee kon aanvangen.

Heel veel VGA kaarten hebben wel degelijk nog gewoon een SVHS/Hosiden plug. Als die er zit, heb je SVHS output. Een fabrikant gaat geen plug solderen op een board dat niet bruikbaar is, zeker niet in een branche waar er zelfs bespaart wordt op de grootte van de PCB of 2 SMD resistors. ;)
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 13 keer

silencer schreef:
flt schreef:Een mediaspeler maakt ook een pak minder lawaai, toch ook mooi meegenomen.
Of soms: helemaal geen lawaai (mijn Xtreamer bv met passieve koeling en aangesloten op een NAS ).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

kaween schreef:XBMC op de PC is _niet_ in staat om in die opstelling 1080p te pushen zoals mijn brave collega's die zich hiervoor een Asrock Ion gekocht hadden al gemerkt hebben omdat de PC versie geen acceleratie heeft voor HD materiaal en de Atom cpu hiervoor underpowered is, de Linux versie/Live versie heeft dat echter wel en doet dit feiloos (VDPAU support).
Is deze comment nog actueel... ik moet dit en dit nog eens in detail lezen, maar blijkbaar kan het wel tegenwoordig (al zijn de comments daar ook al van juni 2009).
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Jan_B schreef:
silencer schreef:
Of soms: helemaal geen lawaai (mijn Xtreamer bv met passieve koeling en aangesloten op een NAS ).
Idd: mn htpc is ook bijna helemaal passief (fans die 300tr draaien hoor je echt niet, de fans van de tv zul je eerder horen,plasma).
kaween
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Is deze comment nog actueel... ik moet dit en dit nog eens in detail lezen, maar blijkbaar kan het wel tegenwoordig (al zijn de comments daar ook al van juni 2009).
... ik vrees, en dat zeg ik in alle bescheidenheid, dat de mensen op tweakers ook niet altijd alle wijsheid in pacht hebben, en tussen die 2 tests zit een kleine eeuwigheid aan tijd (relatief gezien) en een enorm verschil in rekenkracht (objectief gezien). :)

Mijn collega's hebben zich in de nazomer van 2009 een Asrock Ion gekocht, specifiek met het idee van windows based-XBMC en na de "hoera" berichten op Tweakers na het lezen van diezelfde ion reviews op tweakers.
Ze kwamen zwaar bedrogen uit. 720p lukt nog wel, 1080p is stotter-city. Dit werd kort daarna bevestigd op de meeste andere sites waaronder heel actieve threads op XBMC's eigen community forum, maar ik vond het van weinig stijl getuigen om eerst rond te bazuinen dat 1080p perfect loopt op zoiets en dan geen vorm van errata aan te geven op hun "test". Players die wel DXVA supporten hebben op zo'n Ion toestel inderdaad geen problemen met 1080p, maar zeker op dat moment was dat omogelijk binnen XBMC.

De recente review van de i5 van onlangs is al iets heel anders : vanaf de C2D (zelfs een E6300) kan het perfect om zelfs zonder DXVA of andere acceleratie 1080p op je scherm te zetten. Voor een i5 is dat dus al helemaal kinderspel en daar vervalt gewoon de nood aan DXVA omdat je cpu "zijn plan wel trekt".

Er is sinds eind 2009 een beta lopende met DXVA support en dat nog zelfs voor de release van "Camelot". Het zit er dus zeker aan te komen, maar het is er nog niet helemaal. http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=61355 In tussentijd kan je je geluk met deze proberen, of via een externe player te configureren binnen XBMC alsnog gebruik maken van hardwareacceleratie en de huidige Windows based XBMC build. Maar mijn collega's hebben doodgewoon een Ion-preconfiged Linux Live XBMC cdtje gedownload, en die zijn daar al heel gelukkig mee.

Waarmee ik ongewild wel toegeef dat het kopen van een mediaplayer een stuk eenvoudiger is dan het correct configureren en laten werken van een HTPC. :-) Een stukje van de charme is dan waarschijnlijk ook het "because I can" gehalte.

@Silencer : inderdaad. En je nick is in deze wel heel toepasselijk ! Bovendien is mijn plasma compleet fanless (ofwel is "ie kapot .... :) )
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”